Permalänk
Medlem

Veganer på Sweclockers!

Tänkte man skulle starta en tråd som jag inte hittade något om innan. Där vi kan prata om allt som har med vegan(ism?) att göra! Problem, recept, butiker, restauranger, tips eller bara allmänna frågor.

Kan ju börja med att jag har bara varit vegan i snart två år. Innan jag blev vegan så tänkte jag mycket på det, funderade på om jag skulle klara det osv. Sen tänkte jag. Vafan, det är ju bara att pröva. Vad är det värsta som kan hända? Så jag testade att vara vegetarian i ungefär en vecka. Sen insåg jag att det inte var ett så stort steg att gå till vegan. Och så testade jag det också.

Och nu när man snart "testat" i två år så har man samlat på sig lite recept och tips som jag tänkte att man kan sprida lite tips på restauranger, affärer och recept. Eller bara svara på frågor om det är något jag kan svara på.

En riktigt bra affär i Göteborg som heter Happy Vegan som ligger nära Järntorget är riktigt bra. Ganska nyöppnat men de planerar på att expandera både till färska varor och en webbshop. Rekommenderar starkt om ni har vägarna förbi!

En bra blogg som jag hittade som lägger upp ett par bra recept då och då (Finns väldigt mycket i arkivet) som heter Oh she glows är också värt att kolla in. Speciellt hennes Red lentils soup. Väldigt billig att göra och riktigt god!

Eftersom jag bor i Göteborg så vet jag bara restauranger häromkring. Finns flera bra, som har både vegetariskt/vegansk och med kött. Ett ställe som jag kan rekommendera är Old corner som ligger på Fjärde långgatan. Har bara varit där en gång hittills men det var bra service och riktigt god mat. Ganska litet men värt att kolla in om ni får plats!(Fyra-fem bord med 4-6 platser)

Kommer uppdatera när jag kan komma på recept mer exakt(Kör alltid på känsla när jag lagar mat, så blir lite olika och väldigt svårt att skriva recept då.. Men kan mäta upp lite mer nästa gångerna jag lagar något gott så jag kan dela med mig!)
En sak jag kan rekommendera däremot är att steka lök, sötpotatis, lite grönsaker och bönor. Snabb lunch/måltid för en billig peng

Fyll gärna på med egna recept, nya/gamla restauranger eller butiker som har ett bra utbud!

Detta är inte tänkt att vara någon hat-tråd åt något håll, utan en tråd där vi kan dela med oss av våra egna recept och restauranger. (Den diskussionen kan tas någon annanstans.)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Trevligt initiativ. Har tyvärr inte så mycket att bidraga med, men tråden kommer följas.
Har gått i tankarna att åtminstone dra ner på köttkonsumtionen rejält av flera olika orsaker, dock så är det ju fruktansvärt svårt att komma på maträtter utan kött tycker jag. Visst att det går med lite fantasi men hjärnan tänker alltid på kött när man är sugen på något "gott".
Hoppas på en del intressanta recept. Sen undrar jag om hurvida man får brist på b-12 som vegan stämmer eller ej.

Permalänk
Medlem

Vegan här. Men har blivit lite choklad på sistonde och falaffelsås med ägg/margarin-bas.
Ananrs alltid 100% vegan. Blev vegetarian omkring 2009 p.g.a en människa jag såg upp till och som gav mig bra vibes.
Kände också inom mig att det var rätt för mig då.

Vegan är lite som "elite" 1337 inom detta.
Tycker faktiskt att bara om köttätare äter mer grönt och grönsaker och försöker hålla nere köttkonsumtionen gör dom mycket i rätt riktning. Det ska inte va nån kukmätartävling och ha så grön profil som möjligt på jorden. Det är något mellan en själv och jorden vi bor på

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Kul initiativ, jag äter vegetariskt sedan ett par år tillbaka. Ambitionen är att övergå till veganskt så småningom.

Upplever att det är svårt sett till utbud, samt att min sambo inte delar den ambitionen vilket försvårar det hela. För närvarande för vegetariskt vara gott nog med veganismen ständigt gäckandes i horisonten, däremot äter jag veganskt så ofta jag bara kan.

