SweClockers regler och policy om politik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är inte förbjudet i sig, men det beror på vad det triggar för diskussion senare. Denna typ av inlägg undanbedes även om de i sig inte är elaka eller nedvärderande, för de har sett ett mönster där dessa saker ofta spårar ur. Det går att diskutera ämnet som inlägget ovan skriver om utan att använda dessa termer eller fokusera på saker som hudfärg och kön. Man kan fråga om själen i spelet är behållen, eller liknande. Det går att dansa runt det, och det är det de vill att man ska försöka göra. Ingen kommer banna dig för att du använder ordet i ett befogat sammanhang, men försök prata om ämnet på andra sätt

"Att dansa runt det" var precis det dom inte ville enligt Undac:
"Då tänker vi att det är bättre att inte dansa som katten kring het gröt utan istället uttrycka tydligt vad det är som vi upplevt som problematiskt."

Det är min tolkning av det hela iaf.

Kan vi kanske sluta försöka hitta på nya ord, "dansa runt det hela" för att beskriva en sak.
Städare är ett bra exempel, vissa anser att det har negativ klang, så vi kallar det Sanitetstekniker... nä nu är det fel att säga det, så vi kallar det lokalvårdare... "Same Shit Different Name".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har skummat dina poster i den här tråden, och kan utifrån de posterna inse att du har en hel del hästar i stallet. Och säkert många vassa knivar i lådan också. Med tanke på att du skriver bra mycket bättre än mig och har en del vettiga argument.

Tack!

Skrivet av Beltet:

Det är inte diffust. Det blir det bara om man gör det så.

Så tror du att medbors inlägg som jag citerar är tillåtet enligt reglerna eller inte?

Anser du att mitt exempel ovan med två separata regler + exempel som tydligare eller mindre tydlig?

Skrivet av Beltet:

Därför är det så förvånande med hårklyverierna.
Jag läste orginalposten en gång och förstod precis hela innebörden och hade inga frågetecken alls.
Läste du texten noggrant? Eller kanske lite för noggrant?

Det blir mindre förvånande om man läst mer av mina gamla inlägg. Exempelvis denna tråd:
"SweClockers frågar ut politiska partier om teknik och spel".

Jag anser att sweclockers redaktion ska undvika politik så mycket som möjligt och jag anser att det som skrevs har en helt onödig politisk laddning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Låter bra att sakfrågorna med någon slags hyfsat tydlig teknikkoppling får diskuteras. Politiska diskussioner om helt andra ämnen eller där enskilda personer/politiker/partier diskuteras ska inte förekomma på Swec.

Även i övrigt i media, politiken och olika forum osv är det annars lite väl mycket person/parti snarare än sakfrågor. Det är viktigare vem personen är än vad denne har att säga.

Många vill gärna föra fram sin åsikt i olika politiska frågor, att det finns ett stort intresse av att diskutera politik märks ja. Kanske är det ett resultat av att de annars inte blir hörda och att obekväma el annorlunda åsikter inte tas på allvar av de etablerade politikerna. En del kan t ex ha en genuin oro eller ha en rimlig poäng i att ifrågasätta något, istället för att mötas med argument så möts de med tystnad och det som borde vara en levande debatt tigs ihjäl.
Det handlar om debattklimatet, åsiktsfriheten och demokratin i allmänhet; som mycket väl kan behöva förbättras. Men det är inte en fråga med teknikkoppling och därmed inget för Swec-forumet.

Sen går det ju inte heller att komma ifrån att en del gärna hugger på minsta lilla och ibland inte vill ge sig utan att dra saker in i det längsta, även inom annat än politik. Säger du något som kanske kan tolkas som en förenkling/generalisering, där formuleringen inte är övertydlig eller bara skiljer sig från den gängse uppfattningen, är risken stor att du får mothugg av någon som till synes bara ligger och väntar på att slå till.
Det händer att man kan behöva förklara saker övertydligt och försöka möta argumenten redan innan, för att slippa gå in i diskussioner om saker som kan vara till synes självklara.

Permalänk
Inaktiv

Senaste tiden har det här forumet utvecklats till ett jävla jagande på alla som inte är PK, ni uppmuntrar till diskussion så länge vi har samma åsikt som er. Övrigt blir man censurerad eller får inlägg borttagna. Ni verkar vara förvirrade och inte veta vad ni vill. Förklarar varför de flesta inte skriver i trådar eller har annonsblockerare på.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nikwad:

Kan vi kanske sluta försöka hitta på nya ord, "dansa runt det hela" för att beskriva en sak.
Städare är ett bra exempel, vissa anser att det har negativ klang, så vi kallar det Sanitetstekniker... nä nu är det fel att säga det, så vi kallar det lokalvårdare... "Same Shit Different Name".

Eufemismer kallas det

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Mig veterligen har ingen annonsör någonsin haft en åsikt om ämnet. Inte som de har framför till oss i alla fall.

Däremot har vi som jobbar här det, de som modererar forumet, medlemmar och potentiella medlemmar som känner sig alienerade av ”tugget” med flera åsikter om det.

Varför inte vara ärliga då och skriva det i artikeln, våra moderatorer är less på att ta bort inlägg som inte delar deras åsikt och låsa trådar som enligt dom har gått för långt.

Det är svårt att "äta kakan och ha den kvar". Jag kan anse att antingen så tillåter ni politik i trådarna eller så undviker ni dom helt och hållet.
Jag blir själv väldigt trött att hålla reda på vad som är okej, enligt era moderatorer, att skriva om och inte, när ni lägger upp diverse artiklar om klart laddade politiska ämnen.

Eller bara gör så här, ta bort kommentarstråden för artiklar som kan ha en politiskvinkel. Då sparar ni nog mycket tid för era moderatorer.

Skrivet av twit:

Eufemismer kallas det

Tack xD
Då har jag ännu ett ord lägga till banken

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon277728:

Senaste tiden har det här forumet utvecklats till ett jävla jagande på alla som inte är PK, ni uppmuntrar till diskussion så länge vi har samma åsikt som er. Övrigt blir man censurerad eller får inlägg borttagna. Ni verkar vara förvirrade och inte veta vad ni vill. Förklarar varför de flesta inte skriver i trådar eller har annonsblockerare på.

Communityt har slagit rekord i forumaktivitet de senaste åren så bilden av att ingen skriver i trådarna här är inte korrekt.

Annonsblockerare verkar också ganska ”stabilt” över tid och handlar mer om annonser än om forumet i vår erfarenhet.

Angående förvirring. Tycker du att vi sänder mixade budskap här eller vad är det du tänker att vi inte ”vet vad vi vill”?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Asså, vill man gå fullblown retard och mata sina politiska idéer med sina gelikar och annat konstigt folk finns alltid flashback öppet

Håller med dig. Jävligt konstigt att det inte finns fler eller annat svenskt forum som tillåter politik än flashback. Diskussioner spårar ut rätt fort på flashback och det är alltid samma jargong. Man måste hålla med alla jävla nazzar där annars är man kommunist och PK.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nikwad:

Varför inte vara ärliga då och skriva det i artikeln, våra moderatorer är less på att ta bort inlägg som inte delar deras åsikt och låsa trådar som enligt dom har gått för långt.

Det är svårt att "äta kakan och ha den kvar". Jag kan anse att antingen så tillåter ni politik i trådarna eller så undviker ni dom helt och hållet.
Jag blir själv väldigt trött att hålla reda på vad som är okej, enligt era moderatorer, att skriva om och inte, när ni lägger upp diverse artiklar om klart laddade politiska ämnen.

Eller bara gör så här, ta bort kommentarstråden för artiklar som kan ha en politiskvinkel. Då sparar ni nog mycket tid för era moderatorer.

Tack xD
Då har jag ännu ett ord lägga till banken

Väldigt många klarar av att hålla en god ton så totalförbud känns inte som om det ligger i någons intresse att införa.

Tolkningen du gör om att det det handlar om att moderatorer är trötta på att ta bort inlägg vars åsikter de inte delar är en ganska tråkig karikatyr av både det du citerar och det som står i artikeln. Det står ju uttryckligen vad syftet är:
”Vad vill vi uppnå?

Helt enkelt en trevlig stämning där alla kan känna sig välkomna att i första rummet diskutera teknik, datorer, komponenter, spel och andra angränsande områden. I slutändan är det inte mer komplicerat än så.”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skuttar i säng här om någon skulle undra varför de inte får svar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Felbon:

Jävligt konstigt att det inte finns fler eller annat svenskt forum som tillåter politik än flashback.

Vi glider in på politik rätt ofta på sporthoj.com. Elpris, elbilar och Ukraina är heta topics. Aktiva moderatorer. Precis som för flashback tillåts inget olagligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Communityt har slagit rekord i forumaktivitet de senaste åren så bilden av att ingen skriver i trådarna här är inte korrekt.

Annonsblockerare verkar också ganska ”stabilt” över tid och handlar mer om annonser än om forumet i vår erfarenhet.

Angående förvirring. Tycker du att vi sänder mixade budskap här eller vad är det du tänker att vi inte ”vet vad vi vill”?

Märkligt då ni själva gick ut med att ni har många medlemmar dock större delen inte är aktiva i forumet, nog för att detta var ett tag sedan men har kanske ökat senaste året.

Mixade budskap i form av att ni uppmuntrar till diskussion men raderar inlägg som inte delar er åsikt. Ni verkar dra likhetstecken mellan woke och rasist/sexism(wtf?). Och skulle det komma upp på tal om missnöjet med en eller flera karaktärer i en film eller spel ja då dyker detta inlägg upp: *Tråd rensad, håll er till ämnet*

Hur som helst är det erat forum så ni får göra vad ni vill, min åsikt är iaf att Sweclockers forum har förvandlats till Butthurtclockers senaste åren där man raderar/censurerar och skickar ut varningar då ens inlägg inte följde en moderators åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon277728:

Märkligt då ni själva gick ut med att ni har många medlemmar dock större delen inte är aktiva i forumet, nog för att detta var ett tag sedan men har kanske ökat senaste året.

Mixade budskap i form av att ni uppmuntrar till diskussion men raderar inlägg som inte delar er åsikt. Ni verkar dra likhetstecken mellan woke och rasist/sexism(wtf?). Och skulle det komma upp på tal om missnöjet med en eller flera karaktärer i en film eller spel ja då dyker detta inlägg upp: *Tråd rensad, håll er till ämnet*

Hur som helst är det erat forum så ni får göra vad ni vill, min åsikt är iaf att Sweclockers forum har förvandlats till Butthurtclockers senaste åren där man raderar/censurerar och skickar ut varningar då ens inlägg inte följde en moderators åsikt.

Det är ju inte jättekonstigt att man ser en koppling mellan rasism/sexism och människor som klagar över "woke" när detta dyker upp med varandra konstant verkligen. Det har i princip blivit synonymt med varandra nu. I alla fall i svenska forum. Det är otroligt tröttsamt och tar all värdighet ur diskussionen direkt.

Konstigt, att jag som gjort 3000 inlägg aldrig känt mig censurerad. Trots att jag fått inlägg borttagna i diverse off topics som jag är mästare att delta i. Har tråden blivit rensad, med en håll er till ämnet är för att vi oftast lämnade ämnet för 10 inlägg sen eller mer.. Den typen av moderering gör att trådar ofta håller sig värda att läsa. Lite självinsikt kan man väl ha. Det känns som att den som är mest butthurt här - faktiskt är du.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av sniglom:

Jag anser att regeln är utformad på ett sätt som insinuerar att de som använder ordet woke har ett problem med kvinnor eller icke-vita på arbetsplatsen(!), i spel och serier. Det menar jag på är en onödig politisering i ett regelverk.

Här är ett ickepolitiskt exempel på hur regeln skulle kunnat vara utformad:
"Vi har tyvärr behövt förbjuda diskussioner relaterade till 'woke' eftersom diskussionerna ofta spårar ur och stjäl oproportionerligt mycket tid från våra moderatorer."

Vilket mervärde ger swecs formulering över mitt exempel ovan?

Skrivet av UndaC:

Det exemplifierar vilken typ av inlägg vi syftar på. Det är syftet

Tycker originalposten var superb fram tills stycket sniglom hängt upp sig på då det enligt mig avviker från formen på övrig text och komiskt nog kan tolkas som effektsökande och ställningstagande liknande det beteende ni syftar till att stävja.

Stycket är ett utmärkt exempel på formuleringar som nästan garanterat skulle få efterföljande diskussion att urarta om det varit skrivet under annan forumdel och lätt ändrad kontext.

"Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes."

Dold text

Tycker f.ö. att reglerna är bra @ondac och förstår precis vad ni menar, men förstår också @snigloms invändning.

Eller så har jag missförstått precis allt 😂

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Trist att se ytterligare ett forum gå i graven. Fegt agerande. Allt som inte är ett lagbrott ska vara tillåtet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stenis72:

bara bra fatar inte varför det ska pratas om massa annat som inte har med teknik komponenter mm att
göra. Vill man prata politik eller covid-19 kan man väll göra det någon annan stans. Går ju inte in på någon politisk sida
och pratar om moderkort eller snackar minne på covid-19 forum.

Vädigt många populära trådar på Sweclockers har absolut inget med teknik att göra och jag ser inte varför någon skulle tycka att sådana trådar är ett problem heller utan du väljer ju själv vad du vill läsa.

Att hålla starka politiska åsikter utanför detta forum tycker jag dock är en väldigt bra ide.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon88212:

Trist att se ytterligare ett forum gå i graven. Fegt agerande. Allt som inte är ett lagbrott ska vara tillåtet.

Fruktansvärt dålig idé. Det finns forum du kan hänga på om det är det enda du är ute efter. Problemet är dock att dessa forum har en sällan skådad låg nivå och kvalitet. Av just den anledningen.

SweClockers gör sig bättre så här och kommer fortsätta gå starkt. Många ställen i samhället har trivselregler som inte är satta utefter lagar utan bara för att öka trivsel. Knappast något fel att göra det på ett forum heller.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i vad @snigloms invänder emot, nämligen att diskussioner kring begreppet "woke" och vad det generellt förknippas med likställs med rasism och sexism.

Vi kan ta James Bond som exempel. Det har under 1-2 års tid pågått en diskussion om nästa Bond skall vara en kvinna, mörkhyad, icke-binär, etc. Då existerar givetvis olika åsiktsläger, vilket i sig är naturligt för vi är tänkande individer och sunt därför att förhoppningsvis så kommer vi fram till något bra i slutändan. Dock anses det "woke" att ha en avvikande åsikt i denna fråga, därför att JB traditionellt har gestaltats på ett särskilt sätt i decennier, en generation har nästintill växt upp och dött men denna bild.

Problematiken är att en person skall få lov att säga "nej tack, jag vill ha en vit heterosexuell man som James Bond" utan att omgående stämplas som rasist, sexist, för det har ingen koppling vid en första anblick, det är en subjektiv åsikt. Skälet till att detta görs är bland annat twitter, normen på sociala medier idag är inte att du nödvändigtvis behöver ha rätt (moraliskt eller logiskt), du måste bara få din meningsmotståndare att se dum eller ond ut och därför kastas och smetas epitet ut till höger och vänster.

Om det däremot i samma andetag skulle yttras att JB ej skall vara kvinna därför att kvinnor är dummare än män, ja då är personen uppenbarligen sexistisk för det finns inga belägg för att kvinnor har lägre IQ än män.

I slutändan så tror jag att en stor anledning till det giftiga samtalsklimat vi har idag i samhället ironiskt nog generellt delvis skapas av denna rädsla att låta människor uttrycka sig fritt, för risken är att det blir obehagligt och kränkande och det är negativt för olika privata plattformar för de kan förlora användare på det.

Det leder dock till att diskussioner endast hålls i slutna grupper, avvikande forum, etc, det skapas förakt mellan olika grupperingar, missförstånd och framförallt så tolkar grupperna varandra och förmedlar en bild till sina "medlemmar" utan att faktiskt ha en diskussion sinsemellan och försöka förstå varandra först, vilket ger fritt spelrum att manipulera sönder människor och få dem att hata mer än någonsin.

Hursomhelst så anser jag att det står Sweclockers fritt att stifta vilka regler de vill och se till att de efterlevs.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vädigt många populära trådar på Sweclockers har absolut inget med teknik att göra och jag ser inte varför någon skulle tycka att sådana trådar är ett problem heller utan du väljer ju själv vad du vill läsa.

Att hålla starka politiska åsikter utanför detta forum tycker jag dock är en väldigt bra ide.

tycker bara det är för mycket kan vi inte för det mesta hålla ås till teknik och sånt som Sweclockers var tänkt
från början och skippa massa annat som inte hör hit

Permalänk

Inte konstigt att sweclockers inte vill vara ansvarig utgivare till politik som ofta väcker starka känslor.
Och viss politik som vinster i välfärden, migrationspolitisk är ju väldigt svårt att få en debatt om t.ex. grafikkort att handla om.
Miljöpolitik kan däremot ibland bli kärnämnet om en tillverkare väljer att inte skicka med det ena och andra med denna motivering.

Man man måste vara lite pragmatisk. Skapar sweclockers en nyhetsartikel om att en tillverkare väljer att inte skicka med något för miljönsskull så blir det i denna artikel en miljödebatt om just detta. Att däremot skapa en helt annan tråd om bensinskatten är en annan sak.
Samma gäller saker som kemikalieskatten som kanske höjs eller sänks. Såklart att en sådan nyhetsartikel kommer innehålla inlägg som diskuterar denna miljöpolitik.

Permalänk
Medlem

Klart att den här tråden spårar ur

Skämt åsido så tycker jag personligen att det på det stora hela är en positiv förändring, även om jag får hålla med om resonemanget @sniglom för (om än aningen overkill kanske ). Nu tror jag mest det handlar om att slippa sådana diskussioner öht., men det kan lätt tolkas som ett politiskt ställningstagande i den identitetspolitiska riktning vi ser på så många ställen idag och som många, inklusive mig, tycker är högst olycklig.

Det blandas lite hejvilt i det stycket överlag. Tror de flesta håller med om att uttalanden som enbart syftar till att kränka specifika grupper inte ska vara tillåtet, men sen blandas det med det lite märkliga uttalanden om att kultur och identitet inte är politik (?) och fördummar (medvetet?) ner hela "woke"-debatten på ett sätt som ofta görs i ... vissa politiska kretsar för att tysta och sabotera debatt.

Förstår att ni vill slippa de diskussionerna, men då känns det vettigare att skriva det rakt ut istället. Stora delar av det stycket känns helt onödigt. Skulle räcka med följande i mina ögon:

Citat:

Uttalanden som sker enbart för att kränka eller provocera specifika grupper ligger under ramen för våra trivselregler och kommer vid upprepade förbrytelser leda till avstängning.

Som sagt, förutom det så är det högst välkommet och med vettiga (för sidan) gränsdragningar

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Väldigt väl utformade regler och riktlinjer tycker jag, bra där Sweclockers!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Personligen anser jag att woke handlar om pekpinnar till vad konsumenten ska känna och tycka, snarare än om inkludering. Visst finns det ett batteri av åsikter som woke associeras med, men det centrala är att påtvinga konsumenten en utbildning i vad som för närvarande är "rätt" åsikter. Vad som är rätt åsikter varierar över tid, men konceptet att försöka trycka på konsumenten åsikter är en central och statisk del. Som en tankeövning vill jag lämna ordet propaganda till läsaren. Budskapet och metoderna till att utföra propaganda förändras över tid, men konceptet är alltid det samma, åsiktspåverkan av konsumenten.

Jag tycker det är sjukt sorgligt att woke har fått denna associationen. Jag vill inte kritisera dig för det, önskar bara upplysa så många som möjligt om det. Woke myntades som ett begrepp för att kontinuerligt vara uppmärksam. Huvudsakligen i avseende på förtryck, problematisk diskriminering, etc.
Därav att det används i den "pågående" formen woke ist för wake.

Uttrycket har sedan förvrängt av folk som inte ville behöva se annan hudfärg, homosexuella, transpersoner etc. Och tyvärr har detta sättet att använda ordet fåt mycket momentum. (Jag har inte spelat spelen du nämner så vet ej hur de används i dessa sammanhangen)

När jag läste samma stycke i reglerna så var det jag läste "snälla sluta använda en term som betyder att vara uppmärksam mot icke-inkluderande beteende som något negativt i spel". Men jag vet ju inte hur det var menat från Swecs redaktion.

Jag önskar att alla vore sluta använda woke som i någon negativ bemärkelse. För med den ursprungliga betydelsen är woke ett av de smartaste och finaste nya begeäppen på länge.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon88212:

Trist att se ytterligare ett forum gå i graven. Fegt agerande. Allt som inte är ett lagbrott ska vara tillåtet.

När tyckte du detta skedde? Egentligen har inga regelförändringar skett, det är bara en förtydling av en policy. Samma användare och innehåll sen innan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra början iallafall, Sweclockers har en del att jobba på här.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker det är sjukt sorgligt att woke har fått denna associationen. Jag vill inte kritisera dig för det, önskar bara upplysa så många som möjligt om det. Woke myntades som ett begrepp för att kontinuerligt vara uppmärksam. Huvudsakligen i avseende på förtryck, problematisk diskriminering, etc.
Därav att det används i den "pågående" formen woke ist för wake.

Uttrycket har sedan förvrängt av folk som inte ville behöva se annan hudfärg, homosexuella, transpersoner etc. Och tyvärr har detta sättet att använda ordet fåt mycket momentum. (Jag har inte spelat spelen du nämner så vet ej hur de används i dessa sammanhangen)

När jag läste samma stycke i reglerna så var det jag läste "snälla sluta använda en term som betyder att vara uppmärksam mot icke-inkluderande beteende som något negativt i spel". Men jag vet ju inte hur det var menat från Swecs redaktion.

Jag önskar att alla vore sluta använda woke som i någon negativ bemärkelse. För med den ursprungliga betydelsen är woke ett av de smartaste och finaste nya begeäppen på länge.

Jag skulle hävda att ordet "woke" har både din betydelse och den andra, allt beroende på vem det syftar på.

Woke syftar på "personen har endast tankar som fås av media". Jämfört med "woke", person som är en nörd och har sett fler aspekter ur något som inte alla kanske har sett, gjort en djupare analys och kommit fram till en helt annan slutsats.

Detta exempel kanske inte är jättebra men om vi tar elpriser just nu för att det är aktuellt.

Woke kan vara att Sverige måste säkra egen elproduktion. Woke kan också vara att vi använder för mycket el och vi måste värna om klimatet.

Permalänk
Medlem

Herregud, att folk orkar lägga ner så mycket energi på slänga ord som censur, Stalin, diktaturer, woke osv.
Ta ett andetag och kom ihåg att Swec är ett forum på internet och vill man diskutera politik finns det andra forum 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag skulle hävda att ordet "woke" har både din betydelse och den andra, allt beroende på vem det syftar på.

Woke syftar på "personen har endast tankar som fås av media". Jämfört med "woke", person som är en nörd och har sett fler aspekter ur något som inte alla kanske har sett, gjort en djupare analys och kommit fram till en helt annan slutsats.

Detta exempel kanske inte är jättebra men om vi tar elpriser just nu för att det är aktuellt.

Woke kan vara att Sverige måste säkra egen elproduktion. Woke kan också vara att vi använder för mycket el och vi måste värna om klimatet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Woke

Permalänk

Om jag tycker något är Woke och en svart person tycker något annat är Woke? Vad är Woke då? Vem har tolkningsföreträde?

Permalänk
Medlem

Det går inte att komma undan att Sweclockers tightar till åsiktskorridoren, vilket också ligger i tidens anda. Kring detta kan man, helt naturligt, anlägga flera olika perspektiv.

Att inte kunna diskutera ett fenomen, vad det än är, med hänvisning till att det blir betungande att moderera är svagt. Det ligger under kategorin, "gör ert jobb, i det jobbet ingår att moderera". Det finns redan regler för hur forumets medlemmar ska agera för att får vara en del av Sweclockers, rimligtvis är det en del av forumledningens arbete att se till att de efterföljs.

Hur jag än vänder och vrider på den här situationen anser jag att Sweclockers kommer ut som ett sämre forum efter klargörandet i artikeln. Det blir något lite mer torftigt, något lite mer ängsligt, något lite mer fegt. Sweclockers har aldrig (åtminstone inte under min medlemstid) varit enbart ett datorforum, Sweclockers har varit större än så. Sweclockers har varit en del av livet för många. Hela livet. Det blir inte mycket finare än det. Jag menar att detta är ett steg, om än pyttelitet, i riktning att säga åt medlemmarna vad de ska tycka (uttrycka), att komma med pekpinnar. Att inte få diskutera relativt fritt kring fenomen i samhället i samband med t.ex. kulturella uttryck som film, musik o.s.v. är trist och bidrar till ett konformistiskt samhälle. Det är inte att stå upp för grundläggande anständighet, det är något helt annat.

Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser, Sweclockers har lagt än liten liten sten på den vägen. Tar jag i från tårna? Kanske det. Men jag avskyr begränsningar av den här typen.

Slutligen, den bilden(seriestrippen) Jacob lägger ut, vad är poängen? Att provocera eventuella meningsmotståndare en smula? Gött, jag gillar det, då kan man diskutera kring det och kanske i bästa fall lära sig något. Tystnadskultur/cancelkultur är nästan aldrig bra. Tycker jag.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag