Vad ska man tänka på vid köp över Tradera?

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på vid köp över Tradera?

Halloj,
har nu handlat för ett större belopp för första gången på många år och har köpt en begagnad mobil på Tradera. Är det något jag bör tänka på innan jag betalar? Ser att Tradera tar 300kr för sin försäkring vilket jag tycker är rena rånet. Bör man ta försäkringen?

Killen bor 30 min bort så funderar på att köra dit och prova den förutsatt att han är okej med den. Har bara läst så mycket om folk som blivit blåsta på blocket/tradera så är orolig att få en sten eller död mobil i paketet och sen inte kunna göra något åt det.

Edit: Vill även tillägga att personen har 1135 positiva reviews (20 negativa) och 5.0 i betyg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Om det bara är 30 min bort är det absolut värt att åka och kolla, så man blir 100% säker att den funkar som den ska.
Tradera har ju betyg som ger en fingervisning om säljaren, blocket har även infört nåt likande system numera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen bara en regel, att handla lokalt så man kan träffas och kolla vad man köper och se till att betalningen sker på ett vettigt sätt mellan rätt parter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tradera är ju lite speciellt jämfört med andra begagnatsajter. I annonsen har ju säljaren angett eventuella fraktsätt och huruvida denne accepterar avhämtning, så det är inte säkert att du bara kan knata dit hur som helst - i vart fall om någon part enbart vill göra en ärlig Traderaaffär och betala genom deras kanaler, så att Tradera får sin andel o.s.v. Och vad Tradera anbelangar, så är du "skyldig" att betala nu i och med att "bud är bindande". Sen hur benhård juridiken är vid ett tvistemål, det är väl en annan diskussion. Välj PayPal om möjligt och om du är orolig.

Jag skulle dock inte ligga sömnlös över den där affären. +1000 positiva omdömen mot 20 negativa är med största sannolikhet en helylle-säljare. Man kan ju alltid filtrera fram de negativa recensionerna och läsa. Ofta kan de vara författade av folk som inte borde få sitta vid en dator utan uppsyn.

- Köpte ett Nintendo Switch, men jag är så förbannat usel på Mario Kart. En stjärna, rekommenderas ej.
- Säljaren skrev att han skulle skicka 2-3 dagar efter betalning, men ska ha legat på sjukhus och skickade därför 4 dagar efter betalning. SKOJARE!!!
- Köpte en tröja som jag råkade spilla ner med kaffe. Fick inte ångra köpet då. Trist att såna här får fortsätta på Tradera...

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Visade sig att killen faktiskt jobbade 400m från min bostad så ska möta upp honom imorgon och efter att ha kollat så mobilen ser reko ut ska jag betala genom tradera och sedan kan jag sätta upp mobilen (så jag ej låser den på mitt appleID och sen ångrar mig) för att funktionstesta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl