Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag anser att en god dialog med sina barn är en avgörande faktor, oavsett vad det gäller. Min son, 9, spelar under strikta regler och uppsyn, tillsammans med några kompisar och "kör och leker och hoppar" med bilar i terräng. De har inte hittat något annat spel med den roliga fysiken GTA har. Inga vapen, inget våld, bara köra bil i online-läge med kompisarna.

Har en väldigt god dialog med vännernas föräldrar och vi är alla överens om vilka spel barnen spelar och vad som händer i spelen. Alla föräldrar har tyvärr inte den insikten, så vi försöker förmedla (och fokusera) på det roliga i spelen.

Låter rimligt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

GTA V är ett av dom största spelen av en anledning. Det är en fantastiskt värld i all sin detaljrikedom. Min son älskar GTA. Det är ett av dom spel han alltid återkommer till över tid. Han får inte spela uppdrag, han får inte använda vapen, han får inte köra på människor. Men han älskar spelet ändå. Det är få spel som erbjuder så mycket.

Och som många redan sagt. Det är upp till varje förälder att besluta vad dom själva är bekväma med och vilka spel som är lämpliga till deras barn. Tyvärr är ju många föräldrar inte bra föräldrar, men det är en annan fråga imho.

Ja absolut! Redan sen GTA I pratade man om övervåld, jämför man GTA I med GTA V så har man eskalerat rejält, inte bara tekniken utan även våldet. Trotts detta är det utan tvekan en av mina favoritserier men det beror ändå inte på våldet i sig. Frågan är hur det sett ut om man tonat ner övervåldet snarare än att eskalera det? Hade det blivit ett sämre spel?

Många jämför med vad de själva spelade när de var små, men går man tillbaka och faktiskt tittar på vad man spelade så tror jag man inser att det har hänt mycket på 10–20 år. Inte bara rent tekniskt utan även hur man illustrerar händelser, det är tydligt att man i många fall siktar på att göra så stor påverkan som möjligt. Om vi ex tittar på klippet i första posten igen och tänker tillbaka, vilket historiskt spel kommer upp i samma påverkan? Tror faktiskt att det blir svårt att hitta något som kommer nära.

Tyvärr tror jag att dottern tröttnat ganska snabbt på att köra runt planlöst i staden, då tror jag att multiplayer kan vara bättre. Men är våldet i cutscenes lika målande som i storymode så tror jag tyvärr det går bort. Det finns egentligen en hel del andra spel att välja på så GTA V får vänta något år till här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många jämför med vad de själva spelade när de var små, men går man tillbaka och faktiskt tittar på vad man spelade så tror jag man inser att det har hänt mycket på 10–20 år. Inte bara rent tekniskt utan även hur man illustrerar händelser, det är tydligt att man i många fall siktar på att göra så stor påverkan som möjligt. Om vi ex tittar på klippet i första posten igen och tänker tillbaka, vilket historiskt spel kommer upp i samma påverkan? Tror faktiskt att det blir svårt att hitta något som kommer nära.

Tänkte iom att man får valet att vara pacifist i postal 2 så lät jag bli att posta det

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

https://youtu.be/XVYMKd2Datk

https://youtu.be/OHksOOv77YM

https://youtu.be/wPPyF5nIfPg

https://youtu.be/79O-vN4rCxI

Tänkte iom att man får valet att vara pacifist i postal 2 så lät jag bli att posta det

Haha, ja jag kände på mig när jag lämnade datorn att jag angav en för snäv tidsintervall. De flesta du länkade till är från 2007 och framåt. Jag "växte upp" på 90 talet, det innebär spel som GTA 1, GTA 2, Doom, Monkey Island, Simon the sorcerer, Dune, Sam and max, moonstone o.s.v, inte riktigt jämförbart med dagens spel.

Men när du då spelade igenom ex Manhunt som 12 åring, du kände inte att det berörde dig på något vis? Du var redan så avtrubbad eller mogen nog att filtrera bort?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja absolut! Redan sen GTA I pratade man om övervåld, jämför man GTA I med GTA V så har man eskalerat rejält, inte bara tekniken utan även våldet. Trotts detta är det utan tvekan en av mina favoritserier men det beror ändå inte på våldet i sig. Frågan är hur det sett ut om man tonat ner övervåldet snarare än att eskalera det? Hade det blivit ett sämre spel?

Många jämför med vad de själva spelade när de var små, men går man tillbaka och faktiskt tittar på vad man spelade så tror jag man inser att det har hänt mycket på 10–20 år. Inte bara rent tekniskt utan även hur man illustrerar händelser, det är tydligt att man i många fall siktar på att göra så stor påverkan som möjligt. Om vi ex tittar på klippet i första posten igen och tänker tillbaka, vilket historiskt spel kommer upp i samma påverkan? Tror faktiskt att det blir svårt att hitta något som kommer nära.

Tyvärr tror jag att dottern tröttnat ganska snabbt på att köra runt planlöst i staden, då tror jag att multiplayer kan vara bättre. Men är våldet i cutscenes lika målande som i storymode så tror jag tyvärr det går bort. Det finns egentligen en hel del andra spel att välja på så GTA V får vänta något år till här.

Varför spelar du inte bara igenom vissa scener åt henne? Sen kan hon spela resten själv. Störst fokus är ju ändå på att göra olika missions.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart du som föräldrar SKA sätta gränser, även om du vet hon kommer att spela detta utan din tillstånd (Barn älskar att göra saker som är blivit förbjudna, det ligger liksom i deras natur med att testa gränser).

Jag hade en videobandspelare på 80 talet som 12 åring, detta förhindrade mig inte i att en kompis hade en porrfilm som han tog med (jämnårig) och vi tittade på, så på nåt sätt kommer de små nyfikna till att se nåt, på internetet eller på annat sätt, går inte att förhindra 100%.

MEN - det viktiga i detta är att DU sätter gränser, och att barnet LÄR att detta är saker som VI i samhället som helhet INTE accepterar eller vill normalisera, det ger ett signal om vart gränserna går, och detta lär ungarna av, även om de senare väljer att bryta med reglerna.

Sen så lär de även att det finns konsekvenser att bryta med reglarna, och att du blir ledsen när de inte gick att lita på, det hela är en läroprocess som du och dina måste igenom, obehagligt eller ej.

Så ja, förbjud det, men förklara gärna i detalj varför du förbjuder det till henne så du visar respekt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Min dotter som är 12 år har spelat ett av de tidigare GTA spelen men ställer mig frågande till att låta henne spela GTA V, särskilt med tanke på Trevors öppningsscen :

https://youtu.be/CNqCCus9M_0?t=40

Var och en vet bäst vad deras barn klarar och detta är klart på gränsen. Jag har spelat igenom GTA V själv för en massa år sen men kommer inte ihåg helt hur brutalt det var, kanske sorterar man bort en del på vägen, mindes ex inte scenen i klippet ovan.

Är resten av spelet på samma nivå? Hur är det med online delen?

Skulle säga att det är bara att köra, barnen kommer förmodligen utsättas för bra mycket värre saker i skolan oavsett så. Handlar nog snarare om att rent allmänt se till att ha en frisk ställning till spel och film överlag så spelar nog inte innehållet i spelen någon större roll.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha, ja jag kände på mig när jag lämnade datorn att jag angav en för snäv tidsintervall. De flesta du länkade till är från 2007 och framåt. Jag "växte upp" på 90 talet, det innebär spel som GTA 1, GTA 2, Doom, Monkey Island, Simon the sorcerer, Dune, Sam and max, moonstone o.s.v, inte riktigt jämförbart med dagens spel.

Men när du då spelade igenom ex Manhunt som 12 åring, du kände inte att det berörde dig på något vis? Du var redan så avtrubbad eller mogen nog att filtrera bort?

Spel var aldrig något problem, då även våldsammare spel som postal 2 mm var väldigt lätt att särskilja från verkligheten. Tyckte isåfall att filmer var jobbigare. Dock är jag säkerligen rätt desensibiliserad idag pga alla våldsamma spel jag spelat.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag föddes 92, och växte upp med spel såsom Unreal tournament och postal 2, även tv1000 som sjuåring och skräckfilmerna börjades som väldigt ung. Jag har aldrig känt att jag direkt har påverkats av något, men däremot så mina vänner som spelade samma spel som jag var helt besatta osv och drömde om att mörda folk osv.
När jag har jämfört mig med andra då som vuxen när jag har fått lite mer koll på vem jag är så märker jag att jag inte påverkas av saker och ting som andra gör, utan idag så hatar jag skräckfilmer då jag anser att dom är tråkiga utan att jag är mer avtrubbad när jag vet att det inte är verkligt. MEN filmer som cirkulerar på halvkonstiga sidor som är verkliga där folk skadas har jag svårt att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Jag föddes 92, och växte upp med spel såsom Unreal tournament och postal 2, även tv1000 som sjuåring och skräckfilmerna börjades som väldigt ung. Jag har aldrig känt att jag direkt har påverkats av något, men däremot så mina vänner som spelade samma spel som jag var helt besatta osv och drömde om att mörda folk osv.
När jag har jämfört mig med andra då som vuxen när jag har fått lite mer koll på vem jag är så märker jag att jag inte påverkas av saker och ting som andra gör, utan idag så hatar jag skräckfilmer då jag anser att dom är tråkiga utan att jag är mer avtrubbad när jag vet att det inte är verkligt. MEN filmer som cirkulerar på halvkonstiga sidor som är verkliga där folk skadas har jag svårt att se på.

Nu gissar jag men tror faktiskt det ibland kan vara extremt svårt att greppa att man är skadad och i så fall vad det skulle bero på unde ruppväxten. Visst, ibland är det uppenbart att man mår dåligt men många gånger blir det kanske bara lätta beteendestörningar. ex så påverkas man att ta till flaskan lite oftare, kanske har man svårt att behålla vissa relationer, kanske känner man på ytterdörren 5 gånger innan man lägger sig o.s.v.

Ska det bli tillförlitligt så tror jag att man behöver en person följt en genom livet (ex föräldrar och kompisar) och som noterat en förändring eller möjligen bra många sessioner hos en psykolog. Iallafall så länge som man inte ser uppenbara problem själv.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Min dotter som är 12 år har spelat ett av de tidigare GTA spelen men ställer mig frågande till att låta henne spela GTA V, särskilt med tanke på Trevors öppningsscen :

https://youtu.be/CNqCCus9M_0?t=40

Var och en vet bäst vad deras barn klarar och detta är klart på gränsen. Jag har spelat igenom GTA V själv för en massa år sen men kommer inte ihåg helt hur brutalt det var, kanske sorterar man bort en del på vägen, mindes ex inte scenen i klippet ovan.

Är resten av spelet på samma nivå? Hur är det med online delen?

Har alltid gillat GTA-spelen. Favoriten är utan tvekan San Andreas där jag ändå kände lite skön samhörighet med CJ. Men av någon anledning kände jag att "vafan, kom igen" när just Trevors öppningsscen dök upp. Övervåld kan absolut vara berättigat i spel och film. Men det blev bara lite väl psykotiskt. Gissar att det har med att göra att grafiken har kommit ikapp en bit sedan t.ex. just San Andreas också.

Eller så kanske jag har vuxit upp och börjat inse att det finns tillräckligt med denna typer av personer i den riktiga världen vilket gör att det mest känns onödigt att spela en i ett spel också. (Men å andra sidan har jag sjukt svårt för våldsdraman av exakt samma anledning, så det får nog mest stå för mig).

On topic: Alla är olika. Personligen skulle jag inte låta (låter inte) mina barn spela just GTA V just på grund av det ändå realistiska övervåldet. Vilket egentligen är sjukt tråkigt. För frihetskänslan och framförallt fordonskörningen är ju fortfarande svårslagen. Rockstar kanske borde inkludera ett "barn-läge" i nästa installation (låsa med pinkod etc. etc.)?

Är det extrema påtryckningar (vet hur det kan vara) kan det ju även vara värt att visa scenen i fråga (tror även det finns någon tortyr-scene) och försöka skapa en diskussion kring om det känns som kul inslag och ta det därifrån. Gjorde exakt detta med 10-åringen när alla i skolan kollade på Squid Games. Och så snart vi tog en titt på det tillsammans (efter att jag sett serien) och pratade lite kring varför det är så extremt häftigt försvann den här "jag måste kolla för att alla andra kollar"-känslan ganska omgående eftersom det inte kändes lika spännande längre Tror han såg ett avsnitt sen tröttnade han.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Supreme8001:

GTA V är ett av dom största spelen av en anledning. Det är en fantastiskt värld i all sin detaljrikedom. Min son älskar GTA. Det är ett av dom spel han alltid återkommer till över tid. Han får inte spela uppdrag, han får inte använda vapen, han får inte köra på människor. Men han älskar spelet ändå. Det är få spel som erbjuder så mycket.

Och som många redan sagt. Det är upp till varje förälder att besluta vad dom själva är bekväma med och vilka spel som är lämpliga till deras barn. Tyvärr är ju många föräldrar inte bra föräldrar, men det är en annan fråga imho.

Jag har flera gånger haft denna diskussionen med min sons kompisar och deras föräldrar. Det är ett argument som dykt upp flera gånger. Man kan göra allt detta i GTA V, och så visar de filmer på ditten och datten. Men när vi grävt lite i vad det faktiskt är de vill uppleva och ifall detta verkligen inte går att göra i något annat spel så har argumenten för GTA alltid fallit. Det finns andra open world spel där man kör bil och man kan köra runt med sina kompisar.

Jag håller med om det du säger om GTA-världen, men det går inte att komma ifrån att 1. Den är uppbyggd runt att man spelar en gangster, och 2. Det finns andra spel som har samma element, om så att det måste till flera spel för att täcka upp samma. För mig väger punkt 1 över.

Sedan detta med vad man själv gjorde som barn. Jag är fullt medveten om att jag gjorde en massa skit som mina föräldrar inte visste om och inte ställde sig bakom. Det är en del av att växa upp. Det är skillnad på att prata med sina barn om att de gör det och att ställa sig bakom det. Jag har tex alltid pratat med mina barn om alkohol. Hämtat min dotter när hon varit på fest. Pratat med henne i bilen hem om det fanns alkohol på festen, om hon druckit osv. Hon vet min ståndpunkt och hon skulle aldrig få alkohol av mig, men vi kan ändå prata om det. På samma sätt kan jag prata med min son om han varit hemma hos en kompis och spelat GTA, men det betyder inte att jag tillåter att sonen köper spelet och installerar på sin egen dator. Han vet min ståndpunkt. Det betyder inte att han inte spelat spelet, det har han så klart gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har flera gånger haft denna diskussionen med min sons kompisar och deras föräldrar. Det är ett argument som dykt upp flera gånger. Man kan göra allt detta i GTA V, och så visar de filmer på ditten och datten...

Visst finns det många andra open-world spel, men jag vill fortfarande hävda att få andra spel har lyckats med att skapa en sådan naturlig och miljötrogen miljö som GTA (och RDR2). Det är helt enkelt en upplevelse att ta del av de olika miljöerna, vilket i sin tur förhöjer nöjet av de aktiviteter man kan utföra och skapar nånting fantastiskt. Det är svårt att beskriva. För oavsett alla superlativ så har jag reflekterat över att aktiviter som: flyga, tävla i mountainbike, jaga vilt, köra bärningsbil, trots allt är ganska simpelt implementerade utan någon särskild finess. Ändå är slutresultatet skitbra.

Om man spelar uppdragen i GTA V så märker man enligt mig också en betydligt råare beskrivning av kriminalitet. Nu är min son inte tillräckligt gammal att ha sett GTA 3 / SA (tur det kanske ) men jag tycker att i dom tidigare versionerna förhärligande man kriminalitet.
GTA5 börjar mjukt med små enkla uppdrag varvat med flera sessioner hos psykologen dä man pratar om ens egen relation med frun och barnen. Efter det;Bam!💥Nu spelar du Trevor och börjar med att sparka in huvudet på en vän bara för att Trevor vill, helt utan anledning. Han är en psykopat helt utan dess like, oberäknelig med ett sällsynt mörker.
Det känns som syftet är att chocka. Att få personen som spelar att reflektera över vad du faktiskt gör i spelet. Att visa att den kriminella världen inte är så enkel, lyxig och ytlig. Så vad det för mig iaf. Och är också anledningen till att min son inte får spela några uppdrag alls än.

Håller helt med dig i sista stycket. Det är supervikigt att inte fördöma och förbjuda. Att kunna prata och diskutera och vara öppna mot varandra är värt mer än allt annat. Vi vill ju hellre ha en dialog än att barnen inser att föräldern är stenhård och istället gör vad barnet vill utanför hemmet.