AMD Radeon RX Vega med 8 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer hittar ut på webben

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Teddis:

Att minnas är ju när 290X kom och den var näst intill likvärdig GTX Titan i prestanda Kanske blir en repris.

Ska Nvidia kontra med fullt upplåsta GP102 så blir det ju intressant vad den får heta, GTX 1090?

Ser ju iofs inte "näst intill likvärdig" ut för mig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://www.youtube.com/watch?v=9bDmF50Y10U

Ser ju iofs inte "näst intill likvärdig" ut för mig.

Titan inte Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Själva grejen med HBM2 var att priset skulle sjunka samt att man fick ut fler minneskretsar ur samma "waffer".

Okej, jag kanske minns fel men jag har för mig att det beskrevs som en av punkterna på specifikationerna i nån nyhet som presenterade HBM2 här på Swec för länge sen.

edit: Letat lite, hittade inte exakt den artikeln jag sökte men hittade denna som tyder på något liknande: http://www.sweclockers.com/nyhet/21619-samsung-inleder-masspr...

"Bandbredden för minnena är 256 GB/s per kapsel och en total bandbredd på 1024 GB/s med fyra stycken, alltså dubbelt upp jämfört med första generationens HBM"

Även denna: http://www.sweclockers.com/nyhet/22691-rykte-amd-vega-10-far-...

"Detta ska ackompanjeras av 16 GB HBM2 för en minnesbandbredd om 512 GB/s, något som kan vara en felskrivning då HBM2 är kapabel att leverera det dubbla."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förmodligen. Jag hoppas på ett riktigt monster så jag kan skrota mina 2x1080, men det kommer nog inte hända.

Vart står din soptunna!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är för att Pascal har en ganska låg prestanda "per Hz" i jämförelse med t.ex. RX 480 men kortet vinner på att det är så pass överklockningsbart som det är.

Och vad tror du jag menade med att frekvens inte är allt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var som allt annat ett lotteri om man fick ett furykort levererad till sig som gick att överklocka alls. Orsaken var en omogen teknik som läkte ström. Skulle det visa sig att Vega går i 1200 MHz - 1500 MHz så har man ändå lyckats förbättra tekniken.

Det är för att Pascal har en ganska låg prestanda "per Hz" i jämförelse med t.ex. RX 480 men kortet vinner på att det är så pass överklockningsbart som det är.

Mycket känslor här. Sedan varför satsa på en standard som är på väg att försvinna istället för att satsa på morgondagens teknik? AMD har även dessutom avtal med sina tillverkare av HBM som gör att de får ett försprång i och med sin finansiering av tekniken.

Faktum är att Nvidia först blev "dominanta" med sin GTX 900 serie. Innan dess hängde AMD med bra och går man tillbaka till HD 5000 serien så var man förbi Nvidia när det kom till prestanda.

Nej?

Nvidia har möjlighet att använda HBM (Tesla P100 använder det), men på varianterna avsedda för spel använder de fortfarande GDDR5(X) och det finns ju en anledning till detta. 1080 Ti kommer dessutom upp i 484 GB/s med "gammalt hederligt" GDDR5X. Det finns ingen nackdel med att använda "gammal" teknik om den är beprövad, billigare att tillverka och mer tillgänglig, om den ändå uppfyller kraven man har.

HBM är definitivt framtiden, och kommer bli intressant när man börjar pressa upp bandbredden mot 1 TB/s, men än så länge hänger GDDR5X med och är billigare. Sedan är det knappast på väg att försvinna eftersom mid-range korten kommer fortsätta använda det långt efter att high-end gått över helt till HBM p.g.a priset.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: nej. Det ska har dubbelt så mycket minnesmängd då HBM1 är begränsat till bara 4GB rent teknisk.
Eller är det sånt här igen som folk slänger ur sig som dem sen påstå att AMD har sagt det och att de ljuger/bryta löften?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@s0sdaf: nej. Det ska har dubbelt så mycket minnesmängd då HBM1 är begränsat till bara 4GB rent teknisk.
Eller är det sånt här igen som folk slänger ur sig som dem sen påstå att AMD har sagt det och att de ljuger/bryta löften?

Se mitt inlägg igen, uppdaterade med några citat/länkar.

Permalänk
Digital fyndjägare

Fullt upplåst GP102 har 3840 CUDA kärnor och inte som Titan eller GTX1080Ti med 3584 CUDA kärnor (256 färre).

Nvidia kanske släpper ett Titan Black (P) med ett fullt upplåst GP102 på 3840 CUDA cores...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Fullt upplåst GP102 har 3840 CUDA kärnor och inte som Titan eller GTX1080Ti med 3584 CUDA kärnor (256 färre).

Nvidia kanske släpper ett Titan Black med ett fullt upplåst GP102 på 3840 CUDA cores...

Deras Quadro P6000 är deras fullt upplåsta GP102.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

singel kort räcker 4GiB typ alltid.

Sen måste man inte maxa allt AA som går.

#4XFuryX

4GB börjar inte riktigt räcka helt för singel kort, då en del titlar kommer nu med extra stora HD textur paket. T.ex Fallout 4 släppte nyligen ett som kräver 8GB VRAM.
Och jag träffar redan väggen på mitt 290X efter ett par textur mods installerade.
Har för mig att högsta textur settings i Rise of the Tomb Raider behöver typ 6GB. Ska vara några andra titlar, men kommer inte ihåg vilka det var.

Å ena sidan så kompenserar FuryX en del för sitt låga mängd minne genom att det är så pass snabbt. Och ser ut som Vega korten ska göra nått liknande med det också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

4GB börjar inte riktigt räcka helt för singel kort, då en del titlar kommer nu med extra stora HD textur paket. T.ex Fallout 4 släppte nyligen ett som kräver 8GB VRAM.
Och jag träffar redan väggen på mitt 290X efter ett par textur mods installerade.
Har för mig att högsta textur settings i Rise of the Tomb Raider behöver typ 6GB. Ska vara några andra titlar, men kommer inte ihåg vilka det var.

Å ena sidan så kompenserar FuryX en del för sitt låga mängd minne genom att det är så pass snabbt. Och ser ut som Vega korten ska göra nått liknande med det också.

Kan intyga detta. I Mirror's Edge Catalyst orkar inte ett 4GB-kort med Hyper Settings redan i 1080p med Memory Restrictions avstängt (som annars dynamiskt sänker texturkvalité till lägre nivåer även för texturer som är nära spelaren, när den känner av att kortet håller på att få slut på minne).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ParasiteX:

4GB börjar inte riktigt räcka helt för singel kort, då en del titlar kommer nu med extra stora HD textur paket. T.ex Fallout 4 släppte nyligen ett som kräver 8GB VRAM.
Och jag träffar redan väggen på mitt 290X efter ett par textur mods installerade.
Har för mig att högsta textur settings i Rise of the Tomb Raider behöver typ 6GB. Ska vara några andra titlar, men kommer inte ihåg vilka det var.

Å ena sidan så kompenserar FuryX en del för sitt låga mängd minne genom att det är så pass snabbt. Och ser ut som Vega korten ska göra nått liknande med det också.

Skrivet av s0sdaf:

Kan intyga detta. I Mirror's Edge Catalyst orkar inte ett 4GB-kort med Hyper Settings redan i 1080p med Memory Restrictions avstängt (som annars dynamiskt sänker texturkvalité till lägre nivåer även för texturer som är nära spelaren, när den känner av att kortet håller på att få slut på minne).

Lite det jag menar, man BEHÖVER inte maxa VIDEO settings.
Jag har aldrig gjort det inte ens när jag hade 4x Titan vid release eller 4x 580 3GB

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@s0sdaf

Bandbredden på HBM2 är mycket riktigt fördubblad per minneskapsel.

Men Fury hade 4 minneskapslar för sammanlagt 4 GiB
Vega har 2 kapslar för sammanlagt 8 GiB.

Edit: Kanske möjligen heter stackar istf kapslar, men principen kvarstår .

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hoppas AMD fortsätter med små kort. Har ett Nano som jag tycker är kanon i min lilla ITX-låda. Plockar gärna upp ett litet och energisnålt Vega-kort på marknaden längre fram!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Lite det jag menar, man BEHÖVER inte maxa VIDEO settings.
Jag har aldrig gjort det inte ens när jag hade 4x Titan vid release eller 4x 580 3GB

Textur upplösning är dock rätt nice att maxa så mycket det går. Då det brukar ge det största ögon godis lyftet.
Finns inget fulare än suddiga texturer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ParasiteX:

Textur upplösning är dock rätt nice att maxa så mycket det går. Då det brukar ge det största ögon godis lyftet.
Finns inget fulare än suddiga texturer.

Spelar inga spel där mods behövs, så jag är fel person att "behöva VRAM"

Men ja köper man kort efter 1-2 spel med HD textures så sure.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

@s0sdaf

Bandbredden på HBM2 är mycket riktigt fördubblad per minneskapsel.

Men Fury hade 4 minneskapslar för sammanlagt 4 GiB
Vega har 2 kapslar för sammanlagt 8 GiB.

Edit: Kanske möjligen heter stackar istf kapslar, men principen kvarstår .

Tackar för svar, det förklarar saken. Hoppas det kommer nån specialvariant senare med 4 kapslar/stackar senare då. Men vad vet jag, minnesbandbredden kanske inte är flaskhalsen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fullt upplåsta? Ett ombrandat Titan X? Hur ska de segmentera och prissätta det kortet så att det blir en "kontring" i så fall?

Skrivet av Helionart:

@Teddis: Är inte Full upplåst Pascal helt enkelt en Titan XP?
De skjuter sig massivt i foten om de släpper ännu ett pascal kort som är vassare än Titan XP (om ens möjligt?). Möjligen släpper de helt enkelt Titan XP i OC varianter där 3:e Parts tillverkarna får gå loss med sina egna versioner.

Skrivet av Helionart:

Om Nvidia skulle få för sig att släppa Titan XP under namnet 1090 Ti vore det tecken på desperation, tror vi inte kommer se det hända såvida inte Vega presterar bättre än 1080 Ti och likvärdigt med Titan XP för halva priset. Vore jäkligt kul att se dock!

PSA: Alla GP102-varianter (för gaming) inkl Titan XP har ett beräkningskluster inaktiverat.
http://www.anandtech.com/show/10516/nvidia-announces-quadro-p...

Skrivet av Tumnus:

Fullt upplåsta GP102 heter Quadro P6000. Finns inget att ta ut mer ur den kretsen.

Är ju själva poängen jag försökte göra. Quadro P6000 marknadsförs knappast som ett gamingkort och saknar också klockfrekvenserna för det.

Skrivet av Ragnarok:

[]https://www.youtube.com/watch?v=9bDmF50Y10U[/video]

Ser ju iofs inte "näst intill likvärdig" ut för mig.

GTX Titan och Titan X är två helt olika kort. Väldigt helt olika.

lugnar ner mitt svar mot det mest ignoranta svaret jag fick där
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar inga spel där mods behövs, så jag är fel person att "behöva VRAM"

Men ja köper man kort efter 1-2 spel med HD textures så sure.

1-2 spel? Det är flera nya spel som börjar pressa VRAM gränserna. Speciellt då man använder fler textur tekniker för att ge mer djup utan att pressa på med massa polygoner.
Och detta äter upp en hel del VRAM.

AMD är dock på rätt spår med sin High Bandwidth Cache teknik i Vega som essentiellt dubblar mängden användbart VRAM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ParasiteX:

1-2 spel? Det är flera nya spel som börjar pressa VRAM gränserna. Speciellt då man använder fler textur tekniker för att ge mer djup utan att pressa på med massa polygoner.
Och detta äter upp en hel del VRAM.

AMD är dock på rätt spår med sin High Bandwidth Cache teknik i Vega som essentiellt dubblar mängden användbart VRAM.

Ja vill man ha 30-60 FPS allt maxat ultra fine för det får man.
Så därav FPS > VRAM USAGE med max settings.

Sen VRAM allokering vs vad du faktiskt behöver är jäkla skillnad, tex när jag hade 4x Titan vs testa 4x titan maxwell med 6 gig vs 12, så i samma spel allokerar ju 12GB kortet runt 4GB mer men det behövs inte.

Jag försöker få bästa gaming upplevelse om VRAM toppar korten, inte maxa alla spel bara för man kan.

Så hellre 120 + FPS än 30-60 FPS drops och maxa din VRAM, tro mig jag testat nog dom flesta spel frånm 1080 till 3x 4K skärmar i surround.

Och ja det är coolt med snygga spel men sitta och "lagga" i 50-60 FPS nä inget för mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

singel kort räcker 4GiB typ alltid.

Sen måste man inte maxa allt AA som går.

#4XFuryX

Skulle inte säga att 4GB alltid räcker, har 4GB på mitt 290x vilket ändå är ett relativt svagt kort. På GTAV använder jag ca: 3,5GB och det är utan MSAA och sånt.

ARK survival drar lätt 4GB även på låga inställningar. Inte för att jag spelar det särskilt mycket men ändå xD

EDIT: haha såg nu att alla andra redan hade skrivit ungefär samma som jag

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av theo0019:

Skulle inte säga att 4GB alltid räcker, har 4GB på mitt 290x vilket ändå är ett relativt svagt kort. På GTAV använder jag ca: 3,5GB och det är utan MSAA och sånt.

ARK survival drar lätt 4GB även på låga inställningar. Inte för att jag spelar det särskilt mycket men ändå xD

EDIT: haha såg nu att alla andra redan hade skrivit ungefär samma som jag

Mm och va får du för FPS i GTA då?
Verkar som alla vill offra snyggt spel mot FPS (pratar singel kort här)

Eller sitter alla på 2x 1080 / 1080ti och 2560x1440p?

Edit : har ju själv 2x 1080 så testat en del också vs mina fury X och ja nä (frame rate alltid vs maxa spel)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Vega verkar ha en mer effektiv minneshantering jämfört med tidigare.
https://www.techpowerup.com/231093/amd-vega-high-bandwidth-ca...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm och va får du för FPS i GTA då?
Verkar som alla vill offra snyggt spel mot FPS (pratar singel kort här)

Eller sitter alla på 2x 1080 / 1080ti och 2560x1440p?

Edit : har ju själv 2x 1080 så testat en del också vs mina fury X och ja nä (frame rate alltid vs maxa spel)

Kör det mesta på very high eller high på 1080p, verkar inte som att 2xMSAA eller 0x påverkar FPSen särskilt mycket eftersom att något annat bottleneckar före. Minneshantering eller rent av gtas motor. Iallafall inte GPU eller CPU.

Får mellan 60 och 100fps beroende på var jag är. (Mycket gräs=60)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm och va får du för FPS i GTA då?
Verkar som alla vill offra snyggt spel mot FPS (pratar singel kort här)

Det är nog alltid en balansgång mellan FPS/kvalité för de allra flesta.

Jag pushar själv för kvalité, men har 60 FPS som nedre gräns för vad som är acceptabelt på PC. Då pratar jag alltså inte om ett genomsnitt på 60 FPS, vilket väldigt många verkar tro, utan om att två frames aldrig får ha mer än ~16.7 ms mellan sig. Så är det ju exempelvis i GTA V, folk tror att de har 100+ FPS men har dippar ner under 60 FPS (vilka ger permanent synnedsättning varje gång de inträffar).

Sen beror ju FPS-kraven generellt ganska mycket på vad det är för typ av spel. GTA V är ju extremt casual och kräver inte riktigt samma uppdateringsintervall för att inte vara ångestframkallande i jämförelse med de flesta FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

4GB börjar inte riktigt räcka helt för singel kort, då en del titlar kommer nu med extra stora HD textur paket. T.ex Fallout 4 släppte nyligen ett som kräver 8GB VRAM.
Och jag träffar redan väggen på mitt 290X efter ett par textur mods installerade.
Har för mig att högsta textur settings i Rise of the Tomb Raider behöver typ 6GB. Ska vara några andra titlar, men kommer inte ihåg vilka det var.

Å ena sidan så kompenserar FuryX en del för sitt låga mängd minne genom att det är så pass snabbt. Och ser ut som Vega korten ska göra nått liknande med det också.

AMD´s event Capsaicin + Cream så låste de ner Vega att bara köra 2GB i 4K. Testet gjordes på Deus Ex senaste.

Kolla runt tid 19:55 där Raja pratar om HBCC (High-Bandwith Cache Controller) och visar testet med Deus Ex.

https://www.youtube.com/watch?v=bDl6xJJqIAU

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var som allt annat ett lotteri om man fick ett furykort levererad till sig som gick att överklocka alls. Orsaken var en omogen teknik som läkte ström. Skulle det visa sig att Vega går i 1200 MHz - 1500 MHz så har man ändå lyckats förbättra tekniken.

"Förbättringen" består av 16nm FinFET kontra 28nm planar. Så visst har det lyckats förbättra tekniken.

28nm var för övrigt en mycket mogen teknik vid tillfället men Fury X kretsen var/är helt enorm, mycket av problemen kan säkert härledas till dess storlek med tanke på vilken tillverkningsnod som användes.

Permalänk
Medlem

Det verkar väl på den information som läckt ut att Vega kommer att placera sig lite ovanför 1080t, men under 1080Ti.
Jag hoppas att AMD även här kommer att köra med en "disruptive" prissättning, på samma sätt de gjorde med Ryzen 1800X jämfört med 6900K. Dvs efter lanseringen av Vega finns det ingen orsak att köpa 1080 mer då Vega mer eller mindre slår det i allt och det till ett mycket attraktivt pris.

Mitt gamla 390X får hänga med ett tag till; Nästa uppgradering för mig blir att byta ut 2600, när den börjar kännas trött ersätts den med en 1600X. Men det dröjer nog ett tag till, som familjefar har man många hål att täta...