Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av netza:

Det är ju för att få mer pengar av oss kunder som de gör detta.

Nä menar du.
Jag bara kom med ett förslag istället för e-kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Tragisk att tjänsten försvinner, men det märks att det ej är teknisk folk på facebook. Att en produkt döms ut säkerhetsmässigt är inte det samma som att kunder har haft problem med att betala, det kan istället vara det motsatta att det säkerhetsmässigt går att fejka ett nytt kontokort. Och det ligger rätt mycket arbete bakom att ha ett sådant skydd uppdaterad.

Detta med att kunna skapa ett nytt kreditkort för varje köp känns lite väl överdrivet om man ska ha hög säkerhet. Men tänk om swedbank bara kunde erbjuda ett extra elektronisk bankkort som bara hade för dessa köp. -Nu går det skaffa ett riktigt för 60kr/året som någon nämnde, men jag tycker det är för mycket i förhållande vad man får. Hade kostnaden varit för 3st kort så hade det varit mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

Ja jag tvekar inte på att e-kortet var bra. Själv har jag aldrig haft något sådant utan bara haft ett mastercard som jag för över pengar till vid inköp eller haft små belopp på. Idag är det ju snabbt gjort att föra över pengar lite hur som helst mellan konton i tex mobilen, så egentligen förstår jag inte varför så många blev knäckta över att e-kortet ska försvinna. Vad var grejen liksom?

Fördelen med e-kort har varit att du själv kan bestämma giltighetstiden samt hur stort belopp som kan dras från kortet. Dvs. om kortuppgifter från sidan/tjänsten du handlar av läcker ut är uppgifterna i stort sett värdelösa då kortet endera upphör att gälla snart eller så går det inte att dra mer än ett visst belopp (jag brukade sätta giltighetstid ~3 månader framåt och beloppet några kronor högre än summan jag skulle betala). Då slipper jag också spärra mitt "riktiga" bankkort den dagen uppgifterna läcker ut.

En annan fördel jämfört att öppna kortet för internetköp tillfälligt ligger i om butiken inte drar pengarna direkt, hamnar utanför "fönstret" och köpet nekas. Det var också lämpligt att använda e-kort när jag skulle använda en prenumerationstjänst under begränsad tid. Då skapade jag bara ett e-kort med summan motsvarande tiden för prenumerationen och då gjorde det inget om jag glömde att säga upp tjänsten i tid (de slutade nämligen att leverera när de inte fick betalt, maken till fräckhet... ). Det var dessutom väldigt smidigt medan tjänsten fortfarande fanns som en app och man kunde hantera sin kort via telefonen. Möjligt att det gick att göra även efter att appen lades ner (dvs. inte själva tjänsten) men jag använde för det mesta dator sedan appen försvann.

Nackdelarna, som jag upplevde det, var väl att det inte alltid fungerade (det har strulat på några sidor men majoriteten har varit utan problem), det kunde vara lite pill med att få tjänsten att starta (min webbläsare föreslog fel adress så fick ibland gå via banken) samt att säkerheten kändes lite sisådär när det räckte med en "personlig kod" à sex tecken för att logga in (tror inte man kunde ha fler men det ändrades till Mobilt BankID så småningom).

Jag uppfattar det som att vi i övrigt använder samma lösning vad det gäller att inte ha stora summor på kontot som är kopplat till kortet men e-kort har, för mig, inneburit att ha både "hängslen och livrem". E-kort går naturligtvis att ersätta, några i tråden har t.ex. skaffat ytterligare konton med ett "slaskkort" kopplat till just för handel över nätet, men det känns lite tråkigt när (åtminstone min) uppfattningen var att tjänsten fungerade och det var något jag använde mig utav.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag sparar aldrig mina uppgifter någonstans, steam t.ex har ofta någon ruta markerad som default att spara dina uppgifter för nästa gång det tycker jag är dåligt att den är itryckt på en gång tittar man inte efter så sparas uppgiferna vare sig man vill eller inte..

och angåande apple, det var något jag inte visste med min iphone så när jag väl startade skiten så fick jag köpa ett jävla presentkort för att få igång telefonen utan mina kortuppgifter.. aldrig apple igen.

Oft: Va? Kört iPhone sen 4s:en till 7:an, aldrig använt nå presentkort eller nå kortuppgifter för att få igång nån av telefonerna.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Och man måste besöka ett kontor för att öppna ytterligare ett nytt privatkonto med kort kopplat till?

Beror väl på din bank.

På SEB kan jag skapa nya konton direkt på hemsidan, och jag kan beställa nytt kort också. Alt kan jag ringa dem, verifiera mig med bankdosan och göra samma sak.

Skrivet av underwatch:

Har ni tips på vilket kreditkort man ska införskaffa? Jag handlar väldigt mycket från Kina och aldrig haft kreditkort tidigare. Får man en faktura i slutet av månaden med allt man köpt och betalar den som vanligt utan några extra avgifter? Vad händer om man blir scammad?

Du behöver inte ha kreditkort om du inte vill. Ett Debit kort fungerar genom att vara låst till ett konto. De pengar som finns på kontot kan man handla för, sen är det stopp, typ som ett kontantkort du laddar.

Kreditkort är en djungel. De flesta har att du kan handla upp till ett belopp (beroende på din kreditvärdighet), sen måste du betala detta nästa månadsperiod, annars kan du får ränta eller andra avgifter. Och ja, du får en faktura i slutet på månaden. Kortet kostar normalt en summa per månad/år, men det finns mycket olika prisklasser där.

Blir du scammad så beror det mycket på vem som du har kortet hos. Vissa är lättare att bråka med, vissa är betydligt svårare att bevisa att det inte var du. Här gäller det att läsa det finstilta om vad som gäller. Och jag hade därför inte använt ett kreditkort öht på affärer som är lite skumma, då det tar trots allt till slutet på månaden innan du ens kan märka att ditt kort är skimmat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lap87:

Tack för tipset, checkade precis deras sida, tankade ner appen på mobilen och spejar runt ^^
Ska lätt börja köra med deras virtual card för inköp från sidor där jag helst inte ger ut mitt vanliga kontokort.

Kört dom ett bra tag nu, spenderade en hel del tid utomlands, och det är nog rätt mycket pengar man sparat när man kan undvika bankens idiot-kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kreditkort är en djungel. De flesta har att du kan handla upp till ett belopp (beroende på din kreditvärdighet), sen måste du betala detta nästa månadsperiod, annars kan du får ränta eller andra avgifter. Och ja, du får en faktura i slutet på månaden. Kortet kostar normalt en summa per månad/år, men det finns mycket olika prisklasser där.

Finns flera kort (OK, Circle K m fl) som inte har någon års- eller månadsavgift.
Man får dessutom en liten bonus på (nästan) alla köp med kreditkortet.

Har själv inget bankkort, utan använder endast kreditkort. Vill inte att pengar ska dras direkt från något av mina konton, utan vill ha en faktura i efterhand som man kan kontrollera.
Bonusen ger mig ca 700 - 1000 kr om året beroende på hur mycket jag handlar.
Betalar min sparbank 0:- i fasta avgifter för alla tjänster jag använder.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Kör med Handelsbankens "Allkortskonto" Mastercard.

För över pengar till det när jag ska handla , har inget kreditkort.

Antar att det är samma funktion som med E-Korten ( ish ),

Men jag betalar ingen avgift , inte vad jag vet iallafall.

Så länge man inte är student och får in CSN på sitt konto, så kostar Allkortskontot 300:-/år:et

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Finns flera kort (OK, Circle K m fl) som inte har någon års- eller månadsavgift.
Man får dessutom en liten bonus på (nästan) alla köp med kreditkortet.

Har själv inget bankkort, utan använder endast kreditkort. Vill inte att pengar ska dras direkt från något av mina konton, utan vill ha en faktura i efterhand som man kan kontrollera.
Bonusen ger mig ca 700 - 1000 kr om året beroende på hur mycket jag handlar.
Betalar min sparbank 0:- i fasta avgifter för alla tjänster jag använder.

Så hur lyder dina skimming skydd?
Hur mycket är du försäkrad mot?
Hur lång tid kan du protestera om felaktigheter?

Ditt upplägg låter bra, men jag har sett flera bli nästan ruinerade pga kreditkort, så jag vägrar handla med dem. Skillnaden är att om de drar pengar från ditt konto så måste där finnas pengar på kontot, annars kan inget dras. Med kreditkort dock kan du bli skimmad på rätt saftiga belopp som du sen måste bestrida, eller betala. Så det är mao full möjligt att de tar mer än hela ditt konto, om du inte har rätt skydd.

Som primärkort man handlar vitvaror eller andra större köp hos vettiga butiker dock kan jag mycket väl hålla med dig. Men jag skulle aldrig sätta det kortet i en bensin automat tex, som ofta utsätts för skimming.

Permalänk
Medlem

https://www.swedbank.se/om-swedbank/kontakta-oss/om-du-inte-a...

alla som vill ragea till swedbank att e-kort försvinner ovanstående länk.
-
herren här tipsade om något genialt, tror jag, men what is the catch?

Skrivet av bakemonster:

Jag kör "Revolut" för alla mina internetköp. Stort plus är att du inte har påslag på växlingar och får aktuella kursen om du kör på nätet.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så hur lyder dina skimming skydd?
Hur mycket är du försäkrad mot?
Hur lång tid kan du protestera om felaktigheter?

Ditt upplägg låter bra, men jag har sett flera bli nästan ruinerade pga kreditkort, så jag vägrar handla med dem. Skillnaden är att om de drar pengar från ditt konto så måste där finnas pengar på kontot, annars kan inget dras. Med kreditkort dock kan du bli skimmad på rätt saftiga belopp som du sen måste bestrida, eller betala. Så det är mao full möjligt att de tar mer än hela ditt konto, om du inte har rätt skydd.

Som primärkort man handlar vitvaror eller andra större köp hos vettiga butiker dock kan jag mycket väl hålla med dig. Men jag skulle aldrig sätta det kortet i en bensin automat tex, som ofta utsätts för skimming.

Konsumentkreditlagen skyddar medborgarna och om man inte uppenbarlig har varit oaksam med sina kortuppgifter så ersätter kortföretagen uttagen. Det är en illusion att det måste finns pengar på ett betalkort för att köp med kortet skall kunna göras. Prova och åk finlandsbåt och köp för mer än vad du har täckning för på ditt betalkort. Jag har själv gjort det ett flertal gånger och då blir kontot övertrasserat och man får en fin straffavgift på en dryg hundring. Så länge du inte har betalkort som kräver onlineacces, dvs Maestro eller Visa Electro så kan man övertrassera det som finns på kontot kopplat till kortet.

Problematiken är egentligen betalkortet. Blir du skimmad och har kortet kopplat mot lönekontot och någon tar ut pengarna direkt efter löning så står du där utan pengar att betala hyran, autogiro mfl.

Betalkort är bra till en grej, nämligen kontantuttag som brukar vara utan avgifter. Naturligtvis är det även bra för de som inte kan låta bli att handla för mer än vad de har råd till. Kreditkortsföretagen tjänar pengar på krediträntan, men jag sätter alltid in pengar varje månad på kreditkortet så att jag inte handlar på "kredit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Konsumentkreditlagen skyddar medborgarna och om man inte uppenbarlig har varit oaksam med sina kortuppgifter så ersätter kortföretagen uttagen. Det är en illusion att det måste finns pengar på ett betalkort för att köp med kortet skall kunna göras. Prova och åk finlandsbåt och köp för mer än vad du har täckning för på ditt betalkort. Jag har själv gjort det ett flertal gånger och då blir kontot övertrasserat och man får en fin straffavgift på en dryg hundring. Så länge du inte har betalkort som kräver onlineacces, dvs Maestro eller Visa Electro så kan man övertrassera det som finns på kontot kopplat till kortet.

Då föreslår jag att du kolla med din bank, för jag syftar på just kort som inte kan trassla över. Har redan haft en dispyt för länge sedan med min bank om detta där jag kort sagt sa att jag kommer lämna rubbet hos dem, eller glöm denna och spärra allt som gäller övertrassling. Där går inte att göra övertrassling har de försäkrat mig, idag. Sen kan det naturligtvis bli en valuta omvandling som kanske gör lite minus, men det rör sig sällan om mer än några kronor.

Imho så är det finlandsbåtens problem om de inte kontrollerar ett debitkort, och kan de inte ska det nekas. Finns där inga pengar så finns där inget och då ska de inte ta pengar som inte finns. Detta är exakt principiella skillnaden mellan kredit och debit kort. Bestrid det.

Keditkortet dock kommer gå hela vägen till minus och lämna dig med en din faktura nästa månad.

Skrivet av anon2110:

Problematiken är egentligen betalkortet. Blir du skimmad och har kortet kopplat mot lönekontot och någon tar ut pengarna direkt efter löning så står du där utan pengar att betala hyran, autogiro mfl.

Detta håller jag med om och går att lösa genom att inte ha kortet på lönekontot. Jag har ett "service konto" (mitt namn på det) som jag har lön och räkningar, och sedan ett konto för internet kortet och ett för vanliga kortet.

Skrivet av anon2110:

Betalkort är bra till en grej, nämligen kontantuttag som brukar vara utan avgifter. Naturligtvis är det även bra för de som inte kan låta bli att handla för mer än vad de har råd till. Kreditkortsföretagen tjänar pengar på krediträntan, men jag sätter alltid in pengar varje månad på kreditkortet så att jag inte handlar på "kredit".

Och det du beskriver nedan är mer eller mindre... exakt vad debit-betalkort ska användas till. Nämligen att sätta in pengar för att handla för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir du scammad så beror det mycket på vem som du har kortet hos. Vissa är lättare att bråka med, vissa är betydligt svårare att bevisa att det inte var du. Här gäller det att läsa det finstilta om vad som gäller. Och jag hade därför inte använt ett kreditkort öht på affärer som är lite skumma, då det tar trots allt till slutet på månaden innan du ens kan märka att ditt kort är skimmat.

Därför jag dragit mig för att skaffa ett kreditkort. Vill inte vänta en månad med att se vad som hänt...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Därför jag dragit mig för att skaffa ett kreditkort. Vill inte vänta en månad med att se vad som hänt...

Finns det ens sådana kreditkort? På alla jag testat så har du en "internetbank" där du kan logga in och se alla transaktioner på samma sätt som på ett vanligt bankkonto. Skillnaden är att du en gång i månaden får en faktura på allt du handlat och betalar du den i sin helhet så uppstår inga extra kostnader. Stämmer något inte på fakturan så bestrider du det och betalar in allt förutom det som inte stämmer (efter kontakt med kreditkortsföretaget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är Paypal och Amazon oseriösa?

PayPal är ju en betaltjänst och inte en butik så det får man leva med.
Amazon, till viss del. De har dock större resursen för att skydda sig. Det är dessutom ett val du själv gör.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det är en bra tjänst. Typ ända anledningen till att jag fortfarande är kund hos Swedbank. Nu blir det ny bank.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag blev förbannad när jag läste nyheten, har skrivit ett klagobrev till banken så får vi se om det gör nån nytta. Man kan ju hoppas att tillräckligt många gnäller, men troligtvis har 90% av bankens kunder inte ens upptäckt funktionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Då föreslår jag att du kolla med din bank, för jag syftar på just kort som inte kan trassla över. Har redan haft en dispyt för länge sedan med min bank om detta där jag kort sagt sa att jag kommer lämna rubbet hos dem, eller glöm denna och spärra allt som gäller övertrassling. Där går inte att göra övertrassling har de försäkrat mig, idag. Sen kan det naturligtvis bli en valuta omvandling som kanske gör lite minus, men det rör sig sällan om mer än några kronor.

Imho så är det finlandsbåtens problem om de inte kontrollerar ett debitkort, och kan de inte ska det nekas. Finns där inga pengar så finns där inget och då ska de inte ta pengar som inte finns. Detta är exakt principiella skillnaden mellan kredit och debit kort. Bestrid det.

Keditkortet dock kommer gå hela vägen till minus och lämna dig med en din faktura nästa månad.

Detta håller jag med om och går att lösa genom att inte ha kortet på lönekontot. Jag har ett "service konto" (mitt namn på det) som jag har lön och räkningar, och sedan ett konto för internet kortet och ett för vanliga kortet.

Och det du beskriver nedan är mer eller mindre... exakt vad debit-betalkort ska användas till. Nämligen att sätta in pengar för att handla för.

Så länge du har ett kort med uppstansade siffror så kan du övertrassera debitkortet. Det fungerar även så i utlandet. Minns du den gamla maskinen där man drar för att stansa in siffrorna på slipen. Det finns en anledning varför kort som kräver onlineaccess fungerar så dåligt i utlandet. MasterCard resp Visa kan inte garantera onlineacess för samtliga terminaler så det finns inget att "spärra". För att inte riskera att folk i utlandet inte kan handla så lämnar de en "osynlig" kredit på debitkortet.

Det är bara i Sverige där man är i princip allergisk mot kreditkort medan resten i världen kör kontanter eller kreditkort. När uttagskorten för bankomaterna försvann så blev bankerna tvungna att ta fram ett mellanting och det blev debitkortet eller så kallad bankkort i Sverige.

Det positiva med kreditkortet om man har koll på sin ekonomi är att Du får bonusar och rabatter. För min del blir det runt 10 lök per år. Dessutom får du vettig ränta på insättningarna upp till 15000 på Preem resp Shell Mastercard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Därför jag dragit mig för att skaffa ett kreditkort. Vill inte vänta en månad med att se vad som hänt...

Företag som utfärdar kreditkort lyder under konsumentlagarna, nämligen konsumentkreditlagen. En tvingande lag som inte kan avtalas bort. Någon som minns skandalen med Flygbilljetter köpta på Flyme? De med kreditkort gick helt skadeslösa, men De med bankkort omfattas inte av konsumentkreditlagen, men Visa & Mastercard gjorde ett undantag och ersatte även de kunderna med bankkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jävligt synd faktist, speciellt för de med maestro kort och de som abusar netflix eller likvärt. (tjänster där man behövde ha 1-10kr för att få en gratis månad...)

Själv använde jag e-kort då när jag ägde Maestro.... har inte behövt göra sedan jag fick MasterCard (Bankkort fortfarande) men endå.... synd... de var är jävligt bra tjänst

Visa signatur

Predator X34 - Nvidia Geforce 1080 Ti (ASUS Strix OC)
ASUS Z170-A - Intel Skylake 6700K - Fractal Design Kelvin S36
Corsair DDR4 3200mhz 16-18-18-36
Samsung 950 EVO 500GB (NVME) Samsung 850 EVO 250GB (SSD)

Permalänk
Skrivet av bakemonster:

Jag kör "Revolut" för alla mina internetköp. Stort plus är att du inte har påslag på växlingar och får aktuella kursen om du kör på nätet.

Testade tjänsten och måste säga att den löser problemet väldigt bra. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

drar mig för att lämna ut mitt riktiga cc på nätet, visst man kan flytta från kort/kredit-kontot, men e-kort var ju f*n så mycket smidigare (inte minst pga beloppet man kunde sätta)
nu är ju paypal ganska säkert med sms-verifikation, samt tex paysafecard, men för prenumerationer (icloud 50GB 9 spänn/mån ex.) vill "dom" ha ditt riktiga kort... vissa hävdar att myndigheterna vill ha koll på dig, är nog lite sanning i det, men det handlar väl om att Swedbank vill lägga ner e-kortshanteringen av pengaskäl... är ju trots allt en hel del tjänster bakom ett e-kort
får se om jag återgår till "flytta-runt-pengar-metoden" eller inte bryr mig alls, kommer sakna e-kort helt klart

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Kört dom ett bra tag nu, spenderade en hel del tid utomlands, och det är nog rätt mycket pengar man sparat när man kan undvika bankens idiot-kurs.

Fast en sak funderar jag på, hur kan dom tillhandahålla denna tjänst? Läst igenom allt och inget sticker direkt ut som säger att dom tjänar på det (om man inte överstiger deras ganska generösa limits för en privatperson dvs).
Men coolt ändå ^^

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Fast en sak funderar jag på, hur kan dom tillhandahålla denna tjänst? Läst igenom allt och inget sticker direkt ut som säger att dom tjänar på det (om man inte överstiger deras ganska generösa limits för en privatperson dvs).
Men coolt ändå ^^

de måste ju tjäna på transaktionerna, vore konstigt annars...
hade aldrig hört talas om dom innan, blev verifierad på 5 min med foto på körkort och ansikte
i deras forum skriver folk om försvunna pengar lite här och var, verkar lira med Paypal
ska testa med paypal, när mina e-kort blir värdelösa

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ja, Revolut lät som en bra grej men när man hör om att folk blivit av med pengar så drar man sig för att börja använda det.
Då kan jag lika gärna koppla kortet till Paypal och fortsätt köra den vägen, fast nu med ett "riktigt" kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Kört dom ett bra tag nu, spenderade en hel del tid utomlands, och det är nog rätt mycket pengar man sparat när man kan undvika bankens idiot-kurs.

hur rekommenderar du man fyller på sitt Revolut? Banköverföring, fysiskt cc, hittar inget om paypal i deras forum..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge man inte är student och får in CSN på sitt konto, så kostar Allkortskontot 300:-/år:et

Hade ingen aning om det...

25 kr / månad kan jag leva med.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Vad har de för kostnader utöver transaction fees? Om jag vill beställa ett fysiskt mastercard från de, vad kostar det?

Jag minns inte svaret i huvudet. Men den infon finns på deras hemsida.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XTRO:

Oft: Va? Kört iPhone sen 4s:en till 7:an, aldrig använt nå presentkort eller nå kortuppgifter för att få igång nån av telefonerna.

jag menar apple store eller vad sjutton dom kallar den, kunde inte ladda ner appar eller skapa ett konto utan att ge kortnummer eller presentkort av något slag.

vet inte om det här har ändrats men det var så på min iphone 4.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

och det är nog rätt mycket pengar man sparat när man kan undvika bankens idiot-kurs.

Bankerna har över lag rätt bra växlingskurser, paypal däremot är ett skämt.