CD Projekt Red: "Cyberpunk 2077 har tillfredsställande prestanda"

Permalänk

Prestandan ser jag inget fel på idag, spelet flyter på och har inga grafikbuggar eller liknande konstigheter.
Dock är det fortfarande många immersion-braking buggar kvar och världen känns väldigt död jämfört med t.ex GTA.
Vilket är synd för stilen och miljön är så sjukt frän!

Edit, har för övrigt spelat ca 230h.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Nästan ett halvår och de pratar fortfarande om prestanda och buggar som att det vore det som folk är upprörda på. Kanske går så snabbt att glömma alla löften om AI, flygande bilar, interaktiv berättelse med flera olika slut eller kanske något så enkelt som att spelet skulle vara ett djupt RPG?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Är det någon skillnad i prestanda på PC också? Finns det isåfall tester som jämför release vs nu?

Har inga siffror men för några patchar sen blev det ett litet skutt i prestanda, jepp. Märke klar skillnad på mitt dåvarande RTX 2070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nästan ett halvår och de pratar fortfarande om prestanda och buggar som att det vore det som folk är upprörda på. Kanske går så snabbt att glömma alla löften om AI, flygande bilar, interaktiv berättelse med flera olika slut eller kanske något så enkelt som att spelet skulle vara ett djupt RPG?!

''interaktiv berättelse med flera olika slut''

Detta har ju spelet haft?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

För att The Witcher tog flera år på sig efter release att nå den kvalitén som du tänker på

Inte bara en fråga om "polish" som i Witcher's fall, utan Cyberpunk saknar helt (i min mening) grundläggande koncept som aldrig kommer finnas där för att ens komma nära förväntan eller Witcher 3.

Bil-'customization', förmågan att äga fler lägenheter och inreda dessa, meningsfull svårighetsgrad, en AI som inte är snordum, sidouppdrag som inte verkar tillhöra GTA-online i nivån av utfyllnad o.s.v....
Bara några exempel som jag omedelbart reagerade på saknades, vissa av sakerna har CDPR t.o.m. pratat om själva (annat exempel de pratat om är dynamiskt väder som Acid Raid), så inte bara 'hjärnspöken' i min förväntan här.

Det är fundamentala saker vi pratar om, saker som en "post-launch"-grupp inte kommer mäkta med att fixa eller implementera då det är saker som lär byggas från grunden upp, som i min mening borde infunnit sig från start redan.

I Witcher's fall var det mest dramatiska de behövde ändra hur Geralt och Roach (hästen) rörde på sig sig, varpå det la till en toggle mellan nya och gamla systemet. Annars var det mest buggfixar, performance och allmän 'polish' — Alla grundläggande system fanns redan där att bygga på för en komplett upplevelse.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte bara en fråga om "polish" som i Witcher's fall, utan Cyberpunk saknar helt (i min mening) grundläggande koncept som aldrig kommer finnas där för att ens komma nära förväntan eller Witcher 3.

Bil-'customization', förmågan att äga fler lägenheter och inreda dessa, meningsfull svårighetsgrad, en AI som inte är snordum, sidouppdrag som inte verkar tillhöra GTA-online i nivån av utfyllnad o.s.v....
Bara några exempel som jag omedelbart reagerade på saknades, vissa av sakerna har CDPR t.o.m. pratat om själva (annat exempel de pratat om är dynamiskt väder som Acid Raid), så inte bara 'hjärnspöken' i min förväntan här.

Det är fundamentala saker vi pratar om, saker som en "post-launch"-grupp inte kommer mäkta med att fixa eller implementera då det är saker som lär byggas från grunden upp, som i min mening borde infunnit sig från start redan.

I Witcher's fall var det mest dramatiska de behövde ändra hur Geralt och Roach (hästen) rörde på sig sig, varpå det la till en toggle mellan nya och gamla systemet. Annars var det mest buggfixar, performance och allmän 'polish' — Alla grundläggande system fanns redan där att bygga på för en komplett upplevelse.

Har du Witcher 3 som någon slags baseline, och finns inte ALLA saker med som finns med där så är det ett skitspel?

T.ex i Witcher 3 är det ju närmast obefintligt karaktärsbyggande, speciellt utseende. Men du tycker det är viktigare att pimpa Rouge eller något hem då eller?

Cyberpunk har mycket trevligare skill-trees där man verkligen kan välja hur man vill spela spelet. Tycker inte Witcher 3 kommer upp i den klassen. Men det är oviktigt för dig förstår jag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lussarn:

Har du Witcher 3 som någon slags baseline, och finns inte ALLA saker med som finns med där så är det ett skitspel?

T.ex i Witcher 3 är det ju närmast obefintligt karaktärsbyggande, speciellt utseende. Men du tycker det är viktigare att pimpa Rouge eller något hem då eller?

Cyberpunk har mycket trevligare skill-trees där man verkligen kan välja hur man vill spela spelet. Tycker inte Witcher 3 kommer upp i den klassen. Men det är oviktigt för dig förstår jag.

Witcher 3 är basen och målstolpen att nå upp till för egen del när det kommer ner till vad jag förväntar mig av ett story-drivet open-world spel idag. Har inte spelat ett spel varken innan eller efter som haft sådan otrolig detaljnivå för simpla saker - Men att inte nå den milstolpen betyder inte att spel "X" är skräp (bara för att klargöra!).

Ta side-quests som ett exempel:
Witcher 3 har så pass välskrivna och engagerande sidospår att det är ibland svårt att särskilja från huvuduppdragen i fråga. Bara ett så simpelt uppdrag som att hämta stekpannan i början eller hitta mordbrännaren är bland de bästa "tutorials" jag någonsin sett i ett spel ärligt talat - Väl emotionellt tilltagna karaktärer både i skrift, VO och utförande för något basalt som att lära en hur man spårar.

Du har en statisk värld för det mesta, ja.
Men världen känns ändå levande, den är fylld med intressanta karaktärer som har sina egna livshistorier att dela med sig av. Varenda liten byfåne, handelsman eller vakt inger känslan av att de fyller ett syfte med sin placering, sina handlingar eller dialogerna de för — Världen är kort och gått levande och engagerande.

Sedan är Geralt, Ciri, Yennefer, Trist, Vesemir (m.f.) nyckel-karaktärer värda att minnas. Djupa storylines, välskrivna dialoger, bra VO:s och är väl integrerade med den omgivna världen.

------

Kontra detta med CP77 som helt saknar kontinuum i världen, speciellt när man kollar på Silverhand som är en vandrande bipolaritet — Helt frånvänd världen du interagerar med om du inte slaviskt följer questen som det är "tänkt".

CP77's 'sidequests' känns även dessa som att de skulle tillhöra en möjlig multiplayer-del likt GTA Online (gå hit, rädda denna snubbe/döda denna - Go next and repeat). Det är knappt några cutscenes, dialogerna är korta & ytliga samt helt meningslösa då merparten av spelets "lore" lär intas genom att bläddra genom SMS eller loggfiler — Vilket direkt kastar dig ur allt momentum och den action som spelet annars erbjuder.

Sedan ska vi inte ens prata om hur lite skillnad dina val faktiskt gör. Det är en fattigmans-version av ett Bioware-spel — Och då pratar jag inte ens om de 3 olika 'starterna' spelet erbjuder som alla leder till samma brunn efter 30 minuter... Dina val gör ingen meningsfull skillnad alls, som bäst har du ett par nya dialogval och en knappt handfull slut varpå hälften är nästan lika intressanta som Mass Effect 3.

Här väger inte skill-trees upp för det totala bortfallet av mekaniker eller en levande värld. Ett välfungerande skill-tree är det mest basala jag förväntar mig av ett RPG ärligt talat.

Och här är den absolut största skillnaden mellan Witcher och CP77 — Witcher har fördefinierade karaktärer, CP77 är en s.ka. "clean slate"-RPG där du ska bygga din egna karaktär, göra dina egna val och forma din "personlighet", vilket spelet ärligt talat gör ett urkasst jobb med i min mening när något så simpelt som att välja kläder eller "pimpa bilen" inte kan göras.

-----------------

Gillar/gillade man Cyberpunk 2077 då tänker jag inte neka någon den lyckan. Man gillar vad man gillar!

Men för egen del, även när jag blidkar bort från de tekniska problemen och avsaknaden av saker CDPR själva lovordat eller pratat om inför spelet, så är det knappt ett spel värt 6/10 i min bok.

Jag kände mig snuvad, bedragen och lurad på en produkt som inte ens kom nära vad som hype'ades eller lovordades innan släpp. Spelet känns mer som en prototyp, en helvild blandning mellan olika saker som aldrig slutfördes. Det är bara att kolla på monorail-systemet... Det finns tomma, halvt inredda stationer man kan gå in i — Stationer som de glömt stänga igen ingångarna för efter de tog beslutet att inte inkludera tåg som transport i spelet längre.

För egen del kan CP77 stoltseras som CDPR's största misslyckande som företag. Det släpptes flera år för tidigt i ett mer än undermåligt stadie för att knappt ens kunna kallas för en beta — Early Accees är vad det är, minus delen att spelen någonsin faktiskt kommer bli färdigt då man hela tiden plockat bort mer saker än vad man lagt till nya, dessutom med avsaknad av framtida road-map.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Inaktiv

Polsk fulöl har mer smak än Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Prestandan var aldrig något problem för mej. Spelet kändes så sjukt ytligt.

Kanske lite mitt eget fel eftersom jag gick in i Cyberpunk och förväntade mej The Witcher kvalité. Alltså got damn, varför kunde de inte vara The Witcher kvalité?

Hur war The witcher vid release? För ingen jag snackat med har sagt att det var ett mästerverk innan DLC's och mängder patcher? (förutsätter att vi snackar trean här?)

Skrivet av employed:

Nästan ett halvår och de pratar fortfarande om prestanda och buggar som att det vore det som folk är upprörda på. Kanske går så snabbt att glömma alla löften om AI, flygande bilar, interaktiv berättelse med flera olika slut eller kanske något så enkelt som att spelet skulle vara ett djupt RPG?!

Ja, prestandan var ju det som kickade ur CP2077 ur playstation store, varför skulle dom INTE prata om det? Det har ju varit den "stora" grejen sen start?

Skrivet av Lussarn:

Vill man ha Witcher kan man ju spela Witcher. Jag har spelat igenom både Withcher 3 och Cyberpunk 2 gånger. Tycker Cyberpunk är ett mycket bättre spel, mer påträngande story, bättre uppdrag. Bra pacing genom hela spelet, inte så mycket 15 minuter cutscenes. Lagom långt. Och framförallt mycket roligare att spela. Mer action och mindre dötid helt enkelt.

Jag har inte varit med på vad CDPR har lovat eller inte lovat, men det är fortfarande ett väldans bra spel.

Sista playtrough gången körde jag 100%, så nu väntar jag på DLC.

Folk älskar att överhypea grejer och sen skylla på företaget. Visst hade spelet lite issues men att det är ett dåligt spel är ju bara helt fel. Tror jag har 70-80h i spelet och jag har lagt det på is ett tag då jag väntar på mitt 3080 så jag kan njuta av det med lite bättre FPS än mitt 1070 kan leverera.

Permalänk
Medlem

Håller med kritiken många redan yttrat om att spelt bara känns livlöst och "platt" på något sätt. Hade förvisso skyhöga förväntningar med tanke på vilka som gjort spelet och Witcher 3 (som jag älskade) vilket kanske var dumt att ha på något sätt. Men just den "platta" världen och spelets känsla av att just bara vara en frän kuliss drar ner det rejält för mig. Tyvärr.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Ett halvår och man kan inte binda knapparna som man vill på PC. Bra kämpat..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Ett halvår och man kan inte binda knapparna som man vill på PC. Bra kämpat..

Det var ju riktigt löjligt faktiskt. Så löjligt att jag inte trodde på dig först, men googlade saken och mycket riktigt: man måste in i config-filer och hålla på.

Permalänk
Skrivet av danskung:

Har 100 timmar i Witcher 3. Jag kan meddela att Cyberpunk 2077 är ett bättre spel ifall du som mig hade turen att inte påträffa några större buggar och har en dator för 20k, men så är inte situationen för 85% av de som spelar.

Helt ärligt har jag mer problem med den senaste 1.23 än 1.0 patchen. Detta är första gången jag har upplevt loading problem i världen och de är stora. Har aldrig tidigare haft detta problem förrän 1.23.

Detta är egentligen ett exempel på hur spelet blir sämre för de med bra datorer när man optimerar för gamla konsoler. 1.23 är den sämsta upplevelsen jag haft sen jag började spela spelet. Loading av texturer och reflektioner och lightning ska inte vara ett problem för en nvme ssd, 5800x och rtx 3070. Ändå så lyckas 1.23 med detta.

Har en dator för över 30k, t.o.m. Witcher 1 är betydligt bättre än Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Har en dator för över 30k, t.om. Witcher 1 är betydligt bättre än Cyberpunk.

