Utbildning = Intelligent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Och han skulle inte kunna lära sig yrket utan akademiska leken?
För vad är en akademiker utan praktik?
Boken hintar om tips samt sätter massa konstiga namn på allt för att skapa ett system.
Men de säger i de närmaste int ett skit hur du ska göra det.
Så era teser om ICA-personal kontra akademiker håller inte ett jota.
Sen går de att tillägga, vad vet ni om denna ICA-person?
Är det generellt att ICA-personer är ... lågutbildade/korkade?
Handels är densamma som vård yrket.
Du jobbar där för du trivs socialt. Känner en å annan inom handels som säkerligen har mer innanför pannbenet än vad ni kan föreställa er.
Ex: En är politiker, andra egen företagare, 3´e spelfantast på elit nivå, 4´e social som fan å skulle lätt kunna vara högavlönad förmedlare mellan länder. samt några fler.
Ne höj ribban lite istället för att klassa en sektion som "skräp".

Under mina 5 år på posten så var den vanligaste frågan "när ska du göra något med ditt liv?" och när man frågade varför/vad menar ni så fick man nästan aldrig några vettiga svar. Då ramlar man in på den näst vanligaste frågan som är..."när ska du träffa någon?" För återigen så är det tydligen "fel" att vara singel eller inte vilja skaffa barn/familj osv. Precis som det är fel att vara "nöjd" med sin situation och inte vilja ta över världen m.m.

Tycker det här bevisar rätt tydligt hur fel det har blivit i samhället då man enbart fokuserar på vad man har och äger istället för vem man är. Är du en idiot så spelar det ingen roll om du är världens rikaste, du är fortfarande en idiot och hela ens umgänge kommer garanterat kretsa kring vad folk kan vinna på att umgås med dig.

Innan jag hittade ljuset så var jag också besatt av titlar och smekte julgranen till Wall Street och Entourage men det gick över samma dag jag började läsa och förstå psykologi samt filosofi.

Skrivet av Purrfected:

Från någon med uselt minne och koncentrationssvårigheter (ej på papper, kan vara vilja, vem vet), som ändå tagit sig igenom en högskoleutbildning och landade ett bra jobb några få månader efter examen, så kan jag säga att med logiskt tänkande så kommer man långt.
Tenta du inte pluggat på, istället för att bryta ihop, tänk efter, vad är ett logiskt svar för dig på detta? Om du nu är en "expert" eller"spetskompetens" inom området, borde det inte vara så svårt.
Nu kuggade jag en enda kurs och har ingen lust att läsa om den av följande anledningar.
1. Jag har ett jobb i området, vad ska jag med utbildningen till nu? Praktik och erfarenheter väger tyngre.
2. Ingen vettig människa använder QoS i dagens samhälle med den bandbredden vi har tillgång till.
3. Även om det var kul att plugga, träffa nya vänner, så var inte själva pluggandet min favorit del av den tiden.
Jag vet att det finns de med mycket bredare och bättre kompetens än mig, både som jag pluggat med och som jag mött senare, folk som kan minst lika mycket som mig.
Vad är då problemet med det? Dom kan inte sälja sig själva, man är ödmjuk och feg när man skriver ett CV.
Jag skriver de kurser jag läst och de erfarenheter jag har, det är sen arbetsgivarens ansvar att avgöra om jag är rätt man för jobbet eller inte. Att svara på frågor, så som du skulle vilja få de svarade på, om du ställt frågan. Det är inte direkt rocket science. Logiskt tänkande.

Jag tycker man drar utbildade över en och samma kant i den här diskussionen och jag förstår inte riktigt argumenten med vad man har för jobb.
Det finns minst lika många "ointelligenta" outbildade människor som det finns utbildade.
Vissa är bara bättre på att ta för sig. Är det intelligens eller bara sunt förnuft?
Som jag gissar att det kanske märks så har jag inte läst hela tråden. Men ville ge min syn på det hela efter första sidan.

Tl;dr, varken jobbtitel eller utbildning är en garanti för "intelligens".

Bra inlägg tack.

Höj ribban och flytta fokus på har till är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tl;dr
Det finns ju alla sorter av människor oavsett utbildningsgrad, hellre högutbildad och intelligent på flera plan än tvärt om. Vissa utbildningar, om man har rätt approach till dom, tränar ju hjärnan på sätt som inte är uppenbara i förväg för alla. Plus att läroverk kan vara ett bra ställe att knyta kontakter.

