Noctua släpper adapter för enklare fläktbyte på 3D-skrivare

Permalänk
Melding Plague

Noctua släpper adapter för enklare fläktbyte på 3D-skrivare

Med billiga, och potentiellt brandfarliga, spänningsomvandlare i skottgluggen lanserar Noctua en egen lösning för inkoppling av traditionella datorfläktar i 3D-skrivare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tack!
Tyvärr alldeles för dyr.
En alternativ lösning med buck-konverter och 3D-printat skal kostar ju under 20 kr och gör exakt samma sak undantaget fläkt-kontakterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite besviken att den inte är brun.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

300:- 🤨

https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down...
Built in thermal shutdown function
Built in current limit function
Built in output short protection function
Overkill för 70:-

Permalänk
Medlem

En 7812 och ett par lämpliga kondensatorer är väl allt som behövs för att göra om 24V -> 12V, kostar inte många kronor.
Visst inte den effektivaste lösningen, men fungerar fint för den lilla effekten som behövs för ett par fläktar.

Permalänk
Medlem

Bra produkt, dåligt pris.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En 7812 och ett par lämpliga kondensatorer är väl allt som behövs för att göra om 24V -> 12V, kostar inte många kronor.
Visst inte den effektivaste lösningen, men fungerar fint för den lilla effekten som behövs för ett par fläktar.

Yep, 7812 räcker långt!

Behöver du mer finns alltid bl.a. LM2596-12.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loefet:

En 7812 och ett par lämpliga kondensatorer är väl allt som behövs för att göra om 24V -> 12V, kostar inte många kronor.
Visst inte den effektivaste lösningen, men fungerar fint för den lilla effekten som behövs för ett par fläktar.

Skrivet av Timmy Fox:

Yep, 7812 räcker långt!

Behöver du mer finns alltid bl.a. LM2596-12.

Jag kör 2x LM2596 i min maskin, kostar inte mycket över en 7812 och man sparar en massa värme.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Fan va gött.
Har tänkt fixa detta ett tag.
Perfekt och billig

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt fläktar i mina skrivare men å andra sidan körs de i ett fristående förrådsutrymme under trappen.

Tycker i alla fall inte Noctuas produkt var hutlöst dyr.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har bytt alla fläktar på min Ender 3 v2 o det var så jävla värt att få en skrivare som är tyst. Hade ju gärna använt mig av ett par såna här då, OM dom hade kostat runt en fjärdedel vill säga, nu dög det istället alldeles utmärkt med ett par buck converters (som jag dessutom kunde skruva själv vilken hastighet jag vill ha dom på).

Permalänk
Medlem
Citat:

…men har varit tvungna att använda billiga spänningskonverterare för att göra detta möjligt.
Billiga spänningskonverterare kan i många fall vara en rejäl säkerhetsrisk, och det är därför vi tagit fram NA-VC1 som en kompakt, säker och pålitlig dyr lösning för ändamålet.

Fixed it for ya.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

300:- 🤨

https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-step-down...
Built in thermal shutdown function
Built in current limit function
Built in output short protection function
Overkill för 70:-

Jag är en människa med aldeles för många projekt jag försöker hinna med på aldeles för lite tid.
Men det är såklart nice att spara pengar.

Hur mycket skulle du ta för att köpa material, löda på kontakter och montera det hela i en sjysst låda, och slicka det vidare till mig?

Om det skulle gå på under 290 spänn så behöver du ta en seriös fundering på hur du värderar din egen tid

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag är en människa med aldeles för många projekt jag försöker hinna med på aldeles för lite tid.
Men det är såklart nice att spara pengar.

Hur mycket skulle du ta för att köpa material, löda på kontakter och montera det hela i en sjysst låda, och slicka det vidare till mig?

Om det skulle gå på under 290 spänn så behöver du ta en seriös fundering på hur du värderar din egen tid

Lite av grejen är ju också att få göra det själv...

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Lite av grejen är ju också att få göra det själv...

Absolut, men när tiden inte räcker till allt så kan man ju gärna prioritera bort det som går att köpa bättre färdigt.
Jag kommer nog definitivt klicka hem denna när extruder-fläkten ger upp.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag är en människa med aldeles för många projekt jag försöker hinna med på aldeles för lite tid.
Men det är såklart nice att spara pengar.

Hur mycket skulle du ta för att köpa material, löda på kontakter och montera det hela i en sjysst låda, och slicka det vidare till mig?

Om det skulle gå på under 290 spänn så behöver du ta en seriös fundering på hur du värderar din egen tid

Du får göra hur du vill.
Löda på ett par kablar var väl ca 30sek om du inte står o glor på lödkolven under tiden den värms upp. Min skrivare har redan prylarna (styrkort o nätaggregat) i låda, så jag behöver inte fler.

edit:
Personligen vet jag inte om det förenklar så mycket heller då 3dskrivare ofta vad jag sett har jst anslutningar. Så då är det ju inte plug n play direkt iaf.

https://www.thingiverse.com/search?q=buck+converter&page=1&ty...