Skrivet av Lussarn:
Har du Witcher 3 som någon slags baseline, och finns inte ALLA saker med som finns med där så är det ett skitspel?
T.ex i Witcher 3 är det ju närmast obefintligt karaktärsbyggande, speciellt utseende. Men du tycker det är viktigare att pimpa Rouge eller något hem då eller?
Cyberpunk har mycket trevligare skill-trees där man verkligen kan välja hur man vill spela spelet. Tycker inte Witcher 3 kommer upp i den klassen. Men det är oviktigt för dig förstår jag.
Witcher 3 är basen och målstolpen att nå upp till för egen del när det kommer ner till vad jag förväntar mig av ett story-drivet open-world spel idag. Har inte spelat ett spel varken innan eller efter som haft sådan otrolig detaljnivå för simpla saker - Men att inte nå den milstolpen betyder inte att spel "X" är skräp (bara för att klargöra!).
Ta side-quests som ett exempel:
Witcher 3 har så pass välskrivna och engagerande sidospår att det är ibland svårt att särskilja från huvuduppdragen i fråga. Bara ett så simpelt uppdrag som att hämta stekpannan i början eller hitta mordbrännaren är bland de bästa "tutorials" jag någonsin sett i ett spel ärligt talat - Väl emotionellt tilltagna karaktärer både i skrift, VO och utförande för något basalt som att lära en hur man spårar.
Du har en statisk värld för det mesta, ja.
Men världen känns ändå levande, den är fylld med intressanta karaktärer som har sina egna livshistorier att dela med sig av. Varenda liten byfåne, handelsman eller vakt inger känslan av att de fyller ett syfte med sin placering, sina handlingar eller dialogerna de för — Världen är kort och gått levande och engagerande.
Sedan är Geralt, Ciri, Yennefer, Trist, Vesemir (m.f.) nyckel-karaktärer värda att minnas. Djupa storylines, välskrivna dialoger, bra VO:s och är väl integrerade med den omgivna världen.
------
Kontra detta med CP77 som helt saknar kontinuum i världen, speciellt när man kollar på Silverhand som är en vandrande bipolaritet — Helt frånvänd världen du interagerar med om du inte slaviskt följer questen som det är "tänkt".
CP77's 'sidequests' känns även dessa som att de skulle tillhöra en möjlig multiplayer-del likt GTA Online (gå hit, rädda denna snubbe/döda denna - Go next and repeat). Det är knappt några cutscenes, dialogerna är korta & ytliga samt helt meningslösa då merparten av spelets "lore" lär intas genom att bläddra genom SMS eller loggfiler — Vilket direkt kastar dig ur allt momentum och den action som spelet annars erbjuder.
Sedan ska vi inte ens prata om hur lite skillnad dina val faktiskt gör. Det är en fattigmans-version av ett Bioware-spel — Och då pratar jag inte ens om de 3 olika 'starterna' spelet erbjuder som alla leder till samma brunn efter 30 minuter... Dina val gör ingen meningsfull skillnad alls, som bäst har du ett par nya dialogval och en knappt handfull slut varpå hälften är nästan lika intressanta som Mass Effect 3.
Här väger inte skill-trees upp för det totala bortfallet av mekaniker eller en levande värld. Ett välfungerande skill-tree är det mest basala jag förväntar mig av ett RPG ärligt talat.
Och här är den absolut största skillnaden mellan Witcher och CP77 — Witcher har fördefinierade karaktärer, CP77 är en s.ka. "clean slate"-RPG där du ska bygga din egna karaktär, göra dina egna val och forma din "personlighet", vilket spelet ärligt talat gör ett urkasst jobb med i min mening när något så simpelt som att välja kläder eller "pimpa bilen" inte kan göras.
-----------------
Gillar/gillade man Cyberpunk 2077 då tänker jag inte neka någon den lyckan. Man gillar vad man gillar!
Men för egen del, även när jag blidkar bort från de tekniska problemen och avsaknaden av saker CDPR själva lovordat eller pratat om inför spelet, så är det knappt ett spel värt 6/10 i min bok.
Jag kände mig snuvad, bedragen och lurad på en produkt som inte ens kom nära vad som hype'ades eller lovordades innan släpp. Spelet känns mer som en prototyp, en helvild blandning mellan olika saker som aldrig slutfördes. Det är bara att kolla på monorail-systemet... Det finns tomma, halvt inredda stationer man kan gå in i — Stationer som de glömt stänga igen ingångarna för efter de tog beslutet att inte inkludera tåg som transport i spelet längre.
För egen del kan CP77 stoltseras som CDPR's största misslyckande som företag. Det släpptes flera år för tidigt i ett mer än undermåligt stadie för att knappt ens kunna kallas för en beta — Early Accees är vad det är, minus delen att spelen någonsin faktiskt kommer bli färdigt då man hela tiden plockat bort mer saker än vad man lagt till nya, dessutom med avsaknad av framtida road-map.