Mäklare alltså [stressar budgivare, går ej att få tag i osv.]

Permalänk
Medlem

Mäklare alltså [stressar budgivare, går ej att få tag i osv.]

Behöver skriva av mig. Är så trött på mäklare allmänt nu, de är aldrig ute efter varken köparen eller säljarens bästa utan bara sitt eget. Det ska vara snabb affär så de kan tjäna så mycket som möjligt. Att dra ut på en affär för att få 4 MSEK istället för 3.8 är inte värt det för dem då de under tiden kanske hinner sälja två lägenheter på 3.8 och således för de högre provision.

Hade en mäklare som nu stressade mig att buda utan att ha sett lägenheten men jag fick till visning. Under visningen igår meddelar hon att högsta budet på 3.5 har dragit sig ur så lägger vi det får vi lägenheten. Vi pratar i två timmar, lägger budet men vill gärna se lägenheten igen dagen efter (idag). Helt magiskt är de som drog sig ur för 5 timmar sen tillbaka i leken och "kan erbjuda bättre dvs inget behov av låneklausul eller visning idag". Vi uppar budet med 50 000 och mäklaren frågar om inflytt passar ett visst datum. Vi säger ja och sedan återkommer hon och säger att säljaren gillade de andras inflyttsdatum bättre. Ursäkta men det var du som frågade oss om ett datum? Då säger hon de ska skriva kontrakt idag (detta är vid 22 igår) och vi säger att vi höjer budet med ytterligare 50. Inget svar överhuvudtaget. Försökt ringa flera gånger idag och får inte tag i mäklaren.

Är så less på mäklare allmänt.

Rubrik förtydligad /mod
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Allt annat än smidigt. Se bara till att få ut budlistan om ni går vidare med objektet. Låter inte som mäklaren har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Lider med dig.
Vi har lidit av både dåliga mäklare i både köp och säljsammanhang.
Nu sist visar det sig att säljare och mäklare har ljugit och ingen av dem vill ta ansvar och den mäklare vi sålde med satte en för låg värdering av vår så vi blev skyldiga henne över 100k mer i provision pga provisionstrappan, fast pris till ett visst säljpris och sen 10% på överstigande belopp.

Men men, bara inse att man måste ha att göra med dessa pack och vara glad över att man slipper träffa dem särskilt ofta.

Permalänk
Medlem

Kommer bli kämpigt för alla unga mäklare som levt i en upphypad marknad hela sin karriär. Som du säger gör många knappt ett skit nu och under senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Mäklare är dessutom de enda som vägrar acceptera min "Ingen reklam tack"-skylt som jag har satt på brevlådan.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mats76:

Mäklare är dessutom de enda som vägrar acceptera min "Ingen reklam tack"-skylt som jag har satt på brevlådan.

Visste inte att mäklare delade ut reklam?
Du har två typer där en är adresserad och den andra inte adresserad.

Permalänk
Musikälskare

Köpte en trea nyligen och var väldigt nöjd med mäklaren jag snacka med då, antar att jag lyckades pricka rätt och lär använda honom i framtiden om det behövs

Men det måste finnas många parasiter som du beskriver som bara vill casha in... det är ett lotteri

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Visste inte att mäklare delade ut reklam?
Du har två typer där en är adresserad och den andra inte adresserad.

Ja naturligtvis. Addresserad reklam är det posten som delar ut och den är såklart okay. Men när de själva eller deras medhjälpare går och proppar i alla brevlådor trots att man bett dem att inte göra det så är de rätt korkade. De som visar sig inte vara läskunniga hamnar på min bojkott-lista sen när jag ska sälja.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Ja naturligtvis. Addresserad reklam är det posten som delar ut och den är såklart okay. Men när de själva eller deras medhjälpare går och proppar i alla brevlådor trots att man bett dem att inte göra det så är de rätt korkade. De som visar sig inte vara läskunniga hamnar på min bojkott-lista sen när jag ska sälja.

Jag får brev varje vecka av mäklare trots ingen reklam tack skylt.
NU HAR VI SÅLT EN LÄGENHET NÄRA DIG SÄLJ DIN OCKSÅ.
Varje vecka.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag får adresserad reklam mest hela tiden, de vill så gärna sälja mitt boende. Störande. Får även en del oadresserad såg jag nu. När jag bodde i hyreslägenhet fick jag dock inte reklam om att köpa boende. Aningen märkligt. (Vi köpte vårt boende efter att ha tittat på 2-3 andra och mäklaren då kände till våra preferenser)

Tycker mäklare har en lite udda position, de ska tillvarata säljares och köpares intressen - men får bättre betalt om priserna blir högre. Mäklare borde vara "proffs" och sätta ett fast pris på sitt arbete. Allt annat öppnar för mygel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Allt annat än smidigt. Se bara till att få ut budlistan om ni går vidare med objektet. Låter inte som mäklaren har rent mjöl i påsen.

Mäklaren svarade nu att om jag hört av mig lite tidigare kanske säljaren hade valt att ta mitt bud men nu valde de att gå med de andra (trots 100k skillnad). Jag sa då att det var hon som slutade svara mig och då fick jag reda på att hon åkte till Mallorca imorse vid 05. Inte konstigt hon försökte stressa affären.

Skrivet av Kalasis:

Lider med dig.
Vi har lidit av både dåliga mäklare i både köp och säljsammanhang.
Nu sist visar det sig att säljare och mäklare har ljugit och ingen av dem vill ta ansvar och den mäklare vi sålde med satte en för låg värdering av vår så vi blev skyldiga henne över 100k mer i provision pga provisionstrappan, fast pris till ett visst säljpris och sen 10% på överstigande belopp.

Men men, bara inse att man måste ha att göra med dessa pack och vara glad över att man slipper träffa dem särskilt ofta.

Alltså värderingen får du ju ta aktiv del av själv. Hade 3 mäklare här och alla värderade den lika. Är ju ens eget ansvar också att hålla lite koll. Vi har exakt samma deal som du hade, fast pris + 10% på överstigande. För att du skulle ha behövt betala 100k mer i provision skulle din mäklare ha missat med 1 miljon. Då låter det snarare som du var ovetande om vad boenden i närheten såldes för (eller hade tur? det kan också ske.).

Skrivet av ronz:

Jag får brev varje vecka av mäklare trots ingen reklam tack skylt.
NU HAR VI SÅLT EN LÄGENHET NÄRA DIG SÄLJ DIN OCKSÅ.
Varje vecka.

Får också det trots ingen reklam. Tror det är för att det räknas som brev då det är adresserat direkt till dig från mäklaren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Alltså värderingen får du ju ta aktiv del av själv. Hade 3 mäklare här och alla värderade den lika. Är ju ens eget ansvar också att hålla lite koll. Vi har exakt samma deal som du hade, fast pris + 10% på överstigande. För att du skulle ha behövt betala 100k mer i provision skulle din mäklare ha missat med 1 miljon. Då låter det snarare som du var ovetande om vad boenden i närheten såldes för (eller hade tur? det kan också ske.).

Kontrakt skrevs ca 6 månader innan visning pga att vi letade nytt boende. Marknaden hade stått ganska still där vi bodde.
Ja, vi hade tur, men eftersom vi haft problem med tidigare försäljning av en annan lägenhet blev vi nog misstänksamma och bittra.
Nu fick vi ju över förväntan men det kändes ändå som en förlustaffär.

Kände att jag behövde spy lite galla jag också. Förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kontrakt skrevs ca 6 månader innan visning pga att vi letade nytt boende. Marknaden hade stått ganska still där vi bodde.
Ja, vi hade tur, men eftersom vi haft problem med tidigare försäljning av en annan lägenhet blev vi nog misstänksamma och bittra.
Nu fick vi ju över förväntan men det kändes ändå som en förlustaffär.

Kände att jag behövde spy lite galla jag också. Förlåt.

Man får alltid spy av sig efter 6 månader hade du nog kunnat avskeds mäklaren och skrivs nytt med dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag har några gånger köpt av riktiga lallare till mäklare. Dom vill bara ha en snabb affär och jag har kunna köpa till kanske 10-15% under marknadspris. Vilket ju ändå blir en slant om man köper för några miljoner.

När jag själv har sålt har jag kollat upp statistik för de mäklare som verkar i området och de två senaste gångerna lyckades jag hitta de tydligt bästa mäklarna. Nu senast hittade jag en tjej som var totalt dominerande i området, ringde henne och kollade kring hennes nätverk, vad hon hade för intressenter på lista etc. Slutade med att vi fick försäljningsrekordet per m2 i hela området utan att ens ha en enda öppen visning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Mäklare är dessutom de enda som vägrar acceptera min "Ingen reklam tack"-skylt som jag har satt på brevlådan.

Jag får också direktreklam från mäklarfirmor.

Permalänk
Medlem

Försvarar inte mäklare på något sätt men har några mäklarkompisar som berättat rövarhistorier om krångliga kunder, dvs att kunden accepterat ett bud på säg 3,5 mille o kontrakt ska skrivas, mäklaren säger detta till köparen, mäklaren får sedan in ett nytt bud som hen måste meddela till säljaren, säljaren ångrar sig då och kräver mer budgivning.. då får mäklaren ställa in kontraktsskrivningen osv.

Kan tänka mig att det inte är helt lätt o vara medlare ibland.
Personligen har jag bara bra erfarenheter men det kan ju ha med o göra att jag känner dem 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Alltså värderingen får du ju ta aktiv del av själv. Hade 3 mäklare här och alla värderade den lika. Är ju ens eget ansvar också att hålla lite koll. Vi har exakt samma deal som du hade, fast pris + 10% på överstigande. För att du skulle ha behövt betala 100k mer i provision skulle din mäklare ha missat med 1 miljon. Då låter det snarare som du var ovetande om vad boenden i närheten såldes för (eller hade tur? det kan också ske.).

Kanske lite beroende på var man bor, men det har varit rätt dåligt med fastigheter ute på marknaden en längre tid nu. Det gör att fler "slåss" om samma objekt, vilket gör att budgivningarna kan bli högre.
Har sett flera hus som normalt kostat runt 1-1,3 miljoner, som gått för 2-3 miljoner senaste året.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Försvarar inte mäklare på något sätt men har några mäklarkompisar som berättat rövarhistorier om krångliga kunder, dvs att kunden accepterat ett bud på säg 3,5 mille o kontrakt ska skrivas, mäklaren säger detta till köparen, mäklaren får sedan in ett nytt bud som hen måste meddela till säljaren, säljaren ångrar sig då och kräver mer budgivning.. då får mäklaren ställa in kontraktsskrivningen osv.

Kan tänka mig att det inte är helt lätt o vara medlare ibland.
Personligen har jag bara bra erfarenheter men det kan ju ha med o göra att jag känner dem 😂

Baserat på vad en mäklare drar in i provision tycker jag dock inte det låter superjobbigt utan snarare som en del i jobbet.

Skrivet av DaBone:

Kanske lite beroende på var man bor, men det har varit rätt dåligt med fastigheter ute på marknaden en längre tid nu. Det gör att fler "slåss" om samma objekt, vilket gör att budgivningarna kan bli högre.
Har sett flera hus som normalt kostat runt 1-1,3 miljoner, som gått för 2-3 miljoner senaste året.

Det har du helt rätt i, svårt att jämföra om inget likvärdigt säljs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan be att inte få sina uppgifter utlämnade för reklam så slipper man mycket adresserad reklam. https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/dina-...
Och så kan man även nixa adressen och inte bara telefonnummer
https://nixa.nixadresserat.se/#/login

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det här med "Mäklare" är ett så sjukt jobb.
Varför ska dem få provision och så? Varför kan dem inte ha fast betalt för att mäkla ut hus/lgh?
Känns ju som att de bara skickar ut hus till höger och vänster för att sälja/sälja/sälja och därigenom få in sin "lön" genom att sälja massa billigt till underpris och håva in miljonlöner på kundernas bekostnad.

När brorsan köpte sitt hus så körde dem allt privat med visning och komma överens om ett pris och så. Sedan fick dem ju ta in en mäklare för alla pappren, pantbrev, lagfart och sånt där. De typ 2h som mäklaren va där kostade ju 10k :S

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag får brev varje vecka av mäklare trots ingen reklam tack skylt.
NU HAR VI SÅLT EN LÄGENHET NÄRA DIG SÄLJ DIN OCKSÅ.
Varje vecka.

Är den adresserad så måste brevbäraren leverera det. Där hjälper inte "ingen reklam, tack".
Du kan ju dock kontakta de som skickar reklam och be dem sluta, alternativt be dem radera all personlig data de har om dig enligt GDPR vilket de måste följa.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Mäklaren svarade nu att om jag hört av mig lite tidigare kanske säljaren hade valt att ta mitt bud men nu valde de att gå med de andra (trots 100k skillnad). Jag sa då att det var hon som slutade svara mig och då fick jag reda på att hon åkte till Mallorca imorse vid 05. Inte konstigt hon försökte stressa affären.

Alltså värderingen får du ju ta aktiv del av själv. Hade 3 mäklare här och alla värderade den lika. Är ju ens eget ansvar också att hålla lite koll. Vi har exakt samma deal som du hade, fast pris + 10% på överstigande. För att du skulle ha behövt betala 100k mer i provision skulle din mäklare ha missat med 1 miljon. Då låter det snarare som du var ovetande om vad boenden i närheten såldes för (eller hade tur? det kan också ske.).

Får också det trots ingen reklam. Tror det är för att det räknas som brev då det är adresserat direkt till dig från mäklaren.

Jag skulle dubbelkolla med mäklaren en att hon vekligen framfört ert bud till säljaren, det är hon skyldig att göra. Sen skulle jag försöka dubbelkolla med säljaren att det hon svarar på den frågan verkligen stämmer och vänligt informera dem om hur bristfälligt hon skött kontakten med er. Visar det sig att hon inte ens framfört ert bud så skulle jag anmäla henne till fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Annars har du nog inte mycket att gå vidare med dessvärre. Lider med dig dock, mäklare är verkligen ett eget släkte som attraherar en viss typ av karaktärslöshet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Något vi märkt med mäklare att de skriver ofta fel i annonsen och kryddar för mycket. T ex

1 1km till centrum, tar 3 minuter med cykel. Kollar maps och det är 4.5km, snarare 15 min.

2 Står att värmesystemet är luft/vatten pump. Men i energideklarationen så var det frånluftspump.

3 Står att det är välskött osv men väl på visning så visade besiktning att tak osv behövdes bytas. Så trött på att de inte kan skicka ut protokollet innan istället. Då hade man ju kunnat läsa i lugn och ro och sedan kollat extra på det under visning.

4 De stressar enormt mycket i budgivningen. Alltså när jag köper en ny datormus för 500kr så lägger jag flera veckors research och velande. Men köper jag hus för 5 miljoner ska jag helst bestämma mig på några minuter. Sätta en besiktningsklausul är bara att glömma.

Denna branchen behöver verkligen ett omtag och det har redan börjat hända. Det finns idag plattformar och appar som tar mycket lägre provision än mäklarna. De är inte tillräckligt stora än bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Något vi märkt med mäklare att de skriver ofta fel i annonsen och kryddar för mycket. T ex

1 1km till centrum, tar 3 minuter med cykel. Kollar maps och det är 4.5km, snarare 15 min.

2 Står att värmesystemet är luft/vatten pump. Men i energideklarationen så var det frånluftspump.

3 Står att det är välskött osv men väl på visning så visade besiktning att tak osv behövdes bytas. Så trött på att de inte kan skicka ut protokollet innan istället. Då hade man ju kunnat läsa i lugn och ro och sedan kollat extra på det under visning.

4 De stressar enormt mycket i budgivningen. Alltså när jag köper en ny datormus för 500kr så lägger jag flera veckors research och velande. Men köper jag hus för 5 miljoner ska jag helst bestämma mig på några minuter. Sätta en besiktningsklausul är bara att glömma.

Denna branchen behöver verkligen ett omtag och det har redan börjat hända. Det finns idag plattformar och appar som tar mycket lägre provision än mäklarna. De är inte tillräckligt stora än bara.

På sistone har jag också märkt att många har slutat lägga upp besiktningsprotokollen direkt i annonsen, man måste maila för att få se det. Jättekonstigt. De vill hellre att man får det på plats, men som köpare vill jag ju läsa det innan och vara förberedd inför visningen. Om protokollet visar på stora överraskningar och det gör att man inte är intresserad så är det ju bättre för mäklaren att man inte kommer på visningen. Eller vill de ha dit massa folk som inte är intresserade för att det ska se ut som att intresset är stort?

Sen att man som köpare förväntas uppfylla sin undersökningsplikt på 15 minuters visningstid är ju helt uppåt väggarna. Och alla mäklare säger sig stå för trygghet för köparna. Skitsnack.

Fastighetsmäklare kan vara ett riktigt avskum ibland.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

På sistone har jag också märkt att många har slutat lägga upp besiktningsprotokollen direkt i annonsen, man måste maila för att få se det. Jättekonstigt. De vill hellre att man får det på plats, men som köpare vill jag ju läsa det innan och vara förberedd inför visningen. Om protokollet visar på stora överraskningar och det gör att man inte är intresserad så är det ju bättre för mäklaren att man inte kommer på visningen. Eller vill de ha dit massa folk som inte är intresserade för att det ska se ut som att intresset är stort?

Sen att man som köpare förväntas uppfylla sin undersökningsplikt på 15 minuters visningstid är ju helt uppåt väggarna. Och alla mäklare säger sig stå för trygghet för köparna. Skitsnack.

Fastighetsmäklare kan vara ett riktigt avskum ibland.

Eller hur! Vi kollade på ett hus igår och väl där var det fuktskador i båda badrum, totalt ointressant för oss. Där slösade vi 2h på köra fram och tillbaka liksom.
🤬

Och ja, man hinner knappast undersöka det på en kvart heller. På de få objekt vi budat på säger jag alltid att vi vill ha minst två veckors besiktningsklausul. Även om säljaren besiktat det så vill jag ta dit minst en eller kanske till och två helt olika besiktningsmän (eller kvinnor, men har aldrig sett någon). Olika besiktar ju helt olika. Men jag tror detta villkoret tyvärr gör att man blir nerprioriterad jämfört med någon som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skulle dubbelkolla med mäklaren en att hon vekligen framfört ert bud till säljaren, det är hon skyldig att göra. Sen skulle jag försöka dubbelkolla med säljaren att det hon svarar på den frågan verkligen stämmer och vänligt informera dem om hur bristfälligt hon skött kontakten med er. Visar det sig att hon inte ens framfört ert bud så skulle jag anmäla henne till fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Annars har du nog inte mycket att gå vidare med dessvärre. Lider med dig dock, mäklare är verkligen ett eget släkte som attraherar en viss typ av karaktärslöshet.

Hur ska jag dubbelkolla det? Det är ju bara för mäklaren att ljuga. Bara köpare & säljare för tillgång till budprotokoll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Hur ska jag dubbelkolla det? Det är ju bara för mäklaren att ljuga. Bara köpare & säljare för tillgång till budprotokoll.

Du frågar mäklaren, sen försöker du ta reda på kontaktuppgift till säljaren (helst epostadress kanske, annars skulle jag smsa). De bör väl vara intresserade av att få alla bud meddelande till sig även dem. Jag skulle bli skitförbannad även som säljare om mäklaren struntat i att meddela ett bud för att hon hade bråttom till Mallorca.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Något jag förundras över är att iaf i Stockholm så verkar alla mäklare ha typ 4,9/5.0 i betyg på alla "mäklarsiter" trots att så många kunder verkar missnöjda. Med något så "känslofullt" som bostadsaffärer så borde vissa mäklare ha dåliga betyg även om dom gjort ett utmärkt jobb. Har själv haft mäklare som inte ens återkommit till mig trots att dom haft en svårsåld lägenhet med, sett till marknaden, för låga bud, men ändå hade han 5.0 i betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något jag förundras över är att iaf i Stockholm så verkar alla mäklare ha typ 4,9/5.0 i betyg på alla "mäklarsiter" trots att så många kunder verkar missnöjda. Med något så "känslofullt" som bostadsaffärer så borde vissa mäklare ha dåliga betyg även om dom gjort ett utmärkt jobb. Har själv haft mäklare som inte ens återkommit till mig trots att dom haft en svårsåld lägenhet med, sett till marknaden, för låga bud, men ändå hade han 5.0 i betyg

Jag undrar också detta hur de manipulerar sina omdömen!

Permalänk
Medlem

Så sant det där med omdömena. En del far med uppenbara lögner, vissa jag varit kontakt med bryr sig oftast inte om att svara förrän efter upprepade mail. Ändå har de 5/5 i betyg.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70