Iphone 12 kan återkallas på grund av hög strålning

Permalänk
Medlem

Nice, två nya iPhones 🙏

Permalänk
Medlem

Ska man tolka det som att feta/storväxta personer har mindre anledning till oro? Inte för jag oroar mig men visst har man funderat ibland på hur testiklarna mår med telefonen i fickan 10 timmar om dagen eller ögonen för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ska man tolka det som att feta/storväxta personer har mindre anledning till oro? Inte för jag oroar mig men visst har man funderat ibland på hur testiklarna mår med telefonen i fickan 10 timmar om dagen eller ögonen för den delen

Tighta byxor och kallingar så att pungen inte kan slappa mer för större kylyta och kyla kulorna bättre när det är för varmt för att vara optimalt i 'tillverkningen' är nog ett större problem om det är spermakvaliten man oroa sig över. Kulorna klarar inte att vara i 37 grader när sperma skall tillverkas - därför hänger det utanför kroppen i en påse för några grader kallare.

Det fins teorier att spermakvaliten var bättre på typ medeltiden och tidigare just för att juvelerna fick hänga mer fritt och fläkta runt bättre vid behov och kroppen kunde kontrollera värmen bättre med att hissa det hela upp och ned efter behov, vi karlar vet tex. vad som händer med det hela när det hamnar i kallt badvatten

---

De ursprungliga RF-nivåerna är tagna från hur glaskroppen i ögat höjer sig i temperatur vid radiopåstrålning och jag har för mig att man satte temperaturen 2 grader högre än 37 grader som max. gräns. - just glaskroppen i ögat är den känsligaste delen då den inte har någon form av cirkulation som kan sprida värmen över större volym och agerar rätt mycket som termos om glaskroppen själv värms upp av radiostrålning.

Efter att man fått en uppfattning i hur mycket effekt som behöver påstrålas för dessa 2 graders upphettning så har man delat effekten med 10 och sedan ytterligare med 10 (dvs 1/100-del) och därifrån har man satt dom reglerna som gäller idag med ytterligare ganska stora tilltagna marginaler - ungefär.

Det är alltså rejäl säkerhetsmarginal till att det faktiskt påverkar tex. glaskroppen med märkbar temperaturhöjning med dagens regel för RF-strålning - hur vad det nu med att sola sig ute på stranden med ~ 1 kW/m² i strålningseffekt??!...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har det någonsin bevisats att det finns hälsorisker? Visst. Det finns vissa som påstår att de får huvudvärk av wifi och så, men vem lyssnar på sådana stollar? De får ju inlindade i folie om de ska slippa all strålning som oundvikligen går genom deras kropp även om de stänger av sina egna enheter.

Visst brukar jag småmysa lite när Apple får skit de förtjänar, men sådant här är ju bara löjligt.

Skulle du stoppa huvudet i en mikrovågsugn som har ett reglage som går ned till 5 watt? Och ha den på dig hela tiden.

Om inte, varför skulle det vara okej att hålla en Iphone 12 mot örat i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle du stoppa huvudet i en mikrovågsugn som har ett reglage som går ned till 5 watt? Och ha den på dig hela tiden.

Om inte, varför skulle det vara okej att hålla en Iphone 12 mot örat i jämförelse?

Den här jämförelsen lär ju vinna någon form av pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Huruvida det finns hälsorisker eller ej spelar väl egentligen ingen roll, det har satts en gräns som alla måste följa. Om man inte ser till att det efterföljs så finns det ingen poäng med att ens ha en gräns.

Frågan är väl snarare varför det tagit flera år att upptäcka att en av de mest populära mobilerna ligger över gränsvärdet? Har Apple ändrat något, eller är det verkligen ingen som kontrollerat iPhone 12 förrän nu?

Alla nya mobiler kontrolleras ju och godkänns innan släpp så varför just modell 12, som är 3 år gammal, dyker upp nu är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle du stoppa huvudet i en mikrovågsugn som har ett reglage som går ned till 5 watt? Och ha den på dig hela tiden.

Om inte, varför skulle det vara okej att hålla en Iphone 12 mot örat i jämförelse?

