Valve släpper 3D-filer för Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve släpper 3D-filer för Steam Deck

Redan nu kan de med 3D-skrivare få möjlighet att klämma på en skalenlig Steam Deck, i och med att Valve publicerar ritningar och filer för utskrift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra grej! Bådar gott för tillbehör och annat att kunna tillverkas

Har ett otal sekundära tillbehör till min GBA till exempel, ska bli kul vad alla hittar på till denna

Permalänk

Jag ska genast skriva ut en och börja spela. Det är just detta att få till höljet som var det största hindret. Resten stoppa in en gammal Galaxy S4 och dra lite kablar.

Jag ser inte detta som annat än ett PR trick. Jag kanske kommer köpa en Steam Deck och skippa min xbox/ps5 som jag funderade på. Jag gillar kunna spela på en sådan konsol samtidigt som en film går på tvn.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt smart att dom släpper filer såsom detta så man kan själv börja göra tillbehör(skal, handtag etc etc jag vet inte). Jag kommer inte göra det och är inte intresserad då min skrivare är fullt upptagen med att printa annat just nu.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Grymt! Riktigt smart av dem att göra det då jag gissar på att många kommer vilja skapa egna tillbehör och printa ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Klockrent, då kan barnen få känna på storleken lite och se om den fungerar bra.
Man behöver bara lyckas fejka vikten smidigt.

Permalänk
Medlem

Att Valve väljer gitlab istället för bitbucket eller github är ett statement i sig som är rätt intressant.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Att Valve väljer gitlab istället för bitbucket eller github är ett statement i sig som är rätt intressant.

De använder github för mycket annat, så vad menar du egentligen? Just detta är ju dock självhostat

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Smart. Då blir det liksom mer av ett community runt det hela och produkten får mer användare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skitbra. Då kommer tredjeparts tillverkare erbjuda ersättningsskal och i alla möjliga färger.
Och man skulle kunna skriva ut själv och lacka om osv.
Modifikationer kommer blomstra

Permalänk
Medlem

ser det som en stor fördel samt lite gratis pr för dom
finns nog många som vill ändra lite på kontrollen vi har inte samma händer och vill hålla kontrollen lite olika ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag väntar bara på att någon räknar ihop alla reservdelar som krävs så att Steam kan släppa en Deck DIY-Edition som man får bygga själv med egenprintat skal...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser inte detta som annat än ett PR trick. Jag kanske kommer köpa en Steam Deck och skippa min xbox/ps5 som jag funderade på. Jag gillar kunna spela på en sådan konsol samtidigt som en film går på tvn.

Fast... CAD-filerna är guld värde för andra företag som vill göra tillbehör såsom skal och annat för enheten. En del stoppar tillgången bakom licensväggar, andra gör som valve och släpper CAD-filerna fritt. Det har fördelen med sig att folk med 3D-skrivare kan göra modifikationer också.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde de här filerna fanns ute sen länge. Sett många som skrivit ut Steam decks på reddit. Hade de gissat sig fram till en deck själva kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast... CAD-filerna är guld värde för andra företag som vill göra tillbehör såsom skal och annat för enheten. En del stoppar tillgången bakom licensväggar, andra gör som valve och släpper CAD-filerna fritt. Det har fördelen med sig att folk med 3D-skrivare kan göra modifikationer också.

Som artikeln nämner så får filerna dock inte användas för kommersiella produkter, så de som vill göra tillbehör och sälja lär ändå behöva licens från Valve eller göra sina egna ritningar. Fast å andra sidan så finns det nog många tillverkare av tillbehör som inte är särskilt besvärade av licenser.

Permalänk

Jag skrev ut en som jag fyllde med salt, kom ganska nära Valves uppgivna vikt men det komplicerade utskriften en del.
Fläkten för att kyla utskriften blåste ut saltet ur infill, fick koppla ur den och fick lite sämre overhangs.
Försökte med grovsalt först men bytte till bordssalt för att det var svårt att fylla lagom med grovsalt, skrivarhuvudet tog i saltkorn som stack upp.
Salt har inte så hög densitet, var lite orolig ett tag att jag inte skulle kunna få i tillräckligt med salt, men det gick.

Inte den vackraste utskriften, men bra nog för att få en uppfattning om hur den kommer kännas i händerna. Men jag har inte spelat med handkontroll på många år så har inget bra att jämföra ergonomin med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ornotermes:

Förlåt för OT men vad kör du med för filament? Jag älskar färgen!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Förlåt för OT men vad kör du med för filament? Jag älskar färgen!

MakerBot PLA Transparent Purple. Fick några rullar MB när jag fick tag på en fyndlåda från CreativeTools för nått år sedan. Tyvärr tror jag inte att fyndlådorna kommer tillbaka på överskådlig tid och MBs normalpriser är för höga för min smak.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ornotermes:

Inte den vackraste utskriften, men bra nog för att få en uppfattning om hur den kommer kännas i händerna. Men jag har inte spelat med handkontroll på många år så har inget bra att jämföra ergonomin med.

Hur känns tyngden rent spontant? Något som man orkar hålla i eller känns det otympligt?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Hur känns tyngden rent spontant? Något som man orkar hålla i eller känns det otympligt?

Över lag tror jag inte det kommer vara några större problem om man håller överarmarna nära kroppen eller låter den vila i knät eller på ett bord. Att hålla den med utsträckta armar rakt framför ansiktet tror jag man lessnar på fort oavsett om man står eller håller den ovanför sig när man ligger på rygg i sängen.
Jag tror nacken är det man lär vara mest försiktig eftersom man lätt blir sittande med huvudet framåtlutat.

Permalänk

Salt

Skrivet av landmarks:

Hur känns tyngden rent spontant? Något som man orkar hålla i eller känns det otympligt?

Kan man inte skriva ut detaljen helt och sedan fylla med lämplig "viktskapare"?

Permalänk
Skrivet av Hammonder:

Kan man inte skriva ut detaljen helt och sedan fylla med lämplig "viktskapare"?

Det går men beroende på omständigheterna är det inte alltid ett bättre alternativ.
Man kan modifiera 3D-modellen så man får ett hålrum mellan delarna och stoppa i en stålplatta eller nått liknande när man limmar ihop den, men det är en hel del jobb eftersom man lär ha räkna ut hur stor stålplatta man behöver, och dessutom behöver kapa ner en stålplatta till lagom dimensioner.
Det andra alternativet är att borra hål och fylla den med nått i efterhand, men beroende på vilket fyllandsmönster man använt kan det vara komplicerat till omöjligt. Med rutnätet som jag använt skulle du behöva borra många hål och fylla varje cell för sig. Men gör man det från det som blir insidan innan man limmar ihop den så kan det se OK ut i alla fall.
Man kan också bara ändra inställningarna så skrivaren använder mer plast. Men utskriftstiden blir längre och plasten är typ 20-50 gånger dyrare än salt.

För mig var salt en bra kompromiss för att jag hade det hemma, det är billigt. Med lite planering kan det fungera bättre om man bland annat begränsar fläktanvändningen. Slicern säger ungefär hur mycket plast som kommer gå åt under utskriften, det gör att man enkelt kan väga upp salt eller annat finkornigt material med en våg och bara hälla i det och släta ut det innan ovansidan på utskriften skrivs ut.

Permalänk

Tack för svar!