hitta när ett objekt.property får sitt värde i existerande kod?

Permalänk
Medlem

hitta när ett objekt.property får sitt värde i existerande kod?

Jag har lite tid över igen och vill ytterligare tweaka min rpi musikspelare efter eget behov. Men denna gång har jag stött på patrull. Jag undrar om någon som känner sig hemma i javascript har lust att kika på kodbasen på github, och om det inte är besvärligt eller tidskrävande, hjälpa mig att hitta var i kodbasen som en property till ett globalt objekt får sitt value. Om jag bara kan se var det händer, hoppas jag kunna lösa biten med att efter eget behov tweaka vilket värde som ges. Det är möjligt att jag använder fel ord när jag säger property och värde etc, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Min musikspelare har metoder/rutiner för att extrahera ID3-taggen composer, den används nämligen i mediabiblioteket for att sortera på just composer om man så vill. Dock verkar variablerna som finns tillgängliga på playbacksidan inte inkludera composer, där används artist, title och album och annat. Mitt mål är att på ett ställe där albumnamn visas, visa composernamn istället.

Denna albuminfo skrivs av funktionen setInfo() i function.js. På rad 1595 (github) skrivs t.ex. den rad som jag vill byta ut mot data från composer-taggen. Detta gäller för det aktuella musikspåret, men jag hittar allltså inte var någonstans i kodbasen som uppdateringen av S.Album görs.

Min tanke är att om jag kan hitta var arrayen till S fylls med innehåll (t.ex. S.Album eller S.Artist, bör vara samma ställe tänker jag), så kan jag se hur det sker och därmed lägga till att även data från composer-taggen ska läggas till, t.ex. som S.Composer. Och sen tweaka setinfo() så att den skriver ut composer istället för album.

S definieras i början av main.js, dock utan innehåll, den definieras tom. Vad jag kan se används t.ex. S.Artist första gången i main.js på rad 487 i funktionen bio( S.Artist );. I detta läge har alltså S.Artist redan ett värde, men var nånstans fick det detta värde?

Är det nån som har lust att göra lite detektivarbete? Jag tänker mig att en person som är väl bevandrad i javascript kan se ganska snabbt var saker och ting händer.

Permalänk
Medlem

Om man bara söker efter S.Artist så tilldelas ett värde här i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om man bara söker efter S.Artist så tilldelas ett värde här i alla fall.

jag är inte säker på att det är rätt ställe, när jag lägger in en console.log('hej'); där så poppar inget upp i console när jag använder spelaren, så det verkar som att det som sker där är nåt annat. Men intressant att se att det kanske är variabeln data jag ska gräva efter...
Ska leta vidare!

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra men mer ut att vara här: playbackStatusGet.

Hämtar datan via bash och populerar variabeln S med svaret. Koden i status.sh verkar matcha att album, artist och annat kommer därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrhem:

Inte helt hundra men mer ut att vara här: playbackStatusGet.

Hämtar datan via bash och populerar variabeln S med svaret. Koden i status.sh verkar matcha att album, artist och annat kommer därifrån.

Intressant! Jag kände på mig att det kunde finnas nån interaktion med bash (jag har sett i tidigare versioner att mpd används för att läsa taggar och spela låtarna). Men jag var inte kapabel att hitta hur.
Nu måste jag börja rota där. Tack!