AMD råkar lista Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Melding Plague

AMD råkar lista Radeon RX 7600 XT

På AMD:s tyska webbplats fick RX 7600 till synes av misstag sällskap av suffixet "XT".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske gammal benämning som slank igenom i materialet. Typ vi tänkte kalla dem XT men märkte att det inte hade imponerat på någon just nu. 😋

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket dom(AMD & Nvidia) sparar på att dubbla minnet och halvera PCIE banorna.
AMD har så klart ett intresse av planerad inkurans för att kränga fler moderkort och därmed proppar, men Nvidia?
XT-suffixet tror jag dock är Druckfehler (tryckfelsnisse) som varit i farten, men det kan ju iofs vara eller varit en XT-variant planerad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Permalänk
Medlem

Kan också vara så enkelt att administratören gjorde en copy/paste att utgå ifrån. Kanske för att denna inte vet hur ™ skrivs på tangentbordet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Sunk? Hade ett rtx 3080 innan och drivrutinerna crashade typ en gång varannan dag medans jag aldrig haft problem än så länge med mitt 7900 xt senaste 3 månaderna.

Ända som strulat lite är amds mjukvara för överclockning som återgår till standard inställningar, men då är det även en funktion som nvidia inte ens har i deras mjukvara.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Ja, det skulle nog avhjälpa budgetstämpeln lite, även om det blivit bättre med åren.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Har haft ett problem med AMD drivrutiner och då har jag ändå kört med AMD sedan tidigt 2015 och problemet jag hade löste sig av att bara starta om datorn.

Har du ens ägt något AMD kort under de senaste 10 åren ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har haft ett problem med AMD drivrutiner och då har jag ändå kört med AMD sedan tidigt 2015 och problemet jag hade löste sig av att bara starta om datorn.

Har du ens ägt något AMD kort under de senaste 10 åren ?

Yepp! Ett som jag köpte ett par veckor sedan och sålde nu i helgen pga en stor mängd systemkrashande drivrutinsbuggar. Helt 100% isolerat till drivrutinerna och verifierat av AMD efter respons via mail från deras buggrapportverktyg..

Precis lika usla drivrutiner nu som 2013

Permalänk
Medlem

Känns som många redan väntar på nästa generation nu, inte så lönt att släppa modeller som bara fyller ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sunk? Hade ett rtx 3080 innan och drivrutinerna crashade typ en gång varannan dag medans jag aldrig haft problem än så länge med mitt 7900 xt senaste 3 månaderna.

Ända som strulat lite är amds mjukvara för överclockning som återgår till standard inställningar, men då är det även en funktion som nvidia inte ens har i deras mjukvara.

Kan bara hålla med. Inte haft några problem med AMD. Nvidia rätt smärtfritt också, men om jag går på känsla så skulle jag säga att AMD fungerat bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Dela gärna med dig av exempel av problem du har haft.
Jag har kört AMD GPU sedan HD 4xxx-serien, har haft 4850, 6950, 7970, 390X och kör just nu ett Vega 64.
Kan inte dra mig till minnes att jag haft ett enda problem med vare sig drivrutiner eller annan mjukvara som följer med i Catalyst.
Har dock inte överklockat/underklockat/BIOS-moddat vare sig GPU eller CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Dela gärna med dig av exempel av problem du har haft.
Jag har kört AMD GPU sedan HD 4xxx-serien, har haft 4850, 6950, 7970, 390X och kör just nu ett Vega 64.
Kan inte dra mig till minnes att jag haft ett enda problem med vare sig drivrutiner eller annan mjukvara som följer med i Catalyst.
Har dock inte överklockat/underklockat/BIOS-moddat vare sig GPU eller CPU.

Eve Online, NES affären, VRAM läcka orsakad av drivrutinen på AMD kort från 5700XT och framåt, med RX7600 låser sig systemet och ger bluescreen då AMD drivrutinerna överksrider kortets minneskapacitet. MW2, spelets frame limiter fungerar ej. World of Warships, drivrutinen kraschar på två kartor och ingame-affären.

Hann inte genom så mycker mer innan jag bytte kort. Du funderar inte på varför AMDs marknadsandelar sjunker oavsett hur bra hårdvaran är? Samma anledning Arc 750 och 770 inte sopar mattan med AMD och Nvidia, helt usla och trasiga drivrutiner och en absolut trasig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag undrar hur mycket dom(AMD & Nvidia) sparar på att dubbla minnet och halvera PCIE banorna.
AMD har så klart ett intresse av planerad inkurans för att kränga fler moderkort och därmed proppar, men Nvidia?

Hälften så många PCIe-banor kommer sig av att kortet är primärt designat för bärbara. Färre banor sparar ström, gör paketet mindre och kostar egentligen ingenting i prestanda eftersom det är PCIe 4.0 på alla moderna processorer och GPUn är klockad lägre ändå. Att dubbla minnet på ett sånt här kort innebär en dubbelmacka, vilket nog kostar en del men framförallt är det helt meningslöst i nästan alla fall.

Det är inget fel på 7600 som det är designat, det är bara fortfarande för dyrt för vad man får. Detta skall vara ett lågpriskort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Eve Online, NES affären, VRAM läcka orsakad av drivrutinen på AMD kort från 5700XT och framåt, med RX7600 låser sig systemet och ger bluescreen då AMD drivrutinerna överksrider kortets minneskapacitet. MW2, spelets frame limiter fungerar ej. World of Warships, drivrutinen kraschar på två kartor och ingame-affären.

Hann inte genom så mycker mer innan jag bytte kort. Du funderar inte på varför AMDs marknadsandelar sjunker oavsett hur bra hårdvaran är? Samma anledning Arc 750 och 770 inte sopar mattan med AMD och Nvidia, helt usla och trasiga drivrutiner och en absolut trasig upplevelse.

Marknadsandelen sjunker för att de inte tillverkar kort eller pressar priserna längre. De tjänar inga pengar på dedikerade grafikkort. De som gjorts senaste generationerna är att hålla ingenjörerna sysselsatta och utveckla för framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har mycket mer marknadsandelar att tjäna in på att fixa sina sunk-drivrutiner snarare än att släppa fler kort.

Har haft både Nvidia och AMD/ATI kort i 20 år och båda har haft problem.

Bara för man haft ett problem med en av dem betyder de inte att de är sämst eller budget.

Minst lika mycket problem med andra delar i datorn också som Windows, moderkortens BIOS och Armory Crate och allt vad det heter. Men ser inte att 90% väljer Linux och avstår Asus för det.

Men folk verkar ha en tendens att binda fast dig vid en. En kompis till mig ratade AMD helt när det gäller processorer fram till han skaffade Ryzen till slut med 5000 serien och nu så pratar han bara illa om Intel. Samma med Nvidia. Han hade aldrig Nvidia på 15 år men så bytte han dit och nu så pratar han bara illa om AMD. Många vill gärna prata illa om det som inte är deras ”lag” istället för att växla mellan dem beroende på pris och prestanda för närvarande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Person skriver: amd har sunkdrivisar
Femtielva personer svarar: nvidia är sämre

Rent objektivt är väl amd fortfarande sämre rent mjukvarumässigt.

Frågan är hur man ens kan krascha sitt grafikkort utan att pilla på volt eller clocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Person skriver: amd har sunkdrivisar
Femtielva personer svarar: nvidia är sämre

En enda person jämförde sin Nvidiaupplevelse negativt mot AMD. Inte femtielva, en.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Eve Online, NES affären, VRAM läcka orsakad av drivrutinen på AMD kort från 5700XT och framåt, med RX7600 låser sig systemet och ger bluescreen då AMD drivrutinerna överksrider kortets minneskapacitet. MW2, spelets frame limiter fungerar ej. World of Warships, drivrutinen kraschar på två kartor och ingame-affären.

Hann inte genom så mycker mer innan jag bytte kort. Du funderar inte på varför AMDs marknadsandelar sjunker oavsett hur bra hårdvaran är? Samma anledning Arc 750 och 770 inte sopar mattan med AMD och Nvidia, helt usla och trasiga drivrutiner och en absolut trasig upplevelse.

Senaste exemplet på nVidias stabilitet var väl när Diablo 4 kraschade titt som tätt och tog med sig 3080/3080 TI kort i graven.

Eller nVidia broadcast där man måste starta om drivrutinerna för att få igång det.

Jag har använt både Amd och nVidias senaste tio åren och min egen uppfattning är att AMD har mycket bättre drivrutiner och att de flesta problemen härstammar från taskig hårdvara från AMD. Dessvärre verkar felfrekvensen vara mycket högre hos AMD, iaf på toppmodellerna.

Om du får ett kort som är schysst så fungerar grejorna till 100%, medan hos nVidia så kan småsaker och enstaka spel krångla här och där även om ditt kort är helt hundra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yepp! Ett som jag köpte ett par veckor sedan och sålde nu i helgen pga en stor mängd systemkrashande drivrutinsbuggar. Helt 100% isolerat till drivrutinerna och verifierat av AMD efter respons via mail från deras buggrapportverktyg..

Precis lika usla drivrutiner nu som 2013

Had du tagit bort nvidia drivrutinerna helt innan du satt in AMD kortet brukar vara de som krånglar annars .

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Had du tagit bort nvidia drivrutinerna helt innan du satt in AMD kortet brukar vara de som krånglar annars .

Formaterade windows mellan, AMDs svar på buggrapporten var ett tack men det är redan ett 'known issue'. Gällande VRAM minnesläckan i Eve.

Man blir lite besviken, 10 år senare och samma situation med dagens hårdvara. Bra hårdvara, men drivrutiner utvecklade av ChatGPT eller dylikt, ett rent skämt och en förolämpning mot själva hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Eve Online, NES affären, VRAM läcka orsakad av drivrutinen på AMD kort från 5700XT och framåt, med RX7600 låser sig systemet och ger bluescreen då AMD drivrutinerna överksrider kortets minneskapacitet. MW2, spelets frame limiter fungerar ej. World of Warships, drivrutinen kraschar på två kartor och ingame-affären.

Hann inte genom så mycker mer innan jag bytte kort. Du funderar inte på varför AMDs marknadsandelar sjunker oavsett hur bra hårdvaran är? Samma anledning Arc 750 och 770 inte sopar mattan med AMD och Nvidia, helt usla och trasiga drivrutiner och en absolut trasig upplevelse.

Har du någon källa på dina problem? Kan läsa mig till att vissa exempelvis haft problem med exempelvis MW2, men har haft fel inställningar som varit problemet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Har du någon källa på dina problem? Kan läsa mig till att vissa exempelvis haft problem med exempelvis MW2, men har haft fel inställningar som varit problemet.

Bättre än så! Installera Eve och testa själv, F2P, det finns en enstaka drivrutin till RX7600 så man kan inte välja fel, resten av systemet är irrelevant.

Öppna NES och klicka runt, AMDs drivrutiner imploderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Formaterade windows mellan, AMDs svar på buggrapporten var ett tack men det är redan ett 'known issue'. Gällande VRAM minnesläckan i Eve.

Man blir lite besviken, 10 år senare och samma situation med dagens hårdvara. Bra hårdvara, men drivrutiner utvecklade av ChatGPT eller dylikt, ett rent skämt och en förolämpning mot själva hårdvaran.

inte så att du bytte till ett nVidia kort med mer VRAM? För de felrapportet som jag har sett ang Eve Online är att Eve Online har en VRAM minnesläcka (eller rättare sagt det har en förmåga att gå över 8GiB vid tillfällen) som inte är kopplat till typ av GPU utan det är spelet självt som har det. NES vet jag inte vad det är förutom 8-bitars konsolen från 80-talet

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Kan bli bra, om 16Gb stämmer. Känns bra om det blir standard på även mellanklass med lite mera Vram.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bättre än så! Installera Eve och testa själv, F2P, det finns en enstaka drivrutin till RX7600 så man kan inte välja fel, resten av systemet är irrelevant.

Öppna NES och klicka runt, AMDs drivrutiner imploderar.

Gäller det specifikt 7000 serien för att jag har inga problem med 6000 serien och då har jag underklockat och hållit på och pillat.

Permalänk
Medlem

Det blir meningslöst att diskutera vilka grafikkort som är mest problematiska för användaren utan att ha något underlag med om det är ett Intel/AMD-system, vilket operativsystem, eventuella "tweaks" i hårdvara/mjukvara och hur mycket tid användaren behöver lägga vid installationen och liknande faktorer.

Att använda spel som måttstock är också vanskligt eftersom det finns så många andra saker som kan gå fel och är direkt relaterade till spelet. Generellt släpper Nvidia drivrutinsuppdateringar 1-2 gånger per månad som brukar lösa problem som uppkommer med nya speltitlar, vilket jag ser som en stor fördel då väldigt många problem ofta är mjukvarurelaterade.

Utöver det får man kalkylera med att det finns ganska många laboranter som sitter och mixtrar med sina Windows-installationer utan att ha en aning om vad det påverkar, och är nog ganska många fall som kan härledas till lite för frikostig copy-paste av instruktioner från internet om "hUr MaN sTäNgEr aV sPiOnAgEt" och liknande. Vissa användare verkar ha oändliga problem med grejer som funkar för till synes alla andra utan behov av särskilda åtgärder från användaren. En del av dem kan säkert vara någon slags intermittenta problem eller kompatibilitetsproblem med t.ex. minnen, som användaren inte känner till eller är kompetent att hitta med egen felsökning. Jag har noterat hur svårt det verkar vara för vissa att förstå hur man kopplar in och konfigurerar en fläkt (!) i sin dator, så är inte direkt förvånad över att mer avancerade problem kan leda till tankegången "[tillverkare] är skit eftersom mina grejer inte fungerar".

I övrigt blir det ganska meningslöst med såna här "min pappa är starkare än din pappa"-diskusioner utan att ha något konkret att komma med varför den ena tillverkaren potentiellt är bättre än den andra.

Jag menar, Nvidia är ju bäst för det har alltid funkat för mig.