AI-innehåll i tävlingar

Permalänk
Medlem

AI-innehåll i tävlingar

Riktigt synd att AI-bajs tillåts. Hade varit en rolig tävling annars.

Permalänk
Medlem

Helt fucked up att man tillåter AI som är baserat på stulet material.

Hej ChatGPT skapa en liten sci-fi story som passar in Starfield's värld. Copy/paste lite keywords till Midjourney, klart.
Wow vilken kreativitet och konstnärlig skicklighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Helt fucked up att man tillåter AI som är baserat på stulet material.

Hej ChatGPT skapa en liten sci-fi story som passar in Starfield's värld. Copy/paste lite keywords till Midjourney, klart.
Wow vilken kreativitet och konstnärlig skicklighet!

Ta en whiskey istället för att sura, skål och trevlig helg. …och lycka till i tävlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

<Uppladdad bildlänk>

Åhå den där dyker inte upp för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ta en whiskey istället för att sura, skål och trevlig helg. …och lycka till i tävlingen.

Om något är värt att bli upprörd över på en fredag, så är det detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om något är värt att bli upprörd över på en fredag, så är det detta.

Självklart får du dricka någonting annat om whiskey gör dig upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om något är värt att bli upprörd över på en fredag, så är det detta.

Nu låter du lika putt som konduktören som inte gillade ditt sätt att åka tvärbana

Låt alla åka med denna tävling!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Självklart får du dricka någonting annat om whiskey gör dig upprörd.

Svart bälte i medvetet missförstånd. Snyggt spelat. Jag lyfter mitt plommonstop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu låter du lika putt som konduktören som inte gillade ditt sätt att åka tvärbana

Låt alla åka med denna tävling!

En tävling i bildskapande och historieberättande där du inte behöver kunna något av det, är direkt ovärdigt och närmast förolämpande för de som faktiskt kan.

Poängen är alltså att skapa något, fast ingen behöver egentligen skapa något då det går lika bra att generera allt automagiskt.

Tro mig, jag är bra mycket mer putt än biljettkontrollanten.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DasIch:

Riktigt synd att AI-bajs tillåts. Hade varit en rolig tävling annars.

Tycker detta kan vara en värd diskussion att ha, men att köra den i tävlingstråden kan bli spretigt och oöverskådligt. Så det är bättre att köra en separat tråd om det helt enkelt.

Med det sagt AI är ett alternativ, inte ett måste. Det är ett sätt för folk som inte sitter på förmågan att skapa innehåll och delta i tävlingen. Oavsett är det lite skitsamma om bilderna är snygga eller ej, utan det är berättelsen som är mer i fokus. Och även om AI-skapad text är bra, kan den inte ersätta äkta ord från människor. Det blir för torrt, helt enkelt. Men om folk vill lägga tid på att ta fram AI-texter så får de göra det, men risken är stor att dessa inte ens kommer till final.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tycker detta kan vara en värd diskussion att ha, men att köra den i tävlingstråden kan bli spretigt och oöverskådligt. Så det är bättre att köra en separat tråd om det helt enkelt.

Med det sagt AI är ett alternativ, inte ett måste. Det är ett sätt för folk som inte sitter på förmågan att skapa innehåll och delta i tävlingen. Oavsett är det lite skitsamma om bilderna är snygga eller ej, utan det är berättelsen som är mer i fokus. Och även om AI-skapad text är bra, kan den inte ersätta äkta ord från människor. Det blir för torrt, helt enkelt. Men om folk vill lägga tid på att ta fram AI-texter så får de göra det, men risken är stor att dessa inte ens kommer till final.

Hur svårt är det att klä ut sig med akvarieskål över huvudet och fota med mobilen egentligen?
Hellre det än att låta AI styra.. Det är inte kreativt att låta någon annan göra jobbet åt en!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Miska:

Hur svårt är det att klä ut sig med akvarieskål över huvudet och fota med mobilen egentligen?
Hellre det än att låta AI styra.. Det är inte kreativt att låta någon annan göra jobbet åt en!

Haha inget stoppar dig från att göra det. Tvärt om. Det uppmuntras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha inget stoppar dig från att göra det. Tvärt om. Det uppmuntras!

Jag är för gammal för sånt trams. Hade jag haft en wacomplatta hade jag säkert tecknat allt själv.

Vi ska inte uppmuntra Gen-Z ännu mer, räcker med allt skit de fått hittills!!
Föreslår dock att ni låter alla dessa andra medlemmar använda den vilda fantasin hellre än att låta AI:n sköta allt åt dom.

Det här är lika illa som alla fototävlingar på nätet där nybörjare visar sina kassa bilder kontra experterna som har utrustning värd ens årsinkomst. Nybörjare och amatörer har inte en chans, och det slutar oftast att det är de som redan har allt som vinner.. No point!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att tillåta AI, då får fler chansen att vara med!

Snarare som att alla som vill vara med måste konkurrera med genererade bidrag. Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare som att alla som vill vara med måste konkurrera med genererade bidrag. Helt värdelöst.

I det här fallet var det väl inte så? Man tävlade ju på annat än bildens innehåll, ska ju vara story och en idé, inte bilden i sig

Lägre tröskel ger en bättre tävling, det tror jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I det här fallet var det väl inte så? Man tävlade ju på annat än bildens innehåll, ska ju vara story och en idé, inte bilden i sig

Lägre tröskel ger en bättre tävling, det tror jag i alla fall

Jo, det går också att generera.

Det är som att köra en CS-turnering och tillåta aimbots, för "alla ska med".

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av AI-konst så jag tycker det är bra att det tillåts. För att inte tala om att det lätt går att göra vad som helst med AI totalt omöjligt att upptäcka om man nu vill det, så det enda vettiga är att tillåta det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det går också att generera.

Det är som att köra en CS-turnering och tillåta aimbots, för "alla ska med".

Jag förstår var du kommer ifrån, men håller verkligen inte med om att det är så illa

Konstnärskap är så mycket mer än att välja färg och motiv. Komposition, innehåll, mening, subtila toner, matchande färgskalor… man får knappast något perfekt ur en AI utan att först veta vad man vill ha och hur de ska passa ihop. Antar också att en hel del efterarbete ändå skulle behövas när den väl genererar något som är nära nog

Jag kan ha fel, skulle vara kul att se en prompt-ingenjör skapa ett bidrag, men tror inte alls man vinner genom att skriva ”rolig historia om starfield med bilder” och trycka ok. Så det är inte en hel aimbot

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår var du kommer ifrån, men håller verkligen inte med om att det är så illa

Konstnärskap är så mycket mer än att välja färg och motiv. Komposition, innehåll, mening, subtila toner, matchande färgskalor… man får knappast något perfekt ur en AI utan att först veta vad man vill ha och hur de ska passa ihop. Antar också att en hel del efterarbete ändå skulle behövas när den väl genererar något som är nära nog

Jag kan ha fel, skulle vara kul att se en prompt-ingenjör skapa ett bidrag, men tror inte alls man vinner genom att skriva ”rolig historia om starfield med bilder” och trycka ok. Så det är inte en hel aimbot

Allt det genereras av midjourney och dylikt, eftersom algoritmen tränat på miljontals av konstverk. Det är exakt som att tävla mot aimbots. Kräver noll förmåga, noll idéer och det är över huvud taget inte en form av skapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är ett stort fan av AI-konst så jag tycker det är bra att det tillåts. För att inte tala om att det lätt går att göra vad som helst med AI totalt omöjligt att upptäcka om man nu vill det, så det enda vettiga är att tillåta det.

/hulle.

AI-konst existerar inte. Det är genererade bilder, inte konst. Och det är tämligen lätt att upptäcka. Annars är ju en enkel lösning att kräva bilder från hela processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

AI-konst existerar inte. Det är genererade bilder, inte konst. Och det är tämligen lätt att upptäcka. Annars är ju en enkel lösning att kräva bilder från hela processen.

Konst är i betraktarens ögon. Att säga att "något inte är konst" har gjorts förr... det håller inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Oj... på riktigt? Om inte han diskas så...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Oj... på riktigt? Om inte han diskas så...

Jag håller med, han borde diskvalificeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Oj... på riktigt? Om inte han diskas så...

Skrivet av pine-orange:

Jag håller med, han borde diskvalificeras.

Varför? Det är ju okej att generera bilder och text utifrån miljontals stulna verk. Google-sök är väl en lika legitim prompt som Midjourney? Han har ju t.om. ändrat texten.

Permalänk

Tråkig syn på vad folk har på ai-konst. Att beskriva och förmedla en känsla som ger något vettigt i ai är ju inte direkt superlätt.
Försök göra en serie-strip i ai Jag testade, blev huvudsakligen gallimatias med simish.
Tror defenitivt ai-konst är en konstform i framtiden. Är ju inte så mycket skillnad från samplad musik där någon sätter ihop bitar. Eller det är ju ännu mindre då skapandet där är mer som ett kollage, som förvisso också är en konstform....
Konst handlar ju om känsla, inte själva målandet, skrivandet osv. Vissa täcker sig med färg och rullar på en gran, vissa med pensel, andra jobbar med ljus.
En midjourney-bild kanske kommer att ses som en visuell dikt i framtiden. Man kanske ska skriva in en haiku och se vad man får (ed: gjorde en på images.ai på The old pond av Matsuo Bashō, blev några helt ok passande som gestaltade känslan)

Ungefär som med många andra områden så kommer en stor grupp i framtiden vara professionella ai-frågare

Med det åt sidan. Många bra bidrag i tävlingen!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Testpilot
Skrivet av orig_rejser:

Tråkig syn på vad folk har på ai-konst. Att beskriva och förmedla en känsla som ger något vettigt i ai är ju inte direkt superlätt.
Försök göra en serie-strip i ai Jag testade, blev huvudsakligen gallimatias med simish.
Tror defenitivt ai-konst är en konstform i framtiden. Är ju inte så mycket skillnad från samplad musik där någon sätter ihop bitar. Eller det är ju ännu mindre då skapandet där är mer som ett kollage, som förvisso också är en konstform....
Konst handlar ju om känsla, inte själva målandet, skrivandet osv. Vissa täcker sig med färg och rullar på en gran, vissa med pensel, andra jobbar med ljus.
En midjourney-bild kanske kommer att ses som en visuell dikt i framtiden. Man kanske ska skriva in en haiku och se vad man får (ed: gjorde en på images.ai på The old pond av Matsuo Bashō, blev några helt ok passande som gestaltade känslan)

Ungefär som med många andra områden så kommer en stor grupp i framtiden vara professionella ai-frågare

Med det åt sidan. Många bra bidrag i tävlingen!

Håller mångt och mycket med detta utlåtande.

Den biten som för mig är rätt skrattretande är när folk säger att AI-konst inte kräver något.

Som du nämner anses det i många kreatörers ögon vara konst att kasta färg på en vägg, rulla sig i glitter eller annars saker som en treåring skulle klara av att göra. Vilket för mig blir väldigt konstigt, speciellt då AI-prompt-ingenjörer faktiskt har kunskap och färdigheter för att uppnå väldigt specifika resultat i en annars slumpmässigt genererad bild.

Jag tror absolut att AI har sin plats i konsthaller, men att det samtidigt inte bör likställas med traditionell konst som handmålade akrylverk eller handsnickeri. Men vad avser begreppet konst, då anser jag definitivt att även AI-genererat (och i förlängning efterbehandlat) material är konst — det kräver en viss mån av expertis och så länge det väcker känslor/engagemang är sakfrågan bortom tvivel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Håller mångt och mycket med detta utlåtande.

Den biten som för mig är rätt skrattretande är när folk säger att AI-konst inte kräver något.

Som du nämner anses det i många kreatörers ögon vara konst att kasta färg på en vägg, rulla sig i glitter eller annars saker som en treåring skulle klara av att göra. Vilket för mig blir väldigt konstigt, speciellt då AI-prompt-ingenjörer faktiskt har kunskap och färdigheter för att uppnå väldigt specifika resultat i en annars slumpmässigt genererad bild.

Jag tror absolut att AI har sin plats i konsthaller, men att det samtidigt inte bör likställas med traditionell konst som handmålade akrylverk eller handsnickeri. Men vad avser begreppet konst, då anser jag definitivt att även AI-genererat (och i förlängning efterbehandlat) material är konst — det kräver en viss mån av expertis och så länge det väcker känslor/engagemang är sakfrågan bortom tvivel

Som riktig musik med noter, instrument och sång från någon som kan sjunga utan dator-hjälp.
Har ju sett på internet att det finns musik som folk gör genom att klicka runt lite i mjukvara på datorn. Men är ju inga instrument eller noter eller någonting, dom bara klickar runt lite efter hur dom känner så att det blir ett bra flow och några drop.

(summa kardemumma, denna eller liknande diskussioner kommer ju pågå varje gång det kommer ett skifte, eller något nytt. Häst och vagn till motorfordon, elbil fossilbil, elektronisk musik riktig musik)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är inget annat än ett glorifierat "Midjourney, make me a sandwich!". Det är varken skapande eller konstnärligt över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Som riktig musik med noter, instrument och sång från någon som kan sjunga utan dator-hjälp.
Har ju sett på internet att det finns musik som folk gör genom att klicka runt lite i mjukvara på datorn. Men är ju inga instrument eller noter eller någonting, dom bara klickar runt lite efter hur dom känner så att det blir ett bra flow och några drop.

(summa kardemumma, denna eller liknande diskussioner kommer ju pågå varje gång det kommer ett skifte, eller något nytt. Häst och vagn till motorfordon, elbil fossilbil, elektronisk musik riktig musik)

Ja AI för musikskapande är ungefär där AI för bildskapande var för ett år sedan. Så man kan förvänta sig att om ett år kanske så kan du generera pop, electro, klassiskt, metal, vad du vill på några sekunder enligt valfri beskrivning, t.ex. "pampig heavy metal blandad med tung trance, liveinspelning, kvinnlig sångare, *sångtext* ".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Märkligt att det ofta är användare vars konton bara är några dagar yngre än tävlingen som vinner…

Grattis!

Vilket var min gissning i tävlingstråden.

Skrivet av filbunke:

Min gissning är att det kommer att bli någon med nyskapat konto som vinner. Brukar ju vara så. (Och Sweclockers/Geeks AB får inte att ställa några krav på att hur länge man varit medlem för att få vara med i en tävling.)

Skrivet av Gibbem:

Hhaah tänkte inte ens på det!
Håller med, misstänkt som fan

Inte så konstigt. Det här är ett datorforum, folk utanför som är bra på X registerar sig när det blir en tävling om att göra X. Inte då att det inte finns folk här som är bra på X, det finns det men det är oftast inte forumets fokus. Gällerom det är att rita, skriva, bygga lego, etc.

...Och sen så läste jag vidare i tråden.

Även om nu vinnaren diskas så blir det dock trots allt en ny medlem som vinner.

Och aning intressant att en tävling där man tillåts använda AI-skapta bilder (som förbjuds överallt pga de tränas på andras arbete utan tillåtelse) först vinns av ett bidrag som kopierat någon annans arbete...