Tvåpolig Molex (hane + hona) - var köpa?

Permalänk

Tvåpolig Molex (hane + hona) - var köpa?

Hallå alla!

Får jag kort fråga var någonstans jag lämpligast köper tvåpoliga Molex-kontakter i par om hane och hona? Kjell & C:o säljer precis det jag letar efter, men att begära 39,90 SEK för ett enda par känns principiellt fel - i synnerhet då något säger mig att ett kontaktpar som mest kostar några kronor om man hittar rätt återförsäljare.

Alla tips mottages tacksamt!

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av First Ninja:

Hallå alla!

Får jag kort fråga var någonstans jag lämpligast köper tvåpoliga Molex-kontakter i par om hane och hona? Kjell & C:o säljer precis det jag letar efter, men att begära 39,90 SEK för ett enda par känns principiellt fel - i synnerhet då något säger mig att ett kontaktpar som mest kostar några kronor om man hittar rätt återförsäljare.

https://i.imgur.com/oWF7MWQ.png

Alla tips mottages tacksamt!

kolla på elfa.se under industrikontaktdon efter tillverkare molex crimphölje 2 Poler och crimpkontakt 20-14 AWG då de säljs separat.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

Dendär är mer känd som "tamiya plug" googla på det så hittar du 👍😊

Ta upp nån rc-side-resultat, så brukar dom ha en hel påse för 30-50spänn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Skrivet av Maxpower700:

Dendär är mer känd som "tamiya plug" googla på det så hittar du 👍😊

Ta upp nån rc-side-resultat, så brukar dom ha en hel påse för 30-50spänn

Utmärkt, och tack för tipset - RC-världen är för mig outforskat område.

Elfa i all ära, men eftersom det uppenbarligen är en hel djungel av Molex-kontakter att förlora sig i känns färdiga kontaktpar som ett säkrare kort; då torde ju kompabiliteten vara garanterad. Är möjligtvis det här kontaktvalet ("Kontakt Mini-Tamiya par", 26 SEK) något du själv skulle kunna överväga?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

kolla på elfa.se under industrikontaktdon efter tillverkare molex crimphölje 2 Poler och crimpkontakt 20-14 AWG då de säljs separat.

Tack så mycket! Elfa har onekligen utbudet (och priserna) på sin sida, men för den icke-initierade kan det samtidigt framstå som lätt förvirrande - vet man inte vad man egentligen letar efter känns det nästan som ett lotteri. I bästa fall har man en handfull kompatibla komponenter att hämta ut, och i sämsta fall ett paket med oanvändbara delar. Med det sagt uppskattar jag givetvis ditt tips. Tack!

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk

@First Ninja:
Jodå, men kolla vad du ska köra för ström, mini n är rätt liten

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Skrivet av Maxpower700:

@First Ninja:
Jodå, men kolla vad du ska köra för ström, mini n är rätt liten

Uppfattat - så långt hade jag givetvis inte tänkt. Tanken är förvisso inte att koppla in en tvättmaskin genom Molex/Mini-Tamiya-kontakten (där är nog gränsen passerad), men väl en standard 80 mm-fläkt i ett datorchassi.

Utan att säkert veta gissar jag att fläktar av det här slaget i allmänhet förväntar sig spänning om 12V? Har du möjligtvis någon uppfattning om en tvåpolig Molex/Mini-Tamiya lämpar sig för projektet?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk

@First Ninja:
Volten e lugnt, är amperen som alstrar värmen. Och den är rätt låg på en fläkt, kör hårt 👍😁

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube