TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Tack vilka bra tips och synpunkter!

Jag kanske ska börja med att fabriksåterställa TV:n och se hur det går innan jag pratar med elgiganten.

Tänkte att jag har ju knappt haft den igång 1 år och webOS är dålig redan nu, det är inte så kul när man har köpt något för mycket pengar där man förväntar att det ska fungera smidigt och bra. Får kika på chromecast eller ATV kanske.

Hmm det var en bra idé, visste inte att man kunde programmera detta. Jag skulle nöjda mig om jag klickar på powerknappen så kommer jag till home-menyn till webOS.

Ska kika på länken som du hittade och se ifall det funkar.

Bilden jag bifogade vart på kontrollen som inte funkar. Vettefan om jag vågar öppna upp den än, elgiganten kanske bara kan ta in den och ge mig en ny ifall jag fixar de andra.

<Uppladdad bildlänk>

Åberopa garantin på fjärrkontrollen, den är ju inte ett år gammal än. Om inte det är garanti så kan du göra en reklamation enligt konsumentköplagen (om du vill läsa mer se 4 kap, 14 & 17 §§).

Sen kan du fixa med det andra, för alldeles oavsett, en fungerande fjärr är bättre än en ofungerande oavsett om du säljer eller behåller TV:n.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Tack det ska jag göra gällande kontrollen.

Nej precis det löser inte problemet med webOS, men tänker ifall jag får det att fungera så att när jag startar TV:n så kommer jag till hemskärmen så är jag nöjd. Tråkigt bara att LG:s egna webOS är väldigt seg och man får inte hela den där wow-upplevelsen.

Vi använder ju TV:n främst till streamingtjänster genom OS samt till TV-spel.

Är det en engångskostnad för Apple TV, Chromecast osv eller hur funkar det? Jag har ingen erfarenhet av sånt.

Yep, båda är bara en engångskostnad där gratis uppdateringar kommer varje år. Kontrollerna som ingår med Apple TV och Chromecast styr allt som din vanliga kontroll gör (förutom inställningar då) vilket gör det smidigt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Hej,

Jag köpte en LG OLED77C14LB förra året under black friday från elgiganten för 19990:-.
Är generellt väldigt nöjd med TV:n men på ca 1-2 månader sen har jag fått lite problem som är faktiskt störande.

- Magic Remote kontrollen är seg och har svarar inte så bra när man vill gå höger i menyer.
- Själva WEBOS är seg, den startas upp segt och navigering genom menyer är seg.
- Varje gång jag startar TV:n så ska den alltid starta upp t.ex. Kabel-TV eller i vissa fall radion, OTROLIGT STÖRANDE! Jag har försökt googla eller kolla igenom inställningarna men får bottennapp och hittar inte hur jag kan stänga av det.
- Har den senaste programuppdateringen installerat och vet faktiskt inte vad jag ska göra.

Vet ni om kan kanske byta in den eller vad tror ni man kan göra? Köpte den i December och började använda den ca i April 2023. Är ju inte så sugen på att packa ner den, köra den till Elgiganten och sen få ett fet "nej" liksom.

Nu har jag kommit hem och testat lite själv. Jag har dock en C3 men bör vara snarlikt på C1.

Kolla in denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=uv8u7gGi2Uc

Jag var dock tvungen att även följa dessa instruktioner, dvs först ställa mig på "TV" som input source:
1: On your remote select the TV as the input source and select any TV channel.

2: Press and hold SETTING button on the remote control until TV's menu appears, disappears and channel info appears.

3: Quickly release SETTING button, enter 1105 and press OK

4: Enable HOTEL MODE SETUP and then go to the Power ON Default setting

5: Select the input you prefer, et voilà!

OBS: Att fippla runt i denna meny sker på egen risk, tar inget ansvar!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Yep, båda är bara en engångskostnad där gratis uppdateringar kommer varje år. Kontrollerna som ingår med Apple TV och Chromecast styr allt som din vanliga kontroll gör (förutom inställningar då) vilket gör det smidigt.

Använder Apple TV för alla våra TV:n. Den äldsta vi har är en ATV4 från 2016. Den får fortfarande uppdateringar och kör senast tvOS. Och fjärrkontroll funkar utan problem. Det tycker jag är imponerande. Och juste; ingen reklam!
Det är lätt värt engångskostnaden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding kommer det en ny guide?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GarfieldPower:

@Laxpudding kommer det en ny guide?

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spontan fråga, är det inte nästan enklare att bara ha en guide över flera år och stoppa in modeller efter hand när de dyker upp och testas?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Spontan fråga, är det inte nästan enklare att bara ha en guide över flera år och stoppa in modeller efter hand när de dyker upp och testas?

