Google aktiverar "privacy sandbox" för alla Chrome-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det stora problemet landar väl i att om man använder Gmail, GDrive, YouTube eller andra tjänster från Google – då är det svårt att undkomma datainsamling. Jag kör således vidare på Chrome då jag använder Google's övriga tjänster i bred utsträckning.

Du lägger dig platt...

Skrivet av Ostbullen:

Visst är google till stor del bakom Chromium, men man skall inte glömma bort att Chromium är open source, det är inte Chrome. Och Chromium må ha stöd för privacy sandbox, men funktionen är by default avslagen (iallafall änsålänge), det är den inte i Chrome.

Du är fortfarande en del av problemet med webbläsarutbudet där Google som i sin grund tjänar pengar på reklam och användardata har otäcka mängder andelar av användarna och kommer kunna pusha för att göra den här typen av sattyg till branschstandard där övriga webbläsare (dvs. Firefox för det finns ärligt inga andra längre) snällt får anpassa sig eller dö ut.

Jag tror vi alla kan vara överens om att ett Google i monopolställning knappast kommer gynna den enskilda användaren.

En sorglig utveckling, inte för att IE var bra men den var iallafall inte en Chrome-klon med extra telemetri som Edge är idag. Another one bites the dust.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot
Skrivet av firstofmay:

Du lägger dig platt...

Har varken tid, ork eller lust att engagera mig för att försöka motverka vad nu än titaner som Microsoft, Google eller Apple får för sig. All medvind i seglen för individer som vill göra det och har möjligheten, men för egen del spenderar jag hellre energin på annat håll

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kanske borde ta tag i att flytta från Chrome nu..
Har kört Chrome i över 10 år (använder Google Foto istället för iCloud Bilder i Iphone)
Använder även Googles lösenordshantering som komplement till Microsoft Authenticator (Password) vilket lirar OK med min PC för att slippa komma ihåg alla lösenord.
Hur går jag i dagsläget över smärtfritt till Firefox igen? Orkar inte hålla på med alla lösenord och är väl inne på att köpa någon 3rd party password manager, är det nödvändigt eller har räven någon motsvarighet?

Jag gjorde bytet för några månader sedan, förvånansvärt smärtfritt.

Det mesta (inklusive lösenord) går att importera i Firefox.

Det finns en lösenordshanterare i Firefox, ska inte uttala mig om hur bra den är men den verkar fungera.

Det enda jag egentligen saknar är synkronisering av tillägg mellan enheter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag gjorde bytet för några månader sedan, förvånansvärt smärtfritt.

Det mesta (inklusive lösenord) går att importera i Firefox.

Det finns en lösenordshanterare i Firefox, ska inte uttala mig om hur bra den är men den verkar fungera.

Det enda jag egentligen saknar är synkronisering av tillägg mellan enheter.

Synkronisering av tillägg fungerar ju, även mot mobil. Kolla om detta är inaktiverat i inställningarna för sync.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för fall?

Kanske detta:

Citat:

“Google is trying to hide its true intentions behind a pretext of privacy,” the suit continues. With Privacy Sandbox, “Google does not actually put a stop to user profiling or targeted advertising — it puts Google’s Chrome browser at the center of tracking and targeting.”

https://www.theverge.com/2021/3/16/22333848/google-antitrust-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ge Firefox en ny chans om det var länge sedan ni använde den.

Hade gjort det, men jag räknar med att det fortfarande inte finns en inbyggd profilhanterare à la Edge/Chrome som inte kräver en extension, och att man fortfarande måste skriva % i URL-baren istället för att använda en enkel shortcut för att söka i öppna tabs.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har varken tid, ork eller lust att engagera mig för att försöka motverka vad nu än titaner som Microsoft, Google eller Apple får för sig. All medvind i seglen för individer som vill göra det och har möjligheten, men för egen del spenderar jag hellre energin på annat håll

Jag förstår dig och vill förtydliga att jag inte menar något illa, ska man hålla sig i skuggan får man verkligen försöka och det är en balansgång där man förlorar smidigheten som många av tjänsterna erbjuder.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är inte brave också chromium baserat har jag för mig?

Kan mycket väl ha fel men har iaf för mig det.

Så med andra ord kommer den få det också om de väljer att uppgradera chromium motorn?

Ja Brave är baserat på Chromium (nästan alla browsers har gått åt det hållet), men listan över vad de väljer att inte ta med alls eller har "disabled" som standard från Chromium är ganska lång nu - se https://github.com/brave/brave-browser/wiki/Deviations-from-C...
Gillar t.ex. att de tagit en tydlig stans mot Web Environment Integrity så det kommer vara avstängt i Brave.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Dagens hantering med spårning och cookies är inte bra, det kan alla hålla med om. Men den var fri att använda för alla, ingen styr exakt hur det fungerar. Nu försöker Google få makt över annonserna genom att bygga in detta i webbläsaren, den som är dominerande.

Att slå ihop annons-spårningen med själva webbläsaren är nog det som jag tycker är värst med detta!

Och om jag t.ex tittar på Swedroid nyhet och Techspot så står det bara om ny design och andra saker, Google vet vad de gör. Döljer detta för de flesta genom att designa om webbläsaren samtidigt, så går många media på detta och skriver om design och inte om det som är viktigast för ett fritt internet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Dagens hantering med spårning och cookies är inte bra, det kan alla hålla med om. Men den var fri att använda för alla, ingen styr exakt hur det fungerar. Nu försöker Google få makt över annonserna genom att bygga in detta i webbläsaren, den som är dominerande.

Att slå ihop annons-spårningen med själva webbläsaren är nog det som jag tycker är värst med detta!

Och om jag t.ex tittar på Swedroid nyhet och Techspot så står det bara om ny design och andra saker, Google vet vad de gör. Döljer detta för de flesta genom att designa om webbläsaren samtidigt, så går många media på detta och skriver om design och inte om det som är viktigast för ett fritt internet.

Är det inte vad tredjeparts kakor gör? Din webbläsare får tredjeparts som den lagrar i sin cache och kan nås genom div. företag när man går runt olika hemsidor. Det är väl så man spårar idag att man har iframes med lite js kod som anropar om man har någon kaka från exempelvis facebook i cachen. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

EFFs kritik kan sammanfattas som följande

  • Varje "grupp" behöver vara över en viss storlek för att ge dig någon form av anonymitet

  • "Gruppen" är en extra bit data som kan användas för att börja deanonymisera. Det äldre FloC förslaget hade en 16-bit identifierare, dvs du var direkt i en av ca 65 000 möjliga grupper

  • Punkten ovanför gör det mycket enklare att hitta dig igen om du en gång blivit deannonymiserad (tex om du loggat in på site A kan site B enklare hitta vem du är

  • Googles lösning på att inte skapa "känsliga" grupper (du vill inte råka skapa en grupp "homosexuella i Saudiarabien" som exempel) är i korta drag att övervaka att sådana grupper inte uppstår. För att göra det behöver i princip göra audits av grupperna, och nödvändigtvis samla just sådan känslig data för att göra en sådan audit

  • Google började rulla ut detta utan att ha spikat alla delar av standarden

  • Även om det är bättre än cookies är det fortfarande inte bra

Nu är den EFF artikel som Arstechnica länkar till från 2021, så delar kan ha ändrats (Läs här

Personligen håller jag både med om att det nog är "bättre" än 3:e parts cookies men inte bra nog. Ribban är inte precis hög för att vara bättre än cookies. Tyvärr existerar det här inte i ett vacuum så det är troligt att grupptillhörighet blir ännu en datapunkt som kan användas för spårning, inte den enda punkten som nog skulle vara en förbättring mot dagens situation. Guldstandarden borde vara det du kan se vissa sidor göra: Välj annonser baserat på innehåll på sidan. Annonsörer på Sweclockers behöver inte spåra dig för att veta att du är intresserad av datorer. Att du är här är bevis nog för det

Sen finns det ett massivt problem till med den här metoden. Det skapar en ganska saftig intressekonflikt och monopolsituation inom online reklammarknaden. Genom att ersätta huvudmetod för riktad reklam (cookies) och ersätta den med "privacy sandbox" är det misstänkt tursamt för google att många av deras konkurrenter blir blockerade och Googles egna metod för spårning fortfarande fungerar "95% as good" som Google själva uppger.

Mycket bra kritik!

Jag håller med om att annonsering är väl inte särskilt privat-grundande vare sig i tredje-parts kakor eller privacy sandbox.

Det känns ändå som om det är ett steg i rätt riktning. Och självklart vill de tjäna pengar och expandera, det är ju hela grejen med ett företag. Upp till gemene man att visa vad vi tycker är okej och inte. Det kan absolut bli bättre.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för fall?

Tänkte främst på det här:

https://www.nytimes.com/2023/09/06/technology/modern-internet...

Som anfaller deras monopol på internet sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hade gjort det, men jag räknar med att det fortfarande inte finns en inbyggd profilhanterare à la Edge/Chrome som inte kräver en extension, och att man fortfarande måste skriva % i URL-baren istället för att använda en enkel shortcut för att söka i öppna tabs.

Har aldrig använt profiler själv, men det har funnits hur länge som helst. Skriv (about:profiles) i addressfälltet.
Finns dock inget snyggt sätt att hantera det via det vanliga GUIt vad jag vet.

Angående att söka efter öppna flikar så går det alldeles utmärkt att göra det utan att först skriva %.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag använder firefox sedan länge Förmodligen från ca 2005, då jag ser att Firefox Setup 1.0 är daterad i min mapp med installationsfiler.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Är det inte vad tredjeparts kakor gör? Din webbläsare får tredjeparts som den lagrar i sin cache och kan nås genom div. företag när man går runt olika hemsidor. Det är väl så man spårar idag att man har iframes med lite js kod som anropar om man har någon kaka från exempelvis facebook i cachen. Rätta mig om jag har fel.

Just så som du beskriver fungerar det idag. Men cookie är ju en standard som inte har skapats genom att spåra oss för att visa annonser, utan att annonsnätverken utnyttjar detta till just det. Dagens spårning är inte en bra lösning.

Det som jag är emot är att ett företag bygger in ett annonssystem i sin webbläsare och eftersom Google är så stor på internet så kommer det bli en standard med deras API, vilket ger dom ännu mer makt över våra digitala liv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har aldrig använt profiler själv, men det har funnits hur länge som helst. Skriv (about:profiles) i addressfälltet.
Finns dock inget snyggt sätt att hantera det via det vanliga GUIt vad jag vet.

Jo, och det är ju precis där skon skaver.

Skrivet av ELF:

Angående att söka efter öppna flikar så går det alldeles utmärkt att göra det utan att först skriva %.

Hur menar du då? Börjar man bara skriva så kommer ju resultaten en bra bit nedan, som du ser i bilden nedan, och det är lite väl tungvint.

I Edge och Chrome har du Ctrl+Shift+A för att öppna en egen sökmeny bara för tabs som gör att det är skitlätt att hitta:

Visserligen kan det tyckas vara småsaker, men när man använder något flera dussin gånger under en "session" går det åt mycket onödvändig tid för de där extra stegen i Firefox.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jo, och det är ju precis där skon skaver.

Hur menar du då? Börjar man bara skriva så kommer ju resultaten en bra bit nedan, som du ser i bilden nedan, och det är lite väl tungvint.

<Uppladdad bildlänk>

I Edge och Chrome har du Ctrl+Shift+A för att öppna en egen sökmeny bara för tabs som gör att det är skitlätt att hitta:

<Uppladdad bildlänk>

Visserligen kan det tyckas vara småsaker, men när man använder något flera dussin gånger under en "session" går det åt mycket onödvändig tid för de där extra stegen i Firefox.

Ctrl+t och shift+5 är en knapptryckning mer än ctrl+shift+a, men visst... Du kan använda musen via tabbmenyn också där sök finns.

Att sökmotorförslagen hamnar ovanför förslagen från Firefox självt är en inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jo, och det är ju precis där skon skaver.

Hur menar du då? Börjar man bara skriva så kommer ju resultaten en bra bit nedan, som du ser i bilden nedan, och det är lite väl tungvint.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, nu vet i tusan.
Jag fick fram (Switch to tab) utan att först skriva %, blandat med historiken. Men inte nu när jag testar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ett spel för massan och helt utan betydelse. Meta och Alphabet har gjort tredjepartskakor och kakor ointressanta sen fem sex år tillbaka men om ingen tvingar bort dem så har de varit ett gratis komplement till funktionscockis, ett idiotsäkert sätt att spåra dig alltid överallt. AMD och INTEL gick till och med ihop och och ökade skyddet på processorn för att försvåra spårning av konsumenter men det har varit till lite hjälp. META har de sista sex sju åren vetat vart privacy act skulle innebära för sig själv och framtiden, META och Goggles delar samma behov och internet har idag ett white noice som utan problem spårar allt du gör och om någon säger något annat ljuger de. Patriot act som infördes efter 9/11 har gjort säkerhetstjänster och big tech som en gigantisk hydra och överenskommelsen bygger på bådas överlevnad för delad information. Visst kan man begränsa vissa avarter med förbud men det är bara Kosmetik och pollimik för att förvilla dig att tro något annat. Ställ dig frågan hur kommer det sig att världens största demokrati USA inte lyckas få en president som inte är mer död än levande, nästa år är det val igen och ingen av kandidaterna är under åttio år? Alla yngre har lämnat så många footprint på internet så att kandidera är otänkbart. Världens säkerhetstjänster bestämmer vem vad hur och när man använder denna informationen som samlas upp.1984 och Animalfarm är verklighet, frågan är om du bryr dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Privacy sandbox får en positiv klang rent språkmässigt hos mig, men när man läser vad det handlar om ör det raka motsatsen. Nåja, jag använder inte deras läsare och är ju inte personligt drabbad, men det låter som en tråkig utveckling, kakor och mycket av dagens spårning kan man ju blockera om vill, hoppas det går med detta påhittet också.

Skrivet av talonmas:

Privacy och spårning? Nån borde ge Google ett lexikon.

Konkret är denna lösning:

Låt webbläsaren, helt på klientsidan, sammanställa och tillhandahålla grovhuggna annonseringskategorier till parter *som ändå sett dig besöka sidor tillhörande dessa kategorier*, så ska det ersätta spårning för Googles del.

OM det faktiskt blir utfallet vore det ju en tydlig förbättring integritetsmässigt. Om inte så verkar ju skadan ändå begränsad till vad de redan vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ja, nu vet i tusan.
Jag fick fram (Switch to tab) utan att först skriva %, blandat med historiken. Men inte nu när jag testar.

Den gör det, men det är inte säkert att fliken dyker upp om man har mycket på samma tema i historiken... Man kan förstås slå av förslag från historiken och enbart få upp dem om man använder ^, men det kanske man inte vill. Observera att % inte behöver stå först, utan man kan lägga till de interna "växlarna" i slutet om man inte får upp det man vill. Däremot fungerar det inte att lägga till @sökmotornamn i slutet, utan det måste stå först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ctrl+t och shift+5 är en knapptryckning mer än ctrl+shift+a, men visst... Du kan använda musen via tabbmenyn också där sök finns.

Att sökmotorförslagen hamnar ovanför förslagen från Firefox självt är en inställning.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, jag uppskattar hjälpen Det där kan faktiskt fungera för mig, även om det inte är en ren 1:1-lösning.

Visa signatur

Smurf