Så sjukt trött på svenska överpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ingen tull på elektronik.

Vart har du läst det?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uslingen:

Vart har du läst det?

Enligt tullverkets avgiftsguide så är det 0% tull på tex Datorer.
http://tullen.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsg...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Billig sjukvård och gratis skola vette fan. Betalar en 250-300k om året för skola, sjukvård och "resten", men jag förstår ditt tänk

Ont då, moms+tull=win

Skrivet av ajp_anton:

Vet inte varför du betalar 250-300k för nåt som ska vara gratis, men hela grejen är att även de som inte har rika föräldrar ska ha en chans i livet. Det skapar mindre extrema klassskillnader, mindre brottslighet, och allmänt ett tryggare samhälle. Det drabbar väl de rika en aning, men det hjälper mindre lyckligt lottade mycket mer.

Skrivet av Calby:

Han syftar nog på studielånet.

CSN är till för att kunna leva under studietiden. Skolan i sig är gratis.

Men menar han 250-300k i skatter per så finns det beräkningar som visar att efter alla måste är betalda (skatter, räkningar, boende etc) så är genomsnitt svensken fortfarande mera pengar kvar att röra sig med än en genomsnitt amerikan.

I USA har reallönerna i princip stått stilla sedan 2000(1973?) medan de har ökat varenda år i Sverige (även under krisåren).

Sverige:

https://en.wikipedia.org/wiki/Real_wages

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Enligt tullverkets avgiftsguide så är det 0% tull på tex Datorer.
http://tullen.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsg...

Innan du gör folk förvirrade så tar tullen ut moms för varorna, de slinker inte förbi för att tullsatsen är 0 %. 2000 USD + 130 USD frakt ska fortfarande skattas, alltså på dessa "2130 USD".

Permalänk
Medlem

@giplet: Stämmer bra det.
Folk verkar inte begripa vad tull är till för egentligen, tull är främst för att skydda sitt lands egna produkter. Eftersom tillverkning av datorer i Sverige är väldigt begränsat så är det ingen tull på just datorer. Prova att importera ex stål (vissa sorter)så åker man på tull.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Sverige och USA har skilda skattesystem och välfärd.
Man kan inte äta kakan och behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Billig sjukvård och gratis skola vette fan. Betalar en 250-300k om året för skola, sjukvård och "resten", men jag förstår ditt tänk

Ont då, moms+tull=win

Ja då har du inte valt med dagens plånbok i åtanke, jag betalar inte många kronor om året för det där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Vilket i vissa delstater inte finns, dvs moms så då får du köpa momsfritt.
Medans i te.x Florida tror jag det är 7% på elektronik.

Så allt det där beror på vilken delstat man bor i.

De staterna är även de värsta ställena.. TN / Kentucky har heller inte statsskatt, växer saker på motorvägarna och första skylten du ser efter statsgränsen är antagligen "Camp KKk this way."

Utbildar vi inte folk längre i vad skillnaderna är emellan länder? Nya unga verkar ju lika insnöade som jänkare här i Sverige nuförtiden. Är det 00 generationen och efter som missat allmän utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Ja då har du inte valt med dagens plånbok i åtanke, jag betalar inte många kronor om året för det där.

arbetar du? kolla din senaste lönelapp vad företaget drar i skatt och gångra med 12
Sverige hade antagligen haft det mycket sämre med ännu större klyftor om vi inte haft skattetrycket, men visst suger det att säga "hej då" till en stor del av lönen innan man ens får den.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Ja då har du inte valt med dagens plånbok i åtanke, jag betalar inte många kronor om året för det där.

Beror ju på hur mycket du tjänar, han måste syfta på skatter. Tjänar du 360 000 om året betalar du ju redan då drygt 200k om året i skatter, när vi räknar in arbetsgivaravgiften. Du får ändå behålla mer i din plånbok om vi jämför med vad arbetsgivare betalar för dig i USA om vi ska räkna förmånerna där. Har du inte sjukförsäkring via arbetsgivaren så måste du ju t.ex. betala det själv där. Det skiljer från olika branscher men sjukförsäkring och pension är dyra kostnader. USA spenderar drygt dubbelt så mycket på sjukvården som vi gör också, alltså räknat i pengar per capita spenderar de ungefär lika mycket offentliga medel som vi gör, sen lika mycket privat så de får en dubbel kostnad, de har också färre läkare per capita. Kostnader är kostnader.

Permalänk
Medlem

Tänk på att tex alla amerikanska priser står ex skatt. så ska du jämföra priset gör det med den utländksa ex skatt, och den svenska ex moms

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag förvirrade en del, menar givetvis att jag betalar 250-300k i skatt/moms etc per år.
Har inget emot det men det jag brukar motsätta mig är när det påstås att det är gratis sjukvård/skola i Sverige.
Men överlag är det ett skapligt system, skulle inte vilja byta med USA som nämnts flitigt.