Allt detta är egentligen en subjektiv fråga där jag föredrar "Bladerunner/Cyberpunk" historier före fantasy. Detta gör att jag föredrar Cyberpunk.

Mitt favorit Zelda är tex Twilight Princess, vilket inte är standard direkt.

Dock om man inkluderar DLC till Witcher 3 är det klart bättre, men då har vi inte sätt Cyberpunk dlc

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivet av danskung:

Allt detta är egentligen en subjektiv fråga där jag föredrar "Bladerunner/Cyberpunk" historier före fantasy. Detta gör att jag föredrar Cyberpunk.

Mitt favorit Zelda är tex Twilight Princess, vilket inte är standard direkt.

Dock om man inkluderar DLC till Witcher 3 är det klart bättre, men då har vi inte sätt Cyberpunk dlc

Absolut, men du skrev

"Jag kan meddela att Cyberpunk 2077 är ett bättre spel ifall du som mig hade turen att inte påträffa några större buggar och har en dator för 20k, men så är inte situationen för 85% av de som spelar."

Vilket skapar ett falskt narrativ om varför folk gillar Witcher mer.

Permalänk
Medlem

Har haft Cyberpunk par månader kommit några uppdateringar, Dock har jag ett konstigt ray tracing "problem" Borde ju vara en bugg men eftersom den inte försvinner efter alla olika uppdateringar måste jag höra om ni har samma problem,

kör ray tracing på högsta/bästa inställningar, Men karaktären man spelar, Speglar sig inte i vatten, glas speglar mm, Syns helt enkelt inte, Men allt annan speglas i spelet som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Har haft Cyberpunk par månader kommit några uppdateringar, Dock har jag ett konstigt ray tracing "problem" Borde ju vara en bugg men eftersom den inte försvinner efter alla olika uppdateringar måste jag höra om ni har samma problem,

kör ray tracing på högsta/bästa inställningar, Men karaktären man spelar, Speglar sig inte i vatten, glas speglar mm, Syns helt enkelt inte, Men allt annan speglas i spelet som det ska.

Oavsett om man kallar det för en bugg, tidsbesparande åtgärd eller något annat så har det såvitt jag vet inget med raytracing att göra i sig. Spelarens karaktär syns väl aldrig i reflektioner ute i världen, oavsett raytracing eller ej?

Vad jag sett i andra diskussioner på det spåret så är spelarens karaktär öht inte animerad "på riktigt", så även om det finns hack för att få den reflekterad eller få något slags tredjepersonsvy så är man gladast av att slippa se resultatet.

Sedan blir väl följdfrågan om detta är ett problem, jag är personligen benägen att tycka att det inte egentligen var det för min del, men visst... det vore väl trevligt rent principiellt.
Det är förmodligen en hel del arbete eftersom det är något som vad det verkar aldrig öht funnits stöd för, dvs inte något som inte fungerar utan något som inte existerar. Då tror jag, utifrån min egen upplevelse och mycket av vad folk skriver, att de flesta nog ändå tycker att andra saker är viktigare för spelupplevelsen i sin helhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Oavsett om man kallar det för en bugg, tidsbesparande åtgärd eller något annat så har det såvitt jag vet inget med raytracing att göra i sig. Spelarens karaktär syns väl aldrig i reflektioner ute i världen, oavsett raytracing eller ej?

Vad jag sett i andra diskussioner på det spåret så är spelarens karaktär öht inte animerad "på riktigt", så även om det finns hack för att få den reflekterad eller få något slags tredjepersonsvy så är man gladast av att slippa se resultatet.

Sedan blir väl följdfrågan om detta är ett problem, jag är personligen benägen att tycka att det inte egentligen var det för min del, men visst... det vore väl trevligt rent principiellt.
Det är förmodligen en hel del arbete eftersom det är något som vad det verkar aldrig öht funnits stöd för, dvs inte något som inte fungerar utan något som inte existerar. Då tror jag, utifrån min egen upplevelse och mycket av vad folk skriver, att de flesta nog ändå tycker att andra saker är viktigare för spelupplevelsen i sin helhet.

Jo karaktärer syns visst i andra spel som har raytracing, tex Watch dog, Control, Battlefield

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Jo karaktärer syns visst i andra spel som har raytracing, tex Watch dog, Control, Battlefield

Nu förstår jag inte alls?
Jag har inte sagt något om andra spel öht, det enda jag sa var att Cyberpunk 2077 inte gör det oavsett raytracing eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304