Sonys flaggskepp får OLED-panel från Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Oj, jag levde i villfarelsen att 60-talet var nån slags guldålder. Min lägenhet är byggd 1969 och är en jäkla bunker. Jag hade stora problem med mobiltäckning i många år, och FM-radio gick inte utan tejpad antenn på fönstret...
Har kört hemmabio med surround och 12"-sub sen 1998, och inte ett enda klagomål sen dess. Kanske beror nåt på att jag isolerat frontar och sub från golvet med villaplattor och sånt där vibrationshämmande industrigummi från Trelleborg som man har under stora maskiner...
Har länge velat flytta till något större, men att kunna dra på en film 4 på natten utan att någon klagar är värt så sjukt mycket för mig. Blir nog hus härnäst, men nu är ju husmarknaden helt jäkla galen tyärr.

Haha, ja när jag bodde i miljonprograms-betongsugga så var vardagsrummet vägg i vägg med grannens kök. Då fick jag dricksa pga trasiga glas en gång och det var med 4x6,5:or som inte gick vidare djupt. Så det beror nog på ifrån hus till hus.

Det här var 20 år sen så jag var ung och till och med dummare...

I nya lägenheten hade jag ingen WiFi på balkongen för dom kör typ argon i fönsterruterna för att få ned värmeledningen. Man fick ha balkongdörren öppen om man ville surfa Youtube.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Uppenbarligen. För mig har högtalarsystem aldrig vart "fula". Ljudet är (minst) halva upplevelsen för mig och då får det både ta lite plats och kosta. Samtidigt så har ljudanläggningen fått tummen upp av tanten hemma så den smälter ju in hyffsat i vardagsrummet, och allt krångel med olika enheter sköter min Logitech Harmony-fjärr (tyyvärr sjunger den svanesång och kommer försvinna från hyllorna). Ljudanläggningen kostar nog > 50.000 om man räknar allt. Bara subban kostar väl som en 65" LG Oled.
Men till Rapport duger inbyggda ljudet bra (även om jag aldrig skulle använda det)

Hoppas Sonys modeller kommer i lite större storlekar och får tummen upp av herr @Laxpudding så kan det ev bli uppgradering på den gamle 2017-LG'n. Ser riktigt intressanta ut!

EDIT: Ska tillägga att jag bor i villa...

Som en 40-åring som åker omkring med baslåda och högtalare som maxar 120A-generatorn kan jag säga att alla bekanta (jag är den enda jag själv känner som håller på och bygger billjud på fritiden, så jag känner inte direkt billjudsfolk) som satt sig i bilen för en provlyssning sett rätt fundersam ut innan om varför i helsike man ska lyssna på billjud... 30 sekunder senare så gapflabbar dom.

Det är folk som sätter sig i en ny stock Volvo med "dyra" ljudsystemet och tycker det låter fantastiskt! Och det är exakt samma med hemmabio. Folk tror att det är som på bio... det är 10 gånger bättre om man faktiskt har lagt ner tid, själ och varierad summa pengar. Nu låter nog ett bra stocksystem bättre rent tekniskt om man ska sitta och finlyssna i icke skadliga volymnivåer... mitt är mer gjort för att spela Pantera så så att öronen fladdrar men utan att det skär i dom när Dimebag kommer in och solar... typ.

Så som du säger, folk vet bara inte bättre för dom har aldrig varit särskilt intresserade. För mig personligen är nog ljudet 85 % av upplevelsen. Hade jag 100 tkr i budget skulle jag lägga 15 tkr på bild och 85 tkr på ljud, kallibrering av ljudet och ljudbehandling av rummet. Lätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Eller så vet dem bättre, vilket bevisats i otaliga tester där audiofiler åkt på nit efter nit. Betalar tusentals kronor för tjoller som Monster kablar som ska vara isolerade mot gud vet vad för "bästa ljud" men som i blindtest förlorar mot en kabel från Clas Ohlson. Samma med ljudsystem, de billigaste skorrar om man brakar på (och saknar bas) men man behöver inte betala mycket för att få ett väldigt kompetent ljud.

Annat är det med en skärm. En billig skärm klarar inte ens nära på det en bra skärm klarar. En Led/Qled, oavsett prisklass, kan inte prestera äkta svärta dvs äkta svårt. Detta är fakta, och ser man inte skillnaden där bör man uppsöka en optiker. Det är såklart bara ett exempel, ljusstyrka och HDR kvalité, halos/bleeding och för den delen krossade svärta ser till och med en amatör. Det går inte att missa...ljud däremot? Nja, så länge de finns en bas och diskanten inte skorrar så kommer 90% av folket vara nöjda. Det svider såklart när man köpt en 9.1 Dolby Atmos och gästerna inte hör skillnad mot en 5.1 från Elgiganten. Men såklart, det gör inte audiofiler heller i blindtest...de är mycket som bara sitter i huvudet

Tycker själv en behöver uppsöka öronläkare om en inte hör skillnad på ljud från dessa system. Många som inte är beredda att betala för bra ljud säger väl att de inte hör skillnad, eller bryr sig inte ens om att försöka, men att skillnaden bara skulle sitta i ens huvud känns... befängt! Du kan säkert ha en poäng i att de säljer kablar i olika prisklasser för att ökad merförsäljning och att det ger lite i skillnad, och att du kan få "helt ok" ljud även från billig ljudsystem, men att det inte skulle löna sig att gå upp i prisklass skulle jag säga är ren och skär lögn. Sen är inte 9.1 Dolby Atmos, då nian är antalet grundhögtalare och siffran efter . (i detta fall 1) är subwoofern. Kan ju såklart vara flera, och då reflekterar siffran det. Men poängen är att om du ska ha Atmos så skrivs det ut som t.ex. 7.2.4 där siffran efter andra punkten är antalet Atmos-kanaler i taket (eller som riktade högtalare på frontarna).

Permalänk
Medlem

Har själv en Sony 65 a9g, och deras acoustic surface högtalare är bättre än vad jag vågade hoppas på. Planen var att köra TVn som center och sen ett par rejäla golvare som L/R. Men ärligt talat känns det inte särskilt akut, ljudet är riktigt bra, och för vardagsrummet så kan nog bara TVn räcka för mig.

Som kontext är planen att bygga en dedikerad bio i källaren med AT-duk, projektor, IB subwoofers osv så målet med vardagsrummet är inte max bas utan lite lugnare tittande, och då räcker inbyggda acoustic surface ljudet långt i mitt tycke.

Mitt förra system var för övrigt en 11.2 setup med Kef iq serie som högtalare , dubbla svs dubbar, Denon receiver plus Marantz slutsteg, så har lite erfarenhet av även mer påkostat ljud att jämföra med. Klart att TVn inte matchar det, men är olika användningsområden i min värld.

Permalänk

Nån som har en gissning på Hur lång tid det kan ta till en 55tum kostar typ 15-20k? ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Nån som har en gissning på Hur lång tid det kan ta till en 55tum kostar typ 15-20k? ?

BF 2023

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är mycket hype nu, men när jag tittar på det klippet och de pratar om "pure white" tycker jag det mest ser utfrätt ut och inte någonting som bidrar till renare eller klarare bild på något sätt. Så är själv lite skeptisk till skillnad från i början när jag också hoppade på hype-tåget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är mycket hype nu, men när jag tittar på det klippet och de pratar om "pure white" tycker jag det mest ser utfrätt ut och inte någonting som bidrar till renare eller klarare bild på något sätt. Så är själv lite skeptisk till skillnad från i början när jag också hoppade på hype-tåget!

Överlag rätt svårt att försöka visa kvaliteten på en ny displayteknik som video som ska visas på våra skärmar med vanlig gammal teknik
Vit tror jag nog de kan fixa utan att fräta ut den. Det jag är mer orolig är nog mer det som laxpudding varit inne på gällande ev överdrivna rödtoner.
(eller det jag är mest tveksam till är nog när priserna blir i närheten av vettiga - sen kommer oro över praktisk ljusstyrka kontra burn-in och ev barnsjukdomar - i tät följd med rödtonerna...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Överlag rätt svårt att försöka visa kvaliteten på en ny displayteknik som video som ska visas på våra skärmar med vanlig gammal teknik
Vit tror jag nog de kan fixa utan att fräta ut den. Det jag är mer orolig är nog mer det som laxpudding varit inne på gällande ev överdrivna rödtoner.
(eller det jag är mest tveksam till är nog när priserna blir i närheten av vettiga - sen kommer oro över praktisk ljusstyrka kontra burn-in och ev barnsjukdomar - i tät följd med rödtonerna...)

Jo, såklart!

Det röda är tydligen en vattendelare. LTT menar ju att det handlar om mer vibranta färger som poppar ut och levandegör bilden på ny nivå medan andra (Laxpudding) ser det som ett problem. Så ska bli spännande att se själv som visningsexemplar i butik vid möjlighet. För enda egentliga riktiga bedömning är ju egentligen irl och inte genom "andrahandsskärm". (våra monitorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är mycket hype nu, men när jag tittar på det klippet och de pratar om "pure white" tycker jag det mest ser utfrätt ut och inte någonting som bidrar till renare eller klarare bild på något sätt. Så är själv lite skeptisk till skillnad från i början när jag också hoppade på hype-tåget!

De pratade om "färgtonen" (eller snarare avsaknad av densamma) på vit. Inte detaljerna i vitt.

Teoretiskt så är även detaljerna i highlights bättre eftersom man pga den högre ljusstyrkan inte behöver tone-mappa HDR-signalen lika hårt.

Ingen av dessa två återges nödvändigtvis alls i ett Youtube-klipp, förstås. edit: ahh, som ni redan konstaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är mycket hype nu, men när jag tittar på det klippet och de pratar om "pure white" tycker jag det mest ser utfrätt ut och inte någonting som bidrar till renare eller klarare bild på något sätt. Så är själv lite skeptisk till skillnad från i början när jag också hoppade på hype-tåget!

Nyfiken fråga; vad för typ av skärm såg du klippet ifrån och tyckte det vita var "utfrätt"? Spelar ju stor roll vad för panel du tittar på via En LCD kan ju inte visa svärtan från en OLED korrekt liksom

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

FlatpanelsHD, Hands-on: Sony A95K QD-OLED, X95K miniLED LCD & other 2022 TVs

Demotillfället pekade på en subtil skillnad mellan QD-OLED och WOLED då apparaterna var vettigt inställda. Rätt förväntat, var inne på det tidigare. QD-OLED är bättre än WOLED men de kommer nog ha svårt att motivera stora prisskillnader.