Asus tacklar kritik med bättre garantivillkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det är ju alltid en bra fråga som många vill ha svar på men tyvär är det så att tillverkaren garanterar ingen funktion efter 3 år och det godkänner du när du köper produkten.

Fast om bios nu skadat moderkort eller cpu som istället för att brinna upp direkt, blir en tidsinställd bomb så suger de ju rätt hårt om det sker efter garantitiden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Asus är sämre än sämst på garantiåtgärder. Efter en resa med en skärm som hade fel från leverans, någon smuts hade hamnat innanför skärmen som dom vägrade hantera, så kommer jag aldrig köpa Asus igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fast om bios nu skadat moderkort eller cpu som istället för att brinna upp direkt, blir en tidsinställd bomb så suger de ju rätt hårt om det sker efter garantitiden.

Att en produkt som har en förväntad livstid på 10+ år går sönder efter 3år och 1 månad på grund av tillverkningsfel eller dåliga bios suger rätt hårt ja. Det täcks dock inte av garanti.

Du kan ju alltid sälja den på sweclockers marknad efter 3år ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fast om bios nu skadat moderkort eller cpu som istället för att brinna upp direkt, blir en tidsinställd bomb så suger de ju rätt hårt om det sker efter garantitiden.

Behöver ju inte brinna upp helt för att det ska bli bök. Räcker med att tex den åldras i förtid pga spänningen och får problem med pålitlighet eller lokala små skador inom cpun..
Felsökningen i början för att ta reda på orsaken bara den kan vara bökig.. Windows, ram, moderkort, psu mm som man oftast felsöker om man har otur och inte kan isolera grundorsaken direkt. Många timmar där..
Och sedan försöka hantera garanti om det har gått 1-2 år..

Och allt det förutsätter att man har en hög kompetens inom hårdvara.. som 90% inte har..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det finns eu regler som reglerar garantier också, se nedan.

Det blir oerhört förvirrande om du inte använder korrekta svenska juridiska begrepp när du skriver på svenska. Om du byter till svenska på sidan du länkar till ser du att guarantee på den engelska sidan översätts (korrekt) till reklamationsrätt på den svenska: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Garanti och reklamstionsrätt på svenska är två helt olika saker, juridiskt. Håll isär dessa.

(Warranty är väl det oftast använda amerikansk-engelska ordet för det svenska garanti? På EU-sidan används ”manufacturers commercial guarantee” för det svenska garanti.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Asus är sämre än sämst på garantiåtgärder. Efter en resa med en skärm som hade fel från leverans, någon smuts hade hamnat innanför skärmen som dom vägrade hantera, så kommer jag aldrig köpa Asus igen.

Jag kom på att jag också haft tre svängar om gällande deras skärmar. Efter tre omleveranser så fick jag en med en död pixel mitt i mitten och efter det orkade jag inte krånglade mer utan valde att leva med det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Finns inga regler om garanti i Sverige, det väljer företagen själva.
Däremot är det 3 års reklamations rätt.

Skrivet av Ceogar:

Det finns eu regler som reglerar garantier också, se nedan.
I bought a phone just over a year ago, and it has stopped working. The trader refuses to fix it for free. Do I have a two-year legal guarantee?

The legal guarantee is valid for a period of two years throughout the EU. But there are certain conditions.

The legal guarantee covers any defects presumed to have existed at the time of delivery and which become apparent within a period of two years. However, the crucial period is the first year after you bought your product:

Any fault that appears within one year will be presumed to have existed at the time of delivery. The seller must then repair or replace your phone free of charge, or reimburse you if repair or replacement is impossible.
After one year, you can still hold the seller responsible for any defects up to the end of the two-year guarantee period. However, the seller can ask you to prove that the defect existed when your goods were delivered. This is often difficult, and you will may have to involve a technical expert.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar....

https://www.vice.com/en/article/yp3nax/jailbreaking-iphone-ro...

https://www.ifixit.com/News/15464/warranty-voiding-stickers-a...

Oavsett vad det kallas så kan man aldrig få sin telefon nekad i EU för reparation bara för att man har jailbreakat. Oavsett om det är ett moderkort, telefon etc.

Lite förlegan information ovanstående...

Regler avseende detta har uppdaterats / förändrats. Numera ligger bevisbördan på återförsäljaren upp till 2 år istället för 1 år.

Vill också förtydliga att så fort det finns yttre skador, t.ex spricka i skärm gäller inte garantin oavsett.

Reklamationsrätt kan man åberopa vid 3 reperationstillfället om samma problem ej har åtgärdats. Reklamationsrätt idag gäller inte mjukvarufel (något mitt företag har tagit vidare juridiskt avseende detta i hopp om uppdatering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

All eloge till GN för detta grävande!

Klagar inte på GNs grävande. Det är grymt att dessa techsidor gräver i saker och tycker personligen att många techtubers är alldeles för snälla i sina reportage. Att dock spy galla som som GN gör utan att ha hela bilden framför sig är väldigt oproffsigt.

Håller verkligen inte med om biosen. Varför skulle Asus låta äldre bios som riskerar att förstöra ens dator ligga kvar på ens sida? Hade de gjort det hade de fått skit för det. Asus har ju nu svarat att alla har sin garanti kvar även om man överklockar vilket gör att de har tagit mer åtgärder än tex AMD.

Nyligen så la GN ut en till video där han hatar på en massa företag. Tex så hatar han på Fractal som återkallade sina chassis efter att de fanns risk för brand. Hade killen jobbat i en annan bransch, säg bilbranschen hade han nog varit besviken som fan övertid. Dessutom så skjuter han sig själv i foten för framtida recensioner eller byggen iom detta då det är väldigt svårt att prisa någon produkt från samma märke efter att ha kastat skit på det i någon annan.

Permalänk
Medlem

Vill förtydliga lite bara

Skrivet av darkmohaha:

Lite förlegan information ovanstående...

Regler avseende detta har uppdaterats / förändrats. Numera ligger bevisbördan på återförsäljaren upp till 2 år istället för 1 år.

Det var tidigare 6 månader och inte 1 år (i Sverige).

Skrivet av darkmohaha:

Vill också förtydliga att så fort det finns yttre skador, t.ex spricka i skärm gäller inte garantin oavsett.

För reklamationsrätten gäller inte detta om inte den yttre skadan kan kopplas till det problem du reklamerar för.

Skrivet av darkmohaha:

Reklamationsrätt kan man åberopa vid 3 reperationstillfället om samma problem ej har åtgärdats. Reklamationsrätt idag gäller inte mjukvarufel (något mitt företag har tagit vidare juridiskt avseende detta i hopp om uppdatering)

Reklamationsrätten åberopar du redan första tillfället, det är dessutom bara praxis och inte lag att du har rätt att kräva hävning efter tre avhjälpningsförsök.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Klagar inte på GNs grävande. Det är grymt att dessa techsidor gräver i saker och tycker personligen att många techtubers är alldeles för snälla i sina reportage. Att dock spy galla som som GN gör utan att ha hela bilden framför sig är väldigt oproffsigt.

Han har inte "spytt galla utan att ha hela bilden", de har blivit uppmärksammade på ett problem, de har undersökt det efter bästa förmåga, först själva (videon där de bränner egna CPUer) och sedan med hjälp av en extern analysfirma (den nya videon med elektonmikroskopi).
Jag förutsätter att du tittat på deras videor, där han uttryckligen säger att de har hört av sig med vad det hittat till ASUS (och AMD?) och att ASUS först ville prata med dem, men drog sig ur när GN påpekade att deras krav är att det får spelas in.
Varför skulle ett samtal där de diskuterar detta problemet, och vilka åtgärder ASUS tar inte vara ok att spela in för att visa i en video för användare?

Skrivet av employed:

Håller verkligen inte med om biosen. Varför skulle Asus låta äldre bios som riskerar att förstöra ens dator ligga kvar på ens sida? Hade de gjort det hade de fått skit för det. Asus har ju nu svarat att alla har sin garanti kvar även om man överklockar vilket gör att de har tagit mer åtgärder än tex AMD.

Nu är det ju inte riktigt det som var problemet, utan helheten av att plocka ner alla bios, lägga upp ett nytt som ska lösa problemet men att markera det som att det bryter garantin på ditt moderkort.
Att ASUS nu "förtydligar" (läs "retconnar") att garantin även gäller överklockning och beta-bios är absolut bra, men hade garanterat inte hänt om inte GN uppmärksammat detta och "spytt galla" över dem.

Skrivet av employed:

Nyligen så la GN ut en till video där han hatar på en massa företag. Tex så hatar han på Fractal som återkallade sina chassis efter att de fanns risk för brand. Hade killen jobbat i en annan bransch, säg bilbranschen hade han nog varit besviken som fan övertid. Dessutom så skjuter han sig själv i foten för framtida recensioner eller byggen iom detta då det är väldigt svårt att prisa någon produkt från samma märke efter att ha kastat skit på det i någon annan.

Nu var det ju inte alls det videon handlade om, utan om deras nya site som ska vara ett register över så kallade "katastrofala fel hos produkter" (Gigabytes nätagg, NZXT H1, FD Torrents fläkthub, etc), det han säger om FD är att de är ett av två företag som har hanterat dessa saker på rätt sätt (med en recall/direkt utbyte av felande produkt) och dessutom varit öppna med att den var felande.

Det känns som att du tittar på halva videos utan att riktigt lyssna på vad det är han faktiskt säger.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmohaha:

Lite förlegan information ovanstående...

Regler avseende detta har uppdaterats / förändrats. Numera ligger bevisbördan på återförsäljaren upp till 2 år istället för 1 år.

Vill också förtydliga att så fort det finns yttre skador, t.ex spricka i skärm gäller inte garantin oavsett.

Reklamationsrätt kan man åberopa vid 3 reperationstillfället om samma problem ej har åtgärdats. Reklamationsrätt idag gäller inte mjukvarufel (något mitt företag har tagit vidare juridiskt avseende detta i hopp om uppdatering)

Visa var du hittat detta tack. Om garantin alltså.
Dom uppdatera däremot reklamationsrätten förra året så det blev bättre för konsumenterna.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Men som jag sa i mitt inlägg så är garanti fortfarande helt frivilligt att ha i Sverige.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Sidan är uppdaterad 26 April 2023, står längst ner.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Det finns eu regler som reglerar garantier också, se nedan.
I bought a phone just over a year ago, and it has stopped working. The trader refuses to fix it for free. Do I have a two-year legal guarantee?

The legal guarantee is valid for a period of two years throughout the EU. But there are certain conditions.

The legal guarantee covers any defects presumed to have existed at the time of delivery and which become apparent within a period of two years. However, the crucial period is the first year after you bought your product:

Any fault that appears within one year will be presumed to have existed at the time of delivery. The seller must then repair or replace your phone free of charge, or reimburse you if repair or replacement is impossible.
After one year, you can still hold the seller responsible for any defects up to the end of the two-year guarantee period. However, the seller can ask you to prove that the defect existed when your goods were delivered. This is often difficult, and you will may have to involve a technical expert.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar....

https://www.vice.com/en/article/yp3nax/jailbreaking-iphone-ro...

https://www.ifixit.com/News/15464/warranty-voiding-stickers-a...

Oavsett vad det kallas så kan man aldrig få sin telefon nekad i EU för reparation bara för att man har jailbreakat. Oavsett om det är ett moderkort, telefon etc.

Det där du citerar syftar dock också på reklamationsrätten, inte på garanti (garanti heter warranty på engelska, inte legal guarantee). Garanti är som sagt helt frivilligt, och tillverkaren kan sätta i princip vilka villkor som helst (de får dock inte inskränka reklamationsrätten). Så Apple kan absolut neka reparation enligt garantin för att man har jailbreakat men de kan inte neka reklamationsrätt. Du kan skriva "oavsett vad det kallas" men det handlar inte bara om semantik för det är faktiskt olika saker, garanti och reklamationsrätt, där det ena är helt frivilligt och det andra är lagstadgat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där du citerar syftar dock också på reklamationsrätten, inte på garanti (garanti heter warranty på engelska, inte legal guarantee). Garanti är som sagt helt frivilligt, och tillverkaren kan sätta i princip vilka villkor som helst (de får dock inte inskränka reklamationsrätten). Så Apple kan absolut neka reparation enligt garantin för att man har jailbreakat men de kan inte neka reklamationsrätt. Du kan skriva "oavsett vad det kallas" men det handlar inte bara om semantik för det är faktiskt olika saker, garanti och reklamationsrätt, där det ena är helt frivilligt och det andra är lagstadgat.

Skillnaden för slutkunden är ju 0. Om du går till Apple och de nekar din reperation på under "garanti" så är det ju bara att stå på sig så kommer de ändra sig. Inte så att företagen hade erbjudit garanti om det var HELT frivilligt och lätt kunde neka sådana.
Det kvarstår dock att egna mjukvaruförändringar inte är nog grund att neka reperation.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Skillnaden för slutkunden är ju 0. Om du går till Apple och de nekar din reperation på under "garanti" så är det ju bara att stå på sig så kommer de ändra sig. Inte så att företagen hade erbjudit garanti om det var HELT frivilligt och lätt kunde neka sådana.
Det kvarstår dock att egna mjukvaruförändringar inte är nog grund att neka reperation.

Skillnaden för slutkunden KAN vara noll. Den kan också vara inte noll. Garantin kan tex ibland vara generösare än reklamationsrätten, både till innehåll och tid. Att få komma skrikandes "ni kan inte neka mig garanti för att jag har jailbreakat min apparatför det sa Ceogar!!!" är då felaktigt. Du skrev att det finns lagkrav på garantin, det är fel.

Skrivet av Ceogar:

Inte så att företagen hade erbjudit garanti om det var HELT frivilligt och lätt kunde neka sådana.
Det kvarstår dock att egna mjukvaruförändringar inte är nog grund att neka reperation.

Du menar typ som i USA där de har garantier även fast de inte har någon allmän reklamationsrätt? (vad jag vet iaf i de allra flesta stater).

Det ÄR helt frivilligt att erbjuda garanti, även i Sverige! Ändå erbjuder många företag garanti.

Du skrev inte "för att neka reparation" du skrev "för att neka garanti". Återigen, det beror helt på vilken slags reparation. Reklamationsrätten täcker tex bara ursprungliga fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Inte så att företagen hade erbjudit garanti om det var HELT frivilligt och lätt kunde neka sådana.
Det kvarstår dock att egna mjukvaruförändringar inte är nog grund att neka reperation.

Att erbjuda garanti är ju ett försäljningsargument som du som kund betalar för. Man kan ofta köpa till extra garanti alternativt få extra garanti om man registrerar sina produkter. (vilket är försök från tillverkaren att stävja andrahandsmarknaden.)

Permalänk
Medlem

Asus har länge varit ett toppval för mig men efter flera år av dålig kvalitetskontroll så är man nu nere på den nivå AsRock var på innan man ryckte upp sig. Skulle hellre köpa AsRock än Asus i dag. Gigabyte och MSI är dock mina förstaval.