Både ja och nej. Ur Sweclockers synpunkt finns inget sådant möjlighet. Swec är ett forum där man hängt på en teknisk lösning avsedd för att regelbundet spotta ut veckoaktuellt bloggande/korta nyheter såsom man föreställde sig behovet såg ut för 15 år sedan. Så länge som jag skrivit för Swec, lite mer än 10 år nu, har det saknas teknisk lösning för långsiktig kontinuitet och den överskådlighet som en riktigt bra guide skulle kräva. Istället befäster man bloggandet/krönikorna/korta nyheterna både tekniskt och organisatoriskt.

Bara en sådan sak som spaltbredden på artiklar. Det är typ ett halvt fönster smalt. Har man lite modernare upplösning är 1080p är artikeln kanske en enda smal kolumn. Och TV-guiden 2023-24 kommer vara typ en halv roman i fråga om textmängd. Så egentligen skulle TV-guiden må bättre av att publiceras direkt i själva forumet där vi har i alla fall 3/4-delar av totalbredden och mer möjlighet till överskådlighet.

Inte min roll att förändra detta (jag har försökt alldeles förgäves när jag var anställd) utan jag kan skapa innehållet. Och Sweclockers är enda tekniksajten i sverige som kör med den här typen av guide, trots tekniskt undermålig lösning. För de andra publiceringsplattformarna i sverige är ju inte bättre. De är oftast mycket sämre med ännu smalare spalter och fokus på korta, lättlästa (och lätt bortglömda) nyheter för stunden.

Off topic detta, men i alla fall ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Både ja och nej. Ur Sweclockers synpunkt finns inget sådant möjlighet. Swec är ett forum där man hängt på en teknisk lösning avsedd för att regelbundet spotta ut veckoaktuellt bloggande/korta nyheter såsom man föreställde sig behovet såg ut för 15 år sedan. Så länge som jag skrivit för Swec, lite mer än 10 år nu, har det saknas teknisk lösning för långsiktig kontinuitet och den överskådlighet som en riktigt bra guide skulle kräva. Istället befäster man bloggandet/krönikorna/korta nyheterna både tekniskt och organisatoriskt.

Bara en sådan sak som spaltbredden på artiklar. Det är typ ett halvt fönster smalt. Har man lite modernare upplösning är 1080p är artikeln kanske en enda smal kolumn. Och TV-guiden 2023-24 kommer vara typ en halv roman i fråga om textmängd. Så egentligen skulle TV-guiden må bättre av att publiceras direkt i själva forumet där vi har i alla fall 3/4-delar av totalbredden och mer möjlighet till överskådlighet.

Inte min roll att förändra detta (jag har försökt alldeles förgäves när jag var anställd) utan jag kan skapa innehållet. Och Sweclockers är enda tekniksajten i sverige som kör med den här typen av guide, trots tekniskt undermålig lösning. För de andra publiceringsplattformarna i sverige är ju inte bättre. De är oftast mycket sämre med ännu smalare spalter och fokus på korta, lättlästa (och lätt bortglömda) nyheter för stunden.

Off topic detta, men i alla fall ett svar.

Ja och sen måste man ju uppdatera alla befintliga modeller i takt med teknikutvecklingen, ska du lägga till nya kategorier med 4st ⚫️ om något bättre kommer ut, vilka av alla gamla skulle då matcha den nya nivån. Det bör ju bli ett otal timmar i underhåll tänker jag

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Ja och sen måste man ju uppdatera alla befintliga modeller i takt med teknikutvecklingen, ska du lägga till nya kategorier med 4st ⚫️ om något bättre kommer ut, vilka av alla gamla skulle då matcha den nya nivån. Det bör ju bli ett otal timmar i underhåll tänker jag

Underhåll av nuvarande form är mer eller mindre omöjligt. Allt är manuella ändringar på utspridda ställen där man måste in och leta i BB-koden för att tillexempel påverka en tabell. Ändrar/korrigerar jag i en tabell måste jag ändra på alla instanser där den informationen finns.

För nya 2023-24-guiden har jag löst det genom att utöka tabellerna så att 2022-modellerna är med och då blir jämförelsen mycket lättare. Då åkte vi på problemet att sajten inte kunde rendera alla element i tabellerna. Fast det gick att fixa.

Permalänk

En snabb fråga:

Är TCL MQLED80 QD-Mini LED, som säljs via elgiganten motsvarigheten till TCL QM8 som säljs i USA?

Ska man satsa på någonting annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hårvåfflan:

En snabb fråga:

Är TCL MQLED80 QD-Mini LED, som säljs via elgiganten motsvarigheten till TCL QM8 som säljs i USA?

Ska man satsa på någonting annat?

Satt och undrade det samma och fick en del förhoppningar på grund av priset som nu är på giganten/elköp, som ju är de enda som säljer de. Skall visst vara mellan C745 och C845. Blev ridå ned för min del, utan att jag har mer kött på benen.

Verkar som ett dåligt år för TV denna period.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hårvåfflan:

En snabb fråga:

Är TCL MQLED80 QD-Mini LED, som säljs via elgiganten motsvarigheten till TCL QM8 som säljs i USA?

Ska man satsa på någonting annat?

MQLED80 är samma modell som heter C805 i Europa och på andra håll går under namnet C755.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

MQLED80 är samma modell som heter C805 i Europa och på andra håll går under namnet C755.

Alright, tack för svar! 😄

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Satt och undrade det samma och fick en del förhoppningar på grund av priset som nu är på giganten/elköp, som ju är de enda som säljer de. Skall visst vara mellan C745 och C845. Blev ridå ned för min del, utan att jag har mer kött på benen.

Verkar som ett dåligt år för TV denna period.

Hmm jag la en beställning på en 85" idag, men nu börjar man ångra sig 😂

Öppet köp till 21 januari ifall man ångrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hårvåfflan:

Hmm jag la en beställning på en 85" idag, men nu börjar man ångra sig 😂

Öppet köp till 21 januari ifall man ångrar sig.

Alltså, det är ju ett monster av en TV, och jag skall erkänna att det drog till i armen för att hitta plånboken tills jag såg i alla fall lite information. Tror knappast Elgiganten vet mer heller om du skulle fråga.
TCL kör nån konstig grej med sin distribution. Globalt verkar dom vilja slåss med Samsung och LG, men de modellerna finns inte här, och är inte heller planerade här och det känns som om dom provar lura oss kunder till att tro det är samma grejer.
Hisense kör nått liknande. Ett par riktigt bra paneler som inte hittar hit, och gör dom det så har dom tagit bort Google TV och kör sin egen hemmameckade grej.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Alltså, det är ju ett monster av en TV, och jag skall erkänna att det drog till i armen för att hitta plånboken tills jag såg i alla fall lite information. Tror knappast Elgiganten vet mer heller om du skulle fråga.
TCL kör nån konstig grej med sin distribution. Globalt verkar dom vilja slåss med Samsung och LG, men de modellerna finns inte här, och är inte heller planerade här och det känns som om dom provar lura oss kunder till att tro det är samma grejer.
Hisense kör nått liknande. Ett par riktigt bra paneler som inte hittar hit, och gör dom det så har dom tagit bort Google TV och kör sin egen hemmameckade grej.

Jag hade planer på att köpa Sony X95L, men då den i skrivande stund ligger runt 53k så får man 2st MQLED80 med 13k över i plånboken, så var det svårt "justify" ett sådant inköp. 😅

Justering av priset
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marcusOCZ:

TCL kör nån konstig grej med sin distribution. Globalt verkar dom vilja slåss med Samsung och LG, men de modellerna finns inte här, och är inte heller planerade här och det känns som om dom provar lura oss kunder till att tro det är samma grejer.

Det är nog samma grejer men att det ligger kanske ett halvår omlott med lanseringar. Att modellerna hyllas mer i USA är nog mer talande för hur marknadsföring går till där. I grunden har jag svårt att se att det skulle vara så drastiskt olika. Bara att allting framstår som "bättre" i USA. Inte för att modellerna egentligen är bättre utan för att en influenser med turbotunga berättar entusiastiskt om Aaaamazing features. Allt det pratas om är störst och bäst just i stunden.

Detta snarare än att en snubbe med gråa tinningar halv lakoniskt säger att det är "TCL? Tja, de är bra men inte riktigt det bästa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är nog samma grejer men att det ligger kanske ett halvår omlott med lanseringar. Att modellerna hyllas mer i USA är nog mer talande för hur marknadsföring går till där. I grunden har jag svårt att se att det skulle vara så drastiskt olika. Bara att allting framstår som "bättre" i USA. Inte för att modellerna egentligen är bättre utan för att en influenser med turbotunga berättar entusiastiskt om Aaaamazing features. Allt det pratas om är störst och bäst just i stunden.

Detta snarare än att en snubbe med gråa tinningar halv lakoniskt säger att det är "TCL? Tja, de är bra men inte riktigt det bästa"

Enig i den ja.

Men vad gör man? Det finns en butik som har de här, och modellnummer stämmer inte (typ inte ens i närheten) med det lilla av info man hittar, så hittar man plötsligt att det är en helt olika mediadel i form av eget hemmameck i stället för Google Tv. Då blir man ju lite skrämd. Klart att specs på pappret tillsammans med priset lockar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

21500 i rabatt på denna 77 lg oled, måste vara ett riktigt bra pris 🙂

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/77-tum/36...

Permalänk

Hej!
Klickade hem en tv idag på black week vad tror ni om denna tv?
Vet inte om jag var för adhd och köpte för tidigt eller om jag skulle väntat till black friday..

Blev ett ps5 också!

https://www.komplett.se/product/1251277/tv-ljud-bild/tv/lg-75...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallstrom:

Hej!
Klickade hem en tv idag på black week vad tror ni om denna tv?
Vet inte om jag var för adhd och köpte för tidigt eller om jag skulle väntat till black friday..

Blev ett ps5 också!

https://www.komplett.se/product/1251277/tv-ljud-bild/tv/lg-75...

De bättre TV apparaterna är överlag inte nedsatta i pris ännu. Jag hade ju helt klart väntat ett par dagar till för att se vad som erbjuds.

När det gäller den här modellen verkar den höra till basklassen. Beroende på budget och kravbild kan det vara ett bra köp men du lär få betydligt bättre TV för några tusenlappar till.

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallstrom:

Hej!
Klickade hem en tv idag på black week vad tror ni om denna tv?
Vet inte om jag var för adhd och köpte för tidigt eller om jag skulle väntat till black friday..

Blev ett ps5 också!

https://www.komplett.se/product/1251277/tv-ljud-bild/tv/lg-75...

Hej,

Aldrig förstått logiken med att "jag har precis köpt X sak, är den bra?" än att fråga innan beställning. Men men, finns folk till allt

Du kan läsa mer om LGs UR-serie i TV-guiden på nedan länk. Notera att detta är 2022-guiden och modellen heter UQ i stället för UR som då är 2023-modell.

Misstänker att det skiljer väldigt lite mellan 2022 och 2023.
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Kortfattat så är UR-modellerna basmodeller. Du får ingen 120Hz-panel så ska du spela snabba FPS-spel på din PS5 så är den mindre lämpligt för det. Men som stor TV för ett överkomligt pris lär du säkert blir nöjd så länge du sätter rätt förväntningar på bild och funktioner.

Permalänk

När kan tv-guiden 2023-2024 tänkas komma ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakkobia:

När kan tv-guiden 2023-2024 tänkas komma ut?

Undrar jag också, då flera i bekantskapen efterfrågat min hjälp inför köp

Framförallt intresserad av TCLs utbud i år. De verkar ha lagt till ytterligare modeller där frågan är huruvida de faktiskt skiljer sig något eller bara är annat nummer för annan återförsäljare, exempelvis C845 (vilket bör vara ny årsmodell av förra årets C835) vs C849. Sedan verkar de helt ha bytt modellbeteckningar för USA detta år vilket gör det svårt att jämföra med recensioner därifrån…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakkobia:

När kan tv-guiden 2023-2024 tänkas komma ut?

Den är i princip färdig från min sidan och ska väl dra genom korrläsning och andra fixar. Min förhoppning är snarare än senare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av edson:

Misstänker att det skiljer väldigt lite mellan 2022 och 2023.
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Kortfattat så är UR-modellerna basmodeller. Du får ingen 120Hz-panel så ska du spela snabba FPS-spel på din PS5 så är den mindre lämpligt för det. Men som stor TV för ett överkomligt pris lär du säkert blir nöjd så länge du sätter rätt förväntningar på bild och funktioner.

Stämmer bra. Basklassen är enkel på så sätt att det varit ungefär samma kvalitetsnivå och (brist på) finessutbud i flera år. Har sällan betydelse om man väljer 2022 eller 2023-modellerna – eller för den delen 2021-modellerna. Man kan gå på priset. Finns en UQ7:a (2022) för lägre pris än en UR7:a (2023) kan man spara pengar för i praktiken samma nivå av produkt.

Permalänk

Vilken tv borde man satsa på LG C3 eller Samsung S90C?

Samsung är 1000kr dyrare på black friday.

Har riktigt svårt att välja mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Vilken tv borde man satsa på LG C3 eller Samsung S90C?

Samsung är 1000kr dyrare på black friday.

Har riktigt svårt att välja mellan dessa.

Var har du sett priserna?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Var har du sett priserna?

Fick mejl från Elgiganten inför black friday.

LG C3 77 kostar 24990kr

Samsung S90C 77 kostar 25990kr

Vilken tycker du jag ska satsa på?