3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Tror ni att det kommer vara lika högt tryck på 3080Ti som förmodligen annonseras idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Och du beställde idag? Om så då stämmer det alla säger om NoN, min beställning från 8/1 skiter dom då i..

Japp jag beställde strax efter kl 13 igår

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Tror ni att det kommer vara lika högt tryck på 3080Ti som förmodligen annonseras idag?

Beror på pris osv. Också hur bra marknadsföring dem kommer göra med vram och hur många dem kan "lura" över till att ta högre minnet. Men som jag tidigare läste någonstans så hade ju Nvidia planer på att göra TI modell med högre minne ifall AMD hade det, för att kunder tenderar till att ta den med högre minnesmängd även fast dem inte behöver det. Se bara på hur många som okunnande påstår att "mitt spel drar minsann 10 gb vram!!!1111" fast det egentligen kollar på allokeringen utav vram och inte på hur mycket det egentligen använder.

Och sitter man inte med 4k skärm som ändå bara en väldigt liten liten procent gör (knappt 2% jämfört med 67% 1080p), så bör man absolut inte oroa sig. (Utfår ifrån att man gamear och inte jobbar som videoredigerare osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Beror på pris osv. Också hur bra marknadsföring dem kommer göra med vram och hur många dem kan "lura" över till att ta högre minnet. Men som jag tidigare läste någonstans så hade ju Nvidia planer på att göra TI modell med högre minne ifall AMD hade det, för att kunder tenderar till att ta den med högre minnesmängd även fast dem inte behöver det. Se bara på hur många som okunnande påstår att "mitt spel drar minsann 10 gb vram!!!1111" fast det egentligen kollar på allokeringen utav vram och inte på hur mycket det egentligen använder.

Och sitter man inte med 4k skärm som ändå bara en väldigt liten liten procent gör (knappt 2% jämfört med 67% 1080p), så bör man absolut inte oroa sig. (Utfår ifrån att man gamear och inte jobbar som videoredigerare osv)

Kan man på något sätt få reda på om det är allokerat eller om spelet verkligen använder 10gb i videominne?
För enligt gpu-z så använder Tarkov 10,2gb på mitt 3080, kör 3440x1440 upplösning.
Börjar känna att 10gb kanske är för lite för mig :/

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk

MSI 3080 Suprim X finns idag för uthämtning, beställt 7/1 med utlovad leverans 12/1 från NoN. Dom verkar hålla va de lovar i mitt fall iaf...!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Kan man på något sätt få reda på om det är allokerat eller om spelet verkligen använder 10gb i videominne?
För enligt gpu-z så använder Tarkov 10,2gb på mitt 3080, kör 3440x1440 upplösning.
Börjar känna att 10gb kanske är för lite för mig :/

Nya rivatuner (beta) ska tydligen ha ny funktion för att kunna läsa detta bättre. Men annars förstod jag det som att det är svårt att göra och troligen inte mer än utvecklarna själva har koll på det. Förstår det också som om att om man väll uppnår gränsen för vad gpu klarar på de bästa korten (3080) så har du redan maxxat spelet så mycket så rasteriseringen hinner inte med så fpsen är redan urkass. Kommer dock ihåg när jag körde EFT för några år sedan att spelet är katastrofalt dåligt optimerat och en snabb titt i deras forum säger väll att de kanske inte blivit så mycket bättre så kanske finns risk att de drar onödigt mycket vram av allt stutter

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Har läst tidigare i tråden att NoN inte använder sig av kö utan bara skickar till någon som lagt beställning. Så det spelar ingen roll när man lagt beställningen.

Har också lusläst denna samt "leveranstråden", och så illa som folk får det att verka ser det ju inte ut att vara? De har ju inte skickat kort till folk som beställt i oktober (utifrån lev. tråden dvs) och inget senare än typ 22-23 sept, än en gång utifrån lev. tråden. Har ännu inte sett någon som beställt TUF non OC senare än så som fått ett kort iallafall. Sitter själv på 25 sept och väntar.

Permalänk
Medlem

Jag som väntar på mitt 3080 MSI ventus OC sedan september är det någon som fått MSI kort levererat? Jag ser att ASUS gör ett bra jobb med att leverera kort, samt andra också t.ex. EVGA och mycket dyrare varianter av MSI så klart men de billigare då? Beställde på FELGIGANTEN i september och inte hört någonting sedan dess.

Permalänk

När var senast någon tog emot ett 3080 TUF non OC från Elgiganten (och när gjordes beställningen)? Gjorde tabben att avbeställa OC modellen och beställa den istället efter jag läst lite tester. Beställde 19:e sept

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Tror ni att det kommer vara lika högt tryck på 3080Ti som förmodligen annonseras idag?

Helt stört om de redan skulle lanseras ett Ti kort
Finns ju inte direkt nån anledning ju?
3080 går ju inte ens köpa ordentligt. 😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Jag som väntar på mitt 3080 MSI ventus OC sedan september är det någon som fått MSI kort levererat? Jag ser att ASUS gör ett bra jobb med att leverera kort, samt andra också t.ex. EVGA och mycket dyrare varianter av MSI så klart men de billigare då? Beställde på FELGIGANTEN i september och inte hört någonting sedan dess.

Bra och bra. Sitter här med beställning från 20:e september och fortfarande väntar. De som beställt "vanilla" 3080 från Asus är i ännu sämre sits.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Permalänk

Legendariskt svar av kundservice på inet!
Som jag såg i forumet vart det tydligen någon som beställde ett Gaming X trio 3080 24/12 och är kundplats 151.
Blir då chockad då jag beställde 16/12 och är kundplats 176, vilket jag fortfarande var när jag fråga idag.
När jag då ifrågasatte detta på Kundservice så får jag det legendariska svaret "Okej"...
Tog 10 min innan jag skrev tillbaka men aldrig någon response från honom, Han tyckte väll det svaret räckte antar jag (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Legendariskt svar av kundservice på inet!
Som jag såg i forumet vart det tydligen någon som beställde ett Gaming X trio 3080 24/12 och är kundplats 151.
Blir då chockad då jag beställde 16/12 och är kundplats 176, vilket jag fortfarande var när jag fråga idag.
När jag då ifrågasatte detta på Kundservice så får jag det legendariska svaret "Okej"...
Tog 10 min innan jag skrev tillbaka men aldrig någon response från honom, Han tyckte väll det svaret räckte antar jag (;

Ja de försöker inte dölja att de är riktigt trötta på alla frågor kring 3080 . Antingen så har de ett ytterst kasst affärssystem eller så är det någon på inet som ska starta mining-rigg;). Förhoppningsvis styr de upp detta då detta inte inger något seriöst intryck att ha ett kösystem på detta sätt.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk

Fråga mina vänner, har en polare som är känd för att dra lite vita lögner och denna gången får det en att börja ifrågasätta återigen. Enligt honom så får han ett kort, 3070 eller 3080, via en person här på Sweclockers för intropris och garanti med leverans den 22 Januari? ”Beställningen” gjorde för ca 2-3 veckor sen. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem

låter väl inte omöjligt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusPerssonOFC:

Fråga mina vänner, har en polare som är känd för att dra lite vita lögner och denna gången får det en att börja ifrågasätta återigen. Enligt honom så får han ett kort, 3070 eller 3080, via en person här på Sweclockers för intropris och garanti med leverans den 22 Januari? ”Beställningen” gjorde för ca 2-3 veckor sen. Kan det stämma?

Vet inte om jag förstår vad du menar. Flertalet annonser här på sweclockers från vänliga själar som fått flera kort tilldelat och sedan sålt de för intropris på marknaden?

Permalänk
Komplett.se

Som alltid så gör vi vårt bästa för att hålla alla väntande beställningar uppdaterade med de bästa datum vi har att tillgå. Så det mest korrekta datumet för just din beställning ser du på din ordersida.
Men liten update för de som väntar på ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING. Vi har över 100 kort på väg från ASUS som skulle skickas redan förra veckan. Men leveransen från ASUS blev framflyttad till att skickas i går, det innebär en liten försening men att vi bör ha korten i vårt lager på måndag nästa vecka

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av bektil:

Vet inte om jag förstår vad du menar. Flertalet annonser här på sweclockers från vänliga själar som fått flera kort tilldelat och sedan sålt de för intropris på marknaden?

Ja det är visserligen sant, var mest att personen som hade garanterat honom jobbade för Sweclockers så var ju inte från den marknaden om jag tolkade rätt! Men blev bara skeptisk pga tidigare historier så var mest därför 😅 men tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Som alltid så gör vi vårt bästa för att hålla alla väntande beställningar uppdaterade med de bästa datum vi har att tillgå. Så det mest korrekta datumet för just din beställning ser du på din ordersida.
Men liten update för de som väntar på ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING. Vi har över 100 kort på väg från ASUS som skulle skickas redan förra veckan. Men leveransen från ASUS blev framflyttad till att skickas i går, det innebär en liten försening men att vi bör ha korten i vårt lager på måndag nästa vecka

//Erik

Hi Erik, is there a queue for all 100 cards or do you think any will be left for new orders and we should keep an eye on it on Monday?
Thanks!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av PKSWE:

Hi Erik, is there a queue for all 100 cards or do you think any will be left for new orders and we should keep an eye on it on Monday?
Thanks!

We currently have a backlog que to fill and all cards will go to cover that. So if you are out to buy a 3080 now, best luck is to check our site frequently and be quick when we have stock.
You can follow along here: https://www.komplett.se/latest/stocked/
and here: https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

We currently have a backlog que to fill and all cards will go to cover that. So if you are out to buy a 3080 now, best luck is to check our site frequently and be quick when we have stock.
You can follow along here: https://www.komplett.se/latest/stocked/
and here: https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

//Erik

Thanks Erik; appreciate it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Kan man på något sätt få reda på om det är allokerat eller om spelet verkligen använder 10gb i videominne?
För enligt gpu-z så använder Tarkov 10,2gb på mitt 3080, kör 3440x1440 upplösning.
Börjar känna att 10gb kanske är för lite för mig :/

Vad får du för fps på det grymma men Ooptimerade spelet.

Permalänk

Har det sagts något om när inet får in sin nästa batch Asus 3080 TUF OC? Står på köplats 40-50 vill jag minnas så man borde ju komma med i nästa batch.

Visa signatur

/Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Tror ni att det kommer vara lika högt tryck på 3080Ti som förmodligen annonseras idag?

Jaha, kommer Ti att lanseras idag, hade för mig det skulle dröja?
Har du någon sida eller mer info om detta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Någon mer än jag som spammar F5 och ibland får hjärtat i halsgropen och är beredd att "slåss"? Dvs, köpa ett RTX 3080 genom att vara snabbast genom alla menyer vid ett köp. Sen en tiondels sekund senare inser man att det är ett jävla RTX 3090 som finns i lager

Permalänk
Medlem

Asus rtx 3070 ekwb upplagt nu, kommer säkert 3080 kort också eftersom de lagt upp både 3070 och 3090 idag.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

Avbeställde mitt EVGA 3080 FTW3 Ultra från inet och beställde istället ett Gigabyte 3080 Auros Xtreme Waterforce från inet i fredags, anlände igår.

Permalänk
Medlem

@webhallen hur ser det ut med leveranser av Asus 3080 TUF non OC, hur många kort har levererats och fick ni nån leverans i fredags 8/1?

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Avbeställde mitt EVGA 3080 FTW3 Ultra från inet och beställde istället ett Gigabyte 3080 Auros Xtreme Waterforce från inet i fredags, anlände igår.

Grattis^^
Hade de flyttat fram leverans datumet på din order med några dagar i taget de senaste veckorna? På EVGA FTW3 kortet alltså, för det har de på mitt liiiite störigt.