Känner enbart till ett ställe här med renodlad vegansk kost och det är en falafelvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Trevligt initiativ. Har tyvärr inte så mycket att bidraga med, men tråden kommer följas.
Har gått i tankarna att åtminstone dra ner på köttkonsumtionen rejält av flera olika orsaker, dock så är det ju fruktansvärt svårt att komma på maträtter utan kött tycker jag. Visst att det går med lite fantasi men hjärnan tänker alltid på kött när man är sugen på något "gott".
Hoppas på en del intressanta recept. Sen undrar jag om hurvida man får brist på b-12 som vegan stämmer eller ej.

Om du tar en dag eller två som är helt vegan så kommer det hjälpa både dig, miljön och djuren väldigt mycket! Jag är inte sån att jag vill tvinga på folk att bli det. Men om de är öppna för förslag(som du verkar vara) så hjälper jag gärna med det jag kan! Enklaste att börja med är nog att gå in på vilket ica som helst och köpa soja-färs och byta ut den vanliga köttfärsen mot den. Vissa pannor fastnar dock soja-produkter i har jag märkt. Men förutom det så är det i princip som vanlig köttfärs. Eller bara köpa färdiga falafel eller några veg-biffar och göra någon god sås med ris.

Just det med B12 beror ju på vad man äter. Käkar man bara saker utan så är det klart att man inte får i sig tillräckligt. Själv hade jag lite låg redan innan så har ätit extra tabletter. Med dem så ligger jag på en normal nivå så som jag äter nu. Så kan inte riktigt svara på om det stämmer eller inte. Vet dock att många säger det. Vet också att det tar rätt lång tid innan det märks av. Så om du skulle bli helt vegan i 3 månader så är det inte säkert att du har samma värden som du har om 2 år.

Skrivet av ch1llone:

Vegan här. Men har blivit lite choklad på sistonde och falaffelsås med ägg/margarin-bas.
Ananrs alltid 100% vegan. Blev vegetarian omkring 2009 p.g.a en människa jag såg upp till och som gav mig bra vibes.
Kände också inom mig att det var rätt för mig då.

Vegan är lite som "elite" 1337 inom detta.
Tycker faktiskt att bara om köttätare äter mer grönt och grönsaker och försöker hålla nere köttkonsumtionen gör dom mycket i rätt riktning. Det ska inte va nån kukmätartävling och ha så grön profil som möjligt på jorden. Det är något mellan en själv och jorden vi bor på

Är du sugen på chocklad kan jag ju bara tipsa om att göra varm chocklad(vegan style). Värm lite havre-mjölk(Or whatever tickles your fancy), lägg i lite kakao. Ta runt 2-4 rutor mörk chocklad(70+ burkar vara vegan-friendly) och lägg i. Ett stänk kanel värm upp tills chockladen är upplöst och det nästan börjar koka. Löser mina chocklad bekymmer iaf!

Helt sant, om alla bara hade tagit bort någon måltid eller två och bytt ut mot vegan hade det nog hjälp alla. Har själv ätit lite kött osv när man varit på något jobb där de bjuder på mat eller hos mor/far-föräldrar. Det tar emot, men för att få någon mat så måste man ibland.

Skrivet av Qn1f3:

Kul initiativ, jag äter vegetariskt sedan ett par år tillbaka. Ambitionen är att övergå till veganskt så småningom.

Upplever att det är svårt sett till utbud, samt att min sambo inte delar den ambitionen vilket försvårar det hela. För närvarande för vegetariskt vara gott nog med veganismen ständigt gäckandes i horisonten, däremot äter jag veganskt så ofta jag bara kan.

Känner enbart till ett ställe här med renodlad vegansk kost och det är en falafelvagn.

Förstår att det är jobbigt när man lever med någon. Är väldigt lätt när man bor själv. Men har hört från kompisar som bott med någon eller bott hemma som velat försöka men inte kan för maten hemma inte går ihop med vad de tycker.

Själv har jag aldrig druckit mjölk, inte gillat ost(bara tyckt att det funkade på pizza). osv osv. Så för mig så var inte steget så stort. Har en kompis som verkligen älskar ost. Så för personer som brinner(eller vad man nu ska kalla det) för en sån sak så kan det vara väldigt svårt. Men sen finns det vanligtvis många ersättningsprodukter som är likvärdiga/bättre i smak än det "vanliga". Så det gäller ju bara att testa sig fram.

Men sen är ju alltid problemet när man äter ute eller hemma hos någon som inte tänkt/glömmer att några inte äter det. Och det är det många är rädda för. Men om man skulle klara att vara vegan/vegetarian hemma och sen äta något annat någon gång i bland så skulle jag säga att det är värt det ändå!

Jag var själv väldigt skeptisk innan. Trodde inte det fanns så mycket recept och produkter som det faktiskt gör idag. Blir också bättre för varje år har jag märkt. Så det är inte så svårt om man bara bestämmer sig. Speciellt inte i Sverige där fler restauranger och mat-butiker börjar ta in mer och mer vegan-vänliga produkter.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Hedersmedlem

🥕-clockers?

Äter mycket vegetariskt själv men är inte intresserad av att gå över till att bli vegan, än i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt inslag, blir att följa även om jag själv varit vegeterian i lite drygt tio år.

Som norlänning så är det inte helt vanligt med att vara vegeterian, eller för den delen vegan. Dock upplever jag att mycket ändrats under dessa tio år och folk är mer öppna än någonsin på att prova något annat. Vilket är bra. Finns dock folk som inte kan tänka bredare än kraniet tillåter, men vi är väl alla bekanta med denna typ av människor förstås.

Min lokala/närmaste matbutik har breddat sitt sortiment på produkter för vegeterianer och veganer under åren som gått. Matställena har också börjat bli bättre på att servera något annat än köttprodukter även om de inte imponerat nämnvärt på mig ännu.

Tanken var, om någon nu undrar, att minska ner på köttätandet men trivdes så pass bra att jag slutade äta kött helt. Ständiga köttskandaler och köttindustrin lockar mig inte tillbaks direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har diabetes typ 2, äter i princip inget över 5g kolhydrater per 100g, och slipper både sprutor och piller. Är det möjligt för mig att äta veganskt, och hur då? Jag undviker frukt, rotfrukter, pasta ris potatis, allt med socker och stärkelse, bönor, majs, och det mesta som växer under jord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Är själv inte vegan, eller vegetarian. Men har dragit ner drastiskt på köttkonsumtionen för miljön och hälsans skull. Håller mig för de mesta till 3 dagar i veckan med köttprodukter (ja, fågel och fisk är också kött) där det är mellan 120-170g/dag som gäller. Så blir strax under 0.5kg i veckan. Övriga dagar är lite flytande mellan ovo-lakto vegetariskt och veganskt just nu, dock är tanken att de ska bli 2/2dagar av vardera där.

Kan rekommendera "Blossom's linsgryta", tycker den är väldigt god. Brukar dubblera mängden linser i och utgå från att receptet är 3 portioner istället för 4.

Skrivet av ghollghost:

Tänkte man skulle starta en tråd som jag inte hittade något om innan. Där vi kan prata om allt som har med vegan(ism?) att göra! Problem, recept, butiker, restauranger, tips eller bara allmänna frågor.

Kan ju börja med att jag har bara varit vegan i snart två år. Innan jag blev vegan så tänkte jag mycket på det, funderade på om jag skulle klara det osv. Sen tänkte jag. Vafan, det är ju bara att pröva. Vad är det värsta som kan hända? Så jag testade att vara vegetarian i ungefär en vecka. Sen insåg jag att det inte var ett så stort steg att gå till vegan. Och så testade jag det också.

Och nu när man snart "testat" i två år så har man samlat på sig lite recept och tips som jag tänkte att man kan sprida lite tips på restauranger, affärer och recept. Eller bara svara på frågor om det är något jag kan svara på.

En riktigt bra affär i Göteborg som heter Happy Vegan som ligger nära Järntorget är riktigt bra. Ganska nyöppnat men de planerar på att expandera både till färska varor och en webbshop. Rekommenderar starkt om ni har vägarna förbi!

En bra blogg som jag hittade som lägger upp ett par bra recept då och då (Finns väldigt mycket i arkivet) som heter Oh she glows är också värt att kolla in. Speciellt hennes Red lentils soup. Väldigt billig att göra och riktigt god!

Eftersom jag bor i Göteborg så vet jag bara restauranger häromkring. Finns flera bra, som har både vegetariskt/vegansk och med kött. Ett ställe som jag kan rekommendera är Old corner som ligger på Fjärde långgatan. Har bara varit där en gång hittills men det var bra service och riktigt god mat. Ganska litet men värt att kolla in om ni får plats!(Fyra-fem bord med 4-6 platser)

Kommer uppdatera när jag kan komma på recept mer exakt(Kör alltid på känsla när jag lagar mat, så blir lite olika och väldigt svårt att skriva recept då.. Men kan mäta upp lite mer nästa gångerna jag lagar något gott så jag kan dela med mig!)
En sak jag kan rekommendera däremot är att steka lök, sötpotatis, lite grönsaker och bönor. Snabb lunch/måltid för en billig peng

Fyll gärna på med egna recept, nya/gamla restauranger eller butiker som har ett bra utbud!

Detta är inte tänkt att vara någon hat-tråd åt något håll, utan en tråd där vi kan dela med oss av våra egna recept och restauranger. (Den diskussionen kan tas någon annanstans.)

Är själv från GBG och kan tipsa om FB gruppen "Vegan Göteborg - Produkttips, vegoträffar etc". De ska ha någon karta eller något över restauranger med Veggo alternativ. Mycket därför jag gick med i gruppen, sen lite tips om olika veggo grejer i övrigt kan ju också vara trevligt.

Skrivet av sleepyoh:

Jag har diabetes typ 2, äter i princip inget över 5g kolhydrater per 100g, och slipper både sprutor och piller. Är det möjligt för mig att äta veganskt, och hur då? Jag undviker frukt, rotfrukter, pasta ris potatis, allt med socker och stärkelse, bönor, majs, och det mesta som växer under jord.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog säga med 99% säkerhet att Vegan inte kommer fungera speciellt bra för dig. Avokado är de jag kan komma på som har lågt innehåll av kolhydrater. Dock så kan du ju alltid försöka äta mer ovo-lakto-vegetariska alternativ, dvs ost och ägg.

Edit: Hitta denna tabellen där man kan kolla kolhydratinnehållet/100g på bland annat frukt och grönt

Tillägg med kolhydrat tabell
Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Trevligt med veganer här! Är också vegan och har varit det i drygt fyra år, innan det var jag vegetarian i 3 år. Bor också i Göteborg, men är student så handlar inte så mycket fina vegangrejer utan det blir mest veckans reagrönsaker på Netto med bönor eller linser tillsammans med ris eller pasta. Blir dock en och annan falafelrulle på Sunset falafel som har vegansk sesamsås och humus i.

Tjejen är från Thailand, så det blir mycket thailändsk vegansk mat vilket är himmelskt. Finns en rörelse i Thailand som kallas "Jay" vilket innebär att man inte konsumerar några animaliska produkter, så det finns massvis med substitut och rätter som funkar. Älskar även indisk mat, så har handlat på mig alla möjliga indiska kryddor så att det nu nästan blir restaurangkvalitet på rätterna.

Kort och gott (mums) blir det inte mycket veganiserad husmanskost, utan mest thai och indiskt. Så smakrikt och gott att man glömmer bort svenska köttbitar med salt och peppar.

Skrivet av sleepyoh:

Jag har diabetes typ 2, äter i princip inget över 5g kolhydrater per 100g, och slipper både sprutor och piller. Är det möjligt för mig att äta veganskt, och hur då? Jag undviker frukt, rotfrukter, pasta ris potatis, allt med socker och stärkelse, bönor, majs, och det mesta som växer under jord.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte så insatt i diabetes, men en hemsida som jag läst en del på tar upp det en del. Det är en läkare som driver sidan som sammanfattar forskning rörande diet, och han förespråkar en "starch-based" diet för alla (alltså en vegans kolhydratsbaserad diet). En del uttalanden kan verka lite magstarka ibland och är inte det man brukar höra om vad som är bra/dåligt, men allt är refererat till i ordentliga studier som man också kan läsa, så de är de man får hitta brister i om man ska kritisera det som står.

Här skriver han om typ-2 diabetes: https://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/dec/diabetes.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag har diabetes typ 2, äter i princip inget över 5g kolhydrater per 100g, och slipper både sprutor och piller. Är det möjligt för mig att äta veganskt, och hur då? Jag undviker frukt, rotfrukter, pasta ris potatis, allt med socker och stärkelse, bönor, majs, och det mesta som växer under jord.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad finns kvar efter att du har tagit bort allt det ur kosten?

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant video gällande ämnet. Varför vi bör äta mindre kött generaliserat.

Saken är den att folk vill inte ge upp kött för att det är enkelt, bekvämt, gott och billigt.

Folk ville inte ge upp sina bilar på bensin med en V8-motor när elektroniska bilar inte ens var i närheten. För de var bättre. Nu har Tesla kommit. Tesla gjorde elektroniska bilen bättre. Folk vill byta.

Samma sak skulle behöva ske för människor på populationsnivå, folk vi ha ett bättre, godare och billigare alternativ för att ge upp kött. Annars kommer det inte ske på en global nivå.

Permalänk
Medlem

Är inte Vegan men har varit Vegetarian i 14år.
Jag är förvånad över att restauranger är väldigt dåliga på Vegan och Vegetarian mat.

Otaliga gånger man fått höra "men vi har sallad" eller "men du äter väl fisk".

Första gången jag hörde det med fisk frågade jag om de skämtade med mig men så var inte fallet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobaWan:

Är inte Vegan men har varit Vegetarian i 14år.
Jag är förvånad över att restauranger är väldigt dåliga på Vegan och Vegetarian mat.

Otaliga gånger man fått höra "men vi har sallad" eller "men du äter väl fisk".

Första gången jag hörde det med fisk frågade jag om de skämtade med mig men så var inte fallet.

Känns bekant, så illa även i Stockholm alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns bekant, så illa även i Stockholm alltså?

Så illa är det även här.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ! Jag kommer lätt följa tråden även om jag inte är vegan själv. Gått från köttätare till (i princip) vegetarian under de sex år jag bott hemifrån. Hittills är jag dock inte redo att släppa ägg, mjölk eller ost även om jag hoppas det i framtiden kommer vettiga substitut. Veganism är ju egentligen det mest rätta!

Skrivet av TobaWan:

Är inte Vegan men har varit Vegetarian i 14år.
Jag är förvånad över att restauranger är väldigt dåliga på Vegan och Vegetarian mat.

Otaliga gånger man fått höra "men vi har sallad" eller "men du äter väl fisk".

Första gången jag hörde det med fisk frågade jag om de skämtade med mig men så var inte fallet.

Det finns inget värre än så kallad Stockholmsvegetarianism. Hur kan man tro sig vara vegetarian men fortfarande äta fisk, skaldjur eller till och med kyckling med gott samvete?! Ännu värre att de inom restaurangbranschen inte har koll på definitionerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Vegan här. Främst miljö för mig, sedan tycker jag att det är onödigt att utnyttja och skada djur när det inte behövs. Lite för hälsans skull, skulle inte direkt säga att jag äter nyttigt (nästan för lätt att få tag på veganskt snask...), men lite nyttigare blir det väl ändå än om jag ätit animaliska produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Är inte Vegan men har varit Vegetarian i 14år.
Jag är förvånad över att restauranger är väldigt dåliga på Vegan och Vegetarian mat.

Otaliga gånger man fått höra "men vi har sallad" eller "men du äter väl fisk".

Första gången jag hörde det med fisk frågade jag om de skämtade med mig men så var inte fallet.

Jag tycker att det finns rätt gott om veganskt och vegetariskt i större städer. Det kanske inte är så att man kan gå in var som helst och förvänta sig bra, men i alla fall så att man kan söka upp restauranger med riktigt bra utbud. Provat Happy Cow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

"men du äter väl fisk".

Det beror kanske på att de stött på "flexitarianer", som käkar fisk och ibland även fågel. Vill minnas att det var ganska vanligt förr i tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobaWan:

Så illa är det även här.

Jag hade väntat mig mer faktiskt. Ganska udda att de som lever på att erbjuda folk mat är så ointresserade av att följa trender och allmän utveckling. Inom alla branscher är detta extremt viktigt.

Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Vegeterian här. Började med att dåvarande flickvännen var vegeterian och när jag var hos henne åt jag också vegetariskt, vilket gjorde att jag ville prova mer och äta köttfria dagar vilket slutade med att jag slutade helt med kött. Åt fortfarande fisk ett tag men magen gillade det inte så lade ner det också. Trivs bra med kosten så fortsatt i tio år.

För mig är det mest vad jag trivs bäst med, sedan har jag under åren mer och mer börjat ogilla hur köttindustrin fungerar. Jag är överlag för alternativ, ser ingen anledning att köttätande måste försvinna men att man som människa kan välja. Det finns så mycket att äta, huruvida maten är uppbyggd av kött eller något annat bör vara ganska oviktigt egentligen.
Vegan lär jag aldrig bli då jag gillar mejeriprodukter och det allmänt är lättare att vara vegeterian enligt min uppfattning.

Permalänk
Entusiast

Bra tråd! Kommer dock förmodligen aldrig gå över till veganism helt då jag är oroad för eventuell vitaminbrist.
Det låter liksom bra i teorin men skall man verkligen behöva ta tillskott om man äter en "naturlig" kost? Nej.

Lite av allt tycker jag.
Oavsett vilken kost man väljer att researcha idag så kan man snöa in sig och hitta tusentals argument samt motargument för den. Jag känner helt enkelt att jag inte vågar dedikera mig själv till någon specifik kosthållning över huvud taget, det finns för lite data för att pålitligt kunna säga vilken som är bäst. Dessutom har jag ju läst om att den "optimala kosten" kan variera från människa till människa beroende på våra gener.

Till exempel har ju många av oss här i Norden muterat för att ordentligt kunna bryta ner laktos och därmed konsumera mejeri-produkter.
Endast 30% av hela världens befolkning kan det. Så jag tror att det finns många olika optimala koster för oss människor, förhoppningsvis kan vi i framtiden lista ut vilken som gäller för varje enskild människa på ett enkelt sätt. Tills dess tänker jag vara en allätare
Men det innebär såklart att jag behöver lära mig flera vegetariska/veganska recept!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bra tråd! Kommer dock förmodligen aldrig gå över till veganism helt då jag är oroad för eventuell vitaminbrist.
Det låter liksom bra i teorin men skall man verkligen behöva ta tillskott om man äter en "naturlig" kost? Nej.

Lite av allt tycker jag.
Oavsett vilken kost man väljer att researcha idag så kan man snöa in sig och hitta tusentals argument samt motargument för den. Jag känner helt enkelt att jag inte vågar dedikera mig själv till någon specifik kosthållning över huvud taget, det finns för lite data för att pålitligt kunna säga vilken som är bäst. Dessutom har jag ju läst om att den "optimala kosten" kan variera från människa till människa beroende på våra gener.

Till exempel har ju många av oss här i Norden muterat för att ordentligt kunna bryta ner laktos och därmed konsumera mejeri-produkter.
Endast 30% av hela världens befolkning kan det. Så jag tror att det finns många olika optimala koster för oss människor, förhoppningsvis kan vi i framtiden lista ut vilken som gäller för varje enskild människa på ett enkelt sätt. Tills dess tänker jag vara en allätare
Men det innebär såklart att jag behöver lära mig flera vegetariska/veganska recept!

Har varit vegan i 4 år och mår bra, det enda jag tar är en god B12-tablett med jordgubbssmak i veckan.

B12 är det enda du inte kan få som vegan, och det beror på att det kommer från bakterier i blod/bajs/mögel och annan smuts vilket det finns gott om i animaliska produkter men inte i vegansk kost nu för tiden. Förr fick man B12 från lite allt möjligt, t.ex. dricksvatten eller smutsiga grönsaker, pga bristen på hygien men eftersom allt är så rent idag behöver veganer ta syntetiserat B12.

Känns helt ärligt som ett lite fräschare alternativ enligt mitt tycke.

Edit: Inte för att tala om hur mycket av den B12 som finns i kött nu för tiden också egentligen är syntetiserat. Djur som föds upp på foder (som är "rent") får kosttillskott med B12 vilket lagras i deras kroppar. Därför är det inte så mycket naturligare att få B12 den vägen, eftersom det bara är djuren som har fått knapra piller istället för dig.

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ. Jag har själv varit vegeterian i 25 år vegan ett par år lite då och då men åter numera ost och ägg(får dem av en arbetskamrat som har lite höns). Får min del så började det när jag var fem år med att jag följde med min mosters dåvarande man till hans jobb som slaktare, efter det så var jag inte så sugen på kött, men åt väldigt mycket fisk då farsan var halvtids yrkesfiskare. Sedan när man kom upp i åldern så började man läsa mer om djurhållningen och detta var i början av nittiotalet när hela rörelsen hade börjat röra på sig här i Sverige. Idag med alla halvfabrikat som finns e det faktiskt väldigt lätt att skippa kött, kommer ihåg när jag började och det enda som fanns var morotsbiffar och spenatbiffar och inte en jäkel hade hört talas om vegeterianer så det har gått framåt väldigt bra.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Av hälsoskäl bytte jag ut kött till fisk, och rökt / kokt skinka på mackan till rökt kalkon istället. Sedan slängde jag allt salt, socker och fett utom olivolja och en burk honung ( bra att ha vid förkylning ).

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Främst den vidriga köttindustrin men även miljöskäl, jag äter dock fortfarande fisk och skaldjur än så länge. Jag känner att det nog skulle vara svårt att bli vegan men visst skaver det lite inombords när man konsumerar mjölkprodukter - rent moraliskt och sett ur ett djurperspektiv är det förkastligt och snarare värre än att äta kött även om det främst är överkonsumtionen som är problemet.

Det är märkligt hur alla känner till köttindustrins baksida men ändå väljer att leva i total förnekelse. Hur normalt är det egentligen att stoppa i sig ett nermalt lik (inklusive slaggprodukter som inte är tjänligt som föda) som kan vara smittat av både sjukdomar och bakterier, bara av gammal vana? Frågan man dem varför har de inget svar och försöker man ta en seriös diskussion slutar det oftast med att de bara kopplar bort och slutar lyssna, ignorance is a bliss antar jag.

Det kommer nya sjukdomslarm titt som tätt, enorma köttpartier återkallas och det var inte länge sen ICA märkte om utgången köttfärs men lik förbannat stod folk där i kyldisken veckan efteråt och plockade på sig färs till fredagstacon trots falsk avsky på facebook. Hamburgerkedjorna är också en märklig aspekt men där tror jag att det mest bara saknas kunskap. McDonalds vill t.ex. måla upp en fin bild i reklamen där de stöttar svenskt jordbruk när deras nötkött i själva verket kommer från Polen. Hur många tror ni skulle köpa polsk nötfärs hos den lokala matbutiken? Troligtvis ingen, men att köpa det i en gullig liten låda och ge till sina barn verkar inte vara några som helst problem.

Är man intresserad av att inhämta lite enkel och lättillgänglig information kan jag rekommendera Djurfabriken och Ett liv som gris. Det är såklart vinklat eftersom båda av dessa siter skapats av djurrättsalliansen men de ger ändå en viss inblick i hur industrin fungerar. Många verkar leva i tron om att svensk djurhållning minsann är så mycket bättre än andra länders men i vissa avseenden är den till och med ännu värre.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Följer ingen diet och äter blandat men mestadels veganskt med undantaget av rätt mycket ägg.
Bryr mig inte direkt om världen eller djuren så smaken som bestämmer.
Aldrig ens provat att följa ett recept men ser fram emot att se vad folk äter och varför.

Undrar förresten vad veganer tycker om insekter?
Det som troligen kommer ersätta normalt kött i framtiden. Det vill säga, kan föda hela mänskligheten på det och de är ju inte lika gulliga som slakt djuren eller tar död på världshaven.

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag köper kött och då är det på grund av lönen. Har jag tur blir det kött en gång i veckan och det älskar jag, suger hårt att vara mager och konstant hungrig.

Jag äter mycket grönsaker, frukt och sallad till vardags och det smakar bra men elitidrottare blir man inte Fler tips på billiga recept för en person? Red lentils soup i första inlägget verkar riktigt smarrig och så kan man äta det med gott samvete!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TobaWan:

Är inte Vegan men har varit Vegetarian i 14år.
Jag är förvånad över att restauranger är väldigt dåliga på Vegan och Vegetarian mat.

Otaliga gånger man fått höra "men vi har sallad" eller "men du äter väl fisk".

Första gången jag hörde det med fisk frågade jag om de skämtade med mig men så var inte fallet.

Tror det är den absolut vanligaste frågan när folk undrar vad jag äter. Om jag äter fisk eller ej...

Skrivet av Wifi:

Trevligt initiativ! Jag kommer lätt följa tråden även om jag inte är vegan själv. Gått från köttätare till (i princip) vegetarian under de sex år jag bott hemifrån. Hittills är jag dock inte redo att släppa ägg, mjölk eller ost även om jag hoppas det i framtiden kommer vettiga substitut. Veganism är ju egentligen det mest rätta!

Det finns inget värre än så kallad Stockholmsvegetarianism. Hur kan man tro sig vara vegetarian men fortfarande äta fisk, skaldjur eller till och med kyckling med gott samvete?! Ännu värre att de inom restaurangbranschen inte har koll på definitionerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag kan inte släppa varken ägg, ost och övriga mejeriprodukter. Sedan har jag egentligen ingen plan på detta. Även rätt förtjust i kaviar på knäckebrödet.

Skrivet av backfeed:

Det beror kanske på att de stött på "flexitarianer", som käkar fisk och ibland även fågel. Vill minnas att det var ganska vanligt förr i tiden.

Jo, men är man inte intresserad så är det nog svårt att lära sig betydelsen.

Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Till början handlade till större del om miljömedvetenhet men nu är det mer välmående, give or take tio år senare. Det var inget stort steg då jag vid tillfället redan åt rätt mycket vegetariskt innan jag insåg att det var rätt för mig.

Skrivet av Navicula:

Inte ofta jag köper kött och då är det på grund av lönen. Har jag tur blir det kött en gång i veckan och det älskar jag, suger hårt att vara mager och konstant hungrig.

Jag äter mycket grönsaker, frukt och sallad till vardags och det smakar bra men elitidrottare blir man inte Fler tips på billiga recept för en person? Red lentils soup i första inlägget verkar riktigt smarrig och så kan man äta det med gott samvete!

Kolla in bloggen "Under Tian".
https://undertian.com/

En matdietist (heter det så?) som skriver veckomenyer. Målet är att varje portion kostar under tio kronor, och mycket är vegetariskt och eller veganskt, och oftast finns riktlinjer för att göra det veganskt eller vegetariskt.

Även om man inte är vegetarian eller vegan så är bloggen bra både rent ekonomiskt och miljömässigt då det är drygt 60-75% vegetariskt i upplägget. Hittills har jag bara testat tre av recepten men är mäkta imponerad!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

@ghollghost: Kul tråd. Bra tajming då jag ska rejält dra ned på köttkonsumptionen ev sluta helt