Intel: "Moores lag lever och frodas hos oss"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Moores lag lever och frodas hos oss"

Trots utökade perioder mellan nodkrympningarna är Intel självsäkra i att fortsättningsvis kunna erbjuda dubblerad transistortäthet hos sina processorer vartannat år i enlighet med Moores lag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Öka IPCn Intel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Intel har visserligen rätt i att konkurrenterna inte säger rätt storlek på sina noder... men Intel själva är ju ffs också skitsnackande. Deras 14nm är inte heller baserat på samma grund, utan också "modifierad".

Det var ju därför moors lag "dog"... pga man plötsligt ändrade reglerna på vf som specificerar "14nm" osv. Är lite som att springa 100m sprint snabbare... när man ändrar längden på en meter.

Permalänk
Medlem

Lätt att upprätthålla lagen om man själv får bestämma vad som "räknas" och inte. Egentligen är transistortäthet ganska ointressant idag, det viktiga är att prestandan fortsätter öka för varje ny generation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som den pajas man är bryr jag mig nog bara om resultatet av det hela. Men det är intressant att få en inblick i hur Intel bär sig åt nu när molekylerna får trängas lite!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Efter skandalen med OPTANE minnena där Intel gång på gång ljugit om prestandan och uthållighet genom att de medvetet undanhållit de sanna specifikationerna och misslett hela presskåren litar jag inte för tillfället speciellt mycket på dem.

Semiaccurate är en av de mest seriösa och teknikkunniga journalister som ofta avslöjar oseriösa försök av företag som försöker missleda marknaden. Läs om hur Intel fulat sig med OPTANE.

Ska bli intressant och se om det Intel säger stämmer när väl Canon Lake kommer, om informationen ens går att verifiera eller om vi ska bara tro på vad de säger i marknadsföringssyfte.

Kan de verkligen vara flera år för Samsung och TSMC med alla förseningar de haft och vad jag förstår kommer både Samsung och TSMC med ytterligare optimeringar i flera steg av 10nm redan i år och 2018.

Verkar som Intel vill få det att se ut "på papperet" som att de är totalt överlägsna sina motståndare men jag tror sanningen ser helt annorlunda ut.

Visst är Intel ett fantastiskt företag men de försöker fortfarande styra marknaden som de gjort i alla årtionden men idag finns det för mycket konkurrens för det ska fungera. De måste förutse och tidigt följa nya marknadstrender och snabbt utveckla produkter för dessa för att växa i framtiden.

De kan inte komma kasta in miljarder och försöka ta över etablerade marknader som de försökte med mobiler och surfplattor "och totalt misslyckades med" bara för de missade tåget i början.

Permalänk
Medlem

He he... Förut skalade prestandan med Moores lag, den nämner inte intel alls här.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intel har visserligen rätt i att konkurrenterna inte säger rätt storlek på sina noder... men Intel själva är ju ffs också skitsnackande. Deras 14nm är inte heller baserat på samma grund, utan också "modifierad".

Det var ju därför moors lag "dog"... pga man plötsligt ändrade reglerna på vf som specificerar "14nm" osv. Är lite som att springa 100m sprint snabbare... när man ändrar längden på en meter.

Precis. De har också slagit in i väggen och ljuger ihop något som alla andra.
Sen vet jag inte hur pass intressant det är med nodkrympning för processorer längre då x86-arkitekturväggen är mycket mer relevant för hur de presterar i slutändan (nu pratar jag konsument desktop).

Permalänk
Avstängd

Tror nog få håller med Intel här. Framförallt när man börjar rucka på måtten som Intel gjort samt skickat ut den skalade prestandan rakt genom fönstret.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bevisar ju bara att du fick mer för pengarna förr?
Tar en 22nm krets på 100mm2 över en sketen 7,6mm2 krets alla dagar.

Permalänk
Medlem

Varför är endast 45nm till 10nm här? Har intel endast gjort CPUer i 10 år?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Jobbar Bagdad Bob för Intel idag?

Börjar bli ganska svårt att ta Intel seriöst på senare år. Mycket snack, liten verkstad. Som någon ovan var inne på så är frågan hur mycket före Intel är med deras tillverkningsprocesser mot deras konkurrenter som uppenbarligen tar sig framåt. Skulle inte förvåna mig om någon går förbi Intel även på detta område inom en snar framtid. Och då förmodligen av just Samsung.

Permalänk
Inaktiv

Bloatwaren lag lever den också, vartannat år blir alla produkter mer bloatade med dritt som gör att de går slöare och man behöver ha mer datakraft för att driva dem.

Jag köpte en i7 7700k i helgen med 64GB ram, 960 EVO disk etc.
Datorn är hyfsat snabb så om man enbart har en liten last på den, men så fort man ens försöker lasta den säger den ifrån direkt.
Detta innebär att när jag t.ex jobbar i 3D cad (BIM) så tvingas jag använda 2st datorer för att kunna jobba, i7an driver cadprogrammet och min Ryzen 1800 driver det andra programmet som jag konfigurerar emot caden. Köra allt på en dator är att glömma direkt, förutom ubersegt så vil program låsa sig/krascha när det går för segt.

Det är då rena h-lvete att man år 2017 ska behöva ha 2st datorer för att kunna göra vanligt administrativt arbete. Förutom dessa maskiner har ja en annan massa dritt igång på just andra datorer, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jobbar Bagdad Bob för Intel idag?

Börjar bli ganska svårt att ta Intel seriöst på senare år. Mycket snack, liten verkstad. Som någon ovan var inne på så är frågan hur mycket före Intel är med deras tillverkningsprocesser mot deras konkurrenter som uppenbarligen tar sig framåt. Skulle inte förvåna mig om någon går förbi Intel även på detta område inom en snar framtid. Och då förmodligen av just Samsung.

Fortsätter Intel med det skitsnacket man sysslar med under senaste åren länge till så kommer AMD + Samsungs tillverkning att springa om dem. Helt ärligt... de trycker ut ett betydligt större chip än Intel med Ryzen, som är jädrigt energieffektiv och prisvärd. Och vad gör Intel? Skryter om att de är före flera år i sin utveckling... Men ffs VISA DET DÅ!

AMD gick precis från Noll till Haswell IPC på samma tid ni gick från SB till KabyLake, och satte deras $1000 CPU i skamvrån. De är 1Ghz efter mer eller mindre, men å andra sidan har Intel från SB till Kaby Lake gått från 5Ghz... ner till 4Ghz.. upp till 5Ghz igen. Kanon utveckling Intel gjort på 5 hela år med mer R&D budget än både Samsung / Apple och AMD

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många år de varit världsledande och helt dominanta på processormarknaden för persondatorer och antagligen servermiljöer också är det nästan dåligt att de bara ligger tre år före konkurrenterna med tanke på hur mycket pengar de har att investera i r&d.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Bloatwaren lag lever den också, vartannat år blir alla produkter mer bloatade med dritt som gör att de går slöare och man behöver ha mer datakraft för att driva dem.

Jag köpte en i7 7700k i helgen med 64GB ram, 960 EVO disk etc.
Datorn är hyfsat snabb så om man enbart har en liten last på den, men så fort man ens försöker lasta den säger den ifrån direkt.
Detta innebär att när jag t.ex jobbar i 3D cad (BIM) så tvingas jag använda 2st datorer för att kunna jobba, i7an driver cadprogrammet och min Ryzen 1800 driver det andra programmet som jag konfigurerar emot caden. Köra allt på en dator är att glömma direkt, förutom ubersegt så vil program låsa sig/krascha när det går för segt.

Det är då rena h-lvete att man år 2017 ska behöva ha 2st datorer för att kunna göra vanligt administrativt arbete. Förutom dessa maskiner har ja en annan massa dritt igång på just andra datorer, men det är en annan sak.

Låter som om du behöver ett server moderkort och två Xenon 8 core

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bloatwaren lag lever den också, vartannat år blir alla produkter mer bloatade med dritt som gör att de går slöare och man behöver ha mer datakraft för att driva dem.

Jag köpte en i7 7700k i helgen med 64GB ram, 960 EVO disk etc.
Datorn är hyfsat snabb så om man enbart har en liten last på den, men så fort man ens försöker lasta den säger den ifrån direkt.
Detta innebär att när jag t.ex jobbar i 3D cad (BIM) så tvingas jag använda 2st datorer för att kunna jobba, i7an driver cadprogrammet och min Ryzen 1800 driver det andra programmet som jag konfigurerar emot caden. Köra allt på en dator är att glömma direkt, förutom ubersegt så vil program låsa sig/krascha när det går för segt.

Det är då rena h-lvete att man år 2017 ska behöva ha 2st datorer för att kunna göra vanligt administrativt arbete. Förutom dessa maskiner har ja en annan massa dritt igång på just andra datorer, men det är en annan sak.

Vet inte vilken CAD du jobbar med, men autocad är ingen trevlig upplevelse att arbeta med 3D i...
Säker på att det är CPUn som tar slut? har för mig det bara är sjukt dåligt optimerat på typ allt

EDIT: Vad kör du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Mja, alltså, Moore's law snackar ju bara om hur många transistorer dom lyckas trycka in på en viss yta. Så huruvida 14nm verkligen är 14nm eller whatever spelar ju ingen roll, i detta fall.

Sen kan man ju fråga sig om Moore's law är relevant, men det är ju en annan fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Vet inte vilken CAD du jobbar med, men autocad är ingen trevlig upplevelse att arbeta med 3D i...
Säker på att det är CPUn som tar slut? har för mig det bara är sjukt dåligt optimerat på typ allt

EDIT: Vad kör du för grafikkort?

Autocad Revit och archicad med megastora ritningar på nästan 1 GB/st. Grafikkortet är ett 1060 6GB OC, då jag inte har nytta av grafikkort till annat än just detta så köpte jag det billigaste som kan lite 3D. All annan hårdvara har jag precis alltid nytta av och det är då mer värt att kosta på den. Så för vanligt folk hade det varit mer lönsamt med 32GB ram och köpa ett 1070 istället.

Men som sagt nästan vilket området jag kommer i kontakt med så går det segt, i7 7700 med 960 Evo startar dock windows blixtsnabbt, sedan ska man vänta de där sekunderna på AD-inloggningen och det känns som när man satt på den där 386an..

*edit*
Skrev fel, 1 GB/st inte TB.. Tro tusan att det hade gått segt att öppna såna stora filer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Låter som om du behöver ett server moderkort och två Xenon 8 core

Fast då får jag låg klockfrekvens.... Ett moderkort med stöd för 4st i7 7700 hade varit det jag hade behövt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Autocad Revit och archicad med megastora ritningar på nästan 1 GB/st. Grafikkortet är ett 1060 6GB OC, då jag inte har nytta av grafikkort till annat än just detta så köpte jag det billigaste som kan lite 3D. All annan hårdvara har jag precis alltid nytta av och det är då mer värt att kosta på den. Så för vanligt folk hade det varit mer lönsamt med 32GB ram och köpa ett 1070 istället.

Men som sagt nästan vilket området jag kommer i kontakt med så går det segt, i7 7700 med 960 Evo startar dock windows blixtsnabbt, sedan ska man vänta de där sekunderna på AD-inloggningen och det känns som när man satt på den där 386an..

*edit*
Skrev fel, 1 GB/st inte TB.. Tro tusan att det hade gått segt att öppna såna stora filer.

Archicad och Revit har ju lite olika krav. Revit gillar single core med så hög klock som möjligt medan Archicad är bättre på att ta till vara på fler kärnor. Antar att Revit funkar bättre på i7 maskinen medan Archicad gillar Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast då får jag låg klockfrekvens.... Ett moderkort med stöd för 4st i7 7700 hade varit det jag hade behövt...

Finns Xeon med hyfsat hög klock typ xeon E5-1650 men det är ju en lite annan prislapp. Ska du dessutom köra dubbla proppar måste du upp på E5-26xx och då kan vi börja snacka pengar om du vill komma uppemot 4 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Fast då får jag låg klockfrekvens.... Ett moderkort med stöd för 4st i7 7700 hade varit det jag hade behövt...

Eller så klockar du bara Ryzen till 4Ghz och slänger på 3600Mhz stickor Ryzen kräver mycket snabb ram!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Archicad och Revit har ju lite olika krav. Revit gillar single core med så hög klock som möjligt medan Archicad är bättre på att ta till vara på fler kärnor. Antar att Revit funkar bättre på i7 maskinen medan Archicad gillar Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer tror jag, nu planera jag köra Exsi på ryzen plus uberkass grafikkort så i7an är bättre på alla enskilda saker då den genom min konfiguration är optimerad för detta. (jag kör en fullösning just nu tills jag får tid att sätta upp det)
Min tanke i7an sitta och jobba med, Ryzen driva olika saker som jag använder emot detta som databaser etc. Där jag nu tvingas stänga av saker på Ryzen för att i7an inte själv orkar köra det jag vill köra på den.

Nå detta med att utvecklingen har stagnerat påverkar så väldigt många, även om allt fler idag kör molntjänster som där alllt drivs på något annat ställe. Detta är för övrigt min tanke med det jag nu utvecklar, man ska kunna fjärrstyra det från en billig dator. Är det då 10st olika användare som använder systemet en i taget så behövs det ej 10st 30 000kr klienter för det...

Back to Topic:
Jag anser mig pilla med det mesta och var jag än kommer in så är behovet av datakraft enormt så det är bra om utvecklingen ej stannar upp. Allt eftersom åren kommer så vill folk bara analysera mer data och behovet blir därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Efter skandalen med OPTANE minnena där Intel gång på gång ljugit om prestandan och uthållighet genom att de medvetet undanhållit de sanna specifikationerna och misslett hela presskåren litar jag inte för tillfället speciellt mycket på dem.

Semiaccurate är en av de mest seriösa och teknikkunniga journalister som ofta avslöjar oseriösa försök av företag som försöker missleda marknaden. Läs om hur Intel fulat sig med OPTANE.

Ska bli intressant och se om det Intel säger stämmer när väl Canon Lake kommer, om informationen ens går att verifiera eller om vi ska bara tro på vad de säger i marknadsföringssyfte.

Kan de verkligen vara flera år för Samsung och TSMC med alla förseningar de haft och vad jag förstår kommer både Samsung och TSMC med ytterligare optimeringar i flera steg av 10nm redan i år och 2018.

Verkar som Intel vill få det att se ut "på papperet" som att de är totalt överlägsna sina motståndare men jag tror sanningen ser helt annorlunda ut.

Visst är Intel ett fantastiskt företag men de försöker fortfarande styra marknaden som de gjort i alla årtionden med idag finns det för mycket konkurrens för det ska fungera. De måste förutse och tidigt följa nya marknadstrender och snabbt utveckla produkter för dessa för att växa i framtiden.

De kan inte komma kasta in miljarder och försöka ta över etablerade marknader som de försökte med mobiler och surfplattor "och totalt misslyckades med" bara för de missade tåget i början.

Väldigt intressant läsning, tack för tipset. Hoppas detta får mer uppmärksamhet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bloatwaren lag lever den också, vartannat år blir alla produkter mer bloatade med dritt som gör att de går slöare och man behöver ha mer datakraft för att driva dem.

Jag köpte en i7 7700k i helgen med 64GB ram, 960 EVO disk etc.
Datorn är hyfsat snabb så om man enbart har en liten last på den, men så fort man ens försöker lasta den säger den ifrån direkt.
Detta innebär att när jag t.ex jobbar i 3D cad (BIM) så tvingas jag använda 2st datorer för att kunna jobba, i7an driver cadprogrammet och min Ryzen 1800 driver det andra programmet som jag konfigurerar emot caden. Köra allt på en dator är att glömma direkt, förutom ubersegt så vil program låsa sig/krascha när det går för segt.

Det är då rena h-lvete att man år 2017 ska behöva ha 2st datorer för att kunna göra vanligt administrativt arbete. Förutom dessa maskiner har ja en annan massa dritt igång på just andra datorer, men det är en annan sak.

Låter ju helt otroligt, vad har autodesk satt för systemkrav?

Grafikkort och drivrutin?

Edit: Såg i tråden att det var Autodesk Revit, deras systemkrav för stora modeller ser ut att inte vara av denna världen.

Frågan är om dom har tänkt att behålla marknadsandelar, för inte lyckas många av dom andra 3D CAD'en som finns kräva så mycket av systemet.

Där finns men då är det även lite mamut över dom...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det var ju därför moors lag "dog"... pga man plötsligt ändrade reglerna på vf som specificerar "14nm" osv. Är lite som att springa 100m sprint snabbare... när man ändrar längden på en meter.

Fast det viktiga är ju att kolla på antal transistorer per area när det kommer till moors lag, vilken "nm" de sätter på tillverkningstekniken är ju mindre intressant.

För mig dog moors lag när man slutade få dubbel mängd transistorer för samma pris som tidigare när det kommer till intels CPU:er, och antar att även detta gäller när det kommer till tillverkningskostnad. Detta var imo hela poängen med moores lag, alltså transistor(prestanda)/kr. Nu för tiden går ju priset upp lika mycket som prestandaökningen känns det som, kan iof vara Intels lönsamhet som fördubblas istället då men detta gör ju det hela rätt ointressant oavsett om det faktiskt lyckas fördubbla tätheten eller inte.

GPU:er håller iaf den trenden någorlunda även om det knappast är två år längre. Ryzen ser också ut att ligga rätt bra till här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Låter ju helt otroligt, vad har autodesk satt för systemkrav?

Grafikkort och drivrutin?

Upp to 16 cores, more is better.

Men inom praktisk användning av applikationer så handlar det om hur stora projekt man kör. De flesta belastar enbart sina datorer med spel, där man själv inte har möjlighet att lägga till egna saker. (finns undantag) Men man kan själv skapa banor, fiender med olika egenskaper etc, så är gränsen vad som krävs väldigt flytande beroende på vad man kör.

*Jag har testat på flera datorer och det går ubersegt på alla, så det är ej problem med min dator.*

Permalänk
Medlem

Moores lag är knappast något konstant, det är som att säga frukt där man en gång menar päron för att nästa gång mena plommon for att sen mena äpplen, o.s.v.

"Moores lag har visat sig korrekt ända sedan 1965 då den formulerades, dock med en och annan justering av fördubblingstiden.

På 80-talet tolkades lagen som fördubblingen av antalet transistorer per chip, men det har kommit att ändrats med tiden. I början av 90-talet menades mer fördubblingen av mikroprocessorkraften och senare under decenniet fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad."

Källa: Wikipedia

Med ovan i tanke så kan Intel och övriga säga att Moores lag fungerar oavsett...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En sådan lag ska väl vara något man antingen följer eller inte följer, ingenting man kan krypa runt genom att mena något annat, så att säga?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.