Extern skivläsare till Playstation 5 kräver uppkoppling

Permalänk
Medlem

så det är mest en prydnad. om 10 år när de stänger servrarna så blir ps5an en brick. nice.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det här kommer inte sluta väl…

Permalänk
Medlem

Jag förstod det som att man endast behövde uppkoppling när man installerar den dvs parar ihop den med ps5 och sen inte eller har jag läst fel?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ett utav anledningarna att jag aldrig kommer att köpa ny bil. Man vill ju lixom inte bli utlåst ur sin bil bara för att tillverkaren hittar på nåt eller konkar.

Permalänk
Medlem

Dom kan väl fixa nått chip som ps5an har info om redan inprogramerat som inte kräver internet.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Varför ska den kräva det ens, vad är vitsen?

Permalänk
Medlem

Finns lite småproblem här såklart.
1: Ifall man märker att man inte använder läsaren och vill då sälja den vidare så kan den vara låst till konsolen.
2: Ifall läsaren går sönder(eller konsolen), kan man para konsolen med en ny läsare då eller är man låst till den första man parat med? Kan alltså bli problem vid reparationer eller byte av konsol.
3: Strul vid öppet köp hos butiker.
4: Om man har fler konsoler eller vill låna ut läsaren så kan man inte flytta den emellan dessa. Äger man 2st PS5:or, kanske en vanlig och en Pro eller är flera i familjen så kanske man klarat sig på en läsare annars.

Sony kanske vill skydda sig ifrån att folk köper standard versionen och säljer sina läsare. Konsolen med läsare kostar bara $50 mer medans att köpa läsare i efterhand kostar $80.
Ett argument emot att Sony försöker tvinga in spelare i digitalt är att digitala nu blir dyrare, så man sparar inte så mycket på att köpa den istället. Skulle jag vara intresserad av digital så hade jag köpt Standard ändå och sedan plockat bort läsaren, för att antingen sälja den vidare eller att koppla på den senare ifall jag kände för det. Om nu det det går såklart.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av HazZarD:

Varför ska den kräva det ens, vad är vitsen?

Oklart.
Med nuvarande PS5 kan man tekniskt montera av skivläsaren och använda sin standard-enhet som en digital enhet. Dock måste skivläsaren kopplas in igen varje gång den ska uppdatera. Frågan är om det här är något liknande?

Min teori är att den går online för att checka in serienumret på läsaren mot Sonys server och på så vis ha koll på bland annat garantitid osv. Så gör dom bland annat med Dual Sense vet jag. Där kan dom se när en handkontroll användes för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

En av de stora poängerna med fysisk media är andrahandsmarknaden.
Vilket är den andra stora anledningen till att publicisterna föredrar digital distribution. Den första stora anledningen är att digital distribution erbjuder större vinstmarginal pga lägre distributionskostnader/marginaler för återförsäljare.

Även nypriserna sjunker mycket snabbare för fysisk media så sony nyttjar helt klart sin monopol ställning av spelförsäljningen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spel på skiva känns så otroligt förlegat. Det stora problemet med spel på lagring är en artificiell begränsning att sälja spel som de har för att maximera deras speltillverkarnas intäkter.
De hade även kunnat göra en lösning där man kan ladda hem spel till en extern hdd/ssd från vilken dator som helst, sedan tar folk med dålig internetuppkoppling hem dessa filer där det finns bra internetanslutning.

Folk i fattiga länder så är en PS5a och dens spel i dyraste laget. Jag tror i framtiden kommer skivor att effektiveras bort, så de finns inte att köpa för de som vill ha dem.

Va lustigt...i verkligheten fungerar det precis tvärtemot vad du säger.

Fysisk media är billigare och plattforms-ägarna använder download för att maximera vinsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

så det är mest en prydnad. om 10 år när de stänger servrarna så blir ps5an en brick. nice.

Inte om uppkopplingen bara behövs vid installation/parning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte om uppkopplingen bara behövs vid installation/parning.

okej alla ps5 utan diskdrive eller som inte parats innan servrarna stängde blir bricks.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

okej alla ps5 utan diskdrive eller som inte parats innan servrarna stängde blir bricks.

Ja om kravet på server-check kvarstår då så, ja...

Bricks är ju inte helt sant dock. Sen tidigare installerade spel lär väl gå att lira iaf de har offline läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja om kravet på server-check kvarstår då så, ja...

Bricks är ju inte helt sant dock. Sen tidigare installerade spel lär väl gå att lira iaf de har offline läge.

beror ju på.
sålänge inget händer så lär ju spelen du redan har nerladdade alternativt finns på skiva kommer funga.

och då får vi inte glömma att många fysiska spel idag praktiskt taget är en licens för nerladdning. detta händer ju både på skivor sedan typ 360 och på Switch kassetter.
(både "stub" aka inget spel alls på mediet eller det finns spel på men kräver day 1 patch för att ens starta)

korrupt disk? systemåterställning?
kommer ju bli som med ps3,psp,psvita,wii,wiiu,3ds digitala köp.. bye bye games.

edit: det var ju en bugg med ps3 där den tappade aktivering och ville phone home efter en viss tid eller något med sony var ju snälla och släppte en fw update som åtgärdade det. ingen garanti dom kommer vara så snälla igen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Ett utav anledningarna att jag aldrig kommer att köpa ny bil. Man vill ju lixom inte bli utlåst ur sin bil bara för att tillverkaren hittar på nåt eller konkar.

Och det skulle på riktigt hända tror du? På allvar?

Nej - som vanligt en massa foliehattar som bara läst rubriken. Man behöver internet för att para ihop enheterna. En gång dvs. En vild gissning är att den skapar någon form av DRM-nyckel som tillåter maskinen att läsa media från skiva. Inte jättekonstigt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spel på skiva känns så otroligt förlegat. Det stora problemet med spel på lagring är en artificiell begränsning att sälja spel som de har för att maximera deras speltillverkarnas intäkter.
De hade även kunnat göra en lösning där man kan ladda hem spel till en extern hdd/ssd från vilken dator som helst, sedan tar folk med dålig internetuppkoppling hem dessa filer där det finns bra internetanslutning.

Folk i fattiga länder så är en PS5a och dens spel i dyraste laget. Jag tror i framtiden kommer skivor att effektiveras bort, så de finns inte att köpa för de som vill ha dem.

Snacka om att behöva hyra en båt och åka över ån för att hämta vatten.

Då ska alltså dessa fattiga stackare utöver att slita ihop till en PS5 även behöva skaffa en hårddisk, släpa med den till ett internetcafé, betala för att sitta där och vänta, på att en garanterat dyrare version av spelet än på en skiva tankas ner. Eftersom det tydligen är ett rejält teoretiskt U-land detta utspelas i måste de garanterat köpa ett par burkar CocoaCola med för att det tar en timma även med caféets uppkoppling.

En process de eventuellt dessutom en dag kan behöva repetera när de tvingats prioritera i deras hårddisks tillfälliga utbud.

Det blir många ton burkar att panta för ett spel det..

Skrivet av BlackBird:

Och det skulle på riktigt hända tror du? På allvar?

Det har iof hänt flera gånger bland flera tillverkare.

Senast var det ju Tesla som helt plötsligt ville ha betalt för flera tidigare helt vanliga standardfunktionr som vi haft i de flesta bilar sen sjuttiotalet.

Men visst, det finns ju någonstans förhoppningsvis en naturlig spärr för mer normala företag som inte vill alieneras totalt mot sina, tidigare, kunder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Snacka om att behöva hyra en båt och åka över ån för att hämta vatten.

Då ska alltså dessa fattiga stackare utöver att slita ihop till en PS5 även behöva skaffa en hårddisk, släpa med den till ett internetcafé, betala för att sitta där och vänta, på att en garanterat dyrare version av spelet än på en skiva tankas ner. Eftersom det tydligen är ett rejält teoretiskt U-land detta utspelas i måste de garanterat köpa ett par burkar CocoaCola med för att det tar en timma även med caféets uppkoppling.

En process de eventuellt dessutom en dag kan behöva repetera när de tvingats prioritera i deras hårddisks tillfälliga utbud.

Det blir många ton burkar att panta för ett spel det..

Dina argument var väldigt bra för 20 år sedan. Idag så är vissa spel på skiva nästan helt tomma och man måste ladda hem allt, vissa spel kräver man uppdaterar konsolen, många spel vid release är extremt buggiga och patch behöver laddas hem.
Vi går då emot en utveckling där fysisk media försvinner, det har det redan gjort för musik, filmer, datorprogram, spel etc.
Att vissa får problem när de har kass internet, så är som sagt senaste konsolen och spelen svindyra och inget måste att ha. Värre är allt det andra de kommer efter utan att ha bra internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dina argument var väldigt bra för 20 år sedan. Idag så är vissa spel på skiva nästan helt tomma och man måste ladda hem allt, vissa spel kräver man uppdaterar konsolen, många spel vid release är extremt buggiga och patch behöver laddas hem.

Vi går då emot en utveckling där fysisk media försvinner, det har det redan gjort för musik, filmer, datorprogram, spel etc.

Att vissa får problem när de har kass internet, så är som sagt senaste konsolen och spelen svindyra och inget måste att ha. Värre är allt det andra de kommer efter utan att ha bra internet.

Och dina argument kommer inte heller fungera mycket bättre om tjugo år än de gör nu, vare sig det fortfarande finns skivor att välja oå eller ej då. De enda konsollspel emellanåt "som knappt fungerar v1.0" idag är onlinespel. Vilka rimligen ändå är en ickefråga i kontexten "jag har inget internet..".

Vi är också redan i en tid där gamla media återkommer. Men ja, och hur kul blev det egentligen med tjänsteeran. Istället för att välja vad man faktiskt vill ha så blir det en slapp buffé utan vare sig ambitioner eller fantasi, som gårdagens julbord.

Eller så kanske de får nått vettigare gjort istället för att kolla på den senaste serien Netflix inte kommer slutföra..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var samma sak första gången man skulle kolla film på PS4an, krävdes någon uppkoppling till internet. Märkte det när jag var utan internet en vecka och tänkte kolla igen lite klassiska filmer jag har.

Yikes, tänkte jag skulle byta min ps3a mot en ps4a men om detta är fallet blir det inget med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Yikes, tänkte jag skulle byta min ps3a mot en ps4a men om detta är fallet blir det inget med det.

Alltså första gången du slår på en film på ps4an måste du ladda ner typ 10 mb för att aktivera den, sen kan man köra offline för all framtid om man bara vill kolla film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Yikes, tänkte jag skulle byta min ps3a mot en ps4a men om detta är fallet blir det inget med det.

PS3 är bättre än PS4 på BD-film, så det är ju inge uppgradering att rekommendera ändå.

Och även PS3 kan ju faktiskt behöva mjukvaruuppdateringar för att ens spela vissa filmer. Minns att det bar en av fördelarna över helt vanliga spelare när formatet var nytt. Då fanns det redan efter ett par år maskiner som inte kunde spela allt för att de inte uppdaterades.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så vitt jag vet är det många spel på marknaden som säljs på cd/dvd-skivor (alltså ingen digital utgåva) men när man stoppar skivan i konsollen visar det sig att skivan innehåller bara en launcher som startar nedladdning av spelet via internet. Så igentligen spelar det ingen roll om det är en digital konsoll eller en med en optisk läsare.

Detta är en faktoid som folk älskar att sprida. Faktum är att ~90% av alla spel kan spelas direkt från skivan/kassetten.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Detta är en faktoid som folk älskar att sprida. Faktum är att ~90% av alla spel kan spelas direkt från skivan/kassetten.

Självklart ~90% är en stor siffra, men hur ser ut fördelningen mellan AAA-SPEL och mindre krävande spel? Hur ser fördelningen mellan nya och gamla spell?

Om vi "antar" (jag påstår inte att det är så) att AAA-SPEL står för 10% av alla spel som släpptes senaste år för konsoler, då betyder det att i stort sett alla AAA-SPEL kräver internet för någon sort validering/nedladdning/uppdatering innan man kan spela för första gången.

Men självklart är det bara ett "antagande".

Precis som någon har redan nämnt tidigare folk som inte har internet köper inte en PS5...