AMD Radeon RX Vega med 8 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mycket känslor här. Sedan varför satsa på en standard som är på väg att försvinna istället för att satsa på morgondagens teknik? AMD har även dessutom avtal med sina tillverkare av HBM som gör att de får ett försprång i och med sin finansiering av tekniken.

Faktum är att Nvidia först blev "dominanta" med sin GTX 900 serie. Innan dess hängde AMD med bra och går man tillbaka till HD 5000 serien så var man förbi Nvidia när det kom till prestanda.

Jag gillar AMD mer än Nvidia. Men har en känsla att Pågrund av att hbm är dyrare och ej verkar ge så mycket större prestanda så känns det som att prestandan skulle kunna bli bättre för pengarna och ha större chans att kriga mot Nvidias. Dock gillar jag att amd vågar. Dock känns det lite fiskfyllt då dom ligger efter.

Även 7000serien ägde sönder Nvidia. Var inte 7970ghz på tronen i över 1 år. Plus hur lågt priset var jämförelse med Nvidia och var bättre än Nvidias kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vart står din soptunna!?

Jag gjorde ett medvetet dåligt ordval. Poängen var bara att jag helst vill slippa SLI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Fast Vega är inte Fiji (Fury /X). En stor anledning till att FLOPS-värdet var mycket större på AMD:s GCN-chip relativt Nvidias samtida är att GCN är väldigt svår att utnyttja nära sin maxkapacitet, då streamprocessorerna var hårt knutna till sina kluster. Det har AMD gått ut med att de har fixat med Vega. Återstår att se hur bra det går, men Vega är inte en ny GCN även om släktskapet är starkt.

Men visst kändes det där Doom-demot inte särskilt övertygande. Samtidigt kan man ju inte extrapolera prestanda ur en teaser som visas ett halvår innan release.

Sen skiljer det sig väl hur ett AMD kort och Nvidia kort renderar en bild?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var som allt annat ett lotteri om man fick ett furykort levererad till sig som gick att överklocka alls. Orsaken var en omogen teknik som läkte ström. Skulle det visa sig att Vega går i 1200 MHz - 1500 MHz så har man ändå lyckats förbättra tekniken.

Det är för att Pascal har en ganska låg prestanda "per Hz" i jämförelse med t.ex. RX 480 men kortet vinner på att det är så pass överklockningsbart som det är.

Mycket känslor här. Sedan varför satsa på en standard som är på väg att försvinna istället för att satsa på morgondagens teknik? AMD har även dessutom avtal med sina tillverkare av HBM som gör att de får ett försprång i och med sin finansiering av tekniken.

Faktum är att Nvidia först blev "dominanta" med sin GTX 900 serie. Innan dess hängde AMD med bra och går man tillbaka till HD 5000 serien så var man förbi Nvidia när det kom till prestanda.

Nej?

Fullt upplåsta GP102 heter Quadro P6000. Finns inget att ta ut mer ur den kretsen.

Standard som är på väg att försvinna? hoppas du inte menar ddr5, ddr6 kommer snart (nästa år om jag minns rätt) Vilken är betydligt snabbare än HBM minne v2
P6000 använder GP100 inte GP102 vilket är en bantad version (i nuläget endast för titan x & 1080ti så är inte fulla kretsen)

Rättelse
tydligen är quadro P6000 ett p102 chip trodde dom bara hade pascal med hbm minne & p100 kretsen på dessa kort men tydligen så har man inte hängt med.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ase:

Standard som är på väg att försvinna? hoppas du inte menar ddr5, ddr6 kommer snart (nästa år om jag minns rätt) Vilken är betydligt snabbare än HBM minne v2
P6000 använder GP100 inte GP102 vilket är en bantad version (i nuläget för titan & 1080ti)

fel P6000 är GP102

Detta är GP100 kortet, det enda med GP100 chip, och P100 tesla

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Wow! Ett RX Vega i storleken av R9 Nano som presterar bättre än GTX 1080 (Ti?) [vars PCB normalt är ~2x större än Nano], that's the dream. Vill gärna se mindre kort med topp-prestanda och HBM2 är därmed mycket välkommet!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Mitt 280X sjunger verkligen på sista versen, så hoppas att AMD kan överraska med Vega!

Mitt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Inaktiv

Hög "vill ha"-faktor!
Jag skulle behöva ett nytt kort redan för två veckor sedan så jag är då garanterat sugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Standard som är på väg att försvinna? hoppas du inte menar ddr5, ddr6 kommer snart (nästa år om jag minns rätt) Vilken är betydligt snabbare än HBM minne v2
P6000 använder GP100 inte GP102 vilket är en bantad version (i nuläget endast för titan x & 1080ti så är inte fulla kretsen)

Rättelse
tydligen är quadro P6000 ett p102 chip trodde dom bara hade pascal med hbm minne & p100 kretsen på dessa kort men tydligen så har man inte hängt med.

GDDR5 självfallet. Den kommer att ersättas av HBM och antagligen GDDR6 på sikt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia har möjlighet att använda HBM (Tesla P100 använder det), men på varianterna avsedda för spel använder de fortfarande GDDR5(X) och det finns ju en anledning till detta. 1080 Ti kommer dessutom upp i 484 GB/s med "gammalt hederligt" GDDR5X. Det finns ingen nackdel med att använda "gammal" teknik om den är beprövad, billigare att tillverka och mer tillgänglig, om den ändå uppfyller kraven man har.

HBM är definitivt framtiden, och kommer bli intressant när man börjar pressa upp bandbredden mot 1 TB/s, men än så länge hänger GDDR5X med och är billigare. Sedan är det knappast på väg att försvinna eftersom mid-range korten kommer fortsätta använda det långt efter att high-end gått över helt till HBM p.g.a priset.

Det går att göra korten väldigt små med HBM, men det är väl en väldigt nishad marknad med tanke på att det också kostar en del. "Tyvärr" har ju traditionell teknik i stort sett kommit ikapp HBM vad gäller prestanda.

Najs price.

Skrivet av FatherOfThree:

@s0sdaf

Bandbredden på HBM2 är mycket riktigt fördubblad per minneskapsel.

Men Fury hade 4 minneskapslar för sammanlagt 4 GiB
Vega har 2 kapslar för sammanlagt 8 GiB.

Edit: Kanske möjligen heter stackar istf kapslar, men principen kvarstår .

Kanske stapel för kapsel? Lite farligt med kapsel när varje stapel kan ha olika antal chip staplade. Eller kapslar

Skrivet av Wiruz:

Sen skiljer det sig väl hur ett AMD kort och Nvidia kort renderar en bild?

Det vågar jag inte svara på. @Yoshman vet du? Du har ju hållit på lite med grafik även om det var ett tag sedan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Det vågar jag inte svara på. @Yoshman vet du? Du har ju hållit på lite med grafik även om det var ett tag sedan

Det skiljer rätt mycket på kiselnivå. Men program jobbar ju inte direkt mot GPU-assembler, de jobbar mot DX/GL/Vulkan.

Så i teorin är det ju samma sak som att kompilera ett program för ARM eller x86, en korrekt program kommer fungerar relativt optimalt på båda plattformarna. Den som skriver koden jobbar på en högre abstraktionsnivå, en kompilator hanterar detaljer och egenheter för "sin" underliggande HW.

I praktiken är alla abstraktioner mer eller mindre läckande, så vissa saker blir effektivare på en GPU-arkitektur medan andra saker blir effektivare på en annan GPU-arkitektur.

Det positiva är att i senast generationen GPUer verkar båda sidor stärkt sina respektive svaga sidor så skillnaderna är någon mindre än tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det vågar jag inte svara på. @Yoshman vet du? Du har ju hållit på lite med grafik även om det var ett tag sedan

Menar du det här?

http://www.realworldtech.com/tile-based-rasterization-nvidia-...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Lång väntan på Vega har det blivit. Inte långt ifrån ett år efter Polaris som blev en besvikelse på flera fronter. Dels på grund av missuppfattningen att många trodde deras kort för mellansegmentet skulle slåss mot Nvidias bättre kort. Kanske en PR-miss med tanke på att det marknadsfördes som VR-kort.

Den största besvikelsen blev ändå prestandan i förhållande till pris då prisbilden i Europa länge gjorde RX 480 till ett mindre trevligt alternativ. Följt av en ganska usel energieffektivitet för sin tid så var lanseringen allt annat än glamorös.

Redan då ryktades det om att Vega skulle hitta ut framåt årsskiftet. Givetvis inget officiellt från AMD men det blir en lång tid att bygga upp förhoppningar och det är ganska nytt koncept (rent historiskt) att de bästa korten lanseras så långt efter korten som ska konkurrera på mellansegmentet.

Som tur är verkar Vega skilja sig en del och är inte bara en "större Polaris". Men eftersom detta nu har målats upp till att vara "deras top of line" så måste det prestera också. Jag känner en stark oro i magen att de kommer misslyckas på någon front. Att det inte riktigt når in i mål.

Bara tanken på att det inte skulle bli bättre än ett år gamla GTX 1080 kommer ju innebära problem. Givetvis kan AMD konkurrera med pris och kanske lyckas med bättre energieffektivitet. Men frågan är hur många det är kvar som vill köpa GTX 1080 prestanda till sommaren även om det skulle bli 1000 kr billigare. En del, men tillräckligt?

Allting känns fel i tiden på något sätt. Jag hoppas AMD överraskar rejält och slår ett ordentligt slag för att de är med i matchen. För mig skulle det innebära att de kan matcha 1080 TI och samtidigt lägga sig runt 1080 i pris.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Okej, jag kanske minns fel men jag har för mig att det beskrevs som en av punkterna på specifikationerna i nån nyhet som presenterade HBM2 här på Swec för länge sen.

edit: Letat lite, hittade inte exakt den artikeln jag sökte men hittade denna som tyder på något liknande: http://www.sweclockers.com/nyhet/21619-samsung-inleder-masspr...

"Bandbredden för minnena är 256 GB/s per kapsel och en total bandbredd på 1024 GB/s med fyra stycken, alltså dubbelt upp jämfört med första generationens HBM"

Även denna: http://www.sweclockers.com/nyhet/22691-rykte-amd-vega-10-far-...

"Detta ska ackompanjeras av 16 GB HBM2 för en minnesbandbredd om 512 GB/s, något som kan vara en felskrivning då HBM2 är kapabel att leverera det dubbla."

Läser du vad du själv citerar så ser du "256 GB/s per kapsel" (varje kapsel är 4 GB) och "16 GB HBM2 med 512 GB/s". Eftersom Vega enligt senaste infon verkar ha 8 GB HBM2 blir det, enligt det du citerat, två kapslar à 256 GB/s, alltså 512 GB/s. Fury hade 4 kapslar à 128 GB/s, vilket gör att de landar på samma bandbredd, 512 GB/s. Där ser du också att bandbredden per kapsel har dubblerats, från 128 GB/s för HBM1 till 256 GB/s för HBM2.

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/10536/nvidia-maxwell-tile-raste...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tackar för svar, det förklarar saken. Hoppas det kommer nån specialvariant senare med 4 kapslar/stackar senare då. Men vad vet jag, minnesbandbredden kanske inte är flaskhalsen direkt.

Ja det vore lite fräckt med 1TB/s minnesbandbredd. Kommer nog så småningom.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm och va får du för FPS i GTA då?
Verkar som alla vill offra snyggt spel mot FPS (pratar singel kort här)

Eller sitter alla på 2x 1080 / 1080ti och 2560x1440p?

Edit : har ju själv 2x 1080 så testat en del också vs mina fury X och ja nä (frame rate alltid vs maxa spel)

Så länge man har VRAM så det räcker, förlorar man i regel ingen vidare FPS med höga texturer. Speciellt inte om VRAM är väldigt snabbt. När minnet tar slut så bör man vara glad om man ens kan hålla 30fps stabilt, då det tankar ner totalt i massiva stutters. Så jag föredrar gärna extra VRAM om möjligt på grafikkortet.

Sen kan jag hålla med om att man behöver inte alltid maxxa inställningarna, för att det ska se bra ut och flyta. Men texturer är för det mesta en no-brainer att maxa, då det behöver bara VRAM så det räcker för att trycka upp.
Och just nu räcker inte 4GB för flesta nya spel som släpps ifall man vill köra i maximal textur upplösning..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

1TB/s minnesbandbredd

Vad ska du ha det till då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska du ha det till då?

Maxa Crysis?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Lång väntan på Vega har det blivit. Inte långt ifrån ett år efter Polaris som blev en besvikelse på flera fronter. Dels på grund av missuppfattningen att många trodde deras kort för mellansegmentet skulle slåss mot Nvidias bättre kort. Kanske en PR-miss med tanke på att det marknadsfördes som VR-kort.

Den största besvikelsen blev ändå prestandan i förhållande till pris då prisbilden i Europa länge gjorde RX 480 till ett mindre trevligt alternativ. Följt av en ganska usel energieffektivitet för sin tid så var lanseringen allt annat än glamorös.

Redan då ryktades det om att Vega skulle hitta ut framåt årsskiftet. Givetvis inget officiellt från AMD men det blir en lång tid att bygga upp förhoppningar och det är ganska nytt koncept (rent historiskt) att de bästa korten lanseras så långt efter korten som ska konkurrera på mellansegmentet.

Som tur är verkar Vega skilja sig en del och är inte bara en "större Polaris". Men eftersom detta nu har målats upp till att vara "deras top of line" så måste det prestera också. Jag känner en stark oro i magen att de kommer misslyckas på någon front. Att det inte riktigt når in i mål.

Bara tanken på att det inte skulle bli bättre än ett år gamla GTX 1080 kommer ju innebära problem. Givetvis kan AMD konkurrera med pris och kanske lyckas med bättre energieffektivitet. Men frågan är hur många det är kvar som vill köpa GTX 1080 prestanda till sommaren även om det skulle bli 1000 kr billigare. En del, men tillräckligt?

Allting känns fel i tiden på något sätt. Jag hoppas AMD överraskar rejält och slår ett ordentligt slag för att de är med i matchen. För mig skulle det innebära att de kan matcha 1080 TI och samtidigt lägga sig runt 1080 i pris.

"usel energieffektivitet"..? Är ju lika bra som GTX 970 och den var och är historiskt sett på en ganska låg nivå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Bara tanken på att det inte skulle bli bättre än ett år gamla GTX 1080 kommer ju innebära problem. Givetvis kan AMD konkurrera med pris och kanske lyckas med bättre energieffektivitet. Men frågan är hur många det är kvar som vill köpa GTX 1080 prestanda till sommaren även om det skulle bli 1000 kr billigare. En del, men tillräckligt?

Allting känns fel i tiden på något sätt. Jag hoppas AMD överraskar rejält och slår ett ordentligt slag för att de är med i matchen. För mig skulle det innebära att de kan matcha 1080 TI och samtidigt lägga sig runt 1080 i pris.

Det är väl så jag har känt. Men sen så kan det vara att jag är lite dramatisk och att det blir bra i slutändan. AMD har gjort mycket omstrukturering i företaget dom senaste åren och det är nog svårt att göra det i ett nafs med att släppa vassa produkter med den lilla summa dom har att leka med, speciellt mot jättar som Nvidia och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Maxa Crysis?

Nää-e usch, det har ju skitdålig story!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

"usel energieffektivitet"..? Är ju lika bra som GTX 970 och den var och är historiskt sett på en ganska låg nivå.

För sin tid ja. Jag minns att det var en rätt stor besvikelse i somras när RX 480 kom, presterade på håret bättre än GTX 970 och hade ungefär samma strömförbrukning. Men då var GTX 970 ett kort som skulle fasas ut medan RX 480 var ett kort som skulle fasas in.

"usel" är kanske ett för starkt ord, men det var en klar besvikelse som infann sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska du ha det till då?

Data!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det är väl så jag har känt. Men sen så kan det vara att jag är lite dramatisk och att det blir bra i slutändan. AMD har gjort mycket omstrukturering i företaget dom senaste åren och det är nog svårt att göra det i ett nafs med att släppa vassa produkter med den lilla summa dom har att leka med, speciellt mot jättar som Nvidia och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

De har det tufft och de har varit i en nedåtgående spiral ett tag nu där de tappar marknadsandelar och det gör det såklart svårare. Jag vill så gärna bli överraskad och Ryzen var faktiskt en helt okej lansering så hoppet finns där på Vega också

Vi konsumenter kanske hade haft det bättre om ett större bolag gick in och tog över rodret som t.ex. Samsung som det ryktades om ett tag. Men det skär lite i hjärtat som bevarar nostalgi. AMD som varumärke hade kanske tinat bort helt då.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

För sin tid ja. Jag minns att det var en rätt stor besvikelse i somras när RX 480 kom, presterade på håret bättre än GTX 970 och hade ungefär samma strömförbrukning. Men då var GTX 970 ett kort som skulle fasas ut medan RX 480 var ett kort som skulle fasas in.

"usel" är kanske ett för starkt ord, men det var en klar besvikelse som infann sig.

Precis som med Ryzen så låter det mer som förväntningarna det är fel på.. inte Polaris i sig. Om man tittar på utvecklingen från Fiji till Polaris när det kommer till strömförbrukning så ser man ungefär samma utvecklingskurva som hos Nvidia. Alltså är det fel att säga "Bara GTX 970" när faktum är att AMD inom någon generation kommer vara i samma park som Nvidia när det kommer till den aspekten (om trenden håller i sig dvs).

Skrivet av FredrikMH:

De har det tufft och de har varit i en nedåtgående spiral ett tag nu där de tappar marknadsandelar och det gör det såklart svårare. Jag vill så gärna bli överraskad och Ryzen var faktiskt en helt okej lansering så hoppet finns där på Vega också

Vi konsumenter kanske hade haft det bättre om ett större bolag gick in och tog över rodret som t.ex. Samsung som det ryktades om ett tag. Men det skär lite i hjärtat som bevarar nostalgi. AMD som varumärke hade kanske tinat bort helt då.

Tycker Ryzen ändå blev en lyckad lansering förutom för ett fåtal personer som seriöst trodde att AMD skulle kunna konkurrera ut Intel direkt. Dessutom verkar Ryzen ändå blivit populär bland entusiaster i detta forum och det tyder på att AMD ändå kommer få in en hel del pengar.. vilket i sin tur pekar mot ökad utveckling. Sett till vad AMD lyckats med Ryzen trots typ 1/10 av utvecklingsbudgeten så borde det inte vara direkt långsökt att man lyckas bättre med nästa generation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Lång väntan på Vega har det blivit. Inte långt ifrån ett år efter Polaris som blev en besvikelse på flera fronter. Dels på grund av missuppfattningen att många trodde deras kort för mellansegmentet skulle slåss mot Nvidias bättre kort. Kanske en PR-miss med tanke på att det marknadsfördes som VR-kort.

Den största besvikelsen blev ändå prestandan i förhållande till pris då prisbilden i Europa länge gjorde RX 480 till ett mindre trevligt alternativ. Följt av en ganska usel energieffektivitet för sin tid så var lanseringen allt annat än glamorös.

Redan då ryktades det om att Vega skulle hitta ut framåt årsskiftet. Givetvis inget officiellt från AMD men det blir en lång tid att bygga upp förhoppningar och det är ganska nytt koncept (rent historiskt) att de bästa korten lanseras så långt efter korten som ska konkurrera på mellansegmentet.

Som tur är verkar Vega skilja sig en del och är inte bara en "större Polaris". Men eftersom detta nu har målats upp till att vara "deras top of line" så måste det prestera också. Jag känner en stark oro i magen att de kommer misslyckas på någon front. Att det inte riktigt når in i mål.

Bara tanken på att det inte skulle bli bättre än ett år gamla GTX 1080 kommer ju innebära problem. Givetvis kan AMD konkurrera med pris och kanske lyckas med bättre energieffektivitet. Men frågan är hur många det är kvar som vill köpa GTX 1080 prestanda till sommaren även om det skulle bli 1000 kr billigare. En del, men tillräckligt?

Allting känns fel i tiden på något sätt. Jag hoppas AMD överraskar rejält och slår ett ordentligt slag för att de är med i matchen. För mig skulle det innebära att de kan matcha 1080 TI och samtidigt lägga sig runt 1080 i pris.

Så de måste kosta som ett 1080 och prestera som ett 1080Ti annars är det en besvikelse?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul med lite högre frekvenser. Fury var väl inte så glad i frekvenser långt över 1ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte 14nm teknik heller dock... Både Nvidia och AMD verkar ju fått frekvens skjuts av ny arkitektur.

Nackdelen med högre frekvens i grunden dock är att 100MHz överklock gör mindre nytta. Har du ett GPU med 1000Mhz och kan få upp 100 till är det ändå 10% ökning. Har du dock 1500Mhz som bas så måste du upp 150Mhz till för att få samma "ökning i %".

Skrivet av Yooriitzz:

Halkade inte fury efter pga av alldeles för lite minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej. Kortet klarar det mesta på 4GB, men det är ju klart att med dagens 8GB mer och mer vanligt så blir det en liten nackdel att inte ha texturer cachade tex.

Skrivet av Ratatosk:

Så de måste kosta som ett 1080 och prestera som ett 1080Ti annars är det en besvikelse?

Och folk undrar varför AMD aldrig är bra nog. Nvidia kan pissa på sina användare, släppa usla drivare, men ändå är AMD sämre om de inte slår allt och alla.. då är de "för varma" istället. (Trots att det är 10x0 kort som brunnit upp). Strunta i dem bara. Vill de slaviskt betala 10kkr för överprisade saker så får de göra det.

Tror inte AMD kommer nå toppen dock, som i troligen inte över TitanX/1080Ti nivå iaf. Inte pga klent kort, utan pga de måste fortsätta att jobba på att effektivisera DX11. De räknade med att DX12/Vulkan skulle varit här nu... vilket det inte är. När du släpper AMD korten lösa med dessa tekniker så går många Nvidia kort på knäna, men majoriteten är fortfarande DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De har det tufft och de har varit i en nedåtgående spiral ett tag nu där de tappar marknadsandelar och det gör det såklart svårare. Jag vill så gärna bli överraskad och Ryzen var faktiskt en helt okej lansering så hoppet finns där på Vega också

Vi konsumenter kanske hade haft det bättre om ett större bolag gick in och tog över rodret som t.ex. Samsung som det ryktades om ett tag. Men det skär lite i hjärtat som bevarar nostalgi. AMD som varumärke hade kanske tinat bort helt då.

Precis. Jag är nöjd med Ryzen och var ungefär vad jag förväntade, tror som sagt att låter man bara ge det några veckor eller månader till för att optimering och fixa bort barnsjukdomar så kommer det nog bli riktigt trevligt!

Tror dock att AMD är på väg uppåt, sakta men säkert.

Skrivet av Paddanx:

Och folk undrar varför AMD aldrig är bra nog. Nvidia kan pissa på sina användare, släppa usla drivare, men ändå är AMD sämre om de inte slår allt och alla.. då är de "för varma" istället. (Trots att det är 10x0 kort som brunnit upp). Strunta i dem bara. Vill de slaviskt betala 10kkr för överprisade saker så får de göra det.

Det som är sorgligt, omöjligt för AMD att kunna växa om folk tänker så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så de måste kosta som ett 1080 och prestera som ett 1080Ti annars är det en besvikelse?

Folk har redan kunnat köpa 1080 prestanda för 1080 pris i nästan ett år. Varför skulle kunderna nöja sig med det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.