Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har några direkt pinsamma inköp, däremot har man kastat en hel del pengar i sjön på produkter som lovade lite för mycket eller produkter som var dödsdömda redan från början:

Philips DCC spelare. Kassettformatet bled digitalt. Ljudet var fantastiskt, men att spola kassetter kändes hopplöst föråldrat.
DVD + PCI dekoderkort. När datorns processor inte orkade dekoda DVD så fick man ha ett extra kort i datorn. Tog inte lång tid innan nyare processorer kunde göra samma sak.
BoxeeBox. En riktigt bra mediaspelare som dog en för tidig död när Logitech blandade sig i.

Permalänk
Medlem

Trisslotter är också riktigt pinsamt att köpa. Men jag har kommit på att be om kuvert, så det ska verka som att det är en present

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Köpte för många år sedan någon billig skräp psu från chieftech som gav upp inom 6 månader. Dock inget mer än psu som dog som tur var.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Geforce 2 MX. Vilket skräp
Dyra audiokablar som inte gör ett piss..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Geforce 2 MX. Vilket skräp
Dyra audiokablar som inte gör ett piss..

Jag fick ett Geforce 4 440 MX i en av mina första datorer, det var skräp!

Det var en rebrand av Geforce 2 MX om jag minns rätt, klarade inte av moderna spel för att det sakande hårdvaran

Permalänk
Medlem

Sämsta inköpet, iaf när det kommer till teknik, var nog när jag köpte en massa tomma DVD-skivor med planer på att bränna inspelade filmer till skiva. Detta var långt före streaming; jag hade massa dyra TV-kanaler samt ett DVB-C-kort till datorn. Det visade sig dock vara mycket smidigare att spela upp filmerna direkt från HDDn som de spelats in på (duh). De enda skivor jag brände var om någon besökare ville ha med sig en film att titta på hemma eller så. Efter många år hamnade slutligen skivorna på tippen, 95% av dem fortfarande inplastade.

För att spinna vidare på trådrubriken om pinsamma inköp...

På en fest förra sommaren så berättade en tjej vid bordet om ett köp som kanske inte var dåligt, men absolut pinsamt. Hon hade varit och inhandlat lite vuxenleksaker till sig och sin man. Efteråt träffade hon sin svärmor för en fika. Nyfiken som tanten var frågade hon vad som inhandlats, varpå svaret blev "leksaker" (vilket ju var sant). När tjejen hämtat kaffet och var på väg tillbaka till bordet ser hon hur tanten kollar i hennes kasse. Tanten förklarade, illröd i ansiktet och med stammande röst, att hon bara ville veta vad tjejen köpt till barnen.

Mitt eget mest pinsamma inköp var nog en gång när jag skulle köpa en burk dricka. När jag ställer ner burken på disken så råkar jag slå i den i kassaapparatens hörn, varvid den går sönder och dricka sprutar över kassörskan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Asus Transformer Pad TF701

Man har väl gjort en del onödiga och overkill inköp när det kommer till teknikgrejor men det mesta har väl faktiskt kommit till nytta.

Det sämsta däremot var Asus Transformer Pad TF701, ville ha en platta men kunde inte riktigt försvara inköpet, så en platta med tangentbordsdocka som man kunde använda som smidig bärbar verkade ju smutt.
Tyckte den var lite väl dyr (tror dom låg runt 6k!!?) så jag shoppade runt på tradera och ebay, köpte plattan och dockan var för sig, tillslut landade det på knappt under nypris med frakt & tull.... för begade grejor.

Sen kommer vi till eländet, eMMc flash som typ var segare än dom snabbaste minneskorten som som fanns då, vilket gjorde den i princip oanvändbar.
Andoid 4.2.2 som bara uppdaterades till 4.4 officiellt. Tror man fick in 6an med cyanogenmod.
Plattan var nog mer än dubbelt så tung som tangentbordsdockan så den hade svårt att stå uppfälld utan att tippa bakåt, så den tippade rätt tidigt ner från ett bord så skärmen sprack.
Propertiär laddningskontakt och 12V tror jag, så man fick ha sladden och laddklumpen med sig.

Rootade den och körde in Linux, vilket gjorde den semianvändbar men med 2gig ram gick det ändå inte att göra mycket.
La ner mer tid på att försöka göra den användbar än jag faktiskt använde den.

stavning
Permalänk
Medlem

Call of Duty: WWII

köptes för full pris. Spelade bara intro till kampanjen, och spelade det aldrig mera. Så 600:- åt skogen

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Trisslotter är också riktigt pinsamt att köpa. Men jag har kommit på att be om kuvert, så det ska verka som att det är en present

Varför? Ser själv inget problem med att köpa sig en lott då och då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Om jag skriver detta

Totalt köpt hos Inet: 172 903 kr sedan 2011, känns det bättre då?
och nä har ingen direkt hög inkomst, lägger bara mest på teknikprylar... inga resor osv.

Helt rätt = )

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Avstängd

Pinsamt är det ju inte, men onödigt dyra pengar för att hyra vhs filmer, så skall man lämna tillbaks skiten dagen efter, bensinpengar för att komma dit och att leta i hyllorna efter något vettigt, har man med sig sällskap har ofta dom sett något som inte jag har och vill se osv. Att vhs smörjan höll på så länge innan den dog är sanslöst.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Pinsamt är det ju inte, men onödigt dyra pengar för att hyra vhs filmer, så skall man lämna tillbaks skiten dagen efter, bensinpengar för att komma dit och att leta i hyllorna efter något vettigt, har man med sig sällskap har ofta dom sett något som inte jag har och vill se osv. Att vhs smörjan höll på så länge innan den dog är sanslöst.

fanns inga billiga alternativ. på ett sätt saknar jag nostalgin av att gå in i en videobutik och leta filmer. Men javisst, är man filmentusiast så är nu den bästa tiden att leva med 4K bluray / 4k stream och Atmos ljud.

motsvarigheten på 80-90 talet var 16mm/35mm i hemmet eller möjligen laserdisc. Det var så mycket dyrare i jämförelse.

problemet nu är dock att det inte görs bra filmer. Men ingen behöver klaga då filmkatalogen från 1930-2010 är enorm.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

köptes för full pris. Spelade bara intro till kampanjen, och spelade det aldrig mera. Så 600:- åt skogen

Jag gjorde en liknade sak, köpte battlefield: bad company 2 spelade kanske en vecka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Onlyfans..