Intel halverar priset med "Cascade Lake-X" – 18 kärnor för under 1 000 dollar

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man vet att ett företag har haft feta marginaler om de kan sänka priset med ~50% med en generations mellanrum. Om Intel nu inte har revolutionerat tillverkningen på något sätt.

Att säga att AMD har skakat om denna marknaden är ett understatement.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Man vet att ett företag har haft feta marginaler om de kan sänka priset med ~50% med en generations mellanrum. Om Intel nu inte har revolutionerat tillverkningen på något sätt.

Att säga att AMD har skakat om denna marknaden är ett understatement.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt och jag kan känna att det är marknadens (plikt) att straffa ett sån beteende genom att inte köpa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Exakt och jag kan känna att det är marknadens (plikt) att straffa ett sån beteende genom att inte köpa.

Den fick jag inte ihop, Du kör ingen bil då pga bensin priset mm eller , anledningen till att dom kunna tjäna pengar är för amd lanserat skit produkter innan "Bulldozer" , om man nu skall sälja något privat så vill man väl tjäna så bra man kan på affären eller , Dom ha kunnat ta såna priset utan konk så är det helt enkelt men nu finns det konk och då justerar man priset helt enkelt svårare än så är det inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Exakt och jag kan känna att det är marknadens (plikt) att straffa ett sån beteende genom att inte köpa.

Just, ändå har man hört folk i åratal säga att man inte skall "stödköpa" AMD's produkter. Well, att vi nu har den situation vi har är för att folk, inklussive gamers "stödköpt" Ryzen och Ryzen 2000 trots att de inte varit vassast i spel, så jo jag tycker absolut man skall "stödköpa" konkurrerande produkter om man vill rätta upp en sned marknad. Att belöna dem som dominerar för att de har ekonomiska förutsättningar att göra det och straffa de som ligger efter för att de saknar resurser gör bara att eländet fortsätter. Utan "stödköp" hade inte Ryzen fått luft under vingarna och 9900K hade knappast haft 8c/16t.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Den fick jag inte ihop, Du kör ingen bil då pga bensin priset mm eller , anledningen till att dom kunna tjäna pengar är för amd lanserat skit produkter innan "Bulldozer" , om man nu skall sälja något privat så vill man väl tjäna så bra man kan på affären eller , Dom ha kunnat ta såna priset utan konk så är det helt enkelt men nu finns det konk och då justerar man priset helt enkelt svårare än så är det inte

Det kan jag hålla med om men inte när den troliga marginalen har legat på 700-900%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Det kan jag hålla med om men inte när den troliga marginalen har legat på 700-900%

900 % ?ehhhhhh matte?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det kan jag hålla med om men inte när den troliga marginalen har legat på 700-900%

vad hade amd i marginal på denna då, pris sänktes till 299dollar ca 70% , och den presterade ju inte ens bra vid relesen

https://feber.se/pc/fx-9590-testad-i-benchmarks/276300/

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du ge ett skäl till att prisdumpa sina egna produkter om man redan säljer allt man tillverkar?

Ett argument är att det finns mer här i livet än att bada i pengar.

Intels ”net worth” (nettovärde?) är runt 200 miljarder dollar. De senaste tio åren har de haft en nettoinkomst på ca 10 miljarder dollar, senaste året så var den däremot på 20 miljarder dollar.
Jag kan tycka att med en sådan nettoinkomst så kan man inte ta ockerpriser med gott samvete.

”Men vi lever i ett kapitalistiskt samhälle” säger vissa då. Jaha? Säger jag då.
”Men de behöver lite extra för sämre tider” säger vissa då. Har de inte redan mer än tillräckligt för det. Frågar jag då.
”Är du en jävla kommunist eller?” brölar vissa. Nä, verkligen inte säger jag.
”Du är fan bäst” säger ingen. Tackar säger jag och nickar instämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

900 % ?ehhhhhh matte?

jag kanske tänker fel? men om jag tillverkar något för 10:- och säljer det för 100:- bör det bli en marginal på 900%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

jag kanske tänker fel? men om jag tillverkar något för 10:- och säljer det för 100:- bör det bli en marginal på 900%

Så du menar CPUn kostar 2k tillverka med full utveckling R&D till slutkund? nej.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

AMDs konsument produkter är nästan i nivå med Intels HEAD serie vem skulle tro det för 3år sedan. Nu sitter AMD med ledartröjan och bromsar utvecklingen tvivlar på att vi får se några 64 eller 48kärniga cuper i TR4 3000 serien. Så nu får vi hoppas att inte Intel är 5 år i kölvattnet bakom AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag kanske tänker fel? men om jag tillverkar något för 10:- och säljer det för 100:- bör det bli en marginal på 900%

vad tror du apple´s ny telefon kostar att tillverka max 400 dollar och säljs för ja ,

källa
https://swedroid.se/rapport-sa-har-mycket-kostar-samsungs-och...

Det vi köper in på jobbet kostar 300 , utpris till kund kan vara 30000 , men ingen annan kan våra produkter så ja , köp alldrig en fastighet med rulltrappor säger jag bara

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Datavetare

Nice try @Jacob, men det är inte första april.

Tror du verkligen vi går på att någon skulle kunna ge saker så ostiga namn som "Deep Learning Boost" och framförallt "Brain Floating Point Format"? Sista är kanske teknik för alzheimerssimulering...

..faktiskt inte helt fel, en av poängerna med bfloat16 är faktiskt att medvetet få lite lite "mänsklig vimsighet" i vissa maskininlärningsmodeller.

Dold text

Intels HEDT är en nisch även efter detta. Men nu har man ändå gått från en nisch med rätt tvivelaktigt prislapp till en nivå där valet mellan AMDs och Intels HEDT är tillbaka på: vilken som är bäst beror på vad du ska göra, om du inte har väldigt speciella krav och förstår dem till detalj är nog ändå konsumentlinjen rätt val för dig.

Namnet till trots, ett exempel där Intels HEDT nu blir toppvalet är "inference" steget i maskininlärning (träningen ägs av GPUer och NPUer) samt program som Matlab (och dess open-source klon Octave) och andra program som i botten kör ett AVX512 optimerat BLAS-biliotek.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så du menar CPUn kostar 2k tillverka med full utveckling R&D till slutkund? nej.

Om du vet vad det kostar berätta, men det sticker lite i ögonen när man enkelt sänker priset med 50% och ändå gör en bra vinst. Det får i alla mig som köpare av stora mängder servrar att känna mig lite lurad...kallar det ocker och det får mig att fundera på om nästa köp kanske blir AMD servrar.. Jag vet att AMD gör vinst oxå.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Helt annan prisbild än för den normala gamern . Nästa gång jag skall bygga dator kommer jag dock inte långt på 20 k vilket är tråkigt )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Om du vet vad det kostar berätta, men det sticker lite i ögonen när man enkelt sänker priset med 50% och ändå gör en bra vinst. Det får i alla mig som köpare av stora mängder servrar att känna mig lite lurad...kallar det ocker och det får mig att fundera på om nästa köp kanske blir AMD servrar.. Jag vet att AMD gör vinst oxå.

Dessa är inte server CPUs.
X Serien har alllltid haft ocker priser på ALLA cpus.

AMD har skit bra servers bara köpa dom, intel har helt ok Xeon priser på sina servers om du inte måste ha platinum.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dustin, men var bara en snabb titta så det kanske är något som inte stämmer.

https://www.dustin.se/product/5011151083/truddr4

Sidan finns inte ens eller har raderats

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hur är dessa mot 8700k/9900k i spel?
Har dessa smart cache?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sidan finns inte ens eller har raderats

Välj "Företagskund".

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända något på GPU-marknaden såvida de inte börjar köra multicore GPU's på samma substrat.

GPUer är redan "multicore" sedan många år nuförtiden. "Multicore" i samma betydelse som CPUer är inte aktuellt, då databehandlingen skiljer såpass mellan vad en CPU och en GPU gör. Närmast man kommer denna betydelse skulle ju vara SLI/CF, och där finns det massor av problem som gör att den tekniken är på utfasning.

Skrivet av tvelander:

För att det är rätt mycket gamble från moderkorts sidan.

Stödjer Intels CPUer ens ECC om man inte har en Xeon? De brukar ju vara svinglada i att artificiellt dela upp sina proppar i olika prissegment genom att med flit stänga av funktioner eller till och med enstaka instruktioner, och ECC är ju en klassisk sådan grej man skulle kunna ta ut proffs-priser för - vilket blir nästan 100% vinst såklart...

Skrivet av Tip Top:

vad tror du apple´s ny telefon kostar att tillverka max 400 dollar och säljs för ja

Tillverkningspriset är bara en liten del av kostnaden för en modern telefon. Du har drösvis med tredjeparts-IP som måste licenseras/betalas för, tusentals programmerare för mjukvaran, kostnader för inbyten/garantireparationer osv osv... Det är ju inte så att telefonen kostar $400, och sedan $600 i ren vinst...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jorgen69:

Hur är dessa mot 8700k/9900k i spel?
Har dessa smart cache?

Nä, X-serien har en "Deep Learning Cache". Vad du är ute efter är en "Game Cache" som är något helt annat!

Lite mer seriöst... X-serien presterar sämre än S-serien (Intels "vanliga" konsumentlinje där bl.a. 9900K ingår), en stor orsak är just cache-designen.

X-serien är en konsumentanpassning av Skylake SP som används i Xeon. Fram till Broadwell var Xeon (och därmed E-serien som HEDT kallades då) egentligen samma sak som S-serien, fast med fler kärnor.

I Skylake SP delade Intel upp sina CPUer i två huvudspår. Bärbara och stationära desktops bygger vidare på "gamla" designen medan Skylake SP helt optimerades för servers.

En effekt av detta är att Skylake SP/X-serien går att skala till fler kärnor och de är mer effektiva på problem av typen: du har många sinsemellan oberoende problem som hanteras samtidigt (parallellt). Tänk hantera många klienter i en server samtidigt.

S-serien är primärt fokuserad på interaktiv användning (som i praktiken är helt beror av enkeltrådprestanda) samt problem likt spel som har viss skalning med CPU-kärnor, men inte alls är av typen "många sinsemellan oberoende problem". D.v.s. de är optimerade på att lösa ett problem, t.ex. genom att slänga på mer kärnor. För att det ska fungera optimalt är det viktigaste låg kostnad för synkronisering mellan kärnor, mindre viktigt att kunna få in extremt många kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nä, X-serien har en "Deep Learning Cache". Vad du är ute efter är en "Game Cache" som är något helt annat!

Lite mer seriöst... X-serien presterar sämre än S-serien (Intels "vanliga" konsumentlinje där bl.a. 9900K ingår), en stor orsak är just cache-designen.

X-serien är en konsumentanpassning av Skylake SP som används i Xeon. Fram till Broadwell var Xeon (och därmed E-serien som HEDT kallades då) egentligen samma sak som S-serien, fast med fler kärnor.

I Skylake SP delade Intel upp sina CPUer i två huvudspår. Bärbara och stationära desktops bygger vidare på "gamla" designen medan Skylake SP helt optimerades för servers.

En effekt av detta är att Skylake SP/X-serien går att skala till fler kärnor och de är mer effektiva på problem av typen: du har många sinsemellan oberoende problem som hanteras samtidigt (parallellt). Tänk hantera många klienter i en server samtidigt.

S-serien är primärt fokuserad på interaktiv användning (som i praktiken är helt beror av enkeltrådprestanda) samt problem likt spel som har viss skalning med CPU-kärnor, men inte alls är av typen "många sinsemellan oberoende problem". D.v.s. de är optimerade på att lösa ett problem, t.ex. genom att slänga på mer kärnor. För att det ska fungera optimalt är det viktigaste låg kostnad för synkronisering mellan kärnor, mindre viktigt att kunna få in extremt många kärnor.

Tack för ett bra svar.
Då behåller jag min 8700k i några år till.
Skulle en uppgradering från 8700k till 9900k göra skillnad kontra priset?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon132576:

GPUer är redan "multicore" sedan många år nuförtiden. "Multicore" i samma betydelse som CPUer är inte aktuellt, då databehandlingen skiljer såpass mellan vad en CPU och en GPU gör. Närmast man kommer denna betydelse skulle ju vara SLI/CF, och där finns det massor av problem som gör att den tekniken är på utfasning.

Stödjer Intels CPUer ens ECC om man inte har en Xeon? De brukar ju vara svinglada i att artificiellt dela upp sina proppar i olika prissegment genom att med flit stänga av funktioner eller till och med enstaka instruktioner, och ECC är ju en klassisk sådan grej man skulle kunna ta ut proffs-priser för - vilket blir nästan 100% vinst såklart...

Tillverkningspriset är bara en liten del av kostnaden för en modern telefon. Du har drösvis med tredjeparts-IP som måste licenseras/betalas för, tusentals programmerare för mjukvaran, kostnader för inbyten/garantireparationer osv osv... Det är ju inte så att telefonen kostar $400, och sedan $600 i ren vinst...

Vissa mobo tillåter ECC, men det är ren gamble och funkar sådär.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Såvida inte Intel släpper sjukaste processorn inom snar framtid så fortsätter jag nog köpa AMD ett tag till så att även Intel kan fortsätta halvera sina priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just, ändå har man hört folk i åratal säga att man inte skall "stödköpa" AMD's produkter. Well, att vi nu har den situation vi har är för att folk, inklussive gamers "stödköpt" Ryzen och Ryzen 2000 trots att de inte varit vassast i spel, så jo jag tycker absolut man skall "stödköpa" konkurrerande produkter om man vill rätta upp en sned marknad. Att belöna dem som dominerar för att de har ekonomiska förutsättningar att göra det och straffa de som ligger efter för att de saknar resurser gör bara att eländet fortsätter. Utan "stödköp" hade inte Ryzen fått luft under vingarna och 9900K hade knappast haft 8c/16t.

Tror de flesta nog köpte amd pga priset, speciellt 6 och 8 core då intels dåvarande cpuer med samma kärn antal var riktigt dyra. Vassaste cpun när ryzen 1000 serien släpptes var väll intels 4 kärniga 7700?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Nice try @Jacob, men det är inte första april.

Tror du verkligen vi går på att någon skulle kunna ge saker så ostiga namn som "Deep Learning Boost" och framförallt "Brain Floating Point Format"? Sista är kanske teknik för alzheimerssimulering...

Du fick mig att både dubbel- och trippelkolla om jag skrivit något galet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ett argument är att det finns mer här i livet än att bada i pengar.

Ett företag som inte utvecklas avvecklas. Att tro att pengarna ett företag tjänar läggs på hög någonstans är lite samma samma kategori som att tro att mängden pengar är konstant, så att ingen kan tjäna något utan att ta det från någon annan. Jag orkar inte förklara ekonomi på den grundläggande nivån för någon som redan bestämt sig för att "Joakim Von Anka"-nidbilden är objektiv sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tillverkningspriset är bara en liten del av kostnaden för en modern telefon. Du har drösvis med tredjeparts-IP som måste licenseras/betalas för, tusentals programmerare för mjukvaran, kostnader för inbyten/garantireparationer osv osv... Det är ju inte så att telefonen kostar $400, och sedan $600 i ren vinst...

Jo näst intill så är det mästa är inräknat i den kostnaden då det rör sig om mycket större volymer än en cpu: så licenserna kostar int många dollar per telefon , vinsten är mer än 50% , tror mig jag vet , har jobbat inom telekom hos en stor återförsäljare en gång i tiden, hur eller hur , alla har en vinstmarginal på jobben som utförs och med dagens norm bör den inte understiga 37% i vinst för då blir argumentet hos banken svårt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag kanske tänker fel? men om jag tillverkar något för 10:- och säljer det för 100:- bör det bli en marginal på 900%

Nej, marginalen är 90 procent. Däremot är påslaget på tillverkningskostnaden 900 procent.

Nu är jag kärringen mot strömmen - men hur intressanta är dessa processorer för gemene man - egentligen? Skulle varit mycket mer intressant med en Core i5-1040 med sex kärnor för säg 90 dollar istället för dagens pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nej, marginalen är 90 procent. Däremot är påslaget på tillverkningskostnaden 900 procent procent.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700