Krönika: Vad är grejen med moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, nu pratar jag ju om stenåldern men körde min i7 2600K i ett billigt MSI-z77-moderkort förut, vet inte vad det kostade nytt då jag fick det gratis när ägaren skulle slänga skräpet. Kortet var trevligt, kunde köra MacOS på det, boota från USB3, relativt strömsnålt, och jag kunde klocka upp min 2600K till 4.4GHz utan problem. Men, när jag belastade den på alla kärnor throttlade den efter en stund, och trots kylning och annat kunde jag inte få den att gå i mer än 3.8GHz (eller om det var 3.6, minns inte) på 100% belastning; jag gissar att VRM eller något annat var klent och överhettade. Och, efter några år dog kortet. Jag gissar att det var överbelastat eller nåt. Bytte då till ett lite äldre men bättre ASUS-kort, och kör nu glatt 4.4GHz utan throttling. Så, på den tiden gav ett premiumkort helt klart mer fart.

Ja ungefär fram tills ditt fanns det klara skillnader vilken prestanda man kunde få ut ur en CPU med bättre moderkort.
Min 2600 var exakt likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men med den lilla skillnaden att specifikationskraven är helt andra idag.
Du tycker det är ovärt att korten idag är så dyra. Men alternativet hade varit att du köpt moderkort för 1000:-, och processorerna hade designats till att ha mycket lägre prestanda out of the box. Och om du köpte ett premium-kort för 3500:- så kanske du med mycket möda och stort besvär skulle närma dig det du får direkt out of the box på ett moderkort för 3000:- idag. Hade det varit mer värt?

Moroten saknas inte idag för att du inte kan hämta extraprestanda, moroten saknas idag för att du får extraprestandan serverad på silverfat.
Tycker du det är ovärt och inte vill ha extraprestandan så spara in pengarna på processorn. Totalprestandan är ändå högre än om utvecklingen inte gått framåt och du lagt samma pengar på en plattform som satt kvar på strömförsörjningen från P4-tiden. Inget att gnälla om.

Jag får en känsla av att du misstolkar mitt inlägg lite och det är därför diskussion uppstår.
Jag menar bara helt enkelt att det finns mycket mindre incitament att lägga pengar på dyra premium moderkort idag mot för säg ca 10år sedan då det inte ger någon extra prestanda och de extra funktionerna enligt mig inte är värda pengarna.

Sedan tycker jag också att priserna på moderkort gått upp rejält på senare år vilket jag har svårt att tro att det är så enkelt att man kan tillskriva högre ström hantering till cpu som anledningen.
Visst den kostar säkert men det har hänt ganska mycket med tillverkningsindustrin och komponenter också. Bara att se på hur mycket mindre mycket av delarna på moderkort idag är mot för 10-20 år sedan trots att strömförbrukningen är kanske 10 gånger så hög i vissa fall.
Dock är just denna diskussionen inte något som jag tagit upp i mitt inlägg utan det är en helt separat puck.

Permalänk
Medlem

Installerade mitt am5 moderkort i helgen. Såg jag glömt kvar skyddsplast på en av de kylflänsliknande attiraljerna på mitt z270h Inga tecken på att de någonsin gått varmt efter alla år...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x