Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Länkade den i zen tråden då jag tyckte att alla som inbillade sig att quicksync hade bäst kvalité skulle kika på den. Många tjatade om att mjukvarukodning absolut inte kunde vara bättre vilket gick stick i stäv med vad folk använde. Då fanns tyvärr inte mycket tester förutom på statisk batch kodning vilket inte är samma sak som spelstreaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara matnyttigt för dem som påstår att 7700K är bästa valet på alla områden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed är tillbaka med del 2

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Hardware Unboxed är tillbaka med del 2

https://www.youtube.com/watch?v=zmOglA32uRU

Bra video men slutledningen är lite sådär, sen ser man i wildlands att han inte förstår skillnaden mellan AMD och nVidia i dx11 och hur varje tillverkare tacklar den generella gpu arbetstråden över fler CPU trådar (eller inte) , wildlands på AMD kort belastar en kärna riktigt hårt och NV undviker detta tack vare sin spridning av arbetstråden . Detta är också något som i dx11 gör det svårt att uppskatta eventuell negativ skalning av nVidia metod då amds metod också stöter på negativa situationer med en överbelastad kärna. Här skulle spelet kunna patchas för AMD kort genom att förändra hur det belastar CPU trådar. Det är i sig inte konstigt att det sker i just detta spelet med enorma viewdistance avstånd.

Att säga att det inte finns ett problem för nv/ryzen i dx12 blir vid detta laget lite löjligt, vid normalt spelande sjunker såklart skillnaderna då man normalt är gpu bunden. Nu är det dock inte det som är problemet utan problemet är den 9-10% skillnad som uppstår vid benchmarks enbart skapad av att använda nVidia kort vid dx12. Denna procent blir sedan bara värre vid högre inställningar och upplösningar med kraftigare gpuer

Edit: Kollar man kommentarerna till videon säger han rakt ut att det är ett problem i dx12 med nvidiakort och dom kommer inte använda sig av dx12 titlar alls till CPU benchmarks förräns möjligtvis AMD släpper vega.

Edit 2: Satt på telefon tidigare och det var inte helt enkelt att klippa och klistra så här är en del kommentarer från testaren.

Skrivet av Hardware Unboxed på youtube:

You're exactly right. This is why we stated in the video that we won't be testing CPUs in the future in games where Nvidia+DX12 has an unexpected negative effect on Ryzen, especially as we believe it's an Nvidia issue and not an AMD issue.
To us, removing outliers like this is a better option right now than testing a subsection of games on AMD cards, because there's a chance that the RX 480 could bottleneck the CPU. We'd rather test with a GPU that is the fastest available so that, in games where Nvidia's potential driver issue doesn't play a part, we know our results are as least bottlenecked as possible. When AMD releases a high-end card, it might make sense to test CPUs using an AMD card in some situations

Skrivet av Hardware Unboxed på youtube:

With videos like this we really don't want to speculate without having facts. The facts currently show that there is an issue with DX12+Nvidia+Ryzen; you can see that in the video. Aside from that, we don't know for sure that the issue is due to Nvidia's DX12 driver overhead (although that seems most likely) or some other problem.

Som synes så lämnar det inte mycket över till tolkning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

@Yoshman @Enigma @tellus82

Tänker mig att den här videon kan vara ganska intressant, med tanke på att många som spelar även streamar samt att det här ämnet behandlats tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=jludqTnPpnU

Intressant video och ganska väntat att bildkvalitén med x264 är bäst. Att det dessutom funkar med bara 10% degradering på Ryzen är ganska otroligt då 6900K tog betydligt högre stryk av det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Att säga att det inte finns ett problem för nv/ryzen i dx12 blir vid detta laget lite löjligt, vid normalt spelande sjunker såklart skillnaderna då man normalt är gpu bunden. Nu är det dock inte det som är problemet utan problemet är den 9-10% skillnad som uppstår vid benchmarks enbart skapad av att använda nVidia kort vid dx12. Denna procent blir sedan bara värre vid högre inställningar och upplösningar med kraftigare gpuer

Edit: Kollar man kommentarerna till videon säger han rakt ut att det är ett problem i dx12 med nvidiakort och dom kommer inte använda sig av dx12 titlar alls till CPU benchmarks förräns möjligtvis AMD släpper vega.

Nvidia är tysta tydligen?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nvidia är tysta tydligen?

Det tar säkert ett tag för dom att undersöka saken in house och förmodligen ännu längre att sätta sin egen PR spin på ett offentligt uttalande xD
Kan nästan garantera att nVidia kommer att på ett eller annat sätt försöka släta över detta, det har man gjort sedan urminnes tider som företag, missförstå mig rätt, jag gillar nvidia och har kört nvidia kort under mer än 10 års tid och sitter på både g-sync och ett 1080 idag med nvidia gpu i allt utom en Xone. Men när det kommer till saker som dessa så är man för det mesta långt ifrån helt ärlig och transparent. Med det sagt så ska man såklart förstå att detta sannolikt inte rör sig om någon ondskefull plan från nVidias sida att medvetet försöka sänka Ryzen processorers prestanda utan det är betydligt mer sannolikt att det rör sig om en enkel miss i mjukvara. En miss som jag hoppas att dom kan göra något åt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag tycker Ryzen är det bästa som kommit på marknaden på många år. Intel har velat behålla 6/8-cores till entusiasterna som mer än gärna slänger ut bisarra summor.

Nu kommer AMD och sopar mattan, till ett bra pris.

Men då är jag inte heller en 100% ultra megalolz Gamer. Mycket av tiden går till musikproducering med mera som utnyttjar alla trådarna.

Blir ett givet köp när hålet i plånkan är lagat.

Har en nära kusin som jobbar som producent. Hans enda anledning till att välja X99 över X370 är att han tydligen måste ha 128GB DDR4, där X370 endast erbjuder 64 GB.

Tänk vilka problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Klarar inte als av Hardware Unboxed. Ibland undrar jag om han kan någonting alls om det han testar. Han startar en test med massa ursäkter och avslutar också en del med samma.

You're exactly right. This is why we stated in the video that we won't be testing CPUs in the future in games where Nvidia+DX12 has an unexpected negative effect on Ryzen, especially as we believe it's an Nvidia issue and not an AMD issue.
To us, removing outliers like this is a better option right now than testing a subsection of games on AMD cards, because there's a chance that the RX 480 could bottleneck the CPU. We'd rather test with a GPU that is the fastest available so that, in games where Nvidia's potential driver issue doesn't play a part, we know our results are as least bottlenecked as possible. When AMD releases a high-end card, it might make sense to test CPUs using an AMD card in some situations

Han sade ju förra veckan rakt ut att det inte är något problem. Hur skall han ha det?
Sorry, men hela grabben luktar fejk.

Kom ihåg, allt detta startade med Jim (AdoredTV) som med mycket begränsade tillgångar hittade fram till detta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Klarar inte als av Hardware Unboxed. Ibland undrar jag om han kan någonting alls om det han testar. Han startar en test med massa ursäkter och avslutar också en del med samma.

You're exactly right. This is why we stated in the video that we won't be testing CPUs in the future in games where Nvidia+DX12 has an unexpected negative effect on Ryzen, especially as we believe it's an Nvidia issue and not an AMD issue.
To us, removing outliers like this is a better option right now than testing a subsection of games on AMD cards, because there's a chance that the RX 480 could bottleneck the CPU. We'd rather test with a GPU that is the fastest available so that, in games where Nvidia's potential driver issue doesn't play a part, we know our results are as least bottlenecked as possible. When AMD releases a high-end card, it might make sense to test CPUs using an AMD card in some situations

Han sade ju förra veckan rakt ut att det inte är något problem. Hur skall han ha det?
Sorry, men hela grabben luktar fejk.

Kom ihåg, allt detta startade med Jim (AdoredTV) som med mycket begränsade tillgångar hittade fram till detta.

Jag vet inte vad jag ska säga men det är rätt uppenbart att detta ämne rör upp känslor och en del till synes får lite svårt att ta in fakta som den är, nu visade Hardware Unboxed i alla fall upp resultat och talade klarspråk i kommentarerna och gjorde en pudel rakt av vilket ändå är för min del bättre än att fortsätta förlöjliga Jim, vilket en hel del gjorde. Om man presenteras med fakta som går emot ens åsikt så bör man ändra åsikt efter faktan, inte tvärs om.

Vi får väl se hur detta slutar men nånting säger mig att vi kommer nog få se fler som kommer försöka skyla över buggen eller rent av påstå att den inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Länkade den i zen tråden då jag tyckte att alla som inbillade sig att quicksync hade bäst kvalité skulle kika på den. Många tjatade om att mjukvarukodning absolut inte kunde vara bättre vilket gick stick i stäv med vad folk använde. Då fanns tyvärr inte mycket tester förutom på statisk batch kodning vilket inte är samma sak som spelstreaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså att sw slår HW lösningar som quicksync och nvenc när det kommer till kvalité har varit känt sen de lanserades, har nog faktiskt aldrig sett någon påstå något annat. Skillnaden blir ju även större och större ju mer man komprimerar, och vad jag förstått så är det rätt låg bandbredd som gäller för twitch.

Poängen med Quicksync och nvenc har ju varit att det är ett bra alternativ när man inte har cpu kraft nog att köra sw-komprimeringen. Vilket såklart inte är fallet med 8/16 cpuer om man spelar. Med tanke på hur spel skalar över 8 trådar så kan man ju i princip låsa x264 till 8trådar utan att det påverkar spelprestanda direkt mycket samtidigt som man dedikeradar i princip en i7 till annat. Och då har man ju inga problem med att nå 60FPS med inställningar som ger betydligt bättre resultat än HW lösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså att sw slår HW lösningar som quicksync och nvenc när det kommer till kvalité har varit känt sen de lanserades, har nog faktiskt aldrig sett någon påstå något annat. Skillnaden blir ju även större och större ju mer man komprimerar, och vad jag förstått så är det rätt låg bandbredd som gäller för twitch.

Poängen med Quicksync och nvenc har ju varit att det är ett bra alternativ när man inte har cpu kraft nog att köra sw-komprimeringen. Vilket såklart inte är fallet med 8/16 cpuer om man spelar. Med tanke på hur spel skalar över 8 trådar så kan man ju i princip låsa x264 till 8trådar utan att det påverkar spelprestanda direkt mycket samtidigt som man dedikeradar i princip en i7 till annat. Och då har man ju inga problem med att nå 60FPS med inställningar som ger betydligt bättre resultat än HW lösningarna.

Kolla i samlingstråden för Zen så ser du längre bak hur folk just påstod att QS gav bättre kvalité än sw. Ingen nämnd ingen glömd...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Precis, vi var en del som pratade om detta och hur också QS får problem att hålla uppe bildkvalité vid låg fast bitrate med x.264 som de flesta andra HW kodarna. I slutändan handlar detta om något som en 7700k helt enkelt inte kan göra som en R7 kan, detta verkar få en del att se rött och in i det sista försöka prata bort det hela. Personligen förstår jag inte riktigt varför.

Angående Ryzen och kabylake så är det ganska enkelt, bäst entrådsprestanda; 7700k, bäst flertrådsprestanda; 1800x. Sen har respektive plattform fler för och nackdelar utöver detta men i slutändan är det så enkelt som att ena är bättre på prestanda vid en enkel tråd och den andra vid fler trådar (det finns naturligtvis situationer där detta inte riktigt stämmer pga vilken typ av beräkning som utförs och hur varje arkitektur presterar olika på olika beräkningar men om man pratar rent generellt). Sen vad man som konsument har behov av är i slutändan upp till konsumenten. Vad det gäller spelstreaming ska man dock förstå att det är en stor och växande marknad, där merparten seriösa kör en separat capture burk med all den extra kostnad den ger. Så att Ryzen klarar av SW kodning samtidigt som du spelar är en rätt ansenlig bonus för den som funderar på att dra igång mer seriös spelstreaming. Du slipper kostnaden av den separata burken och kan lägga dom pengarna på annan hårdvara. Sen är Ryzen dessutom galet prisvärd jämför med x99 för den som kör en separat burk för videokodning (jo även där körs sw över cpu).

Varför är det så svårt at se olika plattformars för och nackdelar utan att hela tiden försöka påstå att ena eller andra är bäst på allt? ingen hårdvara är bäst på allt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Man kan ta diskussionen om spel som denna tråd ändå handlar om, jag tror att dom flesta på detta forum någorlunda kan hålla med om följande påståenden.

  • Trenden inom spelvärlden som upp till idag rört sig mot fler och fler cpu trådar ser ut att fortsätta

  • Alla idag aktiva multiplattformskapabla konsoller har väldigt många trådar som i sin tur är väldigt lågt klockade, kommande scorpio fortsätter samma koncept. Här är det dock låst till max 8 trådar.

  • Redan nu börjar vi se spel som definitivt har nytta av mer än 4c/8t och vi vet att riktiga fysiska kärnor alltid är bättre än SMT/HT (se i3 vs i5 i spel som stödjer många trådar)

  • Mantle (Edit, förlåt, Vulkan) och DX12 ser ut att gynna fler trådar över single core perf men detta är i slutändan upp till utvecklare att koda för och nyttja.

  • Ingen vet med säkerhet vad som kommer hända i framtiden, vi kan med relativt hög sannolikhet röra oss mot än mer multitrådat men vi skulle också kunna gå bakåt till färre trådar om vi helt plötsligt ser 4c/4t med tre gånger single thread perf av en 7700k

Är det då så osannlikt att säga att Ryzen R7 mycket väl kan se en bättre och bättre spelprestanda i framtiden? När jag köpte min 2600k stod väldigt många även på detta forum och gapade om att 4c/8t var totalt overkill för spelande och att det inte nyttjades så många trådar av spel och förmodligen inte skulle komma att nyttjas heller. Idag ser vi om vi är en smula objektiva att jo, dom extra trådarna på min 4c/8t definitivt har kommit till nytta i spel, så mycket så att min överklockade 2600k fortfarande ger bättre prestanda än en modern i5 i spel där fler trådar nyttjas väl, (se gamersnexus senaste video om detta om ni inte tror på mig)

Min 2600k är i år 6 år gammal, under dessa år har vi gått från att dual core cpu var fullt tillräcklig till att nu 4c/8t är stående rekommendationen, samtidigt har IPC och frekvensökning stagnerat ganska bra, frågan är då kanske; varför skulle vi inom ett par år inte röra oss mot än mer multitrådat inom spel? Till och med Intel själva verkar tro detta då deras nästkommande mainstream plattform med stor sannolikhet är en hexacore om man får tro på ryktena.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

I den klassen spelar det mindre roll, jag hade kört den som var billigast för tilfället i valet mellan RX 480/ GTX 1060.

När det gäller "problemet" med nvidia så känns det återigen som att man så gärna vill att Ryzen ska vara störst bäst och vackrast på allt så man letar efter corner case till absurda nivåer. Spontant skulle jag gissa på att fallet DX12 i ROTR på nvidia lägger en större last på CPUn kontra AMD. Jag skulle även gissa på att denna last inte går att parallellisera vilket ger en fördel till intels snabbare kärnor.

Allt tyder fortfarande på att Intel med sin 7700K har den snabbaste CPUn för spel, däremot lär AMD ta tronen för bästa köp med R5 nästa vecka eftersom ingen lär köra så låga grafikinställningar att skillnaden blir speciellt signifikant mellan CPUerna.

Hade så varit fallet så borde resultaten replikeras hos AMDs produkter.. vilket de inte gör. Problemet ligger alltså antagligen hos Nvidia. Medvetet eller inte vill jag lämna osagt dock. Däremot är 7700K en bättre processor i dagsläget om man bara ska spela. Ska man varva det med annat så kan nog Ryzen vara ett bra inköp. Sitter man på en stram budget och måste välja mellan en bra GPU och en billigare CPU eller mellan en billigare GPU och en bra CPU så är nog Ryzens R5 betydligt bättre lämpad än Intels motsvarighet eller ens 7700K med tanke på att i 95% av fallen så kommer GPUn ge bättre prestanda än en bättre CPU.

Så det beror på budget och användning egentligen..

Skrivet av tEan:

Ett test av Amd vs Nvidia gpu:er med Ryzen http://www.techspot.com/article/1374-amd-ryzen-with-amd-gpu/ Testaren där stöder Yoshman`s uppfattning. Verkar som om allt är en storm i ett vattenglas som vanligt.

Så det faktum att man använt inbyggda benchmarks istället för real-situationer med en riktig spelsekvens ska alltså på något sätt vara produktivt? Just ROTTRs Benchmark är värdelös. Det är därför många sidor slutat använda den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade så varit fallet så borde resultaten replikeras hos AMDs produkter.. vilket de inte gör. Problemet ligger alltså antagligen hos Nvidia. Medvetet eller inte vill jag lämna osagt dock. Däremot är 7700K en bättre processor i dagsläget om man bara ska spela. Ska man varva det med annat så kan nog Ryzen vara ett bra inköp. Sitter man på en stram budget och måste välja mellan en bra GPU och en billigare CPU eller mellan en billigare GPU och en bra CPU så är nog Ryzens R5 betydligt bättre lämpad än Intels motsvarighet eller ens 7700K med tanke på att i 95% av fallen så kommer GPUn ge bättre prestanda än en bättre CPU.

Så det beror på budget och användning egentligen..

Man tjänar just nu på att köpa ett dyrare grafikkort och skära ner på cpun. Men många som rekommenderar r7 som spelprocessor gör det för att den ska vara just framtidssäker. En bra processor överlever många grafikkortsbyten så i längden gissar jag på att det blir billigare att satsa på en maffig cpu och ett billigare grafikkort för det brukar man ändå uppgradera efter ett par år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Man tjänar just nu på att köpa ett dyrare grafikkort och skära ner på cpun. Men många som rekommenderar r7 som spelprocessor gör det för att den ska vara just framtidssäker. En bra processor överlever många grafikkortsbyten så i längden gissar jag på att det blir billigare att satsa på en maffig cpu och ett billigare grafikkort för det brukar man ändå uppgradera efter ett par år.

För att vara riktigt ärlig. På pappret är den framtidssäker. Mer än i7 7700K. Däremot i praktiken så kan det inte visa sig vara riktigt så. Allt beror på hur fort marknaden och spelutvecklarna influeras av varandra. Om många köper Ryzen så är det ett incitament för spelutvecklare att försöka utveckla mot fler kärnor och trådar som i sin tur kan leda till att Ryzen blir mer framtidssäker. Detta förutsätter att det görs inom tid innan CPUn inte helt enkelt orkar med..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort okonstruktiva och provocerande inlägg. Fanboyanklagelser. otrevligheter och liknande trams undanbedes.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Följande är total spekulation och det är av ren nyfikenhet jag skriver om det.
En liten grej som jag gått och funderat på är hur man skulle kunna undersöka nVidias overhead i dx11, inte dx12 där syns det redan att något inte står rätt till. Utan nu menar jag dx11 specifikt.

Anledningen till att jag funderat lite på detta är att å ena sidan har vi nVidia som sprider ut den generella gpu tråden över multipla cpu trådar och å andra sidan har vi AMD som inte sprider ut detta arbete.
Vi har alltså nVidia som inte är lika begränsade av single core perf men skapar overhead som rent teoretiskt ökar med mängd trådar man sprider jobbet över pga synkronisering mellan trådar och stalls orsakade av att en tråd måste vänta på en annan att bli färdig, och sedan all data som måste flyttas mellan kärnor. Här borde även belastning på minnesbuss och cache öka rent teoretiskt.
Sedan har vi AMD som är begränsade av en cpu kärnas prestanda och att spel inte lägger för mycket annat jobb på samma kärna men å andra sidan skapas nära nog ingen overhead.

När man sitter och cpu benchmarkar i dx11 hur vet man att nVidias tillvägagångssätt inte orsakar mer overhead på Ryzen R7? Hur vet man sedan att detta i sin tur inte begränsar prestanda i onödan? Har någon kollat detta?
Om man jämför med ett AMD kort så kommer prestanda i det fallet begränsas baserat på single core perf och där vet vi att Ryzen ligger efter mestadels pga ren frekvensskillnad, det kommer med andra ord se ut som att AMD resultaten validerar nVidia resultaten men är det verkligen det som skett?

Skulle det kunna vara så att det finns prestanda att hämta med nVidiakort på Ryzen genom justering av antal trådar som skapas i dx11? Vet någon ens hur många arbetstrådar som drivarn skapar?

Enda sättet att undersöka detta som jag kan komma på vore att köra en R7 och en 7700k i 4GHz, låsa fps till ett vettigt värde som inte är varken gpu eller cpu limiterat i en dx11 titel/titlar där man vet hur spelet använder trådar i sig självt och sedan kolla total cpu belastning med ett nVidiakort på R7 & 7700k.

Om nVidia drivarn orsakar samma overhead på processorer oavsett antal kärnor eller cpu i sig så finns inget att optimera på Ryzen, men om cpu belastning är markant högre på Ryzen så torde det väl tyda på en större overhead och det skulle då finnas möjlighet till optimering även i dx11, här lär man såklart ta en viss ipc skillnad i beaktande, den är dock inte gigantisk så skiljer belastning 30% plus lär det vara något lurt. Eller tänker jag helt fel här nu? Ja menar med för stor overhead så kommer man komma till en punkt där negativ prestandaskalning uppstår och hur vet vi att detta inte redan sker i dx11 om vi inte kollar?

Är det bara jag som fått hjärnsläpp eller vore det inte lite intressant att se huruvida det fanns något att hämta här eller inte? Rent teoretiskt skulle det väl även vara av intresse för en cpu som 6900k att se om även den får en för hög overhead?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har en nära kusin som jobbar som producent. Hans enda anledning till att välja X99 över X370 är att han tydligen måste ha 128GB DDR4, där X370 endast erbjuder 64 GB.

Tänk vilka problem.

Om han inte MÅSTE ha en maskin nu borde han vänta till AMDs HEDT plattform kommer. Nu vet jag inte om något är sagt om max minne på den, men jag förväntar mig att det blir mer än 64GB. Och om han nu har så stora dataset så gör nog inte de 4-8 extra kärnorna ont heller...

Skrivet av sKRUVARN:

Alltså att sw slår HW lösningar som quicksync och nvenc när det kommer till kvalité har varit känt sen de lanserades, har nog faktiskt aldrig sett någon påstå något annat. Skillnaden blir ju även större och större ju mer man komprimerar, och vad jag förstått så är det rätt låg bandbredd som gäller för twitch.

Poängen med Quicksync och nvenc har ju varit att det är ett bra alternativ när man inte har cpu kraft nog att köra sw-komprimeringen. Vilket såklart inte är fallet med 8/16 cpuer om man spelar. Med tanke på hur spel skalar över 8 trådar så kan man ju i princip låsa x264 till 8trådar utan att det påverkar spelprestanda direkt mycket samtidigt som man dedikeradar i princip en i7 till annat. Och då har man ju inga problem med att nå 60FPS med inställningar som ger betydligt bättre resultat än HW lösningarna.

Intressant att du säger det, för det har varit en lång diskussion om hur bra QS fungerar för att streama i zen-tråden...

Skrivet av tellus82:

@sKRUVARN: Precis, vi var en del som pratade om detta och hur också QS får problem att hålla uppe bildkvalité vid låg fast bitrate med x.264 som de flesta andra HW kodarna. I slutändan handlar detta om något som en 7700k helt enkelt inte kan göra som en R7 kan, detta verkar få en del att se rött och in i det sista försöka prata bort det hela. Personligen förstår jag inte riktigt varför.

Angående Ryzen och kabylake så är det ganska enkelt, bäst entrådsprestanda; 7700k, bäst flertrådsprestanda; 1800x. Sen har respektive plattform fler för och nackdelar utöver detta men i slutändan är det så enkelt som att ena är bättre på prestanda vid en enkel tråd och den andra vid fler trådar (det finns naturligtvis situationer där detta inte riktigt stämmer pga vilken typ av beräkning som utförs och hur varje arkitektur presterar olika på olika beräkningar men om man pratar rent generellt). Sen vad man som konsument har behov av är i slutändan upp till konsumenten. Vad det gäller spelstreaming ska man dock förstå att det är en stor och växande marknad, där merparten seriösa kör en separat capture burk med all den extra kostnad den ger. Så att Ryzen klarar av SW kodning samtidigt som du spelar är en rätt ansenlig bonus för den som funderar på att dra igång mer seriös spelstreaming. Du slipper kostnaden av den separata burken och kan lägga dom pengarna på annan hårdvara. Sen är Ryzen dessutom galet prisvärd jämför med x99 för den som kör en separat burk för videokodning (jo även där körs sw över cpu).

Varför är det så svårt at se olika plattformars för och nackdelar utan att hela tiden försöka påstå att ena eller andra är bäst på allt? ingen hårdvara är bäst på allt.

De allra flesta söker dessvärre ETT svar och många bryr sig inte om att utvärdera för egen skull. Skulle man vända på det skulle antagligen dessa personer tycka att vi jiddrar en massa om saker som inte är relevanta till deras användningsfall. Det är dessvärre bara att konstatera, de vars hobby det är att förstå under exakt vilka förutsättningar vilken cpu är att föredra är ganska få. Det är många i Rysen-trådarna som kommer med väl underbyggda argument men de flesta av oss förmår inte att särskilja på vårt eget specifika användningsfall och det mer generella fallet.

Jag vill vara tydlig med att det är bra och det är så det måste vara, då ingen av oss vill lägga tid på att undersöka något som inte är av intresse för oss. Jag har full förståelse för att om ens enda intresse är enkeltrådad prestanda och det dessutom är det viktigaste för att klara födkroken, så borde Ryzen kännas rätt så färdiganalyserad vid det här laget. Det i sig är dock inget skäl till att lägga champagnen i vinkällaren igen☺ Vi har inte ens börjat att fundera på vilken cpu som är bäst om vi behöver köra virtuella laster. Visst har Ryzen fler kärnor, men hur är det hastigheten på context switching, t.e.x? Kommer Intels snabba byten mellan trådar uppväga AMD:s antal trådar? Hur snabb är egentligen Ryzen på det området? (Detta är bokstavligen en 10-miljonersfråga i datacenter världen över!)

Skrivet av tellus82:

Följande är total spekulation och det är av ren nyfikenhet jag skriver om det.
En liten grej som jag gått och funderat på är hur man skulle kunna undersöka nVidias overhead i dx11, inte dx12 där syns det redan att något inte står rätt till. Utan nu menar jag dx11 specifikt.

Anledningen till att jag funderat lite på detta är att å ena sidan har vi nVidia som sprider ut den generella gpu tråden över multipla cpu trådar och å andra sidan har vi AMD som inte sprider ut detta arbete.
Vi har alltså nVidia som inte är lika begränsade av single core perf men skapar overhead som rent teoretiskt ökar med mängd trådar man sprider jobbet över pga synkronisering mellan trådar och stalls orsakade av att en tråd måste vänta på en annan att bli färdig, och sedan all data som måste flyttas mellan kärnor. Här borde även belastning på minnesbuss och cache öka rent teoretiskt.
Sedan har vi AMD som är begränsade av en cpu kärnas prestanda och att spel inte lägger för mycket annat jobb på samma kärna men å andra sidan skapas nära nog ingen overhead.

När man sitter och cpu benchmarkar i dx11 hur vet man att nVidias tillvägagångssätt inte orsakar mer overhead på Ryzen R7? Hur vet man sedan att detta i sin tur inte begränsar prestanda i onödan? Har någon kollat detta?
Om man jämför med ett AMD kort så kommer prestanda i det fallet begränsas baserat på single core perf och där vet vi att Ryzen ligger efter mestadels pga ren frekvensskillnad, det kommer med andra ord se ut som att AMD resultaten validerar nVidia resultaten men är det verkligen det som skett?

Skulle det kunna vara så att det finns prestanda att hämta med nVidiakort på Ryzen genom justering av antal trådar som skapas i dx11? Vet någon ens hur många arbetstrådar som drivarn skapar?

Enda sättet att undersöka detta som jag kan komma på vore att köra en R7 och en 7700k i 4GHz, låsa fps till ett vettigt värde som inte är varken gpu eller cpu limiterat i en dx11 titel/titlar där man vet hur spelet använder trådar i sig självt och sedan kolla total cpu belastning med ett nVidiakort på R7 & 7700k.

Om nVidia drivarn orsakar samma overhead på processorer oavsett antal kärnor eller cpu i sig så finns inget att optimera på Ryzen, men om cpu belastning är markant högre på Ryzen så torde det väl tyda på en större overhead och det skulle då finnas möjlighet till optimering även i dx11. Eller tänker jag helt fel här nu? Ja menar med för stor overhead så kommer man komma till en punkt där negativ prestandaskalning uppstår och hur vet vi att detta inte redan sker i dx11 om vi inte kollar?

Är det bara jag som fått hjärnsläpp eller vore det inte lite intressant att se huruvida det fanns något att hämta här eller inte? Rent teoretiskt skulle det väl även vara av intresse för en cpu som 6900k att se om även den får en för hög overhead?

2 frågor till här:
Om man skulle klocka enbart 1 tråd på Ryzen till max, innebär det mer prestanda än en uniform klockning givet nvidias overhead och AMD:s beroende av 1 tråd i dx11? Hur ser det ut i dx12?
Det finns de som hävdar att envisa optimerat sin skrivare för 4c8t pga i7-X700 presterar bäst då och det är en logisk optimering givet Intels lineup. Om en R5 4c8t presterar likvärdigt med en 8c16t tillsammans med ett nvidia-kort blir slutsatsen väldigt intressant...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Har en nära kusin som jobbar som producent. Hans enda anledning till att välja X99 över X370 är att han tydligen måste ha 128GB DDR4, där X370 endast erbjuder 64 GB.

Tänk vilka problem.

Dubbla 960 EVO i raid som windows swappar i?
Jag själv har många applikationer som ensamt drar mer än 64GB ram , uppemot 90GB. Men när det utbudet av vettiga cpuer som stöder denna mängd är katastrofalt dåligt så får man göra det bästa av saken.
Såklart att 128GB ram hade varit bättre från första början, sedan beror det på hur man jobbar. I vanliga fall så brukar min minnesanvändning ligga under 50GB, men det är enstaka operation som tar mer minne och då kan jag vänta kanske extra 10minuter eller så på denna.
Inom musikproduktion så kanske man gör något som ska se direkt och några minuters extrafördröjning är lika med obrukbart.

Annars dagens spel är ganska enkla av sig, men borde det inte där precis vara som för vanliga mjukvaror att olika delar tjänar på olika processorer? Jag som för tillfället jobbar i cad blir hånad på vartenda mötet jag är på och berättar att jag jobbar på en 7700K, där inläsning av cadfiler känns som att man sitter på en 386a. Men när väl filen är inläst och bearbetad, ja då visar 7700K singelcoreprestandan vad den går för.
Borde inte samma sak gälla spel?
*edit*
Jag raidar 0ar ej 960 evo just nu, kommer väl snart få göra det. Men jag är emot att tillföra mer datorstrul än vad jag har.

Permalänk
Medlem

Nytt test av mindblank kring spelprestanda

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Hur är det med laddtider av spel? Om spelfiler på hårddisken är komprimerade så borde det ganska enkelt gå att snabba på laddtiderna genom att nyttja många kärnor vid dekomprimering. Eller använder spel inte sådan teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur är det med laddtider av spel? Om spelfiler på hårddisken är komprimerade så borde det ganska enkelt gå att snabba på laddtiderna genom att nyttja många kärnor vid dekomprimering. Eller använder spel inte sådan teknik?

Väldigt ofta är det simpel entrådad uppackning, finns en del undantag och speciellt de som streamar under spelandet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det går märka skillnad på riktigt https://www.youtube.com/watch?v=ybF7r4rogHc

Så om man nu inte mår fruktansvärt dåligt av noseboeffekten av att sitta på ett system som har lite sämre benchmarks så är Ryzen lika bra som intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Det som är lite roligt med det testet är att de alla tre säger: "Om det är *något* jag har att anmärka på så är det att system 3 hade en del stutter i Fallout och System 1 hade en del i GTA". Undantaget från mönstret är tjejen som pratar om system 2 i GTA.

5 av 6 anmärkningar hamnar på system 1&3, så om man skall gå på denna "undersökning" så säger inte benchmarksen allt om huruvida Ryzen eller i7 har bäst gameplay, så det kan vara ännu värre... Det kan handla om att acceptera att kretsen med lägre snittprestanda ger bättre spelupplevelse, trots att det är svårt att visa det på ett kvantifierbart sätt.

Permalänk
Medlem

@tellus82: "och förmodligen ännu längre att sätta sin egen PR spin på ett offentligt uttalande xD" It's a feature!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Verkar inte som det går märka skillnad på riktigt https://www.youtube.com/watch?v=ybF7r4rogHc

Så om man nu inte mår fruktansvärt dåligt av noseboeffekten av att sitta på ett system som har lite sämre benchmarks så är Ryzen lika bra som intel.

till halva priset typ.
orsaken till 1600 som är beställd

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ett test mellan Ryzen 1600x och i5 när man spelar och streamar

Permalänk
Medlem

En till som jag lägger här även om den inte jämför med 7700K utan har en annan mycket intressant jämförelse. 1400 mot 8350