Väldigt off topic dock. Finns ju en annan tråd som är aktuell om skatter där detta ämne skulle behandlas bättre.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

arbetar du? kolla din senaste lönelapp vad företaget drar i skatt och gångra med 12
Sverige hade antagligen haft det mycket sämre med ännu större klyftor om vi inte haft skattetrycket, men visst suger det att säga "hej då" till en stor del av lönen innan man ens får den.

Du menade alltså på det sättet.. Senaste åren har jag arbetat precis under skattegränsen, så jag har egentligen bara betalat vinstskatt på fonder. Nu råkar ju USA's sjukvård och utbildningar vara så enormt privatiserade att de är enormt mycket dyrare i drift än svenska motsvarigheter så det är ändå väldigt billigt vid jämförelse i slutändan.

Handlar ju om att jag som i dagsläget inte kan betala för min egen utbildning och sjukvård osv blir bjussad av just de som har råd med sådant (som du), för att sedan bjussa andra som inte har råd när jag själv börjar dra in en betydande lön, inte att sjukvården/utbildningarna i sig är billiga i drift. Bra system tycker jag, och jag kommer gladeligen betala min skatt när jag får det privilegiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har letat länge och väl efter den rätta gaming datorn. Har fastnat lite för Acers Predator serie och har hållt utkik och hoppats på att i7 CPU och 1070 GPU modellen ska droppa ner under 20k men det verkar aldrig hända. Kollade då runt lite på skoj på utländska sidor och hittade bland annat denna:

http://www.microcenter.com/product/475582/Predator_17_GX-792-...

Det är alltså 1080 modellen för under 20k. Den kostar 26k på det billigaste stället i Sverige. Hur kan dom lägga på över 7000 kronor????? Här får vi betala 23k för 1070 modellen. Är ju fan nästan så det är billigare att flyga till USA och köpa datorn och sen hem igen.

Mvh J

Den är nedsatt $500, normalpris är tydligen $2499? Lägg på moms, så blir det ca 28000 kr.

Om normalpriset inte bara är hittepå för att få det nedsatta priset att se bättre ut så är det ju främst rabatten om $500 som är imponerande, inte prisbilden i övrigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror ju på hur mycket du tjänar, han måste syfta på skatter. Tjänar du 360 000 om året betalar du ju redan då drygt 200k om året i skatter, när vi räknar in arbetsgivaravgiften. Du får ändå behålla mer i din plånbok om vi jämför med vad arbetsgivare betalar för dig i USA om vi ska räkna förmånerna där. Har du inte sjukförsäkring via arbetsgivaren så måste du ju t.ex. betala det själv där. Det skiljer från olika branscher men sjukförsäkring och pension är dyra kostnader. USA spenderar drygt dubbelt så mycket på sjukvården som vi gör också, alltså räknat i pengar per capita spenderar de ungefär lika mycket offentliga medel som vi gör, sen lika mycket privat så de får en dubbel kostnad, de har också färre läkare per capita. Kostnader är kostnader.

Yup, fick den insikten vid förtydliganden. Verkar som att alla pratar ovanför varandras huvuden, självklart vet jag att det inte är gratis med svenska skattefinansierade tjänster och produkter, utan att kostnaden är utspridd på skattebetalare istället för att ligga på individerna som utnyttjar dem, och det var just det som var poängen med min första kommentar, att det är ett annat system och det vore omoraliskt att utnyttja det man får från skattebetalare i Sverige samtidigt som man undviker så mycket skatt som möjligt genom att importera (med förhoppning om att komma igenom tullen så man slipper momsen).

Permalänk
Medlem

@rarifag

Du får importera hur mycket du vill, men handlar du av vettiga firmor så tulldeklarerar de hela försändelsen i förskott/via speditören och du slipper att tullen ska sitta på varorna och extrafrakten du annars brukar få från tullverket, du slipper expeditionsavgiften.

Permalänk
Medlem

Alltså skit i den välfärd vi har här i Norden? Billig elektronik är viktigare?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Alltså skit i den välfärd vi har här i Norden? Billig elektronik är viktigare?

Vad yrar du om? Han måste ändå betala moms på grejerna.

Permalänk
Medlem

@giplet:
Missade den sidan
Det som stör mej är att elektronik inte finns med som val

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och snart kommer det en skatt till som heter kemikalieskatten: http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

För oss som monterar datorn själv så blir det väl knappars 320kr för en dator utan varje enskild komponent ska väl straffbeskattas? Som chassi, radiatorer, pumpar, skärm o.s.v. Sverige kallas ej för skatteparadiset för inget. (skatteparadis = paradis för de som älskar skatter och kan inte få nog av dem)

Vi kommer inte påverkas, endast kompletta datorer räknas in där. Har hört att kanske t.o.m skärm räknas in där? Men osäker på den punkten.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har letat länge och väl efter den rätta gaming datorn. Har fastnat lite för Acers Predator serie och har hållt utkik och hoppats på att i7 CPU och 1070 GPU modellen ska droppa ner under 20k men det verkar aldrig hända. Kollade då runt lite på skoj på utländska sidor och hittade bland annat denna:

http://www.microcenter.com/product/475582/Predator_17_GX-792-...

Det är alltså 1080 modellen för under 20k. Den kostar 26k på det billigaste stället i Sverige. Hur kan dom lägga på över 7000 kronor????? Här får vi betala 23k för 1070 modellen. Är ju fan nästan så det är billigare att flyga till USA och köpa datorn och sen hem igen.

Mvh J

Tills du måste betala sjukförsäkring.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Människor som inte fattar hur moms och tull fungerar, eller att de flesta priser utomlands står UTAN deras moms, borde inte få tillgång till internet eller kontokort.
Lite som att låta ett barn leka med ett skarpladdat vapen.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vi kommer inte påverkas, endast kompletta datorer räknas in där. Har hört att kanske t.o.m skärm räknas in där? Men osäker på den punkten.

Skärmar kommer man betala kemikalieskatt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skärmar kommer man betala kemikalieskatt för.

Precis det jag sa ju xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Johnnymann:

Människor som inte fattar hur moms och tull fungerar, eller att de flesta priser utomlands står UTAN deras moms, borde inte få tillgång till internet eller kontokort.
Lite som att låta ett barn leka med ett skarpladdat vapen.

Vad folk gör med sina egna pengar är väl deras problem egentligen. Känns inte som att analogin med barn och skarpladdade vapen håller - viss skillnad på att ha ihjäl någon och att glömma att räkna med 4-5000:- i moms.

Moms tas inte ut vid export från USA ändå - priset ex moms på hemsidan är det rätta. 25% tillkommer däremot när paketet når faderlandet.

Går väl att komma runt det om man åker dit och köper lokalt (men då åker man på momsen i USA) och sedan tar in datorn som begagnad (dvs inte ny i kartong). Med största sannolikhet är det ingen som bryr sig även om datorn är ny i kartong i resväskan, men det blir svårt att förklara för tröttmössorna på flygplatsen att varan inte är ny.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bardbard:

Billig sjukvård och gratis skola vette fan. Betalar en 250-300k om året för skola, sjukvård och "resten", men jag förstår ditt tänk

Ont då, moms+tull=win

Klart det inte är "gratis". Däremot har alla fri tillgång till det, och sjukförsäkring + universitetsutbildning åt kidsen är snuskdyrt i USA, kan lätt komma upp i högre nivåer än ditt exempel. Dessutom är det ofta en saftig självrisk på försäkringen, eftersom syftet inte är att vårda försäkringsbetalarna utan att tjäna pengar. Därför är det många som blir avskräckta från att söka vård då det kan kosta en ansenlig mängd av deras kapital.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Vart har du läst det?

På Tullverket hemsida. De har dock gjort om den så jag hittar inte.
Edit: Giplet gjorde visst det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Behövs ju inte beställas från USA, redan Tyskland brukar du kunna spara en fin slant, iallafall här i Finland så blir det nog en märkbar skillnad då jag beställer t.ex. processor, moderkort, RAM minnen, GPU på samma gång som uppgradering (behövs minimi 3 st produkter som ska beställas att det blir lönsamt ungefär från sidor som Mindfactory, DriveCity, Alternate osv). Handlar i bästa fall om 3000-3500 kr ungefär med frakten och allt inräktnat då jag har beställt (5 produkter).

T.ex. GPU priserna i Finland är sjuka, typ 450 EUR billigast för ett GTX 1070 i Finland jämfört med strax under 400 € från Tyskland.

Iofs, amazon.de/.fr/.es/.it går ju alltid att beställa från en enskild produkt fraktfritt med oftast betydligt bättre priser också och de har riktigt bra service och bland den bästa ångerrättspolicyn dessutom. För typ 80 kr får du snabbleverans och när jag beställde nånting från elgigantten i finland och från Italiens amazon sida samma dag så fick jag en dag före produkten från Amazon (3 dagar)... Alltid gillat Amazon, i jämförelse har finska återförsäljare förutom de som tar riktigt bra priser på sina produkter då igen riktigt dryg support från min erfarenhet att jag tappat suget att stödja den lokala marknaden....

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om du köper den där så åker du på det priset, + sales tax när du bor i USA.
7-10% för det mesta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Min polare gav mig en Acer Predator (i5-3xxx) osv för den var trasig. Var väl okej grejor i den, förut att moderkortet är skräp, Acers egna design. ASUS eller Asrock gör bättre grejor för 500:- Kr.