Fira World Backup Day – vinn maffiga hårddiskar från Seagate

Permalänk
Medlem

Grattis till vinnaren!

Måste säga att ödet hånler åt mig. Vaknade imorse och ser detta meddelande från min server:

CRITICAL ERROR: One or more devices could not be opened. Sufficient replicas exist for the pool to continue functioning in a degraded state.

Verkar som att en hårddisk har gett upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Hade backup på allt viktigt på en 2.5 hdd som förflyttades mellan olika system som funnits genom tiden.
Vid flytt så rensades det ordentligt och behovet av backup försvann mer och mer när familjemedlemmar börjat använda cloud tjänster som erbjuds av tele bolagen.
Tänkte inte på disken förens för något år sedan då bitcoin gick upp rekord högt. Då var det läge att plocka fram disken med mina 2.7 tungt förvärvade bitcoins. Wallet låg ju säkert på den.
Efter 3 dagars letande så framkommer det att den disken åkte på tippen för något år sedan.
Hade jag haft en tillräckligt stor disk som passat i NAS'en så hade jag sluppit detta missöde.

Haha, låter nästan som avsnittet från big Bang theory där de också hade bitcoins undanlagda som försvunnit. Även om de ”bara” är pengar så är de ju tråkigt när data försvinner.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Rolig, dråplig och helt klart värdig vinnare

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten. En värdig vinnare.

Permalänk
Skrivet av Weestman:

Haha, låter nästan som avsnittet från big Bang theory där de också hade bitcoins undanlagda som försvunnit. Även om de ”bara” är pengar så är de ju tråkigt när data försvinner.

Jag var bra arg i flera månader.

Permalänk

Värdig vinnare!

Kan inte påstå att jag varit med om några nämnvärda missöden där backup varit kritiskt viktigtmen. Byggde egen satakabel en sen mörk kväll till min Crucialmx100 240GB - de sa fjut vid påslag. Oerhört klantigt och jag vet mycke väl hur hjärnan funkar efter kl 22-23. 2 brända komponenter senare. Byt dom sen så är nog ssd'n igång. Ryzen 2700X + tillfällig 2.5" snurrdisk - vilken kombo.
Ett gäng urkopplade 3.5"or kopplas ibland in när de är dags att ta tag i kaoset.
En WD 3.5" 1TB Sata har agerat backup då och då och visst har man märkt vid fler än ett tillfälle att den där disken lever lite svajigt. Ähhhh! Jag har ju återupplivat diskar så många gånger så den överlever.
Suck...Återstår att se om den nånsin kommer hoppa till.

En gammal som gatan 160GB Seagate Sata som en polare tyckte var sönder för över 15år sen, den tuffar och går. Alla Seagate var inte dåliga

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Får tacka för den fina vinsten och kommentarerna, hur dråplig förlusten av disken än var!
Har inte ersatt disken än och gått i tankar att sätta upp ett NAS här hemma, så det kunde inte komma mer passande

Tack igen och ha en underbar påsk!

Permalänk
Medlem

Detta utspelades tidigt 2000-tal. Var väl redan då hyfsat noga med backup så dels fanns allt på datorn, dels en kopia på en extern hårddisk. Av någon anledning skulle jag formatera om datorn så ser till att backupen är aktuell, formaterar om datorn inklusive byter till ett annat filsystem, installerar nya systemet och lyckas sedan sparka till externa hårddisken så den flyger iväg. Jupp, den dog knall och fall av smällen. Bilder från fester, från tiden jag jobbade utomlands, skolprojekt, musik och mycket annat försvann den dagen. Saknar fortfarande bilderna, även om jag tack och lov hade iaf en del som papperskopia.

Har varit med om en till större dataförlust, detta runt 1998 med lanseringenav BeOS till x86. I samband med installationen fanns möjlighet att partionera upp disken, så jag valde det alternativet för att kunna behålla min Windows-installation. Tyvärr hoppade installationsprogrammet tillbaka till första partitionen som standardval, något jag missade att uppmärksamma. Det var min windows-installation det..

Permalänk
Medlem

Backup på backupen - standard.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ah, yes. Låt oss färdas tillbaka till Nådens År 20..nånting. Lite oklart. Jag hade en extern 3.5" hårddisk i ett kabinett som krävde extern ström. Massa viktiga saker på den; scannade betyg, hiskelig massa bilder och så vidare. Det vanliga. Viktigt.
Jag tänker "det vore ju dumt om den gick sönder" så jag skaffar en NAS för att kunna lagra saker lite säkrare med RAID 1.
Sagt och gjort, jag skaffar en NAS och monterar upp hemma. Snurrar igång, testar med några mindre filer och det lirar som tänkt. Perfekt.
Nu ska vi säkerhetskopiera min viktiga externa hårddisk. NASen har en USB-port på framsidan just för sådan användning, så jag kopplar in USB. Letar upp strömdosan och pluggar in.

Klick säger disken.

Vad nu? Drar ut, testar igen. Inget ljud. Inget startar. Felsöker mina sladdar. Ser hela ut.
Kopplar till datorn. Windows hänger sig. Kalla kårar.
Kollar strömdosan jag använt.

TROTS nån slags ultrahybrid mupplösning med nåt som liknar en PS/2-plugg som jag trodde att den här disken var ensam om i mitt hushåll, så har jag lyckats koppla in strömdosan från en force feedback-ratt och alltså gett den helt galna volt.
Tar ut disken ur kabinettet, kopplar in direkt i datorn. Stendöd. Fullkomligt mördad.

Den ligger fortfarande här hemma och hånar mig, och tvingar mig att se till att jag inte har kritisk data på bara ett ställe.

det där ska du kunna lösa tror jag om du hittar ett kretskort från en exakt likadan disk.

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Lego Master
Skrivet av plop:

det där ska du kunna lösa tror jag om du hittar ett kretskort från en exakt likadan disk.

Ja, jag har fått det tipset tidigare. Men jag tror den är effektivare som avskräckande exempel om den fortsätter vara kraschad. Plus att jag har uppenbarligen klarat mig utmärkt utan den de senaste 10 åren, så tydligen var det inte viktigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield