Läsa medicin (hobbyläkare) på fritiden?

Permalänk
Medlem

Läsa medicin (hobbyläkare) på fritiden?

Hej

Jag är väldigt intresserad av hälsa och människokroppen.

Jag ville dock aldrig bli läkare och träffa patienter.

Jag elektronikingenjör, som idag jobbar främst med programmering, har jobbat mycket inom medicinteknik och varit i kontakt med både läkare och kirurger.

Finns det tips på bra litteratur om man vill bli "hobbyläkare" och studera i egen takt?

Obs! Denna kunskap är inget jag tänkt använda för att knäppa riktiga läkare på näsan,
utan för att lära mig mer om mig själv och även kanske ställa enklare diagnoser på mig själv och min familj.

Jag har även en del idéer för medtech startups där jag skulle ha nytta av dessa kunskaper.

Jag har heller inte tänkt mig några specialområden utan mer generellt och översiktligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har inga konkreta råd att ge annat än att kolla upp introduktionskurser för medicinprogram och sen gå på deras kurslitteratur. 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tror @Gorian är inne på rätt spår. Kolla vad läkarna läser under sitt första år och plocka upp samma literatur.

Därtill vet jag att det finns något som heter JÖK (Juridiks Översikts Kurs). Det kanske finns något liknande för Medicin?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

https://guide.bibl.liu.se/c.php?g=145151&p=1145445

Här är ca 60 böcker du kan börja med. Sen tillkommer att läsa hundratals vetenskapliga artiklar, samt kurser inom kemi/biokemi. Och några vetenskapskurser också så du kan tolka och ta till dig artiklarna på ett adekvat sätt.

Sen kan du välja inriktning och läsa minst lika många böcker till.

Lycka till!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tror @Gorian är inne på rätt spår. Kolla vad läkarna läser under sitt första år och plocka upp samma literatur.

Därtill vet jag att det finns något som heter JÖK (Juridiks Översikts Kurs). Det kanske finns något liknande för Medicin?

Jag tror att de får välja ett annat namn med tanke på vad förkortningen blir.

(Finns även handeslrättslig översiktskurs för övrigt, som har en lite annan vinkel än juridisk dito.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har inga konkreta råd att ge annat än att kolla upp introduktionskurser för medicinprogram och sen gå på deras kurslitteratur. 🤷‍♂️

Skrivet av GLaDER:

Jag tror @Gorian är inne på rätt spår. Kolla vad läkarna läser under sitt första år och plocka upp samma literatur.

Därtill vet jag att det finns något som heter JÖK (Juridiks Översikts Kurs). Det kanske finns något liknande för Medicin?

Hmm verkar inte vara tillgängligt för oss icke värdiga Kanske nån förstaårsstudent som hänger på Sweclockers kan hjälpa?

Skrivet av talonmas:

https://guide.bibl.liu.se/c.php?g=145151&p=1145445

Här är ca 60 böcker du kan börja med. Sen tillkommer att läsa hundratals vetenskapliga artiklar, samt kurser inom kemi/biokemi. Och några vetenskapskurser också så du kan tolka och ta till dig artiklarna på ett adekvat sätt.

Sen kan du välja inriktning och läsa minst lika många böcker till.

Lycka till!

Eftersom jag sa att jag mest var intresserad av översikt (anatomi, immunologi etc) så faller redan 80-90% av böckerna bort
Men jättebra länk. Tack! Om inga mer konkreta råd ger (lista med kurslitteratur per årskurs) så finns det en del bra förslag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag är väldigt intresserad av hälsa och människokroppen.

Jag ville dock aldrig bli läkare och träffa patienter.

Jag elektronikingenjör, som idag jobbar främst med programmering, har jobbat mycket inom medicinteknik och varit i kontakt med både läkare och kirurger.

Finns det tips på bra litteratur om man vill bli "hobbyläkare" och studera i egen takt?

Obs! Denna kunskap är inget jag tänkt använda för att knäppa riktiga läkare på näsan,
utan för att lära mig mer om mig själv och även kanske ställa enklare diagnoser på mig själv och min familj.

Jag har även en del idéer för medtech startups där jag skulle ha nytta av dessa kunskaper.

Jag har heller inte tänkt mig några specialområden utan mer generellt och översiktligt.

Det finns många högkvalitativa kurser inom medicin på edX och Cousera. Har själv läst en kursserie i neurovetenskap producerad av Harvard (när jag läste kurserna gick jag parallellt med dem som läste på campus och delade bland annat kursforum - men en något stympad variant finns fortfarande på edX), immunologi vid Rice (edX) och om microbiomet vid University of Colorado/Builder (Coursera). Ofta kan man läsa kurserna gratis, om man inte vill ha kursintyg (när jag läste var det gratis att få ett enklare intyg).

/M

Permalänk
Medlem

Första kursen på läkarprogrammet på Göteborgs universitet använder boken Human Anatomy: https://www.pearson.com/store/p/human-anatomy/P100001204125/9....

I den första kursen lärde vi oss om anatomi, vävnad och cellbiologi. Det är inte förrän efter de första två åren du läser om sjukdomstillstånd i stor utsträckning utan de första två åren handlar om den friska kroppen.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Det finns många högkvalitativa kurser inom medicin på edX och Cousera. Har själv läst en kursserie i neurovetenskap producerad av Harvard (när jag läste kurserna gick jag parallellt med dem som läste på campus och delade bland annat kursforum - men en något stympad variant finns fortfarande på edX), immunologi vid Rice (edX) och om microbiomet vid University of Colorado/Builder (Coursera). Ofta kan man läsa kurserna gratis, om man inte vill ha kursintyg (när jag läste var det gratis att få ett enklare intyg).

/M

Aha intressant!

Skrivet av Seziuo:

Första kursen på läkarprogrammet på Göteborgs universitet använder boken Human Anatomy: https://www.pearson.com/store/p/human-anatomy/P100001204125/9....

I den första kursen lärde vi oss om anatomi, vävnad och cellbiologi. Det är inte förrän efter de första två åren du läser om sjukdomstillstånd i stor utsträckning utan de första två åren handlar om den friska kroppen.

Tack! Kanske börjar med den boken då!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Försök hitta någon trevlig fysiologi alternativt patofysiologi-bok! Spännande läsning!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750