Elon Musk kan stänga av X i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då kan man inte jämföra nån med Hitler eftersom det är få som har gjort det han har gjort. Man kan dock jämföra hans retorik och allt som tillslut ledde till förintelsen. Det är rent av mer intressant hur han kom dit än när han redan befann sig där. För att förhindra att något liknande aldrig sker igen.

Man kan således dra liknelser mellan människor utan att de ens har samma agenda t.ex. förinta just judar.

Den jag citerade jämförde handlingarna, inte retoriken. Och Hitler är känd för den han är pga handlingarna inte retoriken. Utan tvekan kan man dra många paralleller mellan Hitlers retorik och dagens politikers, men det är såklart ingen som gör det för att det är larvigt och intetsägande. I klass med att säga "Hitler var också vegetarian". Ett billigt knep för att måla Hitler på någon.

Och nej, det är nog få människor som kan jämföras med Hitler. Att göra det är att förminska det han och nazisterna gjorde. Det finns säkerligen många fler exempel man kan använda som är mer träffsäkra om man är intresserad av en seriös diskussion.

Nu vill såklart EU-parlamentarikerna använda sociala medier för att tysta ner meningsmotståndare, precis som Hitler. /s

Permalänk
Medlem

Ja tack, stäng av bara så är vi klara med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Alltid denna "men jag har minsann sett ljuset och allt är en lögn" mentalitet. Tröttsam utveckling i våra samhällen.
Känslor och aningar kan tyvärr inte ersätta empiriska bevis och lagar.
Bara för att du tror att något är som det är eller känner att något ska vara på ett visst vis så görs det inte till de facto sanning.
Speciellt om det kan bevisas, från flertalet oberoende källor, att du har fel.

Så jag måste fråga, har du läst på om vad det hela handlar om? Är du insatt i majoriteten av EUs medlemsländers uttrandefrihets lagar och varför detta kommer från EUs sida?
För all information finns tillgänglig, EU är extremt transparent med allt från sin budget till sina lagar och disskutioner om dessa.
Du kan följa nästan alla debatter live från deras hemsida.

Men det finns knappast många i vårt samhälle idag som har tid att följa sånt dagarna i enda. Om ändå det fanns ett system där vi kunde välja någon som för vår talan och representanter oss i dessa disskutioner....

Jag är ledsen att säga det men det finns ingen stor konspiration.

Empiriska lagar? Lagar grundar sig alltför ofta i ideologier snarare än empiriska bevis. "Fakta granskare" fattar bevisligen ofta sina beslut på ideologier också.
Skepticism mot den här typen av lagar är inte ogrundad på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Empiriska lagar? Lagar grundar sig alltför ofta i ideologier snarare än empiriska bevis. "Fakta granskare" fattar bevisligen ofta sina beslut på ideologier också.
Skepticism mot den här typen av lagar är inte ogrundad på något sätt.

Nej inte Empiriska lagar, empiriska bevis och lagar skrev jag.

Vad spelar det för roll att en lag är baserad på en ideologi? Om du resonerar så så kan ju hela samhällsstruckturen ifrågasättas vilket är en helt annan diskussion.

Absolut kan man vara skeptiskt, jag säger heller inte att det ogrundat. Men då ska man också ta del av den information som finns tillgänglig och inte slänga ur sig emotionella åsikter och påstå att dom är fakta.

Permalänk
Skrivet av meat4u:

Nej inte Empiriska lagar, empiriska bevis och lagar skrev jag.

Vad spelar det för roll att en lag är baserad på en ideologi? Om du resonerar så så kan ju hela samhällsstruckturen ifrågasättas vilket är en helt annan diskussion.

Absolut kan man vara skeptiskt, jag säger heller inte att det ogrundat. Men då ska man också ta del av den information som finns tillgänglig och inte slänga ur sig emotionella åsikter och påstå att dom är fakta.

Fast även fakta kan användas fult. Du kan ignorera fakta, exempelvis INTE nämna något. Du kan nämna halva faktan och sedan låta folk läsa in felaktiga saker som du önskar.

Så det är inte alls bara att hitta och rätta fakta. En person som jobbar så väljer även ut vad den ska arbeta med. Den kanske inte alls är särskilt intresserad av att "faktagranska" vissa grupper som den sympatiserar med. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

En sak Elon infört för att minska fake news är Sammanhang, där användare kan komplettera med information som saknas eller är felaktig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

En sak Elon infört för att minska fake news är Sammanhang, där användare kan komplettera med information som saknas eller är felaktig.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, gillar den saken faktiskt. Speciellt stora personligheter som vägrar låta folk svara.

Väldigt farligt att politiker bara vill predika.

Det är mer sånt jag önskar. Mer info, mer förtydligande. Att kunna besvara personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En sak Elon infört för att minska fake news är Sammanhang, där användare kan komplettera med information som saknas eller är felaktig.
<Uppladdad bildlänk>

Det var inte Elon som införde det, det infördes nästan två år innan han köpte Twitter och hette då Birdwatch. Elon ändrade sen namnet efter köpet och utökade vilka regioner det var tillgängligt i.

Och även om tanken från början var god så har Elon även sparkat större delen av moderatorerna ansvariga för att se till att systemet inte missbrukas, vilket gjort att det använts en hel del av olika grupper för att istället sprida felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så du menar att inga andra fobier finns på riktigt? Allt annat är bara på låtsas?

Menade exakt som jag skrev. Självklart skulle jag aldrig påstå något som går emot vad "experterna" säger eller sprida felaktig information men det är min uppfattning att Xofobi är betydligt mer utbrett och vanligt än alla andra fobier tillsammans, om dom nu existerar på riktigt. Skriver "om" därför att jag personligen aldrig bekräftat något sådant annat fall verkligen finns på riktigt.

Åderlåtning var en gång i tiden en bra metod enligt experterna och utan att veta vågar jag slå vad om att den första som var emot det blev häcklad av experterna och den stora massan. Utvecklingen harju inte gått framåt på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Menade exakt som jag skrev. Självklart skulle jag aldrig påstå något som går emot vad "experterna" säger eller sprida felaktig information men det är min uppfattning att Xofobi är betydligt mer utbrett och vanligt än alla andra fobier tillsammans, om dom nu existerar på riktigt. Skriver "om" därför att jag personligen aldrig bekräftat något sådant annat fall verkligen finns på riktigt.

Åderlåtning var en gång i tiden en bra metod enligt experterna och utan att veta vågar jag slå vad om att den första som var emot det blev häcklad av experterna och den stora massan. Utvecklingen harju inte gått framåt på den fronten.

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Hur kan du påstå att alla andra fobier skulle vara påhittade förutom det scenario där folk inte vill sponsra en sociopatisk miljardär? Inser du inte själv hur verklighetsfrånvänt det låter?
Jag själv lider av klaustrofobi och kan bekräfta att det är en verklig åkomma.
Det är dessutom forskat på i många decennier och har flera uppbackade forskningar till skillnad från åderlåtning som du nämner.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Tauri85:

Heja Elon! Visst, besluten han tar kanske är konstiga eller rent utav korkade ibland men älskar att han ger etablissemanget gråa hår! EU är en sån varböld nu för tiden som lägger sig i precis allt

Elon Muskva är en sån varböld nu för tiden som lägger sig i precis allt.

Han hör till skaran av alla som aktivt strävar efter auktoritet ÖVER folkviljan/demokratin, och därmed ser allianser för demokrati och mänskliga rättigheter som egna fiender.

Därmed blir hans och likasinnades (Putler's Ryssland, Xi Jinping's/CCP:s Kina, + flertalet andra diktaturer) ageranden mindre förbryllande, de har sina agendor... som mest skulle kunna gynna de själva i närtid men på sikt sänka dem tillsammans med resten av världen, och troligen förutsättningarna för liv på jorden.

Musk, Trump/Republicans (de radikala bland dem), Koch/Libertarians m.fl. är marinerade i en nyliberal/ultraliberal plutokratisk "ideologi" (snarare störd fantasi) där företag/förmögna tar makten över åtminstone egna landet och gärna hela världen, "korpokrati".
Detta passar också diktaturer med kleptokratiska eliter som handen i handsken, "business" befriad från insyn och kontroll/regleringar.
Kapitalismens kungadömen.
Detta är den verkliga "ideologin" i fejk- konstruktionen "libertarianism" (ej liberalism) som dessa tre figurer med flera pushar, "åt helvete med samhällen, folk och konkurrens".
Typ Gordon Gecko på steroider, kokain och amfetamin.

Makt korrumperar, och därmed gör även pengar det när insyn och regler minimerats.
"Cui Bono" (latin för "vem tjänar på..."), och "follow the money", lika sant och upplysande idag som för exempelvis 2000 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Alltid denna "men jag har minsann sett ljuset och allt är en lögn" mentalitet. Tröttsam utveckling i våra samhällen.
Känslor och aningar kan tyvärr inte ersätta empiriska bevis och lagar.
Bara för att du tror att något är som det är eller känner att något ska vara på ett visst vis så görs det inte till de facto sanning.
Speciellt om det kan bevisas, från flertalet oberoende källor, att du har fel.

Så jag måste fråga, har du läst på om vad det hela handlar om? Är du insatt i majoriteten av EUs medlemsländers uttrandefrihets lagar och varför detta kommer från EUs sida?
För all information finns tillgänglig, EU är extremt transparent med allt från sin budget till sina lagar och disskutioner om dessa.
Du kan följa nästan alla debatter live från deras hemsida.

Men det finns knappast många i vårt samhälle idag som har tid att följa sånt dagarna i enda. Om ändå det fanns ett system där vi kunde välja någon som för vår talan och representanter oss i dessa disskutioner....

Jag är ledsen att säga det men det finns ingen stor konspiration.

Och alltid detta "jag läser vad du skriver men vill inte förstå vad du menar" från naiva människor som tror att alla rika människor är guds änglar och politiker alltid vill vårat bästa.
Studera historien, läs och ta in flera sidor av konflikter och stora händelser och du kommer bli förvånad över hur mycket rena lögner som trycks ner i våra halsar via massmedia.
Och nej, jag kommer inte länka någonting, ni kommer ändå inte ta åt er av vad som står utan avfärda det som konspirationer eller propaganda utan att ens granska innehållet.
Jag har redan lagt alldeles för mycket tid på att peka ut korruption till folk som vägrar ifrågasätta sin världsbild och granska makten kritiskt. - "Allt våra politiker och medier säger är sant, medens allt Kinas och Rysslands politiker och medier säger är propaganda" verkar tankegångarna gå, vilket inte bara är ett otroligt naivt tankesätt utan dessutom väldigt trångsynt.
Men detta hör ju till människans psykologi, det är mycket enklare att lura någon än att övertyga den att den blivit lurad.
Allt väl!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Åderlåtning var en gång i tiden en bra metod enligt experterna och utan att veta vågar jag slå vad om att den första som var emot det blev häcklad av experterna och den stora massan. Utvecklingen harju inte gått framåt på den fronten.

Jo, och nu vet man att järnbrist som uppstår vid bakterieinfektioner är ett av kroppens försvar, så lite åderlåtning kan nog ibland vara bra...

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19284357/

Citat:

Conclusions: Humans respond to infection with inflammatory cytokine-induced hypoferremia. This association, as well as the growing literature linking Fe to both impaired immunity and heightened microbial virulence, calls into question the value of Fe supplementation during inflammation and infection.

Dold text

Ohm, när han presenterad Ohms Lag blev häcklad av etablissemanget och av med jobbet för det stämde inte med experimenten när man provade. [Man hade för hög inre resistans i batterierna när man provade]

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Nej inte Empiriska lagar, empiriska bevis och lagar skrev jag.

Vad spelar det för roll att en lag är baserad på en ideologi? Om du resonerar så så kan ju hela samhällsstruckturen ifrågasättas vilket är en helt annan diskussion.

Absolut kan man vara skeptiskt, jag säger heller inte att det ogrundat. Men då ska man också ta del av den information som finns tillgänglig och inte slänga ur sig emotionella åsikter och påstå att dom är fakta.

Skrivet av meat4u:

Känslor och aningar kan tyvärr inte ersätta empiriska bevis och lagar.

Om lagar är stiftade efter ideologi är dom per definition baserade på "känslor och aningar". Sen håller jag inte med om att man måste ifrågasätta hela samhällsstrukturen för att ifrågasätta lagar grundade i ideologi. Man kan helt enkelt ifrågasätta nya och gamla lagar enskilt för att närma sig något är bevisat effektivt.
Fakta granskning i sociala medier drivet av politiker känns för mig tveksam med största anledning att vi ser hur styrande dessa medier är för demokratiska val. Det blir tydligt att dom är allt annat är opartiska i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Hur kan du påstå att alla andra fobier skulle vara påhittade förutom det scenario där folk inte vill sponsra en sociopatisk miljardär? Inser du inte själv hur verklighetsfrånvänt det låter?
Jag själv lider av klaustrofobi och kan bekräfta att det är en verklig åkomma.
Det är dessutom forskat på i många decennier och har flera uppbackade forskningar till skillnad från åderlåtning som du nämner.

Men de tidigare icke sociopatiska ägarna som i sin iver att tjäna pengar inte hade några problem att sälja verksamheten till sociopat (källa saknas) Musk hade ni inga problem att stöda? Det är förmodligen inte svårt att hitta exempel på värre företag som ni inte bryr sig i alls.

Har du det här med klustrofobin på papper, är det på riktigt eller något du enbart skriver? Hur kom dom fram till att du har klustrofobi?

Jag har inte sett någon av forskningen du nämner men jag har aldrig träffat någon fobisk person personligen däremot har jag träffat påmånga dyslektiker, glutetintoleranta personer m.m. så jag tycker det verkar rimligt att inte blindt lita forskningsresultat man inte har sett och förmodligen inte skulle förstå inom detta speciella område.

Fanatiker är väldigt säkra på vad som är rätt&fel och jag är ingen fanatiker så låt mig tvivla lite.

Vad har det förresten med saken att göra om Musk är miljadär eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En sak Elon infört för att minska fake news är Sammanhang, där användare kan komplettera med information som saknas eller är felaktig.
<Uppladdad bildlänk>

Sammanhang, eller Community Notes, känns mest som ett spel för galleriet som bara syftar till att ge skenet av att man gör något men som eg bara maskerar problemet.

Liksom, när sker mest engagement med en post? Troligen långt före en community note addas till en post.

Det är också ett sätt för Elon att friskriva sig ansvar för att han låter rena osanningar ligga kvar, något som blir extra allvarligt i extremsituationer.

Nä, hoppas hela skiten går i graven snart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Men de tidigare icke sociopatiska ägarna som i sin iver att tjäna pengar inte hade några problem att sälja verksamheten till sociopat (källa saknas) Musk hade ni inga problem att stöda? Det är förmodligen inte svårt att hitta exempel på värre företag som ni inte bryr sig i alls.

Styrelsen har en rättslig skyldighet att agera i aktieägarnas bästa. De måste sälja i princip sälja om de får ett tillräckligt bra bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Har du det här med klustrofobin på papper, är det på riktigt eller något du enbart skriver? Hur kom dom fram till att du har klustrofobi?

Det stavas klaustrofobi men ja, det finns bekräftat på papper att jag är rädd för trånga utrymmen och kan få panikångest och hyperventilera av det. Det är det som "fobi" innebär. Att säga att fobier inte finns är som att säga att folk inte är rädda för saker.
Det är väldigt lätt att ta reda på om man har fobier eller inte och det är att utsättas för det. Får du svettningar och känner panik när du ser spindlar så är det högst troligt att du lider av arachnofobi som exempel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.