Nvidia önskar AMD välkommen tillbaka med Ryzen Threadripper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

870?? Nvidia hoppade över 8xx generationen, antar det är typo.

Det verkar ju lite väl optimistiskt att hoppas på mirakel prestanda, när nästan alla preliminära tester och rapporter visar att den kommer ligga på samma prestanda som 1080. Jag menar, vore ju trevligt om den presterade som fan, men det verkar ju inte som att den kommer göra det i verkligheten. Vi får väl se hur det blir.

Japp, menade 970.

Jag tycker att det är rätt naturligt att Nvidia är i ledning prestandamässigt då de har magnituder större kapitaltillgångar att lägga på RnD än AMD har. AMD har ju att svara på vad Nvidia redan lanserat. Det är klart att om man redan visste helt säkert att nästa generations Nvidia-kort presterar långt mycket bättre än dagens så är det en sak, men den generationen är inte släppt än, så det går inte jämföra på det sättet.

Sen är ju 1080 och 1080TI bra kort, så om Vega presterar som någon av dem så är det knappast en "flopp", särskillt inte med tanke på kapitaltillgångarna, som sagt. Det är så jag ser det i alla fall.

Ifall någon undrar så är det så att jag köpte mitt 970 begagnat, så nej Nvidia har inte fått mina pengar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@anon12433:
Skönt med en vettig människa på det här forumet.
Självklart är Vega en megaflopp.
Men Amds cpuer,desto mer intressanta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Tyvärr ser inte köparna till några kapitaltillgångar,
Så lägg ner ditt babbel nu.
Är bara att inse fakta.
Nvidia gör bättre grafikkort än AMD.
Thats it.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@veckans:
Skönt med en vettig människa på det här forumet.
Självklart är Vega en megaflopp.
Men Amds cpuer,desto mer intressanta.

Vettigt? Ett påstående att en ännu icke släppt GPU skulle vara en flopp?

Entusiastmarknaden är nästan försumbar om man ser till helheten.

Sedan så har ju AMD varit den starka rekommendationen när det endast handlar om bäst prestanda per krona.

Permalänk
Avstängd

@Kaine_Uro:
Ännu ett problem med AMD.
Dom släpper ju aldrig sina produkter.
Vega har vi väl läst om i snart 2 år nu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Tyvärr ser inte köparna till några kapitaltillgångar,
Så lägg ner ditt babbel nu.
Är bara att inse fakta.
Nvidia gör bättre grafikkort än AMD.
Thats it.

Uppenbarligen så håller inte alla med om den "faktan", och det skall man nog vara glad för, även om man föredrar Nvidia, för vore de ensamma på marknaden och inte hade AMD's ofta bättre pris/prestanda att förhålla sig till så hade Nvidias kort varit dyrare.

De har ju inte de priser de har för att vara hyvens mot kunderna utan för att de måste. Det är fakta.

Så frågan blir då... Vill du vara en bidragande orsak till att AMD lägger ner så att Nvidias kort blir mycket dyrare att köpa? Om inte så kan du hjälpa till genom att inte vara svartvit i diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår nada hur man kan säga flopp om Vega. Kortet har för det första ännu ej släppts fysiskt. Sedan i ärlighetens namn säger ett test nada om själva upplevelsen. Folk hyllar Zen medan Vega är en diss. Jag tycker AMD ser lovande ut på alla fronter inför framtida släpp. Sedan vem har lust att lägga 10 papp på ett Nvidia kort bara för att det ser häftigare ut på pappret. Om kortet säljer slut hur i alla dagar blir det då flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Undersök gärna lite kring utvecklingsbudget gällande både Nvidia och AMD. Det kommer garanterat att ge dig intressant läsning gällande denna diskussion.

Sedan undrar jag lite varför du tycker att AMD misslyckas gällande prestanda per krona, så där får du gärna utveckla.

Jag brukar personligen förespråka att man ska välja komponenter utifrån sina behov, inget annat även om du försöker lägga ord i mun på mig.

Att AMD klarar av att få ut Ryzen med den prestanda de har trots att de är ett så litet företag i jämförelse med jätten Intel är riktigt imponerande. Vega är inte imponerande på något sätt. Ett 14nm Fury med lite högre klock hade nog presterat bättre och dragit mindre ström.
Hur pass stor eller liten utvecklingsbudget företaget hade när de tog fram produkten är dock för mig som kund helt irrelevant. Jag är ute efter rätt prestanda och egenskaper till ett bra pris.

Skrivet av Gorion:

"Saklig debatt" Yes, för nu är det sakligt att utgå ifrån spekulation. Alltså, sannolikt är att du har rätt, men du kan ju inte trumma dig själv över bröstet och klaga över att andras osaklighet i debatt när det är sakligt korrekta är att än så länge så vet vi faktiskt inte hur Vega presterar.

Visst är det spekulationer men inte grundlösa sådana. Med saklig debatt så menar jag att man åtminstone försöker argumentera för sin sak istället för att häva ur sig saker som: ""flopp"? *LOL!*" "Skärp dig." "Nu är du ju löjlig, Svenska marknaden hahaah" "Kryp till korset om du vill och säg att du menade flopp i Sverige"
Man kan inte ta sådana personer på allvar.

Skrivet av Radolov:

Mm, som jag skrev tidigare så är förmodligen AMD:s taktik att göra beräkningskort och sedan slänga gamingdrivers/hoppas att utvecklare utnyttjar fp16, "rapid math" osv för att det ska kunna vara ett värt köp för gaming. Jag håller med att det är en flopp för gaming (den designades ju trots allt inte för det) , men att den har andra användningsområden som folk skulle köpa för oavsett. Om miningbubblan skulle vara borta, så skulle således kort säljas (bara inte i samma bisarra takt som idag).

Inte säker på om målet var att vilseleda, men 480x eller 485 kanske skulle passat bättre (finns ju folk som tar fel på avslutande siffra/bokstav oavsett). Det är inte bara AMD som vilseleder kan jag garanterat säga, finns många fula fiskar i den där branschen, tyvärr.

Jag har ett MSI RX480 också , och det som du ser är inte nödvändigtvis vad som är. Vid en första anblick så ser det förskräckligt ut, lite bättre prestanda, högre effektåtgång och endast kylaren är aningen bättre. Men, tillverkningsprocessen har blivit mer förfinad för RX580 och det ger vissa fördelar. Jag kommer visa ett diagram för en processor för att illustrera ett sammanband.

Här ser vi en 1800X som kör en viss spänning på en viss klockfrekvens med 100% load på alla kärnor. Notera att effektåtgången vid 3300mhz blir 3 gånger högre om man ökar spänningen med 45%. Notera även att om du går från en viss spänning utåt mot högre klockfrekvenser så kommer processorn inte längre att bibehålla frekvensen utan att bli instabil. För att den ska bli mer stabil skjuts mer spänning på tills en viss punkt (som du ser vid 1,4V där den får för mycket spänning och klarar inte av, effektåtgången är absurd, temperaturen hög och allt går dåligt).

RX580 verkar lida av det här problemet med standardinställningar. Se här för en vidare förklaring. Kort sagt, RX580 förskjuter gränsen på var spänningen och klockfrekvensen flippar ur. Om det skulle finnas ett motsvarande diagram för RX580, så skulle det förskjutas ett snäpp från vänster till höger. Ungefär det som hände från 6700k => 7700k.

Vilken frekvens/spänning kör du på ditt kort? Jag kör sänkt spänning 1305mhz @ 1080mv. Mycket sämre värden än för RX580.

Jag håller 100% med dig. Nvidia verkar dock beskriva Volta mer som ett beräkningskort för AI , som de med största sannolikhet kommer göra gamingkort av. Så vi är nog inte där än, men risken finns såklart att de släpps innan Navi och då får AMD rätt så jobbigt.

Mitt RX 480 körde jag i standardspänning på 1395MHz. Dock med ökad power limit för att bibehålla klocken i alla lägen. Minns inte vad 4GB modellen ligger på för spänning.

Permalänk
Medlem

Några fredagstankar kring Nvidias motiv.

TLDR: Konkurrens på CPU-marknaden är bra för Nvidia

Innan Ryzen & TR hade CPU marknaden nästan stagnerat helt och hållet. Intel blev lata på tronen och tryckte inte ut speciellt mycket fler procentenheter i prestanda per given ny plattform. Den trenden hade sannolikt straffat Nvidia på sikt. Jag tänker att även om frekvenserna per kärna hos AMD inte är on par med Intel så är fler kärnor något som spelutvecklare kan börja utnyttja till helt nya skrytaspekter. Flera nya spelmotorer på marknaden visar redan på att de kan utnyttja fler än 4 kärnor. AMD som förmodligen aldrig kunde ha konkurrerat mot Intel vad gäller frekvenser i första taget jobbar istället just nu på att pressa fram fler kärnor åt folket. På sikt kan fler kärnor leda fram till nya "häftiga" tekniker som kommande spel kan skryta om, vilket på ett sedvanligt och ytligt plan skulle öka coolhets faktorn när nästa tung-drivna spel släpps. Mer parallell CPU-kraft skulle t.ex. kunna användas för att realtids-simulera avancerade svärmar av fiender.

På teknik-r*nk-sidan är det väl alltid positivt när nästa nya spel/spelmotor kräver mer hårdvara och om Nvidia inte kan kräma ur så mycket mer "märkbar" helhetsprestanda på befintliga plattformar så skulle de snart förlora sitt Ess i rockärmen ("Möjligheten att ge ordentligt märkbar utökning av prestanda per given uppgradering"). Nvidia lär ju inte gärna vilja flaska tack vare CPUer i framtiden och om man ser till IPC och frekvensökningar händer det väl ärligt talat inte så mycket mer just nu på den fronten. Parallell-kraft kanske kan erbjuda större ansiktslyft för stunden.

Jag tänker att Nvidia tjänar en hel del på att folk köper nya datorer (bärbara och stationära) och sannolikt vill de att konsumenterna ska uppleva en stor uppgraderingskänsla varje gång man köper nytt. Spel som visar upp nya häftiga tekniker som inte fungerade på äldre hårdvara kan bidra till att motivera köp av ny hårdvara och datorer.

Fler PCI-express banor lär också hjälpa NVIDIA en hel del

Det finns såklart mer man kan ta upp men tills vidare bjuder jag gärna på en tech-föreläsning från Unity 3D som handlar om hur Unity-motorn utnyttjar extra parallell kraft. https://www.youtube.com/watch?v=AXUvnk7Jws4

Trevlig helg!

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att AMD klarar av att få ut Ryzen med den prestanda de har trots att de är ett så litet företag i jämförelse med jätten Intel är riktigt imponerande. Vega är inte imponerande på något sätt. Ett 14nm Fury med lite högre klock hade nog presterat bättre och dragit mindre ström.
Hur pass stor eller liten utvecklingsbudget företaget hade när de tog fram produkten är dock för mig som kund helt irrelevant. Jag är ute efter rätt prestanda och egenskaper till ett bra pris.

Visst är det spekulationer men inte grundlösa sådana. Med saklig debatt så menar jag att man åtminstone försöker argumentera för sin sak istället för att häva ur sig saker som: ""flopp"? *LOL!*" "Skärp dig." "Nu är du ju löjlig, Svenska marknaden hahaah" "Kryp till korset om du vill och säg att du menade flopp i Sverige"
Man kan inte ta sådana personer på allvar.

Mitt RX 480 körde jag i standardspänning på 1395MHz. Dock med ökad power limit för att bibehålla klocken i alla lägen. Minns inte vad 4GB modellen ligger på för spänning.

Vill man se saker och ting i svart eller vitt kan man lika gärna kalla AMD:s 400- och 500-serier som totala succéer då de faktiskt varit slutsålda på de flesta ställen, oavsett vad de köpts för. Precis samma kan komma att ske med Vega. Men varken du eller jag sitter på all information gällande Vega och att dra slutsatser som ”total flopp” eller liknande just nu är inte seriöst.

Du är lite inkonsekvent i din argumentation då du flackar från att vara väldigt snäv i din syn på saker till att plötsligt vilja diskutera mer djupt när det passar. Det blir svårt att få ett helhetsgrepp på vad du vill få ut av diskussionen i och med detta.

Sedan kan det vara lämpligt att även diskutera bakomliggande faktorer i frågor eftersom vi diskuterar på ett entusiastforum.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Men Amd är ju mer en ett helt drygt år efter Nvidia,
Och dessutom till högre strömförbrukning.
Känner du inte att när det är dags att lägga ner stridsyxan?
Det där med pris per krona.kan tyvärr inte hålla med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Men Amd är ju mer en ett helt drygt år efter Nvidia,
Och dessutom till högre strömförbrukning.
Känner du inte att när det är dags att lägga ner stridsyxan?
Det där med pris per krona.kan tyvärr inte hålla med.

Ganska intressant hur AMD kan i stort sett sälja slut på sina 470, 480, 570 och 580 samtidigt som Nvidias 1060 inte säljer slut. Hur kan detta vara om de nu är så pass efter som du beskriver det?

Är nog dags att se lite mer nyanserat på saker och ting än att bara fokusera på vem som har det absoluta toppkortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

NVidia gratulerar AMD för att:
1. De släppt produkt
2. Därför är ett hot
3. De förstår branschen

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, jag anar en smula ironi här!
Well played nVidia, well played!

Känns så. Samtidigt vill inte nvidia vara beroende av Intel. De fick ju inte tillgång till x86. De tjänar stora pengar i serverhallar, så om AMD blir större där så kommer de tjäna pengar på de bitar då det inte är AMD AMD utan AMD Nvidia i hallarna och är inte lika beroende av Intel Nvidia. Det är bra för dem i server sammanhang. Att kunna vara med i system utan Intel i huvud taget.

Edit:
Min tanke har inga fakta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ironiskt att dom pratar processor och inte grafikkort för AMD.

Om det var Intel (Vilket aldrig skulle ske) då hade detta varit logiskt.

Som tidigare Nvidia ville ha en x86 men fick inte det då om man t.ex. köpte via (vilket är ett företag bestående av flera företag) så skulle de inte få x86 licensen.

Hittar inte artikel så linkar en random från 2009
https://www.theinquirer.net/inquirer/news/1050874/nvidia-tryi...
https://arstechnica.com/gadgets/2008/03/sizing-up-the-nvidia-...

Men tror det varigt på tapeten efter.

Hur som helst är det jag länkat RYKTEN.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Off topic:

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Undersök gärna lite kring utvecklingsbudget gällande både Nvidia och AMD. Det kommer garanterat att ge dig intressant läsning gällande denna diskussion.

Sedan undrar jag lite varför du tycker att AMD misslyckas gällande prestanda per krona, så där får du gärna utveckla.

Jag brukar personligen förespråka att man ska välja komponenter utifrån sina behov, inget annat även om du försöker lägga ord i mun på mig.

Kan ni inte bara sluta att skylla alt på utvecklingsbudget. Även om i dagens samhälle det kan vara svårare/omöjligt att förverkliga de ider man har så är en dålig ide en dåligt.
Vega och Zen är bra ideer. Bulldozer var en bra ide som inte räckte hela vägen.

MEN
Du kan ha vilken budget i välden och ändå inte hitta på hjulet om du har låst in dig i ett spår eller ledning vägra lysna eller det är så simpelt att du inte har folket som kan komma på lampan. Då lampan är uppfunnen av en kommer de andra som är bättre på annat och poff spå har man inte bara en ide, man har ett koncept och en plan.
Pengar hjälper men det är och har aldrig varit hela sanningen.

On:
Edit:
Jag kör i huvusak Intel/Nvidia idag. Men och hade velat ha mer IPC på Zen och ca 4,8 Ghz men det är jag. Stolt över att varigt en fan boj från k6 till XP, sen hade jag behov av Intel. Innan var det tvärt om. Cyrix och jag har aldrig varigt kompisar. Har inget emot VIA förutom prestandan. Mina åsikter.

Skulle inte skada om de som inte i dagsläget orkar byta från CUDA snabt, kör server hallar med AMD/Nvidia istället för Intel/Nvidia. Ingen kod att skriva om(typ...) Installera serverhallen så cpu fungera enligt x86 och switshystemet funger och sen köra samma kod som tidigare. Sen kan man skriva koden för vega under tiden man testar effektivitet av zen med dess länkar medan cpu kluster, för nästa dator hall.
Jag kan inte programmera bdw.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag förstår nada hur man kan säga flopp om Vega. Kortet har för det första ännu ej släppts fysiskt. Sedan i ärlighetens namn säger ett test nada om själva upplevelsen. Folk hyllar Zen medan Vega är en diss. Jag tycker AMD ser lovande ut på alla fronter inför framtida släpp. Sedan vem har lust att lägga 10 papp på ett Nvidia kort bara för att det ser häftigare ut på pappret. Om kortet säljer slut hur i alla dagar blir det då flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Här tänks det ofta bara på spel prestanda. I nyhetstrådarna då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off topic:

Kan ni inte bara sluta att skylla alt på utvecklingsbudget. Även om i dagens samhälle det kan vara svårare/omöjligt att förverkliga de ider man har så är en dålig ide en dåligt.
Vega och Zen är bra ideer. Bulldozer var en bra ide som inte räckte hela vägen.

MEN
Du kan ha vilken budget i välden och ändå inte hitta på hjulet om du har låst in dig i ett spår eller ledning vägra lysna eller det är så simpelt att du inte har folket som kan komma på lampan. Då lampan är uppfunnen av en kommer de andra som är bättre på annat och poff spå har man inte bara en ide, man har ett koncept och en plan.
Pengar hjälper men det är och har aldrig varit hela sanningen.

On:
Edit:
Jag kör i huvusak Intel/Nvidia idag. Men och hade velat ha mer IPC på Zen och ca 4,8 Ghz men det är jag. Stolt över att varigt en fan boj från k6 till XP, sen hade jag behov av Intel. Innan var det tvärt om. Cyrix och jag har aldrig varigt kompisar. Har inget emot VIA förutom prestandan. Mina åsikter.

Skulle inte skada om de som inte i dagsläget orkar byta från CUDA snabt, kör server hallar med AMD/Nvidia istället för Intel/Nvidia. Ingen kod att skriva om(typ...) Installera serverhallen så cpu fungera enligt x86 och switshystemet funger och sen köra samma kod som tidigare. Sen kan man skriva koden för vega under tiden man testar effektivitet av zen med dess länkar medan cpu kluster, för nästa dator hall.
Jag kan inte programmera bdw.

Synd att AMD inte anställer dig då, som verkar fatta saker som inte ens stora komponenttillverkare gör med alls sin personal och kompetens. Har du värpt några fler gyllene ägg som du vill dela med dig av?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Javisst

En människa är smart men människor i grupp är dumma.

Duger det?

Tror du verkligen att om man tar 100000000 myror så kommer då fram till en bättre läsning på 10 år än 10000 människor?

Helt uppenbart du inte förstår skillnaden mellan att lägga it mycket pengar på personal som inte ger innovativa innovativre ider och att lägga ut mycket pengar på personal som ger innovativa ider.

Läste du ens hela inlägget?

Edit:
För att förtydliga det hela. Så gog jag det som att du trodde att har man mer pengar blir det per automatik en bättre produkt. Vilket inte är fallet. Kolla på AMD K7 x86-64 mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kul :).

Debatterna under nyheten: mindre kul

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Men Amd är ju mer en ett helt drygt år efter Nvidia,
Och dessutom till högre strömförbrukning.
Känner du inte att när det är dags att lägga ner stridsyxan?
Det där med pris per krona.kan tyvärr inte hålla med.

Det blir att trixa med siffrorna om man ska räkna så.

Om 1080 släpptes för ett år sedan men fortfarande är "nuvarande" generation, så får man fasen jobba på Aftonbladet eller något för att få det till "ett helt år efter".

Min fråga till dig som du tvärvägrade att svara på är om du vill se dyrare Nvidia-kort. För du är väl inte så naiv så du tror de skulle hålla kvar de här priserna om de i praktiken hade ett monopol?

Jag är intresserad av att veta vad du tror att t. ex ett 1070 skulle kosta om inte AMD var med längre. Själv tippar jag på någonstans där 1080TI ligger idag.

Sen som andra påpekat så säljer ju AMD slut, så snart har de kanske inte bara kapital att svara (vilket för mig duger fint sålänge de är bättre på Nvidia än pris/prestanda) utan också att gå om. Det borde ligga i allas intresse.

Undantaget är väl om man är väldigt intresserad av att det skall gå så bra som möjligt rent ekonomiskt för Nvidias styrelse. Då kan jag förstå att man sitter och är skadeglad när det går dåligt för AMD, men det är också det enda giltiga sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av huxflux:

På senare tid har det börjat lukta för mycket fanboyism här igen. Jag skulle sååå önska att Facebook köpte upp AMD så vi fick lite nyans i diskussionerna. @Ozzed

Och ditt uttalande är inte fanboyaktigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror att gratulationen är ärligt menad, Nvidia har saknat alternativ till Intel för sina proffstillämpningar och är säkerligen glada över att detta har ändrats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det blir att trixa med siffrorna om man ska räkna så.

Om 1080 släpptes för ett år sedan men fortfarande är "nuvarande" generation, så får man fasen jobba på Aftonbladet eller något för att få det till "ett helt år efter".

Min fråga till dig som du tvärvägrade att svara på är om du vill se dyrare Nvidia-kort. För du är väl inte så naiv så du tror de skulle hålla kvar de här priserna om de i praktiken hade ett monopol?

Jag är intresserad av att veta vad du tror att t. ex ett 1070 skulle kosta om inte AMD var med längre. Själv tippar jag på någonstans där 1080TI ligger idag.

Sen som andra påpekat så säljer ju AMD slut, så snart har de kanske inte bara kapital att svara (vilket för mig duger fint sålänge de är bättre på Nvidia än pris/prestanda) utan också att gå om. Det borde ligga i allas intresse.

Undantaget är väl om man är väldigt intresserad av att det skall gå så bra som möjligt rent ekonomiskt för Nvidias styrelse. Då kan jag förstå att man sitter och är skadeglad när det går dåligt för AMD, men det är också det enda giltiga sammanhanget.

"Jag är intresserad av att veta vad du tror att t. ex ett 1070 skulle kosta om inte AMD var med längre"!

Kan inte hända.
Pga av regler så då hade Nvidia behövt splitta på sig och det vill dom inte så dom hade räddat AMD.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att gratulationen är ärligt menad, Nvidia har saknat alternativ till Intel för sina proffstillämpningar och är säkerligen glada över att detta har ändrats.

Va menar du det finns Xeon?
Ja annat alternativ ofc det är bra får se dock hur HP Dell Lenovo Supermicro anpassar sig efter detta.
Även om dom är billigare så måste det ju säljas mot företag eller annat.

Marknadsföring är ju allt här

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Jag är intresserad av att veta vad du tror att t. ex ett 1070 skulle kosta om inte AMD var med längre"!

Kan inte hända.
Pga av regler så då hade Nvidia behövt splitta på sig och det vill dom inte så dom hade räddat AMD.

Hut då? Vilka marknadsmässiga möjligheter hade de haft?

Om de släpper sämre produkter för att låta AMD "komma ikapp" så skadar de ju sitt eget varumärke och gör sina kunder förbannade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Va menar du det finns Xeon?
Ja annat alternativ ofc det är bra får se dock hur HP Dell Lenovo Supermicro anpassar sig efter detta.
Även om dom är billigare så måste det ju säljas mot företag eller annat.

Marknadsföring är ju allt här

Japp, nu har de fått ett Alternativ till Intel Xeon, alltid trevligt med valmöjligheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Hut då? Vilka marknadsmässiga möjligheter hade de haft?

Om de släpper sämre produkter för att låta AMD "komma ikapp" så skadar de ju sitt eget varumärke och gör sina kunder förbannade.

Om AMD helt slutat med GPUs så hade Nvidia räddat AMD med pengar för annars hade Nvidia behövt göra en split på företaget och börja konkurrera mot sig själva.
Du får ej ha monopol.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Stoff3th3m4n:
Javisst

En människa är smart men människor i grupp är dumma.

Duger det?

Tror du verkligen att om man tar 100000000 myror så kommer då fram till en bättre läsning på 10 år än 10000 människor?

Helt uppenbart du inte förstår skillnaden mellan att lägga it mycket pengar på personal som inte ger innovativa innovativre ider och att lägga ut mycket pengar på personal som ger innovativa ider.

Läste du ens hela inlägget?

Edit:
För att förtydliga det hela. Så gog jag det som att du trodde att har man mer pengar blir det per automatik en bättre produkt. Vilket inte är fallet. Kolla på AMD K7 x86-64 mm.

Trevligt att du känner till att man anställt myror hos AMD istället för människor.

Hint: Beware of the sarcasm.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om AMD helt slutat med GPUs så hade Nvidia räddat AMD med pengar för annars hade Nvidia behövt göra en split på företaget och börja konkurrera mot sig själva.
Du får ej ha monopol.

Fast det har de ju inte? Intel's processorer har väl integrerad GPU? Visserligen är prestandan så dålig att till och med det billigaste diskreta kortet fullkomligt mosar den, men den finns där.

Skulle iofs vara intressant att se vad som hände om Intel började göra diskteta GPU's som var lite bra. Hur skulle marknaden se ut?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.