Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

...men du gör väl va du vill med ditt barn.

På något vis sitter den kommentaren inte helt fint med mig. Men visst, om viljan ligger i linje med vad som verkligen är bäst för barnet så är jag på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Min dotter som är 12 år har spelat ett av de tidigare GTA spelen men ställer mig frågande till att låta henne spela GTA V, särskilt med tanke på Trevors öppningsscen :

https://youtu.be/CNqCCus9M_0?t=40

Var och en vet bäst vad deras barn klarar och detta är klart på gränsen. Jag har spelat igenom GTA V själv för en massa år sen men kommer inte ihåg helt hur brutalt det var, kanske sorterar man bort en del på vägen, mindes ex inte scenen i klippet ovan.

Är resten av spelet på samma nivå? Hur är det med online delen?

Vi satt och spelade Postal 2 när jag var 12 år iallafall och ingen i min vänkrets har blivit styckmördare eller knarkare än och vi är 30+ idag.

Kan man skilja på verklighet och fantasi så kan man spela GTA V

GTA är ett ganska snällt spel i jämförelse

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag själv inga barn.

Problemet i många familjer är att föräldrarna har noll koll på vad barnen tittar på eller spelar på sina telefoner, datorer och konsoler. Om nu din förälder fått dit ett barnlås så är det inte säkert att kompisens förälder lyckats.

Jag tror kunskapen just på detta forum är mycket större än hos föräldrar som köper en färdig dator till barnet och sen är det inte mer med det. Många här har redan själv spelat dessa spel och vet vad som ingår medans den helt ointresserade inte har koll alla. När barnet frågar om de kan köpa ett spel så är det nog tyvärr få som verkligen kollar vad det är för typ av spel.

När man själv var liten så spelade man rollspel och det var väl något av det mest mordiska man kunde göra på den tiden. Ni som inte var med på den tiden så var det väldigt uppmärksammat pga att ett antal grövre brott begicks av personer som spelat just rollspel.
Spelet Barbarian och videovåld var också omskrivet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mina 9 och 10 åriga brorsöner spelar det, och har kommit långt också så de har kommit förbi Trevors öppning och tortyren. Hade det varit upp till mig hade jag inte tillåtit men deras föräldrar tillät så 🙄 Sen har dem ju redan kollat nästan allt om spelet på youtube i flera år redan så iofs var ju "skadan redan gjord".
Men det är fina grabbar ännu. Jag intervjuade en av dem om tortyr scenen och han verkade inte särskilt påverkad av den men han erkände att det var ganska äckligt, och så frågade han hur man gör så att offret inte tappar medvetandet, lol.

Du känner inte att det var en underlig fråga från en 10 åring? "Hur gör man så att offret inte tappar medvetandet under sträng tortyr? Personligen hade jag taget en sådan fråga vidare till föräldern och hoppats innerligt på att de inte valde att skratta bort det.

Skrivet av lambdan:

Trevors öppning kan de ha missat för jag har märkt att de tenderar att skippa cutscenes om möjligt. Även om dem såg den så tycker dem tjejer är äckliga fortfarande så hade nog inte hänt så mycket där heller.

Är så olika hur barn reagerar också. En av mina yngre kusiner såg mig spela Plants vs Zombies för flera år sedan när han var 10 kanske och då fick jag efter några dagar lite klagomål av hans morsa för att han haft mardrömmar. Men samtidigt spelade han på den tiden COD MW2 och hade inga problem med No Russian där.

Så gott som allt vi upplever påverkar oss på ett eller annat vis. Jag kommer ihåg när jag såg Hajen första gången, det var på den tiden då skräck fortfarande var bra och man var inte helt avtrubbad som idag. Kan säga att jag fortfarande inte gillar dyka i djupt grumligt vatten ute till havs.

Hur man påverkas är såklart individuellt vilket också innebär att en sak som framstår som mindre läskigt kan ta skruv rejält. Vårt barn har svårt för Zombies, det krävs inte alls mycket.

Nu har vi pratat mycket om att det är dåligt att inte begränsa, det är dock inte häller bra att begränsa för mycket. Det svåra är att hitta en balans som är både anpassat till barnet och vad som är rimligt för åldern. Om man anser att ett barn som är 8 år kan se en film med 16 års gräns så kanske man kan ana att man varit lite väl släpphänt tidigare.

Nej man ska inte stirra sig blind på åldersgränser men de finns där som en guide för oss föräldrar som inte har examen i psykologi och som inte förstår hur upplevelser påverkar i långa loppet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vi satt och spelade Postal 2 när jag var 12 år iallafall och ingen i min vänkrets har blivit styckmördare eller knarkare än och vi är 30+ idag.

Haha, vet du inte att alla videospel (och rollspel) framkallar mördare!? Det fick vi som växte upp på 90 talet lära oss Det är inte svart eller vitt, skulle säga att av de som idag lider av så pass tung psykisk ohälsa att Sverige faktiskt ger dem behandling istället för bara en go tablett så är det troligen mindre än 1% av dem mördare och än mindre styckmördare. Skulle gissa att det vanligaste är någon form av missbruk eller självskadebeteende som även det kommer i olika skalor.

Men nej, jag tror inte att någon betydande del av de som hamnar psyket kan skylla på videospel eller rollspel för den delen. Däremot är jag fortfarande övertygad om att det påverkar på ett eller annat viss. Finns många stories där man sett en tydlig koppling mellan videospel och hur barn leker med varandra(på gott och ont).

Vad säger ni, ska vi testa lite waterboarding på rasten, ser ofarligt ut?

Skrivet av Oliver91:

Kan man skilja på verklighet och fantasi så kan man spela GTA V

https://www.youtube.com/watch?v=VBM1iYOO9kM&ab_channel=Charla...

GTA är ett ganska snällt spel i jämförelse

Hehe ja postal ja, första kommer jag ihåg att det var massa gnäll om hur blodigt det var, tyvärr var det inget höjdare spel (enligt mig). Postal 2 fastnade jag aldrig för, menar du att de har utdragna tortyrscener där? Det handlar ju inte bara om vad som görs utan också om hur det görs och framförs, skulle säga att de 2 senare har en oväntat stor roll för påverkan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet i många familjer är att föräldrarna har noll koll på vad barnen tittar på eller spelar på sina telefoner, datorer och konsoler. Om nu din förälder fått dit ett barnlås så är det inte säkert att kompisens förälder lyckats.

Det där är helt klart ett problem, min dotter undrar såklart varför min kompis kille på 8 år får spela GTA V när inte hon får. Tja, vad svarar jag på den? Aha, du vet, den killen kommer bli styckmördare, det vill väll ändå inte du bli?

Skrivet av Stefflo:

Jag tror kunskapen just på detta forum är mycket större än hos föräldrar som köper en färdig dator till barnet och sen är det inte mer med det. Många här har redan själv spelat dessa spel och vet vad som ingår medans den helt ointresserade inte har koll alla. När barnet frågar om de kan köpa ett spel så är det nog tyvärr få som verkligen kollar vad det är för typ av spel.

Absolut, jag har själv spelat igenom GTA V för massa år sen men grejen är att man glömmer fort bort och är man vuxen är man redan avtrubbad nog att sortera bort övervåldet. Sen ska man dessutom tänka sig in i hur en mycket yngre person hanterar situationen.

Skrivet av Stefflo:

När man själv var liten så spelade man rollspel och det var väl något av det mest mordiska man kunde göra på den tiden. Ni som inte var med på den tiden så var det väldigt uppmärksammat pga att ett antal grövre brott begicks av personer som spelat just rollspel.
Spelet Barbarian och videovåld var också omskrivet.

Haha ja visst var det! Ändå var inte våldet i närheten av vad det är idag. Kanske är det dessa odågor som nu vuxet upp och gör stan osäker

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

12 år är en känslig ålder

Just 12 års åldern är kanske ett barns känsligaste period.
Det är då man upptäcker att världen är inte till för mig och kretsar inte kring mig.
Speciellt om man är flicka. "It´s a mans world".
Före 12 har barn ett rikt inre liv. Efter 12 börjar man betrakta sig själv mer utifrån.
Man börjar fundera på hur andra uppfattar en osv.
Alltså det händer mycket i den åldern och man är väldigt påverkarbar just då.
Många började t. ex. röka när de började sjuan. Vilket de ångrar idag.

Jag skulle förklara att det finns spel som är mer moraliska och andra som är mer omoraliska,
så som GTA V. Barn brukar ha en stark känsla för moral.

Förklara att det finns delar av spelet som även vuxna mår dåligt av.
Och att du inte vill att hon ska må dåligt.

Som någon annan här föreslog skulle jag fråga varför hon vill spela just detta spel.
Det handlar ju förmodligen om att hon vill spela något hon tror är ett kul spel.
Försök styra in henne på något annat spel istället.
Om hon hittar något annat som är jättekul, då kommer hon att vara upptagen med det.

Du kan också förklara att man faktiskt påverkas av allt man gör och ser.
Hjärnan kan inte riktigt skilja på verklighet och fiktion.
Få henne att förstå att vissa spel är kreativa, andra är destruktiva.

Grammatiska förbättringar.
Permalänk
Medlem

Hijackar tråden då jag e lite i samma sits fast det gäller Red dead redemtion 2. Är det lika illa ???

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Vi satt och spelade Postal 2 när jag var 12 år iallafall och ingen i min vänkrets har blivit styckmördare eller knarkare än och vi är 30+ idag.

Kan man skilja på verklighet och fantasi så kan man spela GTA V

https://www.youtube.com/watch?v=VBM1iYOO9kM&ab_channel=Charla...

GTA är ett ganska snällt spel i jämförelse

Kommer du ihåg hur lätt du hade att somna på kvällen, om du hade mardrömmar? Det är reaktioner som mina barn haft när det blivit för mycket för dem. Och det i sin tur påverkar tex möjligheten att prestera i skolan.
Sedan kanske man inte blir styckmördare, men jag vet att just GTA V påverkade min sons klasskamraters språk. Och språket och attityden i GTA V är inget som man vill att en 12-åring ska hålla sig med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

Hijackar tråden då jag e lite i samma sits fast det gäller Red dead redemtion 2. Är det lika illa ???

Red Dead Redemption 2 är också rätt så rått. Börja med att spela spelet själv så kan du få en uppfattning om du vill att ditt barn spelar det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kommer du ihåg hur lätt du hade att somna på kvällen, om du hade mardrömmar? Det är reaktioner som mina barn haft när det blivit för mycket för dem. Och det i sin tur påverkar tex möjligheten att prestera i skolan.
Sedan kanske man inte blir styckmördare, men jag vet att just GTA V påverkade min sons klasskamraters språk. Och språket och attityden i GTA V är inget som man vill att en 12-åring ska hålla sig med.

Jag hade inga problem alls med sömn eller liknande, det som påverkade oss absolut mest var faktiskt Jackass filmerna då det var idioti man faktiskt kunde genomföra och språket påverkades mest genom svensk hip-hop, spel har aldrig påverkat mig negativt kan jag säga faktiskt mer än att jag efter 17 år av WoW spelande fortfarande är lika beroende av det men det är en annan femma.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hijackar tråden då jag e lite i samma sits fast det gäller Red dead redemtion 2. Är det lika illa ???

Problemet är att som avtrubbad "vuxen" krävs det mer för att det ska lämna spår. Min uppfattning är att Red Dead Redemption 2 har ett annat fokus, visst är det tidvis hårt som Western var men jag vill inte påstå att jag reagerade på onödigt och överdrivet våld så som GTA V. Språket kommer inte ens nära.

Några saker man kan få räkna med att se är hanging, skalping, electrucution, skinning(djur), robbing och såklart en hel del gunfights, d.v.s saker som jag tror hade varit svårt att undvika i ett spel som handlar om western.

I min bok är Read Dead Redemption 2 ett par steg "snällare" än GTA V, sen om det ändå är för mycket för ditt barn är det nog bara du som kan reda ut. Min dotter har spelat igenom Red Dead Redemption 2, även om jag inte ser några bevis på att det skulle ha påverkat henne så vet man såklart aldrig.

Bästa förslaget är väll att spela lite själv och få en känsla för nivån av våld och språk.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tror det ligger mer i hur föräldrarna pratar med barnet och hanterar det, som med allt så är det alltid en diskussion om vad som påverkar barn hit eller dit runt om. Föräldrars beteenden och vad man tillåter eller inte, vad man förklarar eller hur avgör nog betydligt mer.
Oro över "influenser" från musik, film, spel etc har alltid lyfts fram av vissa men hittills är inga permanenta länkningar faktiskt gjorda (afaik) men forskningen har visat att det inte har de effekterna.

Tror det är mer reflektioner av hemma, jag bryr mig inte så mycket av hur andra sköter sina barn vs jag mina men blev mer orolig / skrämd när en far ut svarade på frågan från hans ~5-6 åriga son när det efter en varm dag efter mycket snö hade töat.
"Varför är det så blött på marken?"
Och svaret som kom var "Det har nog regnat, jag vet inte, fråga inte så mycket"
Sånt gör mig mer orolig än GTA V som spelas av yngre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är för mycket moralpredikan nu för tiden.
Visst, det är ett grovt spel med mycket vuxenelement, men det är inget som kommer förstöra ungarna direkt.

Är 33 år nu och jag/mina kompisar spelade allt möjligt och såg alla möjliga filmer när vi växte upp.
Det gjorde säkerligen de flesta här inne på forumet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tror det ligger mer i hur föräldrarna pratar med barnet och hanterar det, som med allt så är det alltid en diskussion om vad som påverkar barn hit eller dit runt om. Föräldrars beteenden och vad man tillåter eller inte, vad man förklarar eller hur avgör nog betydligt mer.
Oro över "influenser" från musik, film, spel etc har alltid lyfts fram av vissa men hittills är inga permanenta länkningar faktiskt gjorda (afaik) men forskningen har visat att det inte har de effekterna.

Intressant, så inge vedertagna studier har påvisat negativ effekt hos barn när de taget del av extremt våldsamma film\TV-spel? Har faktiskt en kompis som är psykolog uppe på sjukhuset, ska höra med honom hur "kåren" se på det.

Skrivet av Ferrat:

Tror det är mer reflektioner av hemma, jag bryr mig inte så mycket av hur andra sköter sina barn vs jag mina men blev mer orolig / skrämd när en far ut svarade på frågan från hans ~5-6 åriga son när det efter en varm dag efter mycket snö hade töat.
"Varför är det så blött på marken?"
Och svaret som kom var "Det har nog regnat, jag vet inte, fråga inte så mycket"
Sånt gör mig mer orolig än GTA V som spelas av yngre.

Tittade du på videon som länkades i första posten? Känns den okay att visa för en 7–8 åring? Och isåfall, har du barn?

Min personliga uppfattning baserat främst på mig själv och mina barn är att ålder och därmed livserfarenhet har stor betydelse för hur man påverkas av olika situationer. Jag kan garanterat säga att om jag sett hajen som vuxen i stället för som barn så hade haft så gott som 0 fobier idag. I takt med att man förstår mer om världen så inser man också att vissa grejer inte är så farligt som de framstår, speciellt på film och TV-spel. Men visst, sen kan det såklart vara på andra hållet med, när man ser en långsam avrättning av Al-Qaeda på stackars försvarslösa och man inser att det där är sant lidande så är det svårt att inte bli berörd.

Jag vill tro att det finns en god anledning till att vi har en graderad åldersgräns.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Själv tycker jag det är för mycket moralpredikan nu för tiden.
Visst, det är ett grovt spel med mycket vuxenelement, men det är inget som kommer förstöra ungarna direkt.

Är 33 år nu och jag/mina kompisar spelade allt möjligt och såg alla möjliga filmer när vi växte upp.
Det gjorde säkerligen de flesta här inne på forumet.

Menar du i denna tråd då? För annars är min uppfattning att man generellt inte bryr sig vad ens ungar gör?

Jag är själv 40 och kan inte påstå att det fanns i närheten så provocerande material som det finns idag, hur såg första GTA ut jämfört med klippet i första posten? Bad Taste? Hajen? Materialet som finns idag är klart med övertygande och skildas oftast på ett råare vis. Men visst, vi lever också i en råare verklighet och kanske är det bra att man blir avtrubbad till viss del men jag tror fortfarande någon typ av stege är rimligt som ex vår åldersgräns.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intressant, så inge vedertagna studier har påvisat negativ effekt hos barn när de taget del av extremt våldsamma film\TV-spel? Har faktiskt en kompis som är psykolog uppe på sjukhuset, ska höra med honom hur "kåren" se på det.

Tittade du på videon som länkades i första posten? Känns den okay att visa för en 7–8 åring? Och isåfall, har du barn?

Min personliga uppfattning baserat främst på mig själv och mina barn är att ålder och därmed livserfarenhet har stor betydelse för hur man påverkas av olika situationer. Jag kan garanterat säga att om jag sett hajen som vuxen i stället för som barn så hade haft så gott som 0 fobier idag. I takt med att man förstår mer om världen så inser man också att vissa grejer inte är så farligt som de framstår, speciellt på film och TV-spel. Men visst, sen kan det såklart vara på andra hållet med, när man ser en långsam avrättning av Al-Qaeda på stackars försvarslösa och man inser att det där är sant lidande så är det svårt att inte bli berörd.

Jag vill tro att det finns en god anledning till att vi har en graderad åldersgräns.

Inga studier vad jag vet nej, om det fanns skulle ju underlag för åldersgränser snarare leda till reglering mer än rekommendationer.

När squid game var "THE thing" ville ungarna se, de fick se och alla slutade mellan ett till tre avsnitt inte pga skräck eller blod utan pga att de inte fann något intressant för dem i storyn. Lillen tröttna efter dockan och ville hellre leka med sina dinosaurier som minsann kan äta upp folk, tonåringen tyckte storyn var svag, 10 åringen höll ut längst men tyckte det blev enformigt.
Lillens mardrömmar är just nu om myggor och björnar som ska komma in i hemmet (bor inte på landet), de andra har inga speciella. Alla är ju olika på mardrömmar och hur de lever sig in, kopplar mm men vi har inte haft några problem och lösningen på lillens är oftast att berätta att man kan ju ha sina egna dinosaurier i drömmarna som kan äta upp alla elak myggor och björnar eller slå bort dem som Bumpy i Krita lägret.
De största influenserna på agerande är kompisar, syskon, vi föräldrar och andra personer i närheten vilket syns tydligt på alla ungar. Missköter sig de barnen eller vuxna apar ungarna efter, samma med språk, sedan går det ju i lite faser av utveckling med toppar och dalar. Vissa beteenden dyker upp efter att de varit med någon, är det fel beteende så får man korrigera och förklara vad som är fel med det osv.

Edit:
Länkar denna förut men här är lite lättsmält iaf och lite kontext med iaf en expert och kontexter mm.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Inga studier vad jag vet nej, om det fanns skulle ju underlag för åldersgränser snarare leda till reglering mer än rekommendationer.

När squid game var "THE thing" ville ungarna se, de fick se och alla slutade mellan ett till tre avsnitt inte pga skräck eller blod utan pga att de inte fann något intressant för dem i storyn. Lillen tröttna efter dockan och ville hellre leka med sina dinosaurier som minsann kan äta upp folk, tonåringen tyckte storyn var svag, 10 åringen höll ut längst men tyckte det blev enformigt.
Lillens mardrömmar är just nu om myggor och björnar som ska komma in i hemmet (bor inte på landet), de andra har inga speciella. Alla är ju olika på mardrömmar och hur de lever sig in, kopplar mm men vi har inte haft några problem och lösningen på lillens är oftast att berätta att man kan ju ha sina egna dinosaurier i drömmarna som kan äta upp alla elak myggor och björnar eller slå bort dem som Bumpy i Krita lägret.
De största influenserna på agerande är kompisar, syskon, vi föräldrar och andra personer i närheten vilket syns tydligt på alla ungar. Missköter sig de barnen eller vuxna apar ungarna efter, samma med språk, sedan går det ju i lite faser av utveckling med toppar och dalar. Vissa beteenden dyker upp efter att de varit med någon, är det fel beteende så får man korrigera och förklara vad som är fel med det osv.

Edit:
Länkar denna förut men här är lite lättsmält iaf och lite kontext med iaf en expert och kontexter mm.
https://youtu.be/wzaI3IsCuko

Att barn tar efter individer de ser upp till är inget nytt, det gäller även vuxna. Det är dock också välkänt att de efterlever vad de ser på TV och i TV-spel, fråga Leksaksbranschen som tjänat stora pengar på just detta. Det var inte ovanligt att man på 80 och 90 talet skapade TV för att sälja leksaker. Finns en intressant dokumentär om det där på NETFLIX.

Man kommer ju ihåg själv när man växte upp, det var he-man, zorro, ninja turtles m,m som man imiterade och ju högre upp i åldrarna man kom ju mer våldsamt blev det. Men, vi pratar fortfarande om ganska harmlöst våld som många gånger kom ifrån tekande karaktärer.

Vi har också noterat par poster i tråden här där man kunnat se en koppling mellan språkbruk i skolan och vissa TV-spel som varit inne just då. Även om man inte kan göra en definitiv slutsats så kan man se en röd tråd.

Att tro att barn inte påverkas av grejer de ser eller hör oavsett om det är TV, spel eller något annat tror jag är naivt.

Det är väldigt svårt att veta hur traumatiska händelser(vare sig verkligen eller inte) påverkar i längden. Att tro att man ska se tydliga spår direkt är såklart det uppenbara men i vissa fall ser man inte dem förens långt senare i form av depression eller liknande och i vissa fall förblir dem instängda.

Såg själv en video när Al-Qaeda skar halsen av personer för ett par år sen, det tog hårdare än vad jag kunde tro. Hade man kunnat radera minne så skulle detta vara högt upp på listan. Inga mardrömmar men bilder som dyker upp då och då från bakhuvudet och som man kunnat leva utan. Man kan väl kostantare att jag inte var redo även om jag är vuxen, vissa grejer blir man kanske aldrig redo för.

Ang Squid Game så ligger åldersgränsen runt 15+ i de flesta länderna. Det betyder att om man visat serien på BIO i Sverige så hade barnet behövt vara minst 11 år med vuxet sällskap. Vi sa såklart nej till vårt 12 åring när vi fick frågan, nu när jag tittat igenom serien så kan jag tycka att åldersgränsen är rimlig, d.v.s. vi hade kunnat se serien ihop med vår 12 åring. Det finns ett par scener som jag inte varit jättesugen på att förklara för min 12 åring, ex när en kille är på väg att bli våldtagen.

Jag tror att anledningen till att det inte finns några hårda regler på åldersgräns (förutom på BIO) är för att det inte är så lätt att dra alla över en kam inom en ålderskategori. Något som berör den ena 12 åringen behöver inte beröra den andra, vår 12 åring kan inte med zombies sen hon såg ett klipp när hon var 7 även om hon nu vet att det inte är riktigt.

Ska se om jag kan få lite tid att söka efter lite studier, intressant ämne. Det låter minst sagt märkligt om man inte lyckats dra några kopplingar mellan barns lekar och film och TV-spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att barn tar efter individer de ser upp till är inget nytt, det gäller även vuxna. Det är dock också välkänt att de efterlever vad de ser på TV och i TV-spel, fråga Leksaksbranschen som tjänat stora pengar på just detta. Det var inte ovanligt att man på 80 och 90 talet skapade TV för att sälja leksaker. Finns en intressant dokumentär om det där på NETFLIX.

Man kommer ju ihåg själv när man växte upp, det var he-man, zorro, ninja turtles m,m som man imiterade och ju högre upp i åldrarna man kom ju mer våldsamt blev det. Men, vi pratar fortfarande om ganska harmlöst våld som många gånger kom ifrån tekande karaktärer.

Vi har också noterat par poster i tråden här där man kunnat se en koppling mellan språkbruk i skolan och vissa TV-spel som varit inne just då. Även om man inte kan göra en definitiv slutsats så kan man se en röd tråd.

Att tro att barn inte påverkas av grejer de ser eller hör oavsett om det är TV, spel eller något annat tror jag är naivt.

Det är väldigt svårt att veta hur traumatiska händelser(vare sig verkligen eller inte) påverkar i längden. Att tro att man ska se tydliga spår direkt är såklart det uppenbara men i vissa fall ser man inte dem förens långt senare i form av depression eller liknande och i vissa fall förblir dem instängda.

Såg själv en video när Al-Qaeda skar halsen av personer för ett par år sen, det tog hårdare än vad jag kunde tro. Hade man kunnat radera minne så skulle detta vara högt upp på listan. Inga mardrömmar men bilder som dyker upp då och då från bakhuvudet och som man kunnat leva utan. Man kan väl kostantare att jag inte var redo även om jag är vuxen, vissa grejer blir man kanske aldrig redo för.

Ang Squid Game så ligger åldersgränsen runt 15+ i de flesta länderna. Det betyder att om man visat serien på BIO i Sverige så hade barnet behövt vara minst 11 år med vuxet sällskap. Vi sa såklart nej till vårt 12 åring när vi fick frågan, nu när jag tittat igenom serien så kan jag tycka att åldersgränsen är rimlig, d.v.s. vi hade kunnat se serien ihop med vår 12 åring. Det finns ett par scener som jag inte varit jättesugen på att förklara för min 12 åring, ex när en kille är på väg att bli våldtagen.

Jag tror att anledningen till att det inte finns några hårda regler på åldersgräns (förutom på BIO) är för att det inte är så lätt att dra alla över en kam inom en ålderskategori. Något som berör den ena 12 åringen behöver inte beröra den andra, vår 12 åring kan inte med zombies sen hon såg ett klipp när hon var 7 även om hon nu vet att det inte är riktigt.

Ska se om jag kan få lite tid att söka efter lite studier, intressant ämne. Det låter minst sagt märkligt om man inte lyckats dra några kopplingar mellan barns lekar och film och TV-spel.

Så du drar ett likhetstecken mellan att att exempelvis då gilla dinosaurier och leka att de finns och att dra det till att exempelvis skada en medmänniska? Lek uppmuntras, fotboll blir även det hårdare till en gräns när man blir äldre och spelar men det är till en gräns, det är ingen (förhoppningsvis) som uppmuntrar barn som.slår andra barn, utan snarare att man direkt när det sker i tidig ålder förklarar allvaret, risker, att det är fel lösning etc.
Anledningen att det inte finns några är att det inte finns stöd för.dem, vi har åldersgränser i lag på mycket saker av just de skälen att det är skadligt mm men det är inte samma sak som åldersgränser för exempelvis bio då dessa är enbart i offentliga rum gällande medan någon som alkohol och langning är oavsett rum, lika så cigaretter.

Att dra en koppling mellan att leka något och att ta skada av det eller skada någon annan är inte rimligt pga det är helt olika saker, men som du själv säger är länken mellan saker som föräldrar gör mm väl dokumenterat. Har du alkoholism i en familj eller våld så påverkar det barnet och det blir ofta själv utåt agerande och riskerar hamna i beroende etc men det är inte samma som att se en alkis på film. Barn testar, om de svär hemma och ingen bryr sig så gör de så ute med oavsett vart de lärt sig det, om de får slåss utan konsekvenser eller att andra beteenden ursäktas istället för adresseras så blir det beteende mönster, det gäller även om de ser andra som kommer undan med beteendet.

Att du inte är sugen på att prata / förklara något jobbigt är för mig mer visade för risken med hur det påverkar än det faktiska händelsen. Det är väl ett ypperligt tillfälle att diskutera samtycke, övergrepp, hur man ska tänka kring det och liknande, speciellt med någon som kommer upp i åldern där det blir mer och mer aktuellt och påtagligt?

Vi kanske gör olika men jag har redan vid flertalet tillfällen pratat om vad man får och inte får göra med andra, vad nej betyder, förklarat tanken bakom samtycke och skillnanden mellan att man själv tycker något är kul vs att den andra inte tycker samma mm. Detta med mitt barn som går på förskolan, ser det som en självklarhet att även diskutera obekväma saker med barnen, oavsett om det är jag eller de som finner de jobbiga. För mig är det samma princip som att man lär dem om sex, samlevnad, skydd, sjukdomar mm istället för att köra med avhållsamhets idéer, när det sker ska personen vara så väl utrustad med kunskap som den kan vara för att göra ett så bra beslut som möjligt.

En ung person kanske skriker ett skällsord en gång efter någon pga film, en person skriker det regelbundet utan förbehåll för det för att det inte tagits i tur med hem, på skolan, förskolan etc
Saker som tas tidigare är oftast lättare att lära, saker som repeteras från tidig ålder sätter sig då repetition är inlärning.
Det har ju även med konsekvenser att göra, en 5 åring som tar någon på privata delar och blir tillsagd är inte hela världen men den lär sig kanske efter ett par ggr att det inte är ok, en 10åring som gör det är lite problematiskt speciellt om det sker flera ggr, en 15 åring är det ganska problematiskt redan vid första gången, en 20 åring som gör det är helt oacceptabelt.
Att förklara en våldtäkt för en 12 åring är kanske jobbigt men jobbigare om personen sedan några år senare blir sexuellt aktiv och inte förstår det då, kunskap kommer inte automatiskt med ålder utan ges av dem runt om.

Jag är iofs även av inställningen att även om alla har vissa egenheter så hur vi blir är starkt färgar av vår omgivning, killar är inte hårda, känslomässigt hämmade mm och tjejer är inte ömtåligare eller mindre framåt från start, det är en fråga om bemötande runt om.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

På något vis sitter den kommentaren inte helt fint med mig. Men visst, om viljan ligger i linje med vad som verkligen är bäst för barnet så är jag på.

den får sitta hur du vill, min tanke var att jag inte uppfostrar andras barn för jag hade inte velat om nån gjorde så mot mina. Återigen TS gör vad han själv vill.

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är multiplayern som är mest attraktiv för barnen, spela med kompisar osv. Är GTA V så farligt om det är det hon vill spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hade jag varit förälder hade jag väl sagt nej men atm hade jag sagt ja

Stor eloge för att skydda barnet, men har hon fått tillgång till internet kommer tyvärr inte en animerad sexscen i ett datorspel vara det värsta hon sett. Internet är förjävligt trasigt, när vi var 12 körde vi IR eller vad de hette för att skicka vuxenfilmer till varandra och tänk då hur lätt det är att sprida idag

Kanske att övervåldet i slutet kan tänkas vara lite värre en juck-scen, framförallt när det rör sig om en 12-åring?
Hade inte låtit mina barn spela det heller förrän de är 14-15 år iaf, beroende på hur mogna de är när dom når den åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så du drar ett likhetstecken mellan att att exempelvis då gilla dinosaurier och leka att de finns och att dra det till att exempelvis skada en medmänniska? Lek uppmuntras, fotboll blir även det hårdare till en gräns när man blir äldre och spelar men det är till en gräns, det är ingen (förhoppningsvis) som uppmuntrar barn som.slår andra barn, utan snarare att man direkt när det sker i tidig ålder förklarar allvaret, risker, att det är fel lösning etc.
Anledningen att det inte finns några är att det inte finns stöd för.dem, vi har åldersgränser i lag på mycket saker av just de skälen att det är skadligt mm men det är inte samma sak som åldersgränser för exempelvis bio då dessa är enbart i offentliga rum gällande medan någon som alkohol och langning är oavsett rum, lika så cigaretter.

Att dra en koppling mellan att leka något och att ta skada av det eller skada någon annan är inte rimligt pga det är helt olika saker, men som du själv säger är länken mellan saker som föräldrar gör mm väl dokumenterat. Har du alkoholism i en familj eller våld så påverkar det barnet och det blir ofta själv utåt agerande och riskerar hamna i beroende etc men det är inte samma som att se en alkis på film. Barn testar, om de svär hemma och ingen bryr sig så gör de så ute med oavsett vart de lärt sig det, om de får slåss utan konsekvenser eller att andra beteenden ursäktas istället för adresseras så blir det beteende mönster, det gäller även om de ser andra som kommer undan med beteendet.

Du får nog läsa om mitt inlägg, vad jag pekar på är att det finns en tydlig koppling mellan vad barn ser på TV/Tv-spel och hur de leker. Jag har inte sagt något om att lek i sig är dåligt, vad som blir dåligt är när barn får ta del av grövre material som spiller över i deras lek. Att först tillkännage att de tar efter barnprogrammen i sin lek men sen mena på att de inte tar efter grövre material tror jag är naivt.

Kommer du ihåg när filmen fight club kom ut, hur många var det inte som tog det vidare till verkligheten? Visst, de flesta var förhoppningsvis över 10 men ändå. Det finns absolut en påverkan, sen är frågan var man drar gränsen. Det är tydligt att inte ens vissa vuxna klarar av att dra en rimlig gräns så då kanske man inte ska förvänta sig att alla barn kan göra det häller.

Skrivet av Ferrat:

Att du inte är sugen på att prata / förklara något jobbigt är för mig mer visade för risken med hur det påverkar än det faktiska händelsen. Det är väl ett ypperligt tillfälle att diskutera samtycke, övergrepp, hur man ska tänka kring det och liknande, speciellt med någon som kommer upp i åldern där det blir mer och mer aktuellt och påtagligt?

Absolut, men när är det rimligt att ta upp olika ämnen? När tycker du ålder är inne för att sätta sig ner och titta på en avrättning eller illustrativ och utdragen våldtäkt och förklara för barnet vad det handlar om? Eller är det kanske ändå så att detta borde placeras senare i barnets utveckling än tidigare? Hur vet jag som inte är utbildad psykolog var gränsen går? Kanske är ändå den rekommenderade åldersgränsen en bra grund att utgå från?

Skrivet av Ferrat:

Vi kanske gör olika men jag har redan vid flertalet tillfällen pratat om vad man får och inte får göra med andra, vad nej betyder, förklarat tanken bakom samtycke och skillnanden mellan att man själv tycker något är kul vs att den andra inte tycker samma mm. Detta med mitt barn som går på förskolan, ser det som en självklarhet att även diskutera obekväma saker med barnen, oavsett om det är jag eller de som finner de jobbiga. För mig är det samma princip som att man lär dem om sex, samlevnad, skydd, sjukdomar mm istället för att köra med avhållsamhets idéer, när det sker ska personen vara så väl utrustad med kunskap som den kan vara för att göra ett så bra beslut som möjligt.

Åter igen låter det som du missförstår, att diskutera saker som ett barn utsatts för är grundläggande. Vad vi pratar om här är när ett barn är redo att ta in vad de utsätts för utan att det påverkar dem negativt. Visst kan diskussion hjälpa barnet att förstå men det betyder inte att det inte lämnar negativa spår.

Skrivet av Ferrat:

En ung person kanske skriker ett skällsord en gång efter någon pga film, en person skriker det regelbundet utan förbehåll för det för att det inte tagits i tur med hem, på skolan, förskolan etc
Saker som tas tidigare är oftast lättare att lära, saker som repeteras från tidig ålder sätter sig då repetition är inlärning.
Det har ju även med konsekvenser att göra, en 5 åring som tar någon på privata delar och blir tillsagd är inte hela världen men den lär sig kanske efter ett par ggr att det inte är ok, en 10åring som gör det är lite problematiskt speciellt om det sker flera ggr, en 15 åring är det ganska problematiskt redan vid första gången, en 20 åring som gör det är helt oacceptabelt.
Att förklara en våldtäkt för en 12 åring är kanske jobbigt men jobbigare om personen sedan några år senare blir sexuellt aktiv och inte förstår det då, kunskap kommer inte automatiskt med ålder utan ges av dem runt om.

Så, vad betyder det då? Ska jag sätta mig ner med min 7 åring och titta på ett klipp när en person blir avrättad med en trubbig kniv mot strupen och då förklara vad som verkligen händer, varför de gör som de gör och varför det är fel? Kommer barnet förstå allvaret? Kan vi garantera att detta inte lämnar några negativa spår? När barnet sen blir riktigt arg på en kompis, kan jag vara säker på att spärren finns där så att man inte efterlikna det som visats i videon?

Vi återkommer åter igen till den flyktiga åldersgränsen, den har kanske trotts allt en poäng. Egentligen är det lite som med skolan, man börjar inte direkt på Matte C, det krävs en förkunskap för att man ska vara redo och jag ser inte någon anledning varför det inte skulle vara samma för olika upplevelser som man utsätts för. Det finns troligen en klar skillnad på hur en 7 åring kontra en 18 åring bearbetar vad de utsätts för.

Det är rimligt att faktiskt vända på ditt resonemang, vad fyller det för funktion att visa min 5 åring ex Squid Games? Vilka scener ska jag pausa och förklara? Väger fördelarna upp riskerna?

Skrivet av Ferrat:

Jag är iofs även av inställningen att även om alla har vissa egenheter så hur vi blir är starkt färgar av vår omgivning, killar är inte hårda, känslomässigt hämmade mm och tjejer är inte ömtåligare eller mindre framåt från start, det är en fråga om bemötande runt om.

Ja, det är ett intressant ämne, killar tar utan tvekan åt sig mer våldslekar och det är inte häller ovanligt att det är just killar som stör ut lektioner. Tjejer håller generellt mycket av sina grejer i bakgrunden och min uppfattning är att de generellt inte är intresserad av våldet på samma vis. Vi har en killa och en tjej och det är stor skillnad på hur de leker, det är väl tänkbart att det är omgivningen som formar dem, men jag kan inte se att vi som föräldrar behandlar dem olika så frågan är om det verkligen är hela sanningen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Det känns som att det är multiplayern som är mest attraktiv för barnen, spela med kompisar osv. Är GTA V så farligt om det är det hon vill spela?

Det var många år sen jag testade multiplayer läget men jag vill minnas att även där fanns lite story med cutscenes? Hur "snälla" är dem i jämförelse? Mitt barn kan absolut se våldscener och sex scener men jag finner våldet i klippet från första posten på tog för överdrivet för henne i dagsläget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter som jag är på rätt väg att blocka det ett par år till då. Hur är det i online läget?

Ja, hon gillar open world spel och spelar en hel del olika men inte i närheten så brutala som GTA V framstår. Så varför dras man till GTA V? För min del är det ett av de bästa spelen jag spelat men så lägger jag ingen tyngd på våldet som även jag anser är kraftigt överdrivet, som vuxen lär man sig att se mellan fingrarna för sin egen del. Men jag gissar att det är till viss del våldet som sålt GTA, iallafall från början och sen man man spunnit vidare på det.

Jag anser inte häller att sex scener är något hemskt, det är snarare hur det framställs men i scenen ovan skulle jag säga att det är våldet som kommer efteråt som jag reagerar på och som jag inte tror hade varit gynnsam för henne. Hon har ju spelat ex Witcher 3 där de har sex om jag mins rätt och det ser jag inget problem i. Visst, de hugger säkert av huvudena där men det är viset man gör det på som kan bli ett problem.

Har en kompis som låtit sin 8 åring se både Hajen filmerna och spelat GTA V. När jag visades scenen ovan så blev han chockad, hade han känt till detta hade barnet aldrig fått spela spelet. Men det är ju lite sent att komma på i efterhand.

Om hon gillar Open World kolla in detta. Riktigt feel good spel som är lämpligt för unga också rekommenderat 12+

https://www.epicgames.com/store/en-US/p/immortals-fenyx-risin...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

GTA V är ett av dom största spelen av en anledning. Det är en fantastiskt värld i all sin detaljrikedom. Min son älskar GTA. Det är ett av dom spel han alltid återkommer till över tid. Han får inte spela uppdrag, han får inte använda vapen, han får inte köra på människor. Men han älskar spelet ändå. Det är få spel som erbjuder så mycket.

Och som många redan sagt. Det är upp till varje förälder att besluta vad dom själva är bekväma med och vilka spel som är lämpliga till deras barn. Tyvärr är ju många föräldrar inte bra föräldrar, men det är en annan fråga imho.

Permalänk
Medlem

Har haft samma funderingar men har släppt foliehatten och spärrarna sedan jag rannsakade mig själv (har två kids på 13-12 år). Vad spelade jag själv som i samma ålder? Hur hanterade jag det? Några exempel; Doom och Wolfenstein från 6-8 års ålder (hos vänner). GTA - alla titlar från de kom ut... Leisure Suit Larry... Duke Nukem... Postal 2... m.m. listan blir bara längre och längre på spel som egentligen 'inte är okej'. Föräldrarna visste inget. Nej, jag ser noll anledningar att begränsa mina barn här.

Det är upp till var och en i rollen som förälder, men du kommer aldrig kunna skydda barnen mot världen där ute, eller vad de ser eller gör hos kompisar, i skolan med mera... Självfallet finns PEGI-märkningen av en anledning, men personligen tror jag mer på att PRATA med ditt barn och låta hen spela vad hen vill.

Kön har INGENTING med diskussionen att göra. Givet barnens uppfattning av stökighet i skolan och om det är spelen som orsakar det skulle jag vilja sätta en 20-årsgräns på varenda spel för killar och låta tjejerna spela precis vad dom vill, från vilken ålder dom vill. Det hör inte hit.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Avstängd

Jag anser att en god dialog med sina barn är en avgörande faktor, oavsett vad det gäller. Min son, 9, spelar under strikta regler och uppsyn, tillsammans med några kompisar och "kör och leker och hoppar" med bilar i terräng. De har inte hittat något annat spel med den roliga fysiken GTA har. Inga vapen, inget våld, bara köra bil i online-läge med kompisarna.

Har en väldigt god dialog med vännernas föräldrar och vi är alla överens om vilka spel barnen spelar och vad som händer i spelen. Alla föräldrar har tyvärr inte den insikten, så vi försöker förmedla (och fokusera) på det roliga i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du får nog läsa om mitt inlägg, vad jag pekar på är att det finns en tydlig koppling mellan vad barn ser på TV/Tv-spel och hur de leker. Jag har inte sagt något om att lek i sig är dåligt, vad som blir dåligt är när barn får ta del av grövre material som spiller över i deras lek. Att först tillkännage att de tar efter barnprogrammen i sin lek men sen mena på att de inte tar efter grövre material tror jag är naivt.

Kommer du ihåg när filmen fight club kom ut, hur många var det inte som tog det vidare till verkligheten? Visst, de flesta var förhoppningsvis över 10 men ändå. Det finns absolut en påverkan, sen är frågan var man drar gränsen. Det är tydligt att inte ens vissa vuxna klarar av att dra en rimlig gräns så då kanske man inte ska förvänta sig att alla barn kan göra det häller.

Absolut, men när är det rimligt att ta upp olika ämnen? När tycker du ålder är inne för att sätta sig ner och titta på en avrättning eller illustrativ och utdragen våldtäkt och förklara för barnet vad det handlar om? Eller är det kanske ändå så att detta borde placeras senare i barnets utveckling än tidigare? Hur vet jag som inte är utbildad psykolog var gränsen går? Kanske är ändå den rekommenderade åldersgränsen en bra grund att utgå från?

Åter igen låter det som du missförstår, att diskutera saker som ett barn utsatts för är grundläggande. Vad vi pratar om här är när ett barn är redo att ta in vad de utsätts för utan att det påverkar dem negativt. Visst kan diskussion hjälpa barnet att förstå men det betyder inte att det inte lämnar negativa spår.

Så, vad betyder det då? Ska jag sätta mig ner med min 7 åring och titta på ett klipp när en person blir avrättad med en trubbig kniv mot strupen och då förklara vad som verkligen händer, varför de gör som de gör och varför det är fel? Kommer barnet förstå allvaret? Kan vi garantera att detta inte lämnar några negativa spår? När barnet sen blir riktigt arg på en kompis, kan jag vara säker på att spärren finns där så att man inte efterlikna det som visats i videon?

Vi återkommer åter igen till den flyktiga åldersgränsen, den har kanske trotts allt en poäng. Egentligen är det lite som med skolan, man börjar inte direkt på Matte C, det krävs en förkunskap för att man ska vara redo och jag ser inte någon anledning varför det inte skulle vara samma för olika upplevelser som man utsätts för. Det finns troligen en klar skillnad på hur en 7 åring kontra en 18 åring bearbetar vad de utsätts för.

Det är rimligt att faktiskt vända på ditt resonemang, vad fyller det för funktion att visa min 5 åring ex Squid Games? Vilka scener ska jag pausa och förklara? Väger fördelarna upp riskerna?

Ja, det är ett intressant ämne, killar tar utan tvekan åt sig mer våldslekar och det är inte häller ovanligt att det är just killar som stör ut lektioner. Tjejer håller generellt mycket av sina grejer i bakgrunden och min uppfattning är att de generellt inte är intresserad av våldet på samma vis. Vi har en killa och en tjej och det är stor skillnad på hur de leker, det är väl tänkbart att det är omgivningen som formar dem, men jag kan inte se att vi som föräldrar behandlar dem olika så frågan är om det verkligen är hela sanningen?

Det är en annan sak att ta efter grövre saker, det är en väldigt stor skillnad på att säga ett fult ord till någon vs att slå någon vs att mörda någon. Därav vi har fler som använder fula ord vs mördare. Det är ju sedan även bemötandet när den gör något, fight club delen var ju ett prakt exempel då på frustrerade personer som i det fall de tyckte det var en bra idé att testa inte hade lärt sig nog innan i tidig ålder. Jag såg fight club mer än de flesta när den kom, älskade den mörka humorn och samhällsfrågorna som den tog upp men att slå någon så den blöder var inte på min lista iaf och om det nu var så påverkande mer än social påverkan, vart är de alla nu?

Nej jag förstod vad du menade men jag ser det inte på samma sätt, jag ser det inte som att media konsumtion i sig är skadligt. Att likna det vid Matte är lite haltande för min del, vad är det för förkunskaper till att någon skär halsen av en annan? Kontexten ger du som förälder löpande till helheten, om din 7åring oavsett klipp eller inte drar en kniv över halsen på ett annat barn är det nog större problem där än den scenen skulle jag tro. Det är lite som diskussioner kring masskjutningar, de hade sett våldsfilm, spelat spel, sådant är snarare en fråga om mental ohälsa och då spelar det ingen roll vad som triggar för tillslut gör något det. Som exempelvis det som nämns i klippet ovan om att man prata datorspel iom Columbine och personen spelade mest dance dance revolution.

Fyller ingen funktion att sätta sig och visa något för en 5 åring men det fyller en funktion att låta den välja och sedan prata om det med den.

Angående killar tar till sig våldslekar mer etc. I tonåren kan ett visst sådant beteende kanske förklaras med hormoner och konkurrens mm men långt från att jag iaf köper det som en klar sak. Du som förälder är själv betingad i ditt beteende och bemötande, de stöter på det överallt från barnsben till vuxen ålder och när folk sticker ut från normen av det blir folk obekväma.
Uttryck som "boys will be boys" är i min mening väldigt problematiska och i min uppfattning felaktiga, min lilla kille älskade att ha klänningar för det hade storasyster men det skifta när han uppfattade att de äldre killarna på förskolan inte ansåg det ok. Det var ju troligen inte en uppfattning de föddes med, lite som blått för killar, rosa för tjejer, förr i tiden var det tvärtom och rosa ansågs som en stark färg men blått som feminin och ömtålig färg.

Men sedan som förälder gör man ju det bästa man kan, vad man tycker är rätt eller fel varierar men oavsett så påverkar det du gör extremt. Mina föräldrar gjorde saker jag ansåg var missar så försöker att inte göra det på det sättet, men kände aldrig att prata om saker oavsett ålder eller tillåta mig att se filmer med våld eller annat varit problematiskt så agerar utefter det. Jag är som regel mer åt pacifist hållet, älskade van Damme filmer som ung men min far, min mor, min morfar och min farfar pratade alla om våld som absolut sista lösning, aldrig en bra väg, risker när man slår något etc (kan inte minnas att mormor eller farmor sa något specifikt om det) och hur mycket jag än älskade Kickboxer när jag var ung skulle det aldrig fallit mig in att när jag var runt 10 sparka någon på det sättet de gör i filmen. Försökte däremot lära mig gå ut i split pga hans "move" och var sugen på att lära mig dansa balett för det hade van Damme dansat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja, det har vi faktiskt skaffat, riktigt bra även för barn!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide