Hur fungerar företag som "skyddar" id?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar företag som "skyddar" id?

Har på senaste tiden drunknat i reklam från olika bolag som säljer nån form av "id-skydd" hur fungerar det egentligen?

Företagen i fråga säger att de kommer att bevaka mina kort 24 timmar om dygnet, hur gör dom detta?
Blir företagen kopplade till banken på nå sätt eller hur gör dom för att se om nånting ovanligt inträffar, samt hur vet dom vad som är ovanligt för mig?

Vad har företagen för befogenhet om mina kort faktiskt blir kapade? Jag vet inte men jag klarar mig väldigt bra utan dessa "tjänster" till vardags så använder jag en ekonomi-app där jag får avisering för varje köp jag gör samt att alla köp online måste godkännas med bankid.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se fördelen med dessa. Enda jag kan komma på är om man blir bestulen på telefon+plånbok och snabbt vill spärra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har väldigt svårt att se fördelen med dessa. Enda jag kan komma på är om man blir bestulen på telefon+plånbok och snabbt vill spärra allt.

I alla fall Swedbank har ju redan Spärrservice.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Saxar från en av många aktörer på marknaden:

HUR FUNGERAR BEVAKNINGEN?
Följande görs för att bevaka dina personuppgifter och e-postadress:
- Vi bevakar och notifierar dig om det görs en kreditupplysning på dig eller om det sker en förändring av dina adressuppgifter.
- Stora mängder data övervakas online – i realtid, globalt, dygnet runt.
- Både internets publika och dolda delar (Deep Web och Dark Net) söks av.
- Upptäcks dina uppgifter på fel ställen online larmas du direkt.
- Du får larm via sms och meddelas om risken är låg, mellan eller hög tillsammans med rekommendation på åtgärd.

Det jag tycker låter bra är att få snabbt sms-larm vid kreditupplysningar och adressändring. Kreditupplysningar kan ta någon dag innan man ser, och för egen del skulle det nog dröja minst en vecka innan jag märkte att posten gick fel.

Men om det är värt pengarna? Njae, jag tvivlar.

Formatering
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Har på senaste tiden drunknat i reklam från olika bolag som säljer nån form av "id-skydd" hur fungerar det egentligen?

Företagen i fråga säger att de kommer att bevaka mina kort 24 timmar om dygnet, hur gör dom detta?
Blir företagen kopplade till banken på nå sätt eller hur gör dom för att se om nånting ovanligt inträffar, samt hur vet dom vad som är ovanligt för mig?

Vad har företagen för befogenhet om mina kort faktiskt blir kapade? Jag vet inte men jag klarar mig väldigt bra utan dessa "tjänster" till vardags så använder jag en ekonomi-app där jag får avisering för varje köp jag gör samt att alla köp online måste godkännas med bankid.

Jag skulle kalla det scam, de kan inte bevaka dina kort dygnet runt, det är omöjligt, det de kan göra är att tex hjälpa dig att bestrida en faktura i efterhand, men de kan aldrig förhindra att din identitet blir kapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Saxar från en av många aktörer på marknaden:

HUR FUNGERAR BEVAKNINGEN?
Följande görs för att bevaka dina personuppgifter och e-postadress:
- Vi bevakar och notifierar dig om det görs en kreditupplysning på dig eller om det sker en förändring av dina adressuppgifter.
- Stora mängder data övervakas online – i realtid, globalt, dygnet runt.
- Både internets publika och dolda delar (Deep Web och Dark Net) söks av.
- Upptäcks dina uppgifter på fel ställen online larmas du direkt.
- Du får larm via sms och meddelas om risken är låg, mellan eller hög tillsammans med rekommendation på åtgärd.

Det jag tycker låter bra är att få snabbt sms-larm vid kreditupplysningar och adressändring. Kreditupplysningar kan ta någon dag innan man ser, och för egen del skulle det nog dröja minst en vecka innan jag märkte att posten gick fel.

Men om det är värt pengarna? Njae, jag tvivlar.

Går ju att spärra adressändring, förstår inte riktigt hur dessa företag får reda på om nån gjort en kreditupplysning?

Skrivet av anon910:

Jag skulle kalla det scam, de kan inte bevaka dina kort dygnet runt, det är omöjligt, det de kan göra är att tex hjälpa dig att bestrida en faktura i efterhand, men de kan aldrig förhindra att din identitet blir kapad.

Lite så

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Dessutom kan man själv "spärra" adressändring så att den kräver inloggning med bank id. Kan rekommendera alla att göra det!

Permalänk
Medlem

Hur skulle de kunna hålla utkik efter mina uppgifter eller kort på Dark Net eller Deep Web?

Snake oil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

I alla fall Swedbank har ju redan Spärrservice.

Ja det tror jag de flesta banker har, men spärrar de även Ica, Coop, sim kort och körkort? Det är väl fördelen att det bara blir ett nummer. Sen tycker jag som sagt inte att det är värt det. De flesta banker har ju även något slags skydd för konstiga uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Går ju att spärra adressändring, förstår inte riktigt hur dessa företag får reda på om nån gjort en kreditupplysning?

Samma sätt som du får reda på det, d.v.s. när upplysningskopia skickas ut. Skaffa någon e-brevlåda och spärra adressändring utan bank-id som redan tipsats om i tråden. Har man företag, ladda ner bolagsverkets app så får man notis direkt i den för saker som rör den/de juridiska personer man ansvarar för.

Men nej, det är egentligen en onödig tjänst att betala för eftersom man kan ha samma ’bevakning’ själv. Men det finns ju massor av ”onödiga” saker som folk betalar för, för någon är det säkert värt det att slippa ta reda på vad de borde göra och fixa det.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hur skulle de kunna hålla utkik efter mina uppgifter eller kort på Dark Net eller Deep Web?

Snake oil...

Just den biten är väl ändå rätt enkel? Bara låta botar jämföra innehållet på olika sidor med innehållet i en databas. Får man matchning på kortnumret så flaggar den.

Hursom, hela grejen låter väldigt onödigt. Kan dock rekommendera att folk skaffar kreditkort istället för debit, så har man ytterligare ett led emellan innan man förlorar sina egna pengar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Två enkla steg för en bättre åtgärd än vad "id-skydd" kan erbjuda:

1. Se till så ingen kan adressändra åt dig utan bankid: https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset
2. Skaffa digital brevlåda för viktiga saker, tex kreditupplysningar, finns många, detta är en länk till kivra: https://kivra.se/sv/privat

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Går ju att spärra adressändring, förstår inte riktigt hur dessa företag får reda på om nån gjort en kreditupplysning?

Snyggt, där lärde jag mig något. Man kan ju undra varför det inte är spärrat per default

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Dessutom kan man själv "spärra" adressändring så att den kräver inloggning med bank id. Kan rekommendera alla att göra det!

Värt att veta om detta är att Skatteverket inte kommer att berätta för dig att spärren är aktiv om du glömmer bort det och gör en adressändring ändå Det hände mig vid senaste flytten. Vi adressändrade och min ändring gick inte igenom. Det var helt tyst från Skatteverket och det gav mig följdproblem med att jag till exempel inte kunde registrera mig för boendeparkering i området eftersom jag inte var boende i kommunen. När vi väl kontaktade Skatteverket för att fråga varför min adressändring drog ut på tiden fick vi ett axelryckande "det är klart det inte går att ändra adressen när man har spärrat adressändring".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Snyggt, där lärde jag mig något. Man kan ju undra varför det inte är spärrat per default

Borde absolut vara det, precis som kreditupplysningar inte borde få göras med annat än att bolaget som gör den har skriftligt godkännande där de säkerställt identitet av kunden. (t.ex. med bank-id), idag räcker det att någon knappar in ens personnummer någonstans.

...men svaret är väl som vanligt, att dessa processer härstammar från hedenhös och en oskyldigare tid där det inte var något egentligt problem. Vem skulle komma på att adressändra för någon annan än en själv lixom?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Värt att veta om detta är att Skatteverket inte kommer att berätta för dig att spärren är aktiv om du glömmer bort det och gör en adressändring ändå Det hände mig vid senaste flytten. Vi adressändrade och min ändring gick inte igenom. Det var helt tyst från Skatteverket och det gav mig följdproblem med att jag till exempel inte kunde registrera mig för boendeparkering i området eftersom jag inte var boende i kommunen. När vi väl kontaktade Skatteverket för att fråga varför min adressändring drog ut på tiden fick vi ett axelryckande "det är klart det inte går att ändra adressen när man har spärrat adressändring".

Haha, bra info! Skatteverket är ju minst sagt lite speciella...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Haha, bra info! Skatteverket är ju minst sagt lite speciella...

Jag kan nog tycka detta är helt rätt. Spärren finns ju där för att spärra? Borde Skatteverket meddela alla som försöker göra felaktiga adressändringar?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Jag kan nog tycka detta är helt rätt. Spärren finns ju där för att spärra? Borde Skatteverket meddela alla som försöker göra felaktiga adressändringar?

Huruvida det är rätt eller inte behöver vi inte gå in på. Jag var bara ute efter att upplysa om något som för mig inte var självklart. Jag hade glömt att jag gjort spärren och eftersom de inte berättade för mig att jag hade en aktiv spärr förstod ingen i hushållet varför min adressändring inte gick igenom. Det enda sättet för mig att veta det hade ju varit för dem att berätta för mig att "Hej, det har gjorts en försök att adressändra dig men det har nekats på grund av din aktiva spärr.". En sån feedback må vara rätt eller fel - jag berättar bara att den inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Huruvida det är rätt eller inte behöver vi inte gå in på. Jag var bara ute efter att upplysa om något som för mig inte var självklart. Jag hade glömt att jag gjort spärren och eftersom de inte berättade för mig att jag hade en aktiv spärr förstod ingen i hushållet varför min adressändring inte gick igenom. Det enda sättet för mig att veta det hade ju varit för dem att berätta för mig att "Hej, det har gjorts en försök att adressändra dig men det har nekats på grund av din aktiva spärr.". En sån feedback må vara rätt eller fel - jag berättar bara att den inte finns.

Okej då är jag med, jag som missförstod dig. Kändes som du var missnöjd över deras agerande.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Jag kan nog tycka detta är helt rätt. Spärren finns ju där för att spärra? Borde Skatteverket meddela alla som försöker göra felaktiga adressändringar?

Precis som att det är trevligt att veta om någon försöker logga in på ens e-mail (men failar 2fa) så skulle i alla fall jag vilja få någon slags bekräftelse på att adressändringen faktiskt är genomförd. Jag kommer garanterat inte komma ihåg att avspärra mig själv nästa gång jag flyttar liksom