Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det läggs väl stora krav på lokförarens psykiska tillstånd. Vad jag har hört så är alla former av neurofunktionsnedsättning ett automatiskt diskvalificerande, t.om. dom som är högfungerande t.ex. vissa med Asperger och dylikt? Eller har dom lättat på det kravet i dagsläget?

De ställer ju massor med frågor på hälsoundersökningen om diagnoser , vilka man får ha utan att bli bortvald kan jag inte svara på. Men med tanke på hur många som söker och så få som kommer in så kan jag tänka mig att man kan få problem . Lättast tror jag är att vända sig till trabsportstyrelsen och fråga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Eftersom att Gällivare och Kiruna ligger högre geografiskt sett än vad Luleå och Narvik som är lossningsstationer gör så kan vi återmata mer på vägen till avlastning än vad vi förbrukar, ja. Dock så drar vi ju ström även när vi kör utan last på vägen tillbaka så på en vända så använder vi ju en hel del trotts allt 😁

Retur fråga, behöver en persontågsförare bry sig om lutningsvisare eller hur mycket påverkar med/motlut?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ett smack.

Mellan Helsingborg och Maria har vi tex en av det brantaste backarna i Skåne. Det är 70 där. Farthållaren i 70, så bromsar den på väg ner och håller jämt pådrag på väg upp.
Så kapacitetsmässigt sett finns det inga begränsningar.

Nu kör jag Pågatåg (X61) som stannar på alla stationer, dvs. pendeltåg. Så vi kör väldigt lite "grön körning" jämfört med tex Öresundstågen (X31) eller X2000.
Men det är klart man utnyttjar topografin lite grann ändå. Har man 130 och man vet att det kommer 110 längre fram släpper man pådraget och rullar långsamt ner i hastighet och lägger sedan farthållaren i 110. Inte så mycket för miljöns skull, men för komforten.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Inte ett smack.

Mellan Helsingborg och Maria har vi tex en av det brantaste backarna i Skåne. Det är 70 där. Farthållaren i 70, så bromsar den på väg ner och håller jämt pådrag på väg upp.
Så kapacitetsmässigt sett finns det inga begränsningar.

Nu kör jag Pågatåg (X61) som stannar på alla stationer, dvs. pendeltåg. Så vi kör väldigt lite "grön körning" jämfört med tex Öresundstågen (X31) eller X2000.
Men det är klart man utnyttjar topografin lite grann ändå. Har man 130 och man vet att det kommer 110 längre fram släpper man pådraget och rullar långsamt ner i hastighet och lägger sedan farthållaren i 110. Inte så mycket för miljöns skull, men för komforten.

Vilken skillnad !
Jag har ju sth 60 med last pga bromsprocenten. Så in i värsta backen här så håller man ju det och har ändå mellan 40-50 på toppen . 50 är vid perfekt före och fullt pådrag 😁 då är det ca 12 promille i 15km, så inget överdrivet brant ändå ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6