Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Länka gärna till förklaringen, för det stämmer inte riktigt med det jag hittar, det jag hittar beskriver mesh som just kommunikationen mellan noderna oavsett om det är trådat eller trådlöst.
Sen pratar man om "full or partial" mesh beroende på hur det är satt upp, men som sagt det spelar inte någon roll om det är trådat eller trådlöst.
Hämtat från den förklaringen jag hitta som förklarar det ganska bra.

"A mesh network is a network in which devices -- or nodes -- are linked together, branching off other devices or nodes."

"The connections in either a full or partial network can be wired or wireless mesh networks."

https://www.techtarget.com/iotagenda/definition/mesh-network-...

Det vart bra fakta skall läsa bägge artiklarna igen, för jag vet ej om jag skall köpa en till router eller en nod, men som sagt är nybörjare när de kommer till nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Det vart bra fakta skall läsa bägge artiklarna igen, för jag vet ej om jag skall köpa en till router eller en nod, men som sagt är nybörjare när de kommer till nätverk

Har du bara 2 enheter (router + AP) behöver du egentligen inte mesh, men då förutsätter det att du kan koppla in AP'n med kabel.
Vill du ansluta den trådlöst använder man mesh även om det är 2 enheter.
Trådlöst anslutna blir alltid bäst om man använder tri-band där en kanal är dedikerad för kommunikationen och dom andra två till anslutande enheter.

En mesh router brukar man alltid kunna ställa om till AP (med eller utan mesh) i mjukvaran.
En dedikerad AP (med eller utan mesh) kan aldrig ställas om till router.

AP och nod är samma sak.

Detta är lite enkla saker man kan tänka på när man väljer vad man skall skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du bara 2 enheter (router + AP) behöver du egentligen inte mesh, men då förutsätter det att du kan koppla in AP'n med kabel.
Vill du ansluta den trådlöst använder man mesh även om det är 2 enheter.
Trådlöst anslutna blir alltid bäst om man använder tri-band där en kanal är dedikerad för kommunikationen och dom andra två till anslutande enheter.

En mesh router brukar man alltid kunna ställa om till AP (med eller utan mesh) i mjukvaran.
En dedikerad AP (med eller utan mesh) kan aldrig ställas om till router.

AP och nod är samma sak.

Detta är lite enkla saker man kan tänka på när man väljer vad man skall skaffa.

Mem kan de krocka om bägge har dual-band då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Länka gärna till förklaringen, för det stämmer inte riktigt med det jag hittar, det jag hittar beskriver mesh som just kommunikationen mellan noderna oavsett om det är trådat eller trådlöst.
Sen pratar man om "full or partial" mesh beroende på hur det är satt upp, men som sagt det spelar inte någon roll om det är trådat eller trådlöst.
Hämtat från den förklaringen jag hitta som förklarar det ganska bra.

"A mesh network is a network in which devices -- or nodes -- are linked together, branching off other devices or nodes."

"The connections in either a full or partial network can be wired or wireless mesh networks."

https://www.techtarget.com/iotagenda/definition/mesh-network-...

Ja, mesh-nätverk kan förstås länka ihop både trådlöst och kabel-mässigt, vilket medium som trafiken färdas över mellan noderna är egentligen irrelevant, bara just att datatrafiken kan flöda däröver tills den når routern som vidare ut mot internet.

Men om vi ser till Netgear Orbi, Asus AiMesh och liknande system så säljs därute och som just mesh-lösningar, så är det just för att folk ska slippa behöva dra nätverkskablar i sina gamla kåkar där det inte finns fördragna slangar i väggarna för sådant. Order mesh innebär ju egentligen bara att alla, eller nästan alla noder/enheter är ihoplänkade på ett eller annat vis för att datatrafik ska kunna flöda däröver, men som sagt de produkter som säljs idag säljs som trådlöst länkade mesh-lösningar, vissa enheter har ju inte ens RJ45-portar utan enda fysiska kopplingsmöjligheten är över 2.4/5GHz banden.

För kuriosa så hittade jag en bra bild här som visar på olika typer av mesh-sammankoppling på fysiska topologi-planet, där bus och line är något du kanske finner inom bilindustrin och annan industri, och ring (token ring) är numera sällsynt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja, mesh-nätverk kan förstås länka ihop både trådlöst och kabel-mässigt, vilket medium som trafiken färdas över mellan noderna är egentligen irrelevant, bara just att datatrafiken kan flöda däröver tills den når routern som vidare ut mot internet.

Men om vi ser till Netgear Orbi, Asus AiMesh och liknande system så säljs därute och som just mesh-lösningar, så är det just för att folk ska slippa behöva dra nätverkskablar i sina gamla kåkar där det inte finns fördragna slangar i väggarna för sådant. Order mesh innebär ju egentligen bara att alla, eller nästan alla noder/enheter är ihoplänkade på ett eller annat vis för att datatrafik ska kunna flöda däröver, men som sagt de produkter som säljs idag säljs som trådlöst länkade mesh-lösningar, vissa enheter har ju inte ens RJ45-portar utan enda fysiska kopplingsmöjligheten är över 2.4/5GHz banden.

För kuriosa så hittade jag en bra bild här som visar på olika typer av mesh-sammankoppling på fysiska topologi-planet, där bus och line är något du kanske finner inom bilindustrin och annan industri, och ring (token ring) är numera sällsynt.
https://www.researchgate.net/profile/Kay-Smarsly/publication/334308094/figure/fig3/AS:778515989401600@1562624084307/9-37-Star-topologies-and-mesh-topologies-are-suitable-for-communication-in.ppm

Ja gillar bilden du bifogade, men skall se hur jag gör med om jag köper en ac-punkt eller en till router men isf bifoga bild alternativ länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Ja gillar bilden du bifogade, men skall se hur jag gör med om jag köper en ac-punkt eller en till router men isf bifoga bild alternativ länk

Om du inte orkar dra nätverkskabel så är det givet att du köper en till motsvarande Asus-router och kör på deras trådlös mesh-funktion. Men om du redan har kabel, eller orkar ge dig på att dra detta, ja då kan du lika gärna köpa valfri accesspunkt och ansluta via kabel istället, eller en Asus-router och då bara konfigurera den som fristående accesspunkt med kabelanslutning vilket bör finnas som ett alternativ i webbkonfigurationsguiden på dessa då jag åtminstone har sett det för länge sedan innan Asus hade släppt deras AiMesh-lösning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du inte orkar dra nätverkskabel så är det givet att du köper en till motsvarande Asus-router och kör på deras trådlös mesh-funktion. Men om du redan har kabel, eller orkar ge dig på att dra detta, ja då kan du lika gärna köpa valfri accesspunkt och ansluta via kabel istället, eller en Asus-router och då bara konfigurera den som fristående accesspunkt med kabelanslutning vilket bör finnas som ett alternativ i webbkonfigurationsguiden på dessa då jag åtminstone har sett det för länge sedan innan Asus hade släppt deras AiMesh-lösning.

Ja funderar på och köpa en till router men vet ej om jag akall köpa samma router igen eller ma skall ta en annan router inom asus som har med AiMesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Mem kan de krocka om bägge har dual-band då?

Det kommer fortfarande att fungera, men om 5 GHz bandet används både till kommunikation mellan noder och att ansluta enheter till så tappar du hastighet över det bandet.
Det behöver inte vara så illa som det låter eftersom det är den teoretiska hastigheten, dvs den hastighet som totalt kan användas och har du då inte samma hastighet på din internetuppkoppling så behöver du inte påverkas.
Ex. Klarar router och nod 1Gb över wifi så blir det alltså 500 Mb över och har du då inte över 500 Mb på ditt internet så märks det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det kommer fortfarande att fungera, men om 5 GHz bandet används både till kommunikation mellan noder och att ansluta enheter till så tappar du hastighet över det bandet.
Det behöver inte vara så illa som det låter eftersom det är den teoretiska hastigheten, dvs den hastighet som totalt kan användas och har du då inte samma hastighet på din internetuppkoppling så behöver du inte påverkas.
Ex. Klarar router och nod 1Gb över wifi så blir det alltså 500 Mb över och har du då inte över 500 Mb på ditt internet så märks det inte.

Okej då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du inte orkar dra nätverkskabel så är det givet att du köper en till motsvarande Asus-router och kör på deras trådlös mesh-funktion. Men om du redan har kabel, eller orkar ge dig på att dra detta, ja då kan du lika gärna köpa valfri accesspunkt och ansluta via kabel istället, eller en Asus-router och då bara konfigurera den som fristående accesspunkt med kabelanslutning vilket bör finnas som ett alternativ i webbkonfigurationsguiden på dessa då jag åtminstone har sett det för länge sedan innan Asus hade släppt deras AiMesh-lösning.

Att konfigurera en Asus-router som "Accesspunkt med AiMesh" (vilket är ett av alternativen) är helt klart att föredra över simpla accesspunkter, oavsett om man använder kabel som backhaul eller inte. Den absolut största anledningen är förstås att det är smidigare att hantera med samma app/gränssnitt för någon som inte är speciellt insatt, men även för att dom två routrarna kommunicerar med varandra och hanterar hand-off av enheter som annars skulle hålla fast vid en accesspunkt långt efter att all signalstyrka har försvunnit.

Man kan få liknande funktion från vissa accesspunkter, t.ex. Ubiquiti och TP-Link Omada men då krävs att man även köper en kontroller eller installerar mjukvaran på en dator/Raspberry Pi eller liknande för att fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att konfigurera en Asus-router som "Accesspunkt med AiMesh" (vilket är ett av alternativen) är helt klart att föredra över simpla accesspunkter, oavsett om man använder kabel som backhaul eller inte. Den absolut största anledningen är förstås att det är smidigare att hantera med samma app/gränssnitt för någon som inte är speciellt insatt, men även för att dom två routrarna kommunicerar med varandra och hanterar hand-off av enheter som annars skulle hålla fast vid en accesspunkt långt efter att all signalstyrka har försvunnit.

Man kan få liknande funktion från vissa accesspunkter, t.ex. Ubiquiti och TP-Link Omada men då krävs att man även köper en kontroller eller installerar mjukvaran på en dator/Raspberry Pi eller liknande för att fungera.

Kanske en dum fråga men hur kopplar man då ihop mesh systemet om man kopplar e kabel ifrån 2:a routern ner till datorn hur fungerar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Man kan få liknande funktion från vissa accesspunkter, t.ex. Ubiquiti och TP-Link Omada men då krävs att man även köper en kontroller eller installerar mjukvaran på en dator/Raspberry Pi eller liknande för att fungera.

Inte helt sant, du behöver ingen UniFi-kontroller för att aktivera deras egna variant kallad "Fast roaming", som påminner lite hur 802.11r fungerar, men utan att klienterna behöver förstås sig på 802.11r.

Funktionen går att aktivera per accesspunkt även fast du konfigurerar dem som standalone via mobilappen, och drar då ner anslutningstiden från sekunder till tiondels sekunder för att ansluta till en annan accesspunkt. Men till skillnad mot kontrollerbaserade lösningar så ligger ansvaret på klienten att välja när den ska ge upp och försöka sig på en ny accesspunkt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Inte helt sant, du behöver ingen UniFi-kontroller för att aktivera deras egna variant kallad "Fast roaming", som påminner lite hur 802.11r fungerar, men utan att klienterna behöver förstås sig på 802.11r.

Fast Roaming är inte vad jag pratar om.

Skrivet av Pitr-:

Men till skillnad mot kontrollerbaserade lösningar så ligger ansvaret på klienten att välja när den ska ge upp och försöka sig på en ny accesspunkt.

Vilket inte är fallet med AiMesh.

Förtydligade mig själv
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är alltid klienten som avgör när den ska byta AP, men APn kan ha inställningar som påverkar klientens beslut.

@andy2582:
Om du har några som helst krav på ditt wifi (täckning, prestanda) så drar du kabel till alla APs.
Om du bara ska ha det för att kolla mail och facebook så kan du köra trådlöst "backhaul". Men det blir inte bra i slutändan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag tror jag kollar lite youtube på de hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Okej då vet jag tror jag kollar lite youtube på de hehe

Gör så. Men det är inte mer än att du drar en kabel till en AP, och sedan på APn har du samma ssid/lösenord som på ditt nät. Det enda du bör ändra på är vilken kanal. Det är så att inte dina APs ska prata på samma frekvens och störa ut varandra.

1,6,11 på 2,4GHZ nätet, vad gäller 5 GHZ så är det lättast att kolla hur det ser ut i närheten mha en app i mobilen.
Jag brukar använda DFS kanalerna, beroende på vart du bor dock. Men här fungerar det kanoners så övriga grannar kör med standardkanalerna så är jag ensam på DFS.

Mitt tips är som sagt att skippa all typ av mesh och bara köra med kabel till alla APs. Då slipper du problem.
Lycka till

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Köp en Asus-router och ställ in den som "Accesspunkt med AiMesh". Anslut den helst med nätverkskabel för bäst prestanda.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av Pitr-:
Inte helt sant, du behöver ingen UniFi-kontroller för att aktivera deras egna variant kallad "Fast roaming", som påminner lite hur 802.11r fungerar, men utan att klienterna behöver förstås sig på 802.11r.

Gå till inlägget
Fast Roaming är inte vad jag pratar om.
Skrivet av Pitr-:
Men till skillnad mot kontrollerbaserade lösningar så ligger ansvaret på klienten att välja när den ska ge upp och försöka sig på en ny accesspunkt.

Gå till inlägget
Vilket inte är fallet med AiMesh.

Det finns inget protokoll mellan en AP och en klient som säger till klienten att den skall byta till en annan AP.
Det finns 802.11k och 802.11v som ger klienten möjlighet att bättre bestämma när den skall byta men det är alltid klienten som bestämmer vilken AP den skall koppla upp sig mot.

Vad som kan göras på AP sidan är att kicka klienten och hoppas att den kopplar upp sig mot en bättre AP.
Därför ett det bra om 802.11r eller liknande finns implementerat så att uppkopplingen efter man blivit kickat går snabbt.
Om det en mesh nätverk eller AP med trådkoppling spelar ingen roll i sammanhanget.

Mesh är egentligen bara ett sätt att organisera trådlös trafik mellan AP, finns beskrivet i 802.11s standarden.
Men som så mycket annat så har mesh fått en ny betydelse när det når konsumentledet.
Nu används det för att beskriva ett nätverk med flera AP som kan kopplas ihop på olika sätt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Mesh är egentligen bara ett sätt att organisera trådlös trafik mellan AP, finns beskrivet i 802.11s standarden.
Men som så mycket annat så har mesh fått en ny betydelse när det når konsumentledet.
Nu används det för att beskriva ett närverk med flera AP som kan kopplas ihop på olika sätt.

Mycket bra inlägg, inklusive icke citerade delar. Inga invändningar.

802.11s är mycket riktigt det som kallas mesh i WiFi-standarden och därmed det enda som borde kallas mesh i samband med WiFi. 802.11s ska i teorin vara kompatibelt mellan olika tillverkare/operativsystem, men verkar inte vara det i praktiken eftersom rätt inställningar inte exponeras mot användaren.

Men en del tillverkare verkar dessutom använda det halvstandardiserade icke-interoperabla repeater/wireless bridge-konceptet (det som OpenWrt ibland kallar WDS, Wireless Distribution System) för att bygga punkt-till-punkt-uppkopplingar mellan noder och sedan kallar de det för mesh. Även trådade AP går uppenbarligen i marknadsföringstermer och på diskussionsforum under mesh-begreppet, trots att det inte benäms så i standarden.