Formella meriter öppnar dörrar som annars är svårare att få upp, så är det, det kan vara irriterande för folk som inte sitter på dom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Helt rätt, också ett problem är att företag inte kan hitta folk för att alla är utbildade men INGEN har färdigheter.

Utbildning är helt enkelt inte ett bra sätt att mäta intelligens eller färdigheter, vilket är vad som behövs för att klara av svåra jobb.

Permalänk
Medlem

Intelligens och kunskap är två olika saker. Man pluggar inte för att bli intelligent och man pluggar inte eftersom man är intelligent; man pluggar för att man vill få bättre kunskap om något.

Har man utbildat sig i ett specifikt ämne har man troligen bättre kunskap om det än gemene man, men man behöver inte nödvändigtvis vara mer intelligent än gemene man för det. Huruvida man har "mer kunskap om världen" efter att man studerat beror helt på vad det är man studerat. Har man till exempel studerat geologi så känns det rätt självklart att man kommer ha kunskaper om just Jordens sammansättning som överskrider medelvärdet.

Snarare än dessa hypotetiska universitetssnobbar verkar det istället vara du som ser ned på personer du anser vara mindre intelligenta än dig. Det är givetvis inget du skriver uttryckligen, men det är känslan jag får av att läsa ditt inlägg.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knuppe:

@Lemasive: Helt rätt, också ett problem är att företag inte kan hitta folk för att alla är utbildade men INGEN har färdigheter.

Utbildning är helt enkelt inte ett bra sätt att mäta intelligens eller färdigheter, vilket är vad som behövs för att klara av svåra jobb.

Vad är det för jobb ni pratar om egentligen? Politiker?

I vanliga fall så när man utbildar sig till lärare, läkare, civilingenjör eller whatever så får man en grundutbildning inom området, man får till viss del en liten praktisk erfarenhet och kan lösa de enklare problemen. Den stora skaran som saknar grundutbildningen får aldrig chansen att ens komma in på arbetsmarknaden för ett visst område. Liksom efter 5 år på högskola får man börja som valpen på företaget och göra det allra mest enklaste uppgifterna, personer som kan mindre än dessa kommer aldrig in.

Angående intelligens, så visst ge utbildningar ett visst intryck av detta då ointelligenta personer ej klarar av de svårare utbildningarna. Får man in en ansökan får en person som har t.ex. 5 i medelbetyg i teknisk fysik, så kan man föresätta att denna har en viss teknisk kompetens och intelligens.

Angående svåra jobb, så kan det tolkas mycket. Min definition av svåra jobb är sånt som kräver 10-15 års vettig arbetserfarenhet, tar vi It-området, så en datavetenskap, datateknik är enbart en jättebra grund för att komma in i området.

Permalänk
Medlem

Det finns till och med personer som inte kan skilja på intelligens och kunskap. Intelligens kan du inte träna dig till vissa är bara mer begåvade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Det finns till och med personer som inte kan skilja på intelligens och kunskap. Intelligens kan du inte träna dig till vissa är bara mer begåvade.

Man kan väl träna upp hjärnans förmåga att ta in information och lösa logiska problem och så i sina yngre dagar? Förstår att du menar att man inte direkt kan gå en kvällskurs i intelligens, men jag tycker att jag ser en oförmåga att tänka logiskt hos många, och det är helt klart något man kan träna på, men det kanske bara är under hjärnans utvecklingsfas.

Men ja, vissa är helt enkelt inte särskilt klyftiga och då spelar det ingen roll hur hårt man läser på. Förstår vad du menar och håller helt och hållet med. Är man smart så kan man läsa sig till och lösa det mesta, men är man dum och välbildad så kan man bara lösa det man fått lära sig hur man ska lösa.

Permalänk
Avstängd

Jag ser att många har svårt att förstå vad som faktiskt syftas i trådstarten, för att dra ett lite mer extremt exempel.

Konungen är smord av Gud, alltså vet han bättre än alla andra om allt. Ersätt Gud med utbildning så ser vi ju hur galet det blir, det är kontentan. I ett land där kraven är extremt låga på att få eftergymnasial utbildning och i en skola som premierar allt utom de intelligenta så är det rent utav vansinne att hålla utbildning som ett mått på hur duktig en person är totalt sett.

Vi har alla sett div tidningar skriva ut att detta parti har så många utbildade vs de andra partiet och bla bla bla så att människor inte mäter hur "smarta" man är beroende på om man har någon som helst utbildning är en direkt lögn då hade inte sådana artiklar varit populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Det finns till och med personer som inte kan skilja på intelligens och kunskap. Intelligens kan du inte träna dig till vissa är bara mer begåvade.

Va? Är rätt säker på att det går att träna upp sin intelligens genom rätt stimulans. Särskilt som barn och ung. Är även säker på att intelligensen hos en intelligent person kan förfalla och bli sämre utan stimulans under lång tid. Men visst alla har inte samma förutsättningar att att bli lika intelligenta dock kan man nog bli intelligentare än man annars skulle vara genom rätt stimulans.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Skolan testar minnet på oss, inte intelligensen.

Precis så.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Va? Är rätt säker på att det går att träna upp sin intelligens genom rätt stimulans. Särskilt som barn och ung. Är även säker på att intelligensen hos en intelligent person kan förfalla och bli sämre utan stimulans under lång tid. Men visst alla har inte samma förutsättningar att att bli lika intelligenta dock kan man nog bli intelligentare än man annars skulle vara genom rätt stimulans.

Nej, man kan inte träna "intelligensen" som du skriver. Vad man kan göra är att lära sig följa vissa grundregler vilket får en att se mer intelligent ut i vissa tester, eller situationer. Även om det du skriver skulle vara sant, skulle det gälla för alla individer och inte bara "ointelligenta" så det är ju helt irrelevant förutom att en intelligent förmodligen skulle få ett ökat resultat.

Permalänk
Medlem

Klart du kan träna din intelligens! Vi föds alla som oskrivna blad såvida du inte har något genetiskt fel.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Klart du kan träna din intelligens! Vi föds alla som oskrivna blad såvida du inte har något genetiskt fel.

Får jag fråga om du är kommunist eller liknande, för de har i grunden ungefär samma synsätt. Vi är inga oskrivna blad, och har du något problem med det får du helt enkelt ta upp det med din Gud/ideologi. Vi andra fortsätter att inse att det faktiskt finns varianser och en evolution, och du kan flytta till Nord-Korea och leka Tabula Rasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Skolan testar minnet på oss, inte intelligensen.

Beror väl i högsta grad på ämnet och vilken typ av problem man ställs inför vid ett prov. T.ex. matematik, fysik, kemi och teknik kan i allra högsta grad även testa intelligensen beroende på hur problemställningarna är utformade. Speciellt på högskola/universitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Problemet jag har inom mitt yrkesområde är att jag har svårt att hitta folk med bredd. Någon som ser helheten. Många som kommer från högskola/uni är riktigt duktiga på ett eller kanske två områden. Jag behöver folk som förstår hela realtionskedjan.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Skärp dig. Vi formas av vår omgivning, våra värderingar och den stimulans vi får från omvärlden. Det är fysiologiskt betingat att ju mer stimulans ju fler synapser utvecklas och ökar din förmåga att tänka. Hur tror du barn lär sig så snabbt?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Nej, man kan inte träna "intelligensen" som du skriver. Vad man kan göra är att lära sig följa vissa grundregler vilket får en att se mer intelligent ut i vissa tester, eller situationer. Även om det du skriver skulle vara sant, skulle det gälla för alla individer och inte bara "ointelligenta" så det är ju helt irrelevant förutom att en intelligent förmodligen skulle få ett ökat resultat.

Varför skulle man inte kunna träna intelligensen? Men alla har inte samma förutsättningar att bli lika intelligenta. T.ex. finns det personer som aldrig kan bli lika intelligenta som en annan hur mycket stimulans och träning de än får. Strukturerna i vår hjärna är väl under ständig förändring t.ex. beroende på all yttre stimulans och vilka tankar vi tänker?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Jag vill även påpeka att dina facistoida tankegångar ligger närmare Hitler-Tyskland än att jag ligger nära Nordkorea. Det du föreslår är att människor beroende av ras eller gener har olika förutsättningar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

@Lemasive: Skärp dig. Vi formas av vår omgivning, våra värderingar och den stimulans vi får från omvärlden. Det är fysiologiskt betingat att ju mer stimulans ju fler synapser utvecklas och ökar din förmåga att tänka. Hur tror du barn lär sig så snabbt?

Du har helt fel, det är exakt samma sak som att alla kan lära sig att springa lika snabbt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lemasive:

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.

Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.

Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

För att svara på din fråga så är min erfarenhet att det svaret är ja.

Det är absolut ett gigantiskt problem att människor som har en högre universitetsutbildning ofta anser att dom är intellektuellt överlägsna andra. Det används som en måttstock på ditt värde i många olika sammanhang. Vilket är totalt felaktigt.

Jag delar din upplevelse om att det dräller av högutbildade människor som varken kan ta ett enda vettigt beslut eller har förmågan att använda sin sakkunskap till något som kan liknas vid allmännytta. Problemet är inte utbildningen i sig utan hela vårat utbildningssystem. Våra blir lärda i skolan att alla problem har en lösning. Det är bara att fråga läraren eller kolla längst bak i undervisningsboken, eller för dagens generation, i telefonen och på internet.

Jag anser att uppfattningen att alla problem har en lösning är fundamentalt missuppfattad. Det första du ställs inför när du börjar i arbetslivet, iaf i näringslivet, så inser du de problem du ställs inför i princip helt uteslutande inte har något facit. Det finns inget svar på problemet och om du inte är social begåvad så kommer du troligtvis ställas inför stora utmaningar. Social begåvning är t.ex. inte något som mäts eller diskuteras inom utbildningssfären i någon större utsträckning, om du inte ska bli socionom eller liknande.

Vi har ett utbildningssystem som bygger på enkla lösningar på komplicerade problem. Du behöver vara fritänkande och inte kunna multiplikationstabellen utantil för att lyckas med att lösa problem. Även matematiska sådana.

Jag tycker Ken Robinson sätter fingret på detta bäst i sitt TED-talk.

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_crea...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

Problemet jag har inom mitt yrkesområde är att jag har svårt att hitta folk med bredd. Någon som ser helheten. Många som kommer från högskola/uni är riktigt duktiga på ett eller kanske två områden. Jag behöver folk som förstår hela realtionskedjan.

Och frågan är har de utan utbildning större bredd?
Jag jobbar också inom It. bredden som efterfrågas i mitt fall är ändå ner från elektronik, lite matematik/reglerteknik, mikrodatorer/inbyggda system, PLC/DUC, nätveksprotokoll och nätverks-hårdvaror/tekniker till den förbannelse, PC klienter, Servrar, hypervisor, clouds, databaser, diverse applikationer, cad av alla olika slag o.s.v.
Programmeringskunskaper inom de alla, där bara webbutveckling är ett område som en person hela sitt liv kan begränsa sig inom.

Om man då anställer någon som har gått 5 år datateknik, så har den fått grunderna inom flera av dessa områden. Anställer man någon som har läst 2 år plc, ja då är den bra på plc, men hur bra är den t.ex. på att programmera i cad? T.ex. att person vill automatgenerera in objekt i cad från någon databas genom C++, är detta någon som enbart har läst PLC enkelt kan göra?
Steget för personen att börja programmera i cad är jättestort och med största sannolikhet kommer alla såna cadjobb gå till någon annan och den aldrig ens kommer börja med det.

Så jag tycker motsatsen, 5 års datateknik är en jättebra utbildning för att få grunderna inom väldigt många områden inom datateknik. personen som direkt kommer ut är inget proffs på något men kan lite om mycket.

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Du behöver självklart båda delar. Jag skulle inte plocka in en tekniker hur begåvad han än är om han inte kan öppna flabben och ta en diskussion eller föra sig på ett möte.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du har helt fel, det är exakt samma sak som att alla kan lära sig att springa lika snabbt.

Alla har inte samma medfödda förutsättningar att bli lika snabba eller intelligenta. Dock kan man bli snabbare/mer intelligent genom rätt stimulans och träning. Dock kan förstås alla inte bli lika intelligenta/snabba hur mycket stimulans/träning de än får. Alla har olika stor potential.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IuZ:

@Dinoman: Du behöver självklart båda delar. Jag skulle inte plocka in en tekniker hur begåvad han än är om han inte kan öppna flabben och ta en diskussion eller föra sig på ett möte.

Exakt och vad är det som mäts i skolan?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ta en systemvetare. Hur mycket kan han om nät och nätverksprotokoll? Vet hur tcp-ip stacken fungerar eller förstår relationer mellan system. Förstår du inte det mest fundamentala spelar det ingen roll hur bra du kodar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Ja men skolans uppgift är att mäta kunskap inom olika ämnen. Du får mycket social träning också, grupparbeten, redovisning inför grupp osv osv. Jag anställer inte den som är bäst. Jag anställer den som är lämpligast. Kan jag få båda delar jublar jag och dubblar lönen.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IuZ:

@Dinoman: Ja men skolans uppgift är att mäta kunskap inom olika ämnen. Du får mycket social träning också, grupparbeten, redovisning inför grupp osv osv. Jag anställer inte den som är bäst. Jag anställer den som är lämpligast. Kan jag få båda delar jublar jag och dubblar lönen.

Och det jag pratar om är hur skolan mäter kunskap. Vi är så indoktrinerad kring hur kunskap skall mätas idag att det är skrämmande. Det piskas upp skrämselpropaganda kring PISA varje gång det kommer en rapport om hur dålig svenska skolan är och, visst för all del, vi bör prestera bättre än vi gör men det är ett uruselt sätt att mäta kunskap på och problemlösande egenskaper, social begåvning, förmåga att tänka utan för boxen m.m. Speciellt när det gång efter annan är bevisat att framgång sällan har med prestation inom enskilda ämnen eller hur duktig man är på att räkna matematik för att nämna ett exempel.

Sen vet jag inte riktigt hur vi kom in på din rekryteringsstrategi men den låter ju sund i mina öron.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Anledningen till att vi kom in på den är just att jag skiter i vad som står i ditt betyg. Att du läser dig till full pott säger inget om vad du egentligen kan (fram till gymnasiet är slut skulle jag säga). MEN, läser du inte ett skit kan du inte ett skit, du måste lära dig på nåt sätt. Går du ut som civilingenjör med toppbetyg så säger det en del om din ambitionsnivå för det är ett jävla jobb som ligger bakom.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Nej, man kan inte träna "intelligensen" som du skriver. Vad man kan göra är att lära sig följa vissa grundregler vilket får en att se mer intelligent ut i vissa tester, eller situationer. Även om det du skriver skulle vara sant, skulle det gälla för alla individer och inte bara "ointelligenta" så det är ju helt irrelevant förutom att en intelligent förmodligen skulle få ett ökat resultat.

Det går alldeles utmärkt att träna sin intelligens men alla har inte möjligheten att bli nobelpristagare.

Det kan appliceras på i princip allt man lägger tid på förutsatt att man har viljan att förbättras. Om Usain Bolt var måttstock på träning så kan ingen bli bättre på något och det är ytterligare en teori som faller fortare än Arnstads hinner säga fascist.

Träna = förbättra
Träna tusen timmar om året = potentiell chans att bli världsmästare/nobelpristagare.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

@Johan86c: Ta en systemvetare. Hur mycket kan han om nät och nätverksprotokoll? Vet hur tcp-ip stacken fungerar eller förstår relationer mellan system. Förstår du inte det mest fundamentala spelar det ingen roll hur bra du kodar.

Hur mycket någon systemutvecklare kan om något beror framförallt på hur mycket personen har jobbat/läst inom området. Majoriteten av alla systemutvecklare behöver inte förstå sig på mycket nätverksteknik. Men jag förstår inte riktigt din poäng när du säger att folk från högskola/universitet saknar bredd, vilka menar du har större bredd?
Majoriteten av alla som jobbar som systemutvecklare utan högskoleutbildning har nog läst ännu mindre nätverksteknik än dessa, problemet för många är trots att de har läst nätverksteknik så glömmer de av det eftersom de använder kunskapen så sällan.

Jag själv är rätt kass på nätverksteknik, men jag har ändå sätt upp servrar som pratar med 100 000tals olika hårdvaror av olika slag, enklare drivers har jag också slängt ihop.