Nvidia önskar AMD välkommen tillbaka med Ryzen Threadripper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Förstår inte riktigt vad du får ditt resonemang ifrån. Att säga den tredje snabbaste GPU arkitekturen i världen är skräp känns inte riktigt rätt. Även ett Vega 56 är en "dröm" för 90% av väldens gamers ur prestanda perspektiv.

Exempel så ligger Vega 56 mellan 1070 och 1080 i prestanda för endast $399.

Nvidia 1070 kostar minst $450.

Följ min tanke gång nu. Vega 64 = GTX 1080.

Vega 56 är nerskalat 15% från Vega 64
GTX 1070 är nerskalat 25% från GTX 1080.

Vega 56 är ca 10% snabbare än GTX 1070 med 12% lägre pris.

Väldigt svårt att se att detta blir en flopp för Gamers. Även om vi i Sverige kommer få ockerpriser (as always) så kommer den globalt bara väldigt poppis. Sedan är AMD Freesync argument ganska bra. Man betalar löjligt mycket extra för G-sync jämfört med freesync.

Fast nu är du ute och cyklar. GTX 1070 kostar 349 USD. Så räkna med att Vega 56 blir åtminstone 600kr dyrare (än 1070) i Sverige. Sedan får man förmodligen lägga på den svenska "AMD skatten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

På senare tid har det börjat lukta för mycket fanboyism här igen. Jag skulle sååå önska att Facebook köpte upp AMD så vi fick lite nyans i diskussionerna. @Ozzed

Vem är onyanserad? De som på förhand dömer ut en produkt som inte ens är släppt, testad eller har fått optimerad drivrutin, eller jag, som helt neutralt hävdar att man bör vänta med sin dom till efter produkten är släppt och testad?

Jag tror inte facebook har nytta av att köpa varken AMD eller intel. Det facebook tjänar pengar på är ju annonser och hur skulle de kunna få synnergieffekter genom att äga ett processorbolag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nu är du ute och cyklar. GTX 1070 kostar 349 USD. Så räkna med att Vega 56 blir åtminstone 600kr dyrare (än 1070) i Sverige. Sedan får man förmodligen lägga på den svenska "AMD skatten".

Vad yrar du om nu då? GTX 1070 för $349?? Det ser mer ut som att billigast går lös på $429 och uppåt..

http://www.nowinstock.net/computers/videocards/nvidia/gtx1070...

Edit: De som finns att få tag på, det finns några för $349 men är då "out of stock"

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nu är du ute och cyklar. GTX 1070 kostar 349 USD. Så räkna med att Vega 56 blir åtminstone 600kr dyrare (än 1070) i Sverige. Sedan får man förmodligen lägga på den svenska "AMD skatten".

Nja billigaste 1070 du kan köpa på Newegg är $449. Sedan är MSRP $399 för 1070 om man ser vad Nvidia själv tar på sin hemsida. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforc...

Men visst kommer RX Vega 56 och GTX 1070 ligga på ungefär samma pris (>4300kr) i Sverige under första tiden.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

Vad yrar du om nu då? GTX 1070 för $349?? Det ser mer ut som att billigast går lös på $429 och uppåt..

http://www.nowinstock.net/computers/videocards/nvidia/gtx1070...

Edit: De som finns att få tag på, det finns några för $349 men är då "out of stock"

Ibland kommer det uttalanden som får en att undra om folk överhuvudtaget tänker innan de postar.
Det finns någonting som kallas MSRP, google kan hjälpa dem som inte hänger med. MSRP för GTX 1070 är 349 USD. MSRP är precis det Implor använde på Vega 56 när han jämförde priset mot 1070.

Om någon skulle vara så dum att de jämför MSRP på ett kort mot marknadspris på ett annat och drar slutsatser utifrån det så är det deras problem.

Skrivet av Implor:

Nja billigaste 1070 du kan köpa på Newegg är $449. Sedan är MSRP $399 för 1070 om man ser vad Nvidia själv tar på sin hemsida. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforc...

Men visst kommer RX Vega 56 och GTX 1070 ligga på ungefär samma pris (>4300kr) i Sverige under första tiden.

Läs ovan.

Sedan är det bra om man kollar MSRP på rätt produkt. En liten hint: "Founders Edition".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är med din synvinkel. Jag tror de flesta är överens om att det är spelprestandan som räknas på ett spelgrafikkort som RX Vega.
AMD kommer säkerligen få sälja varenda RX Vega de kan producera tills Ethereum-miningen krashar. Därefter är det stopp.

Förhoppningsvis så ger detta AMD nog med kapital att utveckla en bra GPU så att de kan lägga Vega floppen bakom sig. Pascal innebar första Nvidia-kortet på många år för mig. Detta för att AMD för första gången på lika många år misslyckas att leverera ett attraktivt grafikkort. RX 480 4GB var ganska bra i sin prisklass men jag vill ha mer prestanda än så.
De inleder året med att släppa kalkonen RX 500-serien och nu detta där de efter flera års utveckling släpper ett gimpat Fury kallat RX Vega.

Allt handlar om prestanda per krona. Inte ren råprestanda eller för den delen prestanda per watt. Begriper inte varför folk tycker att det är så viktigt med det där allra snabbaste kortet som ca 1% av konsumenterna köper.

AMD kommer även att surfa på Ryzens framgångsvåg när det gäller Vega, så det kommer nog inte att bli så uselt som du verkar tro. Hur du sedan begär lika mycket av AMD som av Nvidia när det gäller grafikkretsar begriper jag inte heller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Allt handlar om prestanda per krona. Inte ren råprestanda eller för den delen prestanda per watt. Begriper inte varför folk tycker att det är så viktigt med det där allra snabbaste kortet som ca 1% av konsumenterna köper.

AMD kommer även att surfa på Ryzens framgångsvåg när det gäller Vega, så det kommer nog inte att bli så uselt som du verkar tro. Hur du sedan begär lika mycket av AMD som av Nvidia när det gäller grafikkretsar begriper jag inte heller.

Prestanda per krona är viktigt och det är där AMD misslyckas. Att de sedan heller inte lyckas med att ta prestandatronen är ytterligare ett misslyckande. Sedan att jag inte skulle begära lika mycket av AMD som Nvidia när det gäller grafikkretsar vore väldigt märkligt.
Varför ska man begära mindre av AMD när man får betala lika mycket som för Nvidias motsvarighet? Förklara gärna.
Förklara också gärna varför genomsnittskonsumenten ska nöja sig med ett svagare kort för pengarna bara för att det står AMD på det.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom kan ge varandra creds för bra produkter, det är lite trist med all barnslig pajkastning som annars är standard nuförtiden.

Permalänk
Avstängd

Trevligt och oväntat att det inte blev dryga sandlådefasoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nvidia(+Intel)fanboys hamnar i en identitetskris.

Sen så tror jag att Nvidia inte är särskilt glada över hur Intel hanterar och väljer sina relationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Hahaha sketskoj! Intel måste ju bli ännu mer bajsnödiga nu när båda andra stora företag har kul med varnadra!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ibland kommer det uttalanden som får en att undra om folk överhuvudtaget tänker innan de postar.
Det finns någonting som kallas MSRP, google kan hjälpa dem som inte hänger med. MSRP för GTX 1070 är 349 USD. MSRP är precis det Implor använde på Vega 56 när han jämförde priset mot 1070.

Om någon skulle vara så dum att de jämför MSRP på ett kort mot marknadspris på ett annat och drar slutsatser utifrån det så är det deras problem.

Läs ovan.

Sedan är det bra om man kollar MSRP på rätt produkt. En liten hint: "Founders Edition".

Så man ska inte kolla på MSRP men ändå kolla på Founders Edition MSRP?

Dina spekulationer är lika rätt/fel som alla andras, tillgängligheten styr tyvärr då nästan alla kort är slut på lager, vilket kommer ändras på när Vega släpps och RX580-lagret fylls på i EU i början av September.

Hur mycket det påverkar vet ingen av oss.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Haha, jag anar en smula ironi här!
Well played nVidia, well played!

Alltså, varför då? Nvidia gillar ju inte Intel mer än AMD. Och AMD svarade ju riktigt bra, lägg märket till röda och gröna kläderna på grabbarna i gif:en

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jawik:

Även om det innehåller en skämtsam pik mot Vega så är det ändå beröm till processorsidan. Det ger mycket positivare stämning med denna typ av kommunikation mellan blocken än skitkastning.

Nej, folkar verkar glömma bort att Nvidia tjänar ÄCKLIGT mycket på sina enterprise-grafikkort. Dvs 64 PCIe lanes är en DRÖM för Nvidia också.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Så man ska inte kolla på MSRP men ändå kolla på Founders Edition MSRP?

Dina spekulationer är lika rätt/fel som alla andras, tillgängligheten styr tyvärr då nästan alla kort är slut på lager, vilket kommer ändras på när Vega släpps och RX580-lagret fylls på i EU i början av September.

Hur mycket det påverkar vet ingen av oss.

Nej, man ska kolla på MSRP för respektive kort då det är det priset som tillverkaren enklast kan styra över. Sedan så bör man ju inte heller jämföra den dyraste GTX 1070 varianten mot den billigaste Vega. Billigaste MSRP på 1070 respektive Vega 56 är 349 USD respektive 399 USD.
Mininghysterin har drivit upp priserna på väldigt många grafikkort. Att tro att det inte kommer påverka Vega som det dessutom kommer vara dålig tillgång på till en början är ologiskt.
Det mest sannolika är att marknadspriset på Vega hamnar högre än för Nvidias motsvarande kort då de förmodligen kommer vara extra eftertraktade bland miners.

Till en början så kommer nog Vega göra att grafikkortsmarknaden avlastas och framför allt Nvidias kort sjunker i pris. Detta ger Vega en ännu mer ofördelaktig utgångspunkt prismässigt än det redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nu är du ute och cyklar. GTX 1070 kostar 349 USD. Så räkna med att Vega 56 blir åtminstone 600kr dyrare (än 1070) i Sverige. Sedan får man förmodligen lägga på den svenska "AMD skatten".

Nu är du ju löjlig, Svenska marknaden hahaah. Du säger flopp men har innerst inne hela tiden menat att det är en flopp på Svenska marknaden?

Att det floppar i Sverige är en ganska stor chans men i stora hela är vi en piss i havet marknad och inget som påverkar det globala.

Och som du har drivigt debatten har du pratat globalt eftersom ingen region tidigare nämnts?

Kryp till korset om du vill och säg att du menade flopp i Sverige hela tiden så klarar du nog att spara lite respekt annars framstår du ju bara som helt jäkla......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Nu är du ju löjlig, Svenska marknaden hahaah. Du säger flopp men har innerst inne hela tiden menat att det är en flopp på Svenska marknaden?

Att det floppar i Sverige är en ganska stor chans men i stora hela är vi en piss i havet marknad och inget som påverkar det globala.

Och som du har drivigt debatten har du pratat globalt eftersom ingen region tidigare nämnts?

Kryp till korset om du vill och säg att du menade flopp i Sverige hela tiden så klarar du nog att spara lite respekt annars framstår du ju bara som helt jäkla......

Så mycket trams på en och samma gång. Kortet är en flopp oavsett region, varför tror du jag pratar om MSRP? Nej glöm det, bemöda dig inte att svara för det blir nog någonting i samma stil som du just skrev

Det är så trist med denna fanboyism som har invaderat Sweclockers. Att hålla en saklig debatt är inte längre möjlig på detta forum. Hur man kan vara så fäst i ett märke att man viger sitt liv åt det är för mig helt obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är med din synvinkel. Jag tror de flesta är överens om att det är spelprestandan som räknas på ett spelgrafikkort som RX Vega.
AMD kommer säkerligen få sälja varenda RX Vega de kan producera tills Ethereum-miningen krashar. Därefter är det stopp.

Förhoppningsvis så ger detta AMD nog med kapital att utveckla en bra GPU så att de kan lägga Vega floppen bakom sig. Pascal innebar första Nvidia-kortet på många år för mig. Detta för att AMD för första gången på lika många år misslyckas att leverera ett attraktivt grafikkort. RX 480 4GB var ganska bra i sin prisklass men jag vill ha mer prestanda än så.
De inleder året med att släppa kalkonen RX 500-serien och nu detta där de efter flera års utveckling släpper ett gimpat Fury kallat RX Vega.

Not to be that guy, men om det är en gaming flopp idag är en sak och du säger själv att de kommer sälja alla kort oavsett som beräkningskort/miningkort. Då är det ju lite som att säga att 1080ti är en flopp för att den inte kan mine:a så bra för dess pris . Personligen tycker jag att en flopp är ett kort som inte är bra på någonting direkt. Sedan så kan man ju säga att det funnits en hel del säljfloppar när det funnits grafikkort/processorer från AMD som var bättre i alla möjliga aspekter, men som ändå inte sålde (ibland p.g.a mutor, ibland p.g.a mindshare). Så från AMD:s perspektiv så kommer de att vara väldigt nöjda när de säljer alla kort, men som gamer förstås så blir man rätt så putt och kanske lite orolig för framtiden om AMD helt och hållet överger den marknaden.

AMD verkar röra sig mer mot att göra serverprocessorer och beräkningskort, och sedan säga att det är gamingkort/desktop processorer. För det finns ingenting som säger att de inte kan användas till båda. Rent ekonomiskt så behöver de bara researcha en typ av processor och en typ av grafikkort då. Om den blir 90% så *bra som Nvidias motsvarighet då är det bara att tuta och köra på det då de ändå får in pengar från de andra marknaderna.

Jag väntar tills de släpper Wolfenstein 2 som kommer bli ett riktigt prestandatest då AMD samarbetar med Bethesda och det redan är bekräftat att de ska lägga in vissa funktioner för vega i det. Skulle inte förvåna mig om några från ID hjälpte till att optimera.

Sedan kanske lite orelaterat, anledningen till att AMD inte kommer ikapp är för att Nvidia hela tiden rör tekniken framåt (oftast med stora kliv). Vi ser således inte samma tendenser som från när Intel var i toppen av processormarknaden, vilket är bra.

Sedan så håller jag inte direkt med om att RX580 är en flopp. När det släpptes såldes det för samma pris som RX480 och hade små förbättringar på strömförbrukning/prestandafronten. 9GB/s versionerna av GTX 1060 var aningen dyrare samt inte gav samma prestandalyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Så mycket trams på en och samma gång. Kortet är en flopp oavsett region, varför tror du jag pratar om MSRP? Nej glöm det, bemöda dig inte att svara för det blir nog någonting i samma stil som du just skrev

Det är så trist med denna fanboyism som har invaderat Sweclockers. Att hålla en saklig debatt är inte längre möjlig på detta forum. Hur man kan vara så fäst i ett märke att man viger sitt liv åt det är för mig helt obegripligt.

Välkommen till den nya konsumentvärlden, där konsumenter uppmanas till att, och antar ett "team" a.k.a företag, och dör helhjärtat för detta företag oavsett vad företaget gör.

Den som vill, kan ju hävda att människan alltid behöver ett "team" för att känna samhörighet. Oavsett om det handlar om religion, politisk vänster-höger, fotbollslag, eller som nu ett företag. Apple vs Google, AMD vs Intel/Nvidia, etc.

Dessutom kan du nog lägga till att SweClockers har blivit lite mer "mainstream" eftersom det inte bara är hc-entusiaster som hittar hit mer, och med det så kommer det in en viss nivå av skräp.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kul artikel och händelse. Ser gärna mer sådant från företagen.

Även intressant att AMD och Nvidia beter sig betydligt bättre mot varandra än vad deras fanboys gör i denna tråden.

Blev glad av att läsa artikeln, sen i kommentarsfältet så dog den glädjen när man såg det gamla vanliga "AMD blä, Nvidia bu,"-tjafset från vissa forumanvändare. Inte ens i denna typen av tråd kan ni behärska er, skärp er för fan!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, varför då? Nvidia gillar ju inte Intel mer än AMD. Och AMD svarade ju riktigt bra, lägg märket till röda och gröna kläderna på grabbarna i gif:en

Folk kanske misstolkar mig, jag tycker att kommentaren är fyndig.

Om man ser det från enbart CPU-perspektiv så tror jag självfallet att nVidia menar allvar, de har då allt att vinna på starka plattformar och konkurrens när det står mellan Intel vs. AMD på den fronten.
De kanske även har någon deal sinsemellan eller längtar tillbaka till gamla tider då de även hade tillstånd att tillverka chipsets för x86? -Dock enbart spekulationer.

Samtidigt är de ju konkurrenter till AMD på grafikkortsmarknaden och då främst inför Vega-lanseringen, så ser man på det från ett GPU-perspektiv blir ju piken rätt uppenbar.

Svårt att utesluta något i det läget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

Not to be that guy, men om det är en gaming flopp idag är en sak och du säger själv att de kommer sälja alla kort oavsett som beräkningskort/miningkort. Då är det ju lite som att säga att 1080ti är en flopp för att den inte kan mine:a så bra för dess pris . Personligen tycker jag att en flopp är ett kort som inte är bra på någonting direkt. Sedan så kan man ju säga att det funnits en hel del säljfloppar när det funnits grafikkort/processorer från AMD som var bättre i alla möjliga aspekter, men som ändå inte sålde (ibland p.g.a mutor, ibland p.g.a mindshare). Så från AMD:s perspektiv så kommer de att vara väldigt nöjda när de säljer alla kort, men som gamer förstås så blir man rätt så putt och kanske lite orolig för framtiden om AMD helt och hållet överger den marknaden.

AMD verkar röra sig mer mot att göra serverprocessorer och beräkningskort, och sedan säga att det är gamingkort/desktop processorer. För det finns ingenting som säger att de inte kan användas till båda. Rent ekonomiskt så behöver de bara researcha en typ av processor och en typ av grafikkort då. Om den blir 90% så *bra som Nvidias motsvarighet då är det bara att tuta och köra på det då de ändå får in pengar från de andra marknaderna.

Jag väntar tills de släpper Wolfenstein 2 som kommer bli ett riktigt prestandatest då AMD samarbetar med Bethesda och det redan är bekräftat att de ska lägga in vissa funktioner för vega i det. Skulle inte förvåna mig om några från ID hjälpte till att optimera.

Sedan kanske lite orelaterat, anledningen till att AMD inte kommer ikapp är för att Nvidia hela tiden rör tekniken framåt (oftast med stora kliv). Vi ser således inte samma tendenser som från när Intel var i toppen av processormarknaden, vilket är bra.

Sedan så håller jag inte direkt med om att RX580 är en flopp. När det släpptes såldes det för samma pris som RX480 och hade små förbättringar på strömförbrukning/prestandafronten. 9GB/s versionerna av GTX 1060 var aningen dyrare samt inte gav samma prestandalyft.

Om det vore så att Nvidia marknadsfört 1080Ti som ett beräkningskort så hade det inte varit så lyckat nej. Men det är ju helt och hållet riktat till gamers, precis som RX Vega. Att RX Vega kommer sälja bra tack vare miners är inte detsamma som att det är ett lyckat spelkort.

Varför jag anser att 500-serin var en flopp är på grund av att det var en ful rebranding och ett försök att sälja mer kort genom att vilseleda konsumenterna (detta är ju dock ingenting unikt för AMD). RX580 drog mer ström än någonsin och klockade lika bra som RX 480 (åtminstone som mitt 480). Enda förbättringen jag kunde se var större kylare över lag.

Jag hoppas att AMD får sälja tillräckligt med Vega så att utvecklingskostnaderna betalar sig men att de sedan gör om och gör rätt. Att lansera 15 månader "för sent" kan dock vara ödesdigert om Nvidia bestämmer sig för att släppa gamingkorten med Volta inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Prestanda per krona är viktigt och det är där AMD misslyckas. Att de sedan heller inte lyckas med att ta prestandatronen är ytterligare ett misslyckande. Sedan att jag inte skulle begära lika mycket av AMD som Nvidia när det gäller grafikkretsar vore väldigt märkligt.
Varför ska man begära mindre av AMD när man får betala lika mycket som för Nvidias motsvarighet? Förklara gärna.
Förklara också gärna varför genomsnittskonsumenten ska nöja sig med ett svagare kort för pengarna bara för att det står AMD på det.

Undersök gärna lite kring utvecklingsbudget gällande både Nvidia och AMD. Det kommer garanterat att ge dig intressant läsning gällande denna diskussion.

Sedan undrar jag lite varför du tycker att AMD misslyckas gällande prestanda per krona, så där får du gärna utveckla.

Jag brukar personligen förespråka att man ska välja komponenter utifrån sina behov, inget annat även om du försöker lägga ord i mun på mig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Ozzed:
Dom har (lite) makt att generellt styra åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Ozzed:
Dom har (lite) makt att generellt styra åsikter.

Du menar att om Facebook köpte en processortillverkare så skulle de i så fall använda sin sociala platform för att bumpa produkter från dem?

Jag är tveksam. Jag har sett mycket negativt om Rift i mitt flöde och inte så mycket positivt och Facebook äger ju Rift, så... Känns inte som de utnyttjar den "makten" i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ironiskt att dom pratar processor och inte grafikkort för AMD.

Om det var Intel (Vilket aldrig skulle ske) då hade detta varit logiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Så mycket trams på en och samma gång. Kortet är en flopp oavsett region, varför tror du jag pratar om MSRP? Nej glöm det, bemöda dig inte att svara för det blir nog någonting i samma stil som du just skrev

Det är så trist med denna fanboyism som har invaderat Sweclockers. Att hålla en saklig debatt är inte längre möjlig på detta forum. Hur man kan vara så fäst i ett märke att man viger sitt liv åt det är för mig helt obegripligt.

"Saklig debatt" Yes, för nu är det sakligt att utgå ifrån spekulation. Alltså, sannolikt är att du har rätt, men du kan ju inte trumma dig själv över bröstet och klaga över att andras osaklighet i debatt när det är sakligt korrekta är att än så länge så vet vi faktiskt inte hur Vega presterar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte sluta att älska Nvidia.

Ledsen om AMD fansen tog lila upp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om det vore så att Nvidia marknadsfört 1080Ti som ett beräkningskort så hade det inte varit så lyckat nej. Men det är ju helt och hållet riktat till gamers, precis som RX Vega. Att RX Vega kommer sälja bra tack vare miners är inte detsamma som att det är ett lyckat spelkort.

Mm, som jag skrev tidigare så är förmodligen AMD:s taktik att göra beräkningskort och sedan slänga gamingdrivers/hoppas att utvecklare utnyttjar fp16, "rapid math" osv för att det ska kunna vara ett värt köp för gaming. Jag håller med att det är en flopp för gaming (den designades ju trots allt inte för det) , men att den har andra användningsområden som folk skulle köpa för oavsett. Om miningbubblan skulle vara borta, så skulle således kort säljas (bara inte i samma bisarra takt som idag).

Skrivet av anon12433:

Varför jag anser att 500-serin var en flopp är på grund av att det var en ful rebranding och ett försök att sälja mer kort genom att vilseleda konsumenterna (detta är ju dock ingenting unikt för AMD). RX580 drog mer ström än någonsin och klockade lika bra som RX 480 (åtminstone som mitt 480). Enda förbättringen jag kunde se var större kylare över lag.

Inte säker på om målet var att vilseleda, men 480x eller 485 kanske skulle passat bättre (finns ju folk som tar fel på avslutande siffra/bokstav oavsett). Det är inte bara AMD som vilseleder kan jag garanterat säga, finns många fula fiskar i den där branschen, tyvärr.

Skrivet av anon12433:

RX580 drog mer ström än någonsin och klockade lika bra som RX 480 (åtminstone som mitt 480). Enda förbättringen jag kunde se var större kylare över lag.

Jag har ett MSI RX480 också , och det som du ser är inte nödvändigtvis vad som är. Vid en första anblick så ser det förskräckligt ut, lite bättre prestanda, högre effektåtgång och endast kylaren är aningen bättre. Men, tillverkningsprocessen har blivit mer förfinad för RX580 och det ger vissa fördelar. Jag kommer visa ett diagram för en processor för att illustrera ett sammanband.

Här ser vi en 1800X som kör en viss spänning på en viss klockfrekvens med 100% load på alla kärnor. Notera att effektåtgången vid 3300mhz blir 3 gånger högre om man ökar spänningen med 45%. Notera även att om du går från en viss spänning utåt mot högre klockfrekvenser så kommer processorn inte längre att bibehålla frekvensen utan att bli instabil. För att den ska bli mer stabil skjuts mer spänning på tills en viss punkt (som du ser vid 1,4V där den får för mycket spänning och klarar inte av, effektåtgången är absurd, temperaturen hög och allt går dåligt).

RX580 verkar lida av det här problemet med standardinställningar. Se här för en vidare förklaring. Kort sagt, RX580 förskjuter gränsen på var spänningen och klockfrekvensen flippar ur. Om det skulle finnas ett motsvarande diagram för RX580, så skulle det förskjutas ett snäpp från vänster till höger. Ungefär det som hände från 6700k => 7700k.

Vilken frekvens/spänning kör du på ditt kort? Jag kör sänkt spänning 1305mhz @ 1080mv. Mycket sämre värden än för RX580.

Skrivet av anon12433:

Jag hoppas att AMD får sälja tillräckligt med Vega så att utvecklingskostnaderna betalar sig men att de sedan gör om och gör rätt. Att lansera 15 månader "för sent" kan dock vara ödesdigert om Nvidia bestämmer sig för att släppa gamingkorten med Volta inom kort.

Jag håller 100% med dig. Nvidia verkar dock beskriva Volta mer som ett beräkningskort för AI , som de med största sannolikhet kommer göra gamingkort av. Så vi är nog inte där än, men risken finns såklart att de släpps innan Navi och då får AMD rätt så jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var yrar du om? Jag har själv ett 970 i min dator. Sist jag kollade så var det Nvidia som gjorde 870 och inte AMD.

Och menar du att 1080 är ett dåligt kort?

Det finns inga officiella recensioner på Vega för spel än, inte pris heller. Det är spekulationer som det handlar om och inget annat.

Som sagt var så tänker inte jag sitta här och kasta sten utan jag avvaktar med min dom tills kortet är släppt och testat på riktigt.

870?? Nvidia hoppade över 8xx generationen, antar det är typo.

Det verkar ju lite väl optimistiskt att hoppas på mirakel prestanda, när nästan alla preliminära tester och rapporter visar att den kommer ligga på samma prestanda som 1080. Jag menar, vore ju trevligt om den presterade som fan, men det verkar ju inte som att den kommer göra det i verkligheten. Vi får väl se hur det blir.