Permalänk
Medlem

I min BRF (50-100 lgh) så gjorde vi en genomgång av alla medlemmars element-termostater. Vi har ingen elektrisk styrning per lgh utan varje radiator styr själv pådraget. Vi låste alla på max 8/10 och justerade flödet till varje stam i husen för att fördela flödet jämnt. Rätt trixigt så en rörfirma fick hjälpa med den detaljen.
Jag tror det är bra att kolla ibland så att det inte är så att någon har öppnat max på sin värme och då snor värme från alla andra.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Har knackat på alla ventiler och de funkar utmärkt. Har även luftat elementen både i år och förra året = ingen luft.
Servicekillen var här idag. Han knackade lite också och kontrolluftade ett element.
Han misstänkte att några element kanske måste spolas då det kanske samlats mineraler och annat under åren.

Han sa att han inte vill öka flödet hos mig, då måste alla hus kalibreras om.

Problemet verkar vara varma dagar +14 och kalla nätter och att systemet inte hinner med då det slås på under 14 C

Finns en sensor på en vägg som styr värmesystemet. Den kanske vill ha sig en dusch /kylspray ibland

aja baja! Inte påverka sensorn för då lurar du systemet att pusha ut mer värme och resten av de boende får för varmt. Det där med ventalition är svårt. Håller tummarna att ni får igång det snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

aja baja! Inte påverka sensorn för då lurar du systemet att pusha ut mer värme och resten av de boende får för varmt. Det där med ventalition är svårt. Håller tummarna att ni får igång det snart.

Nä det känns ju lite fel men situationen är desperat. Jag har gärna lite svalare inne och är normalt ingen som klagar och hade det varit 18 C hade jag inte haft några problem. Jag har bott i lägenhet tidigare där det blev kyligare under vår och höst men aldrig att det var 15 C

Jag ska skriva till föreningen och se om vi kan komma fram till en lösning.

Om de kompenserar mig för ökad elkostnad kan jag forsätta köra en egen fläkt eller elradiator. Skulle nog föredra elradiator.

Annars kanske man kan tappa upp badkaret och handfat med skålhett vatten på kvällen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä det känns ju lite fel men situationen är desperat. Jag har gärna lite svalare inne och är normalt ingen som klagar och hade det varit 18 C hade jag inte haft några problem. Jag har bott i lägenhet tidigare där det blev kyligare under vår och höst men aldrig att det var 15 C

Jag ska skriva till föreningen och se om vi kan komma fram till en lösning.

Om de kompenserar mig för ökad elkostnad kan jag forsätta köra en egen fläkt eller elradiator. Skulle nog föredra elradiator.

Annars kanske man kan tappa upp badkaret och handfat med skålhett vatten på kvällen?

Kan vara en inställningsgrej på centralen som spökar.

Jag vet i mitt egna hus att just området mellan +5°C till 0°C brukar upplevas som kallast i huset. När det kryper ner till -10°C och vidare blir det snarare för varmt i huset. Värmepumpen följer en kurva för hur varmt vatten den skickar relativt utetemperaturen, och just i detta området brukar värmekurvorna vara lite väl konservativa i värmepumpar av någon anledning. Kolla om den som har ansvar för anläggningen kan påverka kurvan i just detta området (man kan det tom i min urgamla BVP) några grader, så att centralen skickar lite extra varmt när det börjar bli höst.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Kan vara en inställningsgrej på centralen som spökar.

Jag vet i mitt egna hus att just området mellan +5°C till 0°C brukar upplevas som kallast i huset. När det kryper ner till -10°C och vidare blir det snarare för varmt i huset. Värmepumpen följer en kurva för hur varmt vatten den skickar relativt utetemperaturen, och just i detta området brukar värmekurvorna vara lite väl konservativa i värmepumpar av någon anledning. Kolla om den som har ansvar för anläggningen kan påverka kurvan i just detta området (man kan det tom i min urgamla BVP) några grader, så att centralen skickar lite extra varmt när det börjar bli höst.

Man skulle kunna knäcka kurvan just kring denna temperatur (pusha den lite uppåt i värme). Men det vet jag inte är nått som alla pannor kan köra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Man skulle kunna knäcka kurvan just kring denna temperatur (pusha den lite uppåt i värme). Men det vet jag inte är nått som alla pannor kan köra.

Jag tror de kör på bergvärme när det inte är så kallt och kör elpatroner när det inte räcker till.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies