Permalänk
Medlem

Hitta LGH i GBG

Har tänkt länge nu jag vill flytta ifrån Gävle till GBG.

Någon som har tips på hur man kan lyckas hitta någon lgh där utan att stå i kö och samla poäng? Utan att få vänta i flera år.

Hemsidor? Facebook grupper?

Då jag jobbar i hemmet med jobbet jag är anställd på så letar jag en 3a.

Jag vet inget om alla områden där det är bra att bo och där det är mindre bra att bo.

Tips mottages gärna.

Permalänk
Medlem

HomeQ fick jag lägenhet på några veckor utan köpoäng med anställning, en kollega som flyttade till göteborg fick tag i lägenhet innan han påbörjade sin anställning. Båda via Wallenstam.
Så som jag sett och fått erbjudande på, sök de mer "icke prisvärda" lägenheterna om du är ute efter något på kortare varsel. 9k för 45kvm är dyrt för min 2a men samtidigt gick det väldigt fort att få tag i, och så länge tänkte jag inte bo där.
Dyker upp renoverade lägenheter på 70+kvm för 6-7k i månaden ibland....men väldigt många som söker de...så där är man rätt körd.
Annat tips, stena fastigheter har många lägenheter i vissa områden, typ sisjön är mycket nybyggt, men HomeQ märker inte de med egen tvättmaskin för det ingår inte...men är fördraget så man kan enkelt stoppa in själv...så sorterar man på tvättmanskin så dyker inte de lägenheterna upp och kan ha lägre söktryck än andra.
FInns mycket i sisjön, hyffsat nybyggd (nytt vs gamalt är inte jättestor prisskillnad på), mölndal, wallenstam har byggt mycket i kallebäck som kanske dyker upp inom 6månader efter att första rundan hyresgästerna börjar hitta annat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Bazisten: boplats.se (en del privata värdar finns kvar här, även om det främst är allmännyttan som är kvar) - och homeq.se.

Allmännyttan går strikt på kötid (om det ex. är rivningskontrakt behålls dock kötiden).

Du kan alltid höra av dig till hyresvärden om det är någon lgh du är intresserad av, och ställa någon listig fråga - det har iaf lyckats ge mig lägenhet 2 av 2 gånger

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Låter som önsketänkande att bara hitta en 3:a i gbg på facebook utan kötid.

Personligen skulle jag kollat på bostadsrätt. Det är kostnadseffektivt och ingen kötid, men krävs ju pengar till insatsen såklart. Annars får du harva runt i andrahandsmarknaden på blocket etc och akta dig för alla fula fiskar där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla nyproduktion (som ingen bott tidigare). Korta kötider. Men nackdelen med nyproduktion är hyran är saftig.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du tänka dig att bo i de östra delarna av Göteborg är det inte jättesvårt att hitta lägenhet. Googla efter privata fastighetsvärdar och kontakta dom direkt. På boplats är det lång kö, så den kan du typ glömma direkt. Homeq.se är som boplats, fast för privata hyresvärdar. Där kanske du kan ha större tur.

Vill inte låta pessimistisk, men du kan mer eller mindre glömma att bo i ett lite "mer nice" område utan någon kötid. Min sambo har över 12 års kötid på boplats, och vi har fortfarande inte en chans att få ett förstahandskontrakt i populära områden som Majorna, Haga, Vasa, Masthugget etc. Iaf inte 3:or eller större.

Mitt bästa tips som sagt: leta upp privata hyresvärdar och kontakta dom direkt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Flyttade till Göteborg för 4 år sedan och hittade en lägenhet i centrala delen via HomeQ efter cirka ett år av inneboende/soffsurfande, dock vet jag inte hur läget ser ut idag men HomeQ känns mer hoppfullt än Boplats iallafall.

Permalänk
Avstängd

Allt handlar ju om efterfrågan. Om du kan tänka dig ett mindre eftertraktat område och/eller en dyrare lägenhet så går det att hitta på ganska kort tid. Här där jag bor är kötiden för att få en vanlig trea en bra bit över tio år, men om man godtar en nybyggd lägenhet med typ dubbla hyran så kan det räcka med några månader i kö. Samma om du söker dig till ytterområden eller skitområden som Eriksbo, Hjällbo eller så.

Ett tips är att kolla i typ Mölndal och Partille som inte är Göteborgs kommun men som inte behöver ligga längre bort än delar av kommunen. De är i allmänhet mycket trevligare än områden inom kommunen på samma avstånd från Centrum eller så. Exempelvis ligger Tynnered liksom utanför Frölunda, i kommunen, och är ett ganska pissigt område. Jag tycker det är ok men det är mycket invandrare och mycket kriminalitet och så. Bifrost ligger i Mölndal på ungefär samma avstånd från centrala stan och är också ett miljonprogramsområde med mycket invandrare och så men det är inte alls lika "ghetto" som Tynnered än mindre Hjällbo eller liknande.