Det skulle förmodligen inte vara ett problem - men nu pratar vi inte om 5 Watt kontinuerligt utan möjligen 0.2 Watt - max 0.5 Watt om 2-kanal MIMO samt 1 Wlan är igång samtidigt och konstant upp/nedlänktrafik i dålig radiomiljö där det måste tuta på max i effekt.

Nu är det inte så och även om meddelarlasten skulle vara 10% av ovanstående effekt (0.05 Watt) kontinuerligt så skulle batterierna dräneras ganska fort, kanske inte så mycket för just radiodelen men all processning som sker bakom trafiken är också kostsam energimässigt. bara att forcera telefonen till att köra G2 (GSM/Edge, för de som kan med rätt operatör, läs telia) kan lätt omvandla en telefon som knappt klarar sig en dygn till att hålla 3-4 dagar - ja uppemot 1 vecka på laddningen.

Permalänk
Medlem

Vet ju inte säkert om det är sant, men det var ett inlägg från någon som lät insatt på MacRumors (hittar det inte nu) som sade att den franska myndigheten hade testat telefonerna vid introduktionen och då låg de under gränsvärdena. Men när de nu testade igen låg de en bit över. Så det var troligen mjukvaruuppdateringar som var orsaken.

Det gällde inte några andra modeller (Pro, Mini etc).

Permalänk
Medlem

Fransmännen kanske utförde testet och valde en typisk fransman som kroppslig referens och Apple en amerikan?

(OBS, skämt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Fransmännen kanske utförde testet och valde en typisk fransman som kroppslig referens och Apple en amerikan?

(OBS, skämt)

Rödtjut leder ström bättre än Miller öl alltså

Permalänk
Medlem

Kan va klokt att inte ha mobilen i fickan - prostata och pung är något män brukar vilja skydda?

https://illvet.se/manniskan/kroppen/mobiltelefoner-i-byxficka...

Detsamma gäller nog huvudet, det finns trådade lurar man kan koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ska man tolka det som att feta/storväxta personer har mindre anledning till oro?

Nej, när man pratar SAR och telefoner så är det som jag förstår det är hur mycket strålning som absorberas i det område som får mest strålning, så om du är tjock runt magen har ingen påverkan på hur mycket som absorberas området vid örat.

I andra scenarion kan man mäta "helkropps SAR" exvis basstationer eller annan utrustning som strålar mer jämt över kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Kan va klokt att inte ha mobilen i fickan - prostata och pung är något män brukar vilja skydda?

https://illvet.se/manniskan/kroppen/mobiltelefoner-i-byxficka...

Detsamma gäller nog huvudet, det finns trådade lurar man kan koppla in?

Det är ju antagligen bara under några korta perioder under livet man vill ha levande spermier så låter för det mesta bara som en fördel att ha telefonen i fickan?

Har för mig att i mobiltelefonernas barndom (nåja) runt år 2000 så pratades det om den här strålningen, och att trådad hands-free faktiskt riskerade att öka strålningen i huvudet jämfört med att hålla telefonen vid kinden på vanligt sätt. Anledningen var att sladden fungerar som antenn och att telefonen till största delen strålar utåt från huvudet när man håller den normalt. Fast det kan ju ha ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle du stoppa huvudet i en mikrovågsugn som har ett reglage som går ned till 5 watt? Och ha den på dig hela tiden.

Om inte, varför skulle det vara okej att hålla en Iphone 12 mot örat i jämförelse?

En effekt på 5W gör ju inte att man får det i sig, men jag fattar vad du menar och då är svaret ja. Försök mikra något med 5W effekt och ring mig när den sista röda dvärgen slocknat, för det är ungefär så lång tid det lär ta ett få den maten varm

Sen är det ju inte så att all strålning från en mobil ens skapar resonans med atomer vi har i oss. 2.4GHz, absolut. Men resten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

En effekt på 5W gör ju inte att man får det i sig, men jag fattar vad du menar och då är svaret ja. Försök mikra något med 5W effekt och ring mig när den sista röda dvärgen slocknat, för det är ungefär så lång tid det lär ta ett få den maten varm

Sen är det ju inte så att all strålning från en mobil ens skapar resonans med atomer vi har i oss. 2.4GHz, absolut. Men resten?

det handlar inte om att just DU anser att det inte gör något, UTAN att det per faktum är nu så att det går över en gräns som anses inte vara ok.. om det så är 10ggr, 5ggr eller 0.01 gång det spelar ingen roll, Utan snarare att det går över en gräns.

Och då ska det Sägas till och det ska KRÄVAS att det sänks, åtgärdas eller tas bort. för det kan ge oanade effekter. Alla individer är olika, bara för en person inte "effekteras" eller får men betyder inte att någon annan inte kan det.

Permalänk
Medlem

aa men då e de lugnt, plötsligt existerar skadliga strålningen, synd för alla som blivit kallade foliehattar i onödan

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

aa men då e de lugnt, plötsligt existerar skadliga strålningen, synd för alla som blivit kallade foliehattar i onödan

Att vissa nivåer/typer av strålning är farligt har nog människan haft kunskap om länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Att vissa nivåer/typer av strålning är farligt har nog människan haft kunskap om länge.

Telefoner har ju aldrig haft skadlig strålning juuuuuuuh (föliehatt på hövve)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

det handlar inte om att just DU anser att det inte gör något, UTAN att det per faktum är nu så att det går över en gräns som anses inte vara ok.. om det så är 10ggr, 5ggr eller 0.01 gång det spelar ingen roll, Utan snarare att det går över en gräns.

Och då ska det Sägas till och det ska KRÄVAS att det sänks, åtgärdas eller tas bort. för det kan ge oanade effekter. Alla individer är olika, bara för en person inte "effekteras" eller får men betyder inte att någon annan inte kan det.

Än är väl inte sista ordet sagt? Apple har ju visat både egna och oberoende tester där strålningsnivåerna ligger inom de "6-8 brödskivor om dagen"-gränser som EU satt. Så det handlar inte om att Apple struntar i reglerna, utan snarare att de trott att de följt dem.

Så om diskussionen helt ska hållas till "Apple har överskridit gränsvärdet" så är det ju inte ens slutgiltigt fastställt om det stämmer eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Telefoner har ju aldrig haft skadlig strålning juuuuuuuh (föliehatt på hövve)

För mycket av allt är såklart skadligt, ja. Vad för poäng försöker du förmedla?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

5G och corona? Jag har jobbat med 5G sedan 2012 och har aldrig haft corona.

Jösses

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

5G och corona? Jag har jobbat med 5G sedan 2012 och har aldrig haft corona.

Jösses

Aha så 5G är enligt dig ett botemedel mot Corona?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

aa men då e de lugnt, plötsligt existerar skadliga strålningen, synd för alla som blivit kallade foliehattar i onödan

Det är inte riktigt vad som tas upp här.

Vi vet sedan tidigare att man kan grilla en kyckling i en mikrovågsugn med strålning. Vi vet att man direkt kan bli skadad om man befinner sig direkt framför en stark radar.
Vi vet också sedan tidigare att man kan grilla kyckling med infrarött ljus i en ugn. Och att man kan bli skadad om man exponeras för en stark infraröd värmekälla.

Elementen i huset strålar också infrarött i mängder - men inte på en skadlig nivå. Fjärrkontrollen till TVn är också infraröd - men inte på en skadlig nivå heller.

Relevant i sammanhaget är att vi har satt upp standarder för hur mykcet olika prylar får stråla. Tillverkarna får inte bygga prylar som går över gränsvärdena. Nyheten handlar om att tillverkare gått över gränsvärden.
Inte om att något plötsligt ses på ett helt annat sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle du stoppa huvudet i en mikrovågsugn som har ett reglage som går ned till 5 watt? Och ha den på dig hela tiden.

Om inte, varför skulle det vara okej att hålla en Iphone 12 mot örat i jämförelse?

Sluta överdriv.

Iphone har inte batterikapacitet att sända på 5W ens en fraktion av dygnets alla timmar. 5w uteffekt skulle suga slut på batteriet på nån timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Håller man telefonen intill huvudet så kommer ju strålningsenergin att absorberas av hjärnan och bli värme. Förutom eventuella direkta strålningsskador så kan upphettning av hjärnan tänkas leda till diverse skador.
Några uppenbara skador av den typen blir det ju dock inte om man inte ligger långt över gränsvärdena, utan det är mer ett exempel på vad som skulle kunna hända vid riktigt höga SAR-värden.

Vad är motsvarande strålning och stå ute i solen?
med tanke på att solen genererar 1500w energi per m2..

och den strålningen är ju joniserande (uvb tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tänker så här: Om det nu är så farligt, varför är det en sån otroligt liten del av mänskligheten som drabbas givet hur länge strålningen funnits och med de enorma mängder strålningskällor vi använt i årtionden?

Tänker på mig själv t.ex. Jag har ända sen mobiltelefonernas begynnelse varit utsatt för strålning från strålande elektriska apparater, än mer de senaste 30+ åren då jag badar i strålning hemma dygnet runt med all elektronik jag omgett och omger mig med, särskilt då strålande routrar och mobiltelefoner. Nuförtiden sen förra året har jag till och med 5G-täckning inomhus så sändarna måste vara i närheten. Jag känner ingenting.
Har i somras varit på vandring i ett par veckor då mobilen inte har varit påslagen och jag kände ingen skillnad i naturen mot att vara hemma bland mina strålande saker..

Så, hur länge tar det innan vi andra får samma symptom som ni?

Att en otroligt liten del av mänskligheten drabbas är inte nödvändigtvis sant, det kan vara att vissa får tydligare och mer kännbara symptom än andra. Allt går inte att se eller ta på. Det dröjer nog generationer innan vi vet vilka effekter det har gett.

Det enda jag med all säkerhet kan säga är att människan vet väldigt lite och att vi endast lär oss bara från våra misstag

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Aha så 5G är enligt dig ett botemedel mot Corona?

Varken botemedel eller orsak. Men få "förunnade" verkar ha försökt komma på ett koppel mellan
för att någon uppvisade en digitaltvbox med inlagd text med corona och kalla det för "5gbox".
Du gick säkert på det.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tänker så här: Om det nu är så farligt, varför är det en sån otroligt liten del av mänskligheten som drabbas givet hur länge strålningen funnits och med de enorma mängder strålningskällor vi använt i årtionden?

Tänker på mig själv t.ex. Jag har ända sen mobiltelefonernas begynnelse varit utsatt för strålning från strålande elektriska apparater, än mer de senaste 30+ åren då jag badar i strålning hemma dygnet runt med all elektronik jag omgett och omger mig med, särskilt då strålande routrar och mobiltelefoner. Nuförtiden sen förra året har jag till och med 5G-täckning inomhus så sändarna måste vara i närheten. Jag känner ingenting.
Har i somras varit på vandring i ett par veckor då mobilen inte har varit påslagen och jag kände ingen skillnad i naturen mot att vara hemma bland mina strålande saker..

Så, hur länge tar det innan vi andra får samma symptom som ni?

Jag tänker såhär.
En del visar upp allergiska reaktioner för katthår när andra är helt obemärkta av det. Det spelar ingen roll om jag får mycket katthår på mig under lång tid. Jag är inte allergisk ändå och kommer därför inte få samma symptom som en kattalergiker även av mer exponering.
Det finns alltså en möjlighet att en del får problem när andra inte märker av det.
Tillämpar man din fråga på kattallergin så är frågan - varför är det en viss andel som är kattallergiker. Hur lång tid tar det innan alla är kattallergiker?
Frågan är intressant - men den tar väl inte riktigt upp frågan om huruvida elallergi är en grej eller inte.

Jag menar mest att man inte bör utesluta möjligheten till problem med just det här argumentet.

Mer relevant som underlag för frågan om elallergins vara eller icke vara är väl då att det gjorts flertalet studier på området där det inte verkar ha påvisats att det är just strålning som ger symptomen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Aha så 5G är enligt dig ett botemedel mot Corona?

Jag har aldrig haft Covid-19 innan 5G fanns, det vet jag i alla fall

(/s ifall det inte var uppenbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig haft Covid-19 innan 5G fanns, det vet jag i alla fall

Är vi säkra på att inte Covid-19 orsakar 5G?