Behöver datorn uppgraderas?

Permalänk
Medlem

Behöver datorn uppgraderas?

En släkting har en iMac 21,5" från 2017. 8 Gb internminne och antagligen en HDD. Den används för kontorsprogram typ Word och Excel samt kanske en del enklare fotoredigering som hobby. Även "vanlig surf".

Jag har blivit frågad om jag kan hjälpa till att sätta i mer internminne eftersom datorn enligt släktingen känns långsam. Jag är dock osäker på om det är minnet som är problemet. Tittar man på de iMacs som säljs idag så verkar 8 Gb minne vara standard. Och en dator från 2017 känns inte direkt gammal med tanke på att den inte används för spel.

Har någon en idé om mer internminne verkligen behövs eller vad jag kan göra för att få datorn att bli lite snabbare? Det hade varit skönt att slippa fysiska uppgraderingar med tanke på att datorn i princip är limmad och måste brytas upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går men är inte jättelätt att uppgradera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Både RAM och HDD kan uppgraders men som du själv är inne på så måste då datorn öppnas via skärmen.

Det är ingen övning jag skulle ge mig på själv om du inte gjort det förut eller är extremt bekväm med DIY och Apple.
Finns såklart steg för steg på Youtube och iFixit.

Man kan säkert lämna in den till en auktoriserad Apple-verkstad men det lär kosta därefter. Finns säkert tredjepart som också kan göra det för ett bättre pris men beror på var i landet ni bor.

Ett något enklare och billigare alternativ skulle vara att köpa en extern SSD som man kopplar in via USB och använder den som startdisk för macOS. Skulle förmodligen göra under då jag tror som du själv säger att RAM-minnet inte är huvudproblemet utan den antika inbygga snurrdisken.

Nackdelen är såklart att om SSD-disken av någon anledning kopplas ur eller annat så startar inte datorn korrekt.

Permalänk

Äsch har uppgraderat en iMac 2017 åt en svåger. Han fick dubbelt så mycket RAM och en SSD, inga konstigheter om man har lite vana att skruva, tänk på att du behöver ytterligare en mac för att skapa ISO image till nya SSDn om du inte kör Repair mode

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass