Postnords straffavgift inom EU?

Permalänk
Medlem

Postnords straffavgift inom EU?

Jag fick just motta ett brev från PostNord där de berättar att de vill ha 90kr (75+15) för att jag fått en försändelse från utlandet.
15kr är felaktigt då jag inte betalat ett öre för paketet, men vad värre är är att det skickats från Danmark enligt tjejen i kundtjänst som jag pratade med över telefon. Jag trodde att straffavgiften bara gällde paket från utanför EU?
Har jag förstått fel? Har reglerna ändrats (innan årsskiftet)? Har PostNord gjort fel?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Föredetting

Om du ändå pratar med dem kan du be dem specificera vilka grunder de vill ta ut en avgift för?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Svaret jag fick var att det var ikryssat "other" istället för "gift". @meantek

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ska inte tillkomma någon avgift inom EU.
Det finns dock en del fula säljare som säger sig skicka från EU-land men egentligen så kommer paketen ändå från Kina, sett ett par olika personer råka ut för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ska inte tillkomma någon avgift inom EU.
Det finns dock en del fula säljare som säger sig skicka från EU-land men egentligen så kommer paketen ändå från Kina, sett ett par olika personer råka ut för detta.

Fult av dem. Detta var skickat i bulk från Ohio, USA till Tyskland och sedan ompackat i ett eller flera led för att slutligen utgå från Danmark. Jag tänker att eventuell moms skulle ha lösts i ett tidigare steg i så fall, typ när grejerna kom till EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ska inte tillkomma någon avgift inom EU.

Mja det vet jag inte.

Det tillkommer ju en tullavgift om de på tullen har behandlat paketet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Fult av dem. Detta var skickat i bulk från Ohio, USA till Tyskland och sedan ompackat i ett eller flera led för att slutligen utgå från Danmark. Jag tänker att eventuell moms skulle ha lösts i ett tidigare steg i så fall, typ när grejerna kom till EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Så paketet kom egentingen inte från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Mja det vet jag inte.

Det tillkommer ju en tullavgift om de på tullen har behandlat paketet.

Ok, det ska inte tillkomma någon moms+hanteringsavgift från PostNord.
Trodde det var uppenbart med tanke på att det var vad tråden handlade om...

Tullen kan naturligtvis stoppa/hantera prylar om faller under specifika regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ok, det ska inte tillkomma någon moms+hanteringsavgift från PostNord.
Trodde det var uppenbart med tanke på att det var vad tråden handlade om...

Tullen kan naturligtvis stoppa/hantera prylar om faller under specifika regler.

Moms nej men hanteringsavgift tillkommer nog så fort dem börjar kolla på paketet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Brukar sitta klistermärken på paketet om det ska momsas. Kommer inte ihåg men det är nån typ av kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Moms nej men hanteringsavgift tillkommer nog så fort dem börjar kolla på paketet.

Ok, men tråden handlade fortfarande om PostNords avgift som består av moms och hanteringsavgift.
15 kr är momsen, 75 kr är avgiften.