Apple avslöjar tre nya Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple avslöjar tre nya Mac

Tre okända stationära Mac-modeller har hittats i konfigurationsfiler för Apples Hitta-funktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Antar att det är nya iMac modeller?

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det är nya iMac modeller?

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

Sett till hur bra en 8 år gammal mbp 15" klarar sig och hur bra de åldrats så skulle jag säga att det är värt det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Sett till hur bra en 8 år gammal mbp 15" klarar sig och hur bra de åldrats så skulle jag säga att det är värt det.

Är det värt det om den bara stöds med nya Mac OS versioner i sex år som är norm bland Macbook modeller? Ja om vi nu räknar bort bytet från Intel x86 till Apples ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

Sen kan man undra varför man skulle köpa 32gb ram, måste vara riktigt tungt use-case för att ha behov av det: https://youtu.be/gqiYSt4nAFs

Och ja, det är värt det om man har den som arbetsredskap, ska man sitta i soffan och slösurfa så är det inte värt det.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sett till hur bra en 8 år gammal mbp 15" klarar sig och hur bra de åldrats så skulle jag säga att det är värt det.

8 år gammal MBP är en 2015. Den modellen är inte ens supportad av OSet längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det är nya iMac modeller?

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

Ja det tycker jag verkligen, kvalitet kostar också extra
Det är skillnad mellan något som är dyrt och något som är prisvärt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det är nya iMac modeller?

Jag gissar på 15" Macbook Air som enl. ryktena ligger redo för lansering. Och ja kanske iMac men hade varit kul om Mac Pro'n var redo.

Citat:

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

För somliga, säkert!

Men att scouta runt efter en (kanske begagnad) M1 Pro kan också vara värt det om du inte prioriterar bättre batteritid. Problemet är kanske att hitta 32GB RAM "custom order" för ett bra pris.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

8 år gammal MBP är en 2015. Den modellen är inte ens supportad av OSet längre.

Stöds inte av senaste MacOS Ventura, men väl med MacOS Monterey som kommer få säkerhetsuppdateringar under ett par år till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen kan man undra varför man skulle köpa 32gb ram, måste vara riktigt tungt use-case för att ha behov av det: https://youtu.be/gqiYSt4nAFs

Och ja, det är värt det om man har den som arbetsredskap, ska man sitta i soffan och slösurfa så är det inte värt det.

Inte direkt, jag drar utan problem över 16GB i min utvecklingsmiljö, så min maskin måste vara 32GB eller mer. NodeJs är sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sett till hur bra en 8 år gammal mbp 15" klarar sig och hur bra de åldrats så skulle jag säga att det är värt det.

Håller helt med!
Har också en MBP från 2015, som var den högre utrustade modellen, med diskret grafikkort och mer ram osv.
Den funkar fortfarande huuuur bra som helst.
Visst, det är ingen gamingmaskin.
Men du kan lätt redigera film osv för privatpersonen som inte behöver att det ska ta 30sek, utan det räcker gott att vänta några minuter.
Riktigt bra skärm, super batteritid som står sig fortfarande.
Helt ärligt så, för min usecase där den gått över till laptoppen jag tar med på språng/resor/polaren och inte en iPad räcker.
Så är den fortfarande hur bra som helst med alla sina portar.
Är ett perfekt komplement till min stationära gaming PC.

Har haft många laptops, men INGEN har stått sig så här länge.
Inget har gått sönder, eller slitits ut.

Visst, du kan inte ha senaste versionen av OSX, men uppdateringar kommer fortfarande.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Alla nya datorer blir halvdana men svindyra. Apples lär inte bli undantaget.
Det lär bli så om ens behov är det mest grundläggande så går det argumentera för man betalar lite extra för bättre kvalite. Problemet är att priserna fullkomligt skenar iväg. Och så är det med precis allt, inga undantag.
Skillnaden med en mac och många pc är att man kan ta upp pekfingret åt pctillverkaren och stoppa in egen hårdvara som ram, ssd, grafikkort etc för en bråkdel av tillverkarens priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skillnaden med en mac och många pc är att man kan ta upp pekfingret åt pctillverkaren och stoppa in egen hårdvara som ram, ssd, grafikkort etc för en bråkdel av tillverkarens priser.

Sen tog man samma pekfinger och testade trackpad:en och insåg att nej, jag vill nog hellre ha en macbook...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

8 år gammal MBP är en 2015. Den modellen är inte ens supportad av OSet längre.

Mja. En MBP från 2015 kan inte längre köra det senaste operativsystemet, men den får fortfarande uppdateringar. När en maskin inte längre kan köra det senaste OSet har man fortfarande tre år av garanterade uppdateringar. Först efter dessa tre år skulle jag kalla maskinen för osupportad, men även då dyker det ofta upp säkerhetsuppdateringar.

Tar vi min mbp från 2014 så är den fast med Big Sur från 2020. Det kommer således fortfarande uppdateringar till det OSet. Under slutet av hösten kan jag inte längre räkna med garanterade uppdateringar till min då 9.5 år gamla laptop. Men behövs det kan jag alltid köra OpenCore Legacy Patcher, så har jag garanterade uppdateringar i tre år till.

OpenCore Legacy Patcher är fullt tillräckligt för en hemmaburk, men kanske inget för en arbetsdator, o andra sidan kanske det är dags att byta ut en jobbdator innan den fyller 10.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skillnaden med en mac och många pc är att man kan ta upp pekfingret åt pctillverkaren och stoppa in egen hårdvara som ram, ssd, grafikkort etc för en bråkdel av tillverkarens priser.

Det hjälper föga om det är apples mjukvara, hårdvara eller stöldskydd man vill komma åt.

Men visst, jag hade gärna sett lägre prislappar och utbytbara diskar. Vad gäller ram tror jag fortfarande vi väntar på en ny formfaktor även på pc-sidan eftersom so-dimm inte längre håller måttet för högpresterande LPDDR5.
https://www.notebookcheck.net/SO-DIMM-laptop-RAM-form-factor-...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Älskar att 4 textrader kan ge en nyhet när det gäller Apple!

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Sen tog man samma pekfinger och testade trackpad:en och insåg att nej, jag vill nog hellre ha en macbook...

Hp Elitebook årsmodell 2012. Finns inget skönare tangentbord plus trackpad än hos den.
Det finns dock ett problem att det sitter en cpu eller något rakt under trackpaden som gör den varm vid större laster. Jag ska ta och lödda bort denna cpu och få den ultimata laptoppen. Jag hörde med en som var haj på datorer att cpuer är som blindtarmen, bara något onödigt som man kan ta bort. Det är en gammal kvarleva att datorer fortfarande har en cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt det om den bara stöds med nya Mac OS versioner i sex år som är norm bland Macbook modeller? Ja om vi nu räknar bort bytet från Intel x86 till Apples ARM.

Skylake stöds ju inte av Windows 11 heller, så det är väl ingen större skillnad på det viset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skylake stöds ju inte av Windows 11 heller, så det är väl ingen större skillnad på det viset

När Microsoft slutar stödja en viss hårdvara så betyder det bara att de inte ger några garanterar att det ska fungera, men det går fortfarande bra att köra på utan officiell support om man så vill.

När Apple slutar stödja en viss hårdvara så är det game over, man har ingen möjlighet att uppdatera operativsystemet på hårdvara som inte har support.

Det anser åtminstone jag vara en ganska stor skillnad.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

När Microsoft slutar stödja en viss hårdvara så betyder det bara att de inte ger några garanterar att det ska fungera, men det går fortfarande bra att köra på utan officiell support om man så vill.

När Apple slutar stödja en viss hårdvara så är det game over, man har ingen möjlighet att uppdatera operativsystemet på hårdvara som inte har support.

Det anser åtminstone jag vara en ganska stor skillnad.

Går väl att köra MacOS på vanlig PC eller har Hackintosh dött ut?

Men absolut finns det en minimal skillnad här. Apple är ju dock ganska mycket bättre än Android i alla fall i just den här frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

När Microsoft slutar stödja en viss hårdvara så betyder det bara att de inte ger några garanterar att det ska fungera, men det går fortfarande bra att köra på utan officiell support om man så vill.

Jag tror @medbor syftade på att det inte ens går att installera Windows 11 på många äldre processorer (2017 och tidigare, t.ex. Ryzen). När Windons 11 släpptes var en del icke-kompatibla CPUer bara 3 år gamla. Man kan alltså inte upgradera till Windows 11, men Windows 10 funkar fortfarande och ges uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Apple har inte riktigt en prissättning som passar mig. Jag, eller vi (min fru också) skulle på en laptop klara oss med Macbook Air-prestanda. Gott och väl. Men vi vill ha en 16" skärm. Och då måste man köpa hela paketet, det finns ingen billig Macbook Pro 16". Lite grand samma var det med stora imac. Ville man ha en fin 27" skärm var man också tvungen att betala mycket för grafikprestanda, cpu, etc, som man kanske aldrig skulle ha nytta av.

Windows 10 ryker väl 2025, eller kommer det säkerhetsuppdateringar därefter?

Jag kör "hackintosh", på numera gammal hårdvara. 2010 var jag mer on the edge med en 4-kärnig core i5 760, SSD, bluraybrännare, etc, som var väldigt svårt att få till på Mac utan att ta fram stora plånboken. Nu kör jag på i7 2600K, marginellt överklockat, och MacOS Monterey (=näst senaste versionen); Ventura har rensat lite bland processorer och grafikkort så den är lite mer meck att få igång på äldre hårdvara.

Hackintosh och Opencore Legacy Patcher är dock lösningar som är en smula krångliga. Jag tycker nog att när Apple slutar supporta en hårdvara så är det i praktiken game over för den. Apple är dessutom dåliga på att meddela när en dator faktiskt inte längre får uppdateringar. Det blir bara tyst. Dessutom prioriteras senaste MacOS, som ibland är den enda versionen som får alla säkerhetsuppdateringar. Att köra med näst-näst-sista versionen (Big Sur just nu) innebär inte alltid att man får alla uppdateringar.

Kör man "hackintosh", eller Windows 11 på ej officiellt stödd hårdvara (som jag gör) får man nog dessutom räkna med lite sämre säkerhet.

Jag är mer bekymrad över Windows 12, kommer den att rensa bland äldre datorer? Microsoft har ju annars varit tämligen fantastiska med att låta Windows rulla på gamla maskiner. Körde Windows 7 på en P3 ett tag, gick fint.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

När Microsoft slutar stödja en viss hårdvara så betyder det bara att de inte ger några garanterar att det ska fungera, men det går fortfarande bra att köra på utan officiell support om man så vill.

När Apple slutar stödja en viss hårdvara så är det game over, man har ingen möjlighet att uppdatera operativsystemet på hårdvara som inte har support.

Det anser åtminstone jag vara en ganska stor skillnad.

När Microsoft slutar stödja viss hårdvara (Windows 11) så kan du kringgå det.

När Apple slutar stödja viss hårdvara (Mac specifikt, då) så kan du kringgå det. Dvs det finns verktyg för detta. Jag tar det som att du kanske inte är så insatt i Mac?

Det är jätteplottrigt att jämföra rakt av. I Apples fall så stödjer de *hårdvaran* fram tills de inte gör det längre. Med en windowsdator.. vad jämför vi? En EliteBook kan få drivrutinsuppdateringar i tio år medan de flesta konsumentmodeller knappt ser någon uppdatering sedan lansering. Det betyder att det blir upp till Microsoft att inte fibbla till något i OS som kräver nya drivrutiner, något som de absolut inte lovar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När Microsoft slutar stödja viss hårdvara (Windows 11) så kan du kringgå det.

Att installera Windows 11 på osupportad hårdvara kräver att man ändrar någon registerinställning som finns inbyggd i operativsystemet för att hoppa över kompatibilitetskontrollen. Inga tredjepartsprogram behövs. Har gjort det själv på en ca. 10 år gammal Haswell-laptop för ett tag sedan.

För Windows 10 behöver man inte göra några workarounds överhuvudtaget, det är bara att installera. Inga som helst problem att köra en 15+ år gammal PC med senaste säkerhetsuppdateringarna o.s.v.

Skrivet av Teddis:

När Apple slutar stödja viss hårdvara (Mac specifikt, då) så kan du kringgå det. Dvs det finns verktyg för detta.

Att bara installera en nyare version av macOS på äldre hårdvara utan support går generellt sett inte. Det finns projekt som OCLP där folk har reverse engineerat och hackat ihop patchade (mer eller mindre fungerande, beroende på hårdvara) Frankenstein-versioner av macOS som går att installera på äldre maskiner, men det är något som jag anser vara på en helt annan nivå än att bara "kringgå" någonting.

Skrivet av Teddis:

Jag tar det som att du kanske inte är så insatt i Mac?

Onödig kommentar. Kan vi höja nivån på diskussionen, tack?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Att installera Windows 11 på osupportad hårdvara kräver att man ändrar någon registerinställning som finns inbyggd i operativsystemet för att hoppa över kompatibilitetskontrollen. Inga tredjepartsprogram behövs. Har gjort det själv på en ca. 10 år gammal Haswell-laptop för ett tag sedan.

För Windows 10 behöver man inte göra några workarounds överhuvudtaget, det är bara att installera. Inga som helst problem att köra en 15+ år gammal PC med senaste säkerhetsuppdateringarna o.s.v.

Att bara installera en nyare version av macOS på äldre hårdvara utan support går generellt sett inte. Det finns projekt som OCLP där folk har reverse engineerat och hackat ihop patchade (mer eller mindre fungerande, beroende på hårdvara) Frankenstein-versioner av macOS som går att installera på äldre maskiner, men det är något som jag anser vara på en helt annan nivå än att bara "kringgå" någonting.

Onödig kommentar. Kan vi höja nivån på diskussionen, tack?

Tycker inte du behöver ta illa upp. Du gav ett ganska kort inlägg som gav intrycket att du inte var särskilt insatt. (Därav fick du MÅNGA repeterande svar!) Visar sig att riktigt så är det inte, men det finns åsikter om lösningarna som är värda att diskutera.

Att ena behöver ett community-verktyg och andra behöver registerändringar tycker jag inte gör någon skillnad rent *praktiskt*, och hade Apple verkligen velat hade de kunnat sätta bra många fler käppar i hjulen.

Windows 10 kommer gå EOL det också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

När supporten för Windows går ut på en PC med för gammal hårdvara så går det ju utmärkt att installera linux på den, och samma sak gäller ju även Intel Mac:arna. Skall den bara användas för att surfa, betala räkningar, skriva, etc, så funkar det ju.

Frågan är hur det blir med M1:orna, hårdvarumässigt så kommer de ju fungera för enklare saker hur länge som helst. Asahi Linux har ju kommit riktigt långt.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det är nya iMac modeller?

Macbook Pro modellerna är riktigt bra men så dyra! Konfa en M2 Pro med 10-kärnig grafik, 1tb och 32gb ram kostar strax över 36 000 kr.

Är det värt det?

Absolut inte värt det, speciellt inte att köpa helt nytt. Andrahandsmarknaden är stark i Sverige och man kan ofta få en nästan ny dator till 2/3 av nypriset. Apple m1 processorer ger absolut bästa valuta för pengarna om man inte måste ha helt nytt eller har extrema krav.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag, eller vi (min fru också) skulle på en laptop klara oss med Macbook Air-prestanda. Gott och väl. Men vi vill ha en 16" skärm. Och då måste man köpa hela paketet, det finns ingen billig Macbook Pro 16".

Om man får tro alla rykten så kommer det i alla fall en MacBook Air 15" någon gång under året, kanske så snart som till WWDC.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Sett till hur bra en 8 år gammal mbp 15" klarar sig och hur bra de åldrats så skulle jag säga att det är värt det.

Precis dom håller länge så jag tycker det är värt. Jag pensionerade min Mac Book pro 2017 förra året och numera är den familjens allt-i-allo laptop, perfekt till det allra mesta och superbra för ungarna att kolla film och spela minecraft mm när vi reser. Den snurrar på väldigt bra och kommer hålla många år till. Det var min första MacBook och jag har vart klart över förväntan nöjd med den. Ska till mycket för att jag ska byta tillbaka till en Windows laptop som låter dubbelt så mycket och har halva batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hp Elitebook årsmodell 2012. Finns inget skönare tangentbord plus trackpad än hos den.
Det finns dock ett problem att det sitter en cpu eller något rakt under trackpaden som gör den varm vid större laster. Jag ska ta och lödda bort denna cpu och få den ultimata laptoppen. Jag hörde med en som var haj på datorer att cpuer är som blindtarmen, bara något onödigt som man kan ta bort. Det är en gammal kvarleva att datorer fortfarande har en cpu.

Nu vet jag att jag är lite sent ute, men CPU:n på den HP Elitebook 8470p från 2012 som jag har så sitter inte CPU:n under trackpaden. Och jag håller helt med dig angående Elitebooken. Den är fortfarande helt OK, jag kör Windows 11 på den. Det jag verkligen gillar med denna dator är att den klarar av att användas i sängen utan att bli varm. Den är också byggd som en tank!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig