Chat GPT kan generera svårupptäckta skadeprogram

Permalänk
Melding Plague

Chat GPT kan generera svårupptäckta skadeprogram

Genom att kringgå skyddsfilter kan chattbottar användas för att generera skadlig kod och "muterande" skadeprogram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

And so it begins

Permalänk
Medlem

På ett sätt har AI redan påverkat samhället negativt:
Otroliga mängder artiklar och rapporter om hur hemskt AI kommer att vara.

Permalänk
Avstängd

Det är 50/50 att Chat GPT skapar en keylogger som stjäl avfyrningskoderna till världens kärnvapen. Sen är det över för mänskligheten. Det är 100% fastställt till 50%.

Permalänk

Ai kan även ta mitt jobb.
Jag själv jobbar som hissoperatör på en myndighet. Folk går in i hissen och säger vilken våning de ska till och jag trycker på rätt våningsknapp, med bättre Ai så kanske dessa människor kan åka hiss utan såna som mig? Vad ska då såna som mig göra?

Annars Ai kommer med positiva och negativa saker, precis som all teknik. Och när det gäller Ai så får man anpassa sig, det går inte säga att luddism is the shit och sedan tro att man kan konkurrera emot andra länder som satsar på teknikutveckling.

Permalänk
Medlem

Vad var det ja sa, AI för cybersäkerhet kommer användas lika mycket av hackers.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Svartmålningen fortsätter.
Är det verkligen så svårt att se möjligheterna i de nya utmaningarna att man väljer att se utmaningarna i möjligheterna?

(Citat från Churchill )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai kan även ta mitt jobb.
Jag själv jobbar som hissoperatör på en myndighet. Folk går in i hissen och säger vilken våning de ska till och jag trycker på rätt våningsknapp, med bättre Ai så kanske dessa människor kan åka hiss utan såna som mig? Vad ska då såna som mig göra?

Annars Ai kommer med positiva och negativa saker, precis som all teknik. Och när det gäller Ai så får man anpassa sig, det går inte säga att luddism is the shit och sedan tro att man kan konkurrera emot andra länder som satsar på teknikutveckling.

Oväntat att svensk myndighetspersonal inte förstår hur en hiss fungerar.

Permalänk
Medlem

The Creator

Permalänk
Medlem

vanta bara tills nationer anvander AI som supercharged hjalpmedel for deras cyberaktiviteter och spionerier mot varandra eller mot folk(*host* kina)

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem

ugh... kommer ihåg att jag gjorde ett "virus" utan payload som kunde muteras bara för att se om konceptet funka.... jag satt i 1 vecka för att göra ett jävla antivirus... summa summarum: använd VM och inte main os för att testa koncept...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om AI kan skapa denna typ av skadlig kod är väl den mest realistiska lösningen att AI även används för att utveckla skydd mot samma kod.

Det finns existensiella risker med AI, men det betyder inte att allt som har med AI att göra innebär gigantiska risker, vilket verkar vara på modet att hävda just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaynizM:

vanta bara tills nationer anvander AI som supercharged hjalpmedel for deras cyberaktiviteter och spionerier mot varandra eller mot folk(*host* kina)

Allt du skriver till Chat-GPT loggas och OpenAI är i praktiken Microsoft. Så det är mera information för Microsoft att används som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Om AI kan skapa denna typ av skadlig kod är väl den mest realistiska lösningen att AI även används för att utveckla skydd mot samma kod.

Det finns existensiella risker med AI, men det betyder inte att allt som har med AI att göra innebär gigantiska risker, vilket verkar vara på modet att hävda just nu.

Det känns som att nyheterna är lite antingen eller: å ena sidan är det slutet på all mänsklighet och terminator, å andra sidan innebär det möjligheter till nya fantastiska uppfinningar som kommer underlätta i vardagslivet samt den tredje klicken som betraktar ChatGPT och liknande som en förbättrad Google.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är 50/50 att Chat GPT skapar en keylogger som stjäl avfyrningskoderna till världens kärnvapen. Sen är det över för mänskligheten. Det är 100% fastställt till 50%.

Dessa har länge varit 000000 för att de ska vara just enkla att avfyra om så krävs...(som man sedan insåg var en dålig ide men ändå)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Svartmålningen fortsätter.
Är det verkligen så svårt att se möjligheterna i de nya utmaningarna att man väljer att se utmaningarna i möjligheterna?

(Citat från Churchill )

Tänker du på “A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.”
https://intellectualtakeout.org/2015/11/5-famous-things-churc...
Då kontrar jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubricus:

Allt du skriver till Chat-GPT loggas och OpenAI är i praktiken Microsoft. Så det är mera information för Microsoft att används som de vill.

nu menar jag AI generellt och inte just chat-gpt.

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem

Och det finns två sidor på ett mynt.

Å ena sidan, AI-utvecklingen har lett till mer sofistikerad och effektiv antivirusmjukvara. Genom att använda maskininlärning kan antivirusprogram nu bättre identifiera och reagera på nya hot. De kan anpassa sig och lära sig från tidigare erfarenheter för att skydda system från skadlig programkod på ett mycket effektivare sätt än tidigare.

Å andra sidan, illvilliga aktörer använder också AI för att skapa mer avancerad skadlig programkod. Detta innebär att virus och andra skadliga program kan bli smartare, svårare att upptäcka och mer skadliga. De kan lära sig att kringgå säkerhetssystem och anpassa sig för att bli mer effektiva i sina attacker.

Sammanfattningsvis innebär AI-utvecklingen inom cybersäkerhet att det finns en ständig kapplöpning mellan de som försöker skydda system (genom antivirus) och de som försöker attackera eller exploatera dem (genom skadlig programkod). Båda sidor använder sig av de senaste framstegen inom AI för att få övertaget, vilket gör att det är viktigt att ständigt vara uppmärksam och uppdaterad inom cybersäkerhet.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen många sätt att kringgå ChatGPT filtret. Premium-versionen av ChatGPT uppdaterades förra månaden med uppdaterad data, men kör man gratis så borde DAN och alla de andra kringgående metoderna fungera än. Framtiden ser mörk ut.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Dessa har länge varit 000000 för att de ska vara just enkla att avfyra om så krävs...(som man sedan insåg var en dålig ide men ändå)

Källa på det? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av cats:

Källa på det? 🙂

Finns om man googlar, vet att USAF dementerat det hårt men likt allt annat är det lite för rimligt för att inte stämma..

Skrivet av Blair:

The codes were the only real mechanical or technical impediment to the crews launching missiles, and they were all set to zero. The safeguard was non-functional.”

"Our launch checklist in fact instructed us, the firing crew, to double-check the locking panel in our underground launch bunker to ensure that no digits other than zero had been inadvertently dialed into the panel"

Man anger även att själva armeringssekvensen såklart kräver ytterligare steg à la atomvapen men det är en kul historia ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

AI var nog första steget mot döden, inte bara för människan utan det kommer nog drabba hela universum när AI sprider ut sig.
I början kommer vi såklart ha nytta av AI och allt kommer kännas toppen, tills den dagen AI inte vill vara barnvakt längre åt mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Det man kan hoppas på är att AI/ML även kommer fungera bra för att detektera och neutralisera detta. En troligen ofrånkomlig nackdel kommer dock vara en jävla massa fler false positives, och det gör verkligen ingen glad.

Skrivet av Svensktiger:

Otroliga mängder artiklar och rapporter om hur hemskt AI kommer att vara.

Mycket bra, det behövs.

Har du missat de otroliga mängderna artiklar och rapporter om hur fantastiskt AI är och kommer att bli?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ganska bra sammanfattande video som visar hur osmart ChatGPT är, den bara verkar smart och använder dina smarta och bra formulerade frågor att leta upp smarta svar

Den klarar inte ens enkla saker som en miniräknare klarar