AMD Radeon RX Vega med 8 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega med 8 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer hittar ut på webben

Efter Ryzen är nästa stora lansering för AMD grafikarkitekturen Vega, där tidigare uppgifter om specifikationerna återigen stärks efter att grafikkortet hittar ut i två databaser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är 344MHz då?

Ser fram emot lanseringen dock, för mitt RX 470 orkar inte riktigt med Rainbow Six: Siege.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vrålsugen på att trycka i Ryzen 5/7 och en Vega GPU i chassit nu, en tidsresa till Vega release hade suttit fint.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Beräkningskapacitet på 25TFlops? Blandar ja ihop saker nu, eller har inte 1080ti 11,3Tflop (11340Gflop).

Ganska tufft kort om ja läser allt rätt isf (Teoretisk prestanda).

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Beräkningskapacitet på 25TFlops? Blandar ja ihop saker nu, eller har inte 1080ti 11,3Tflop (11340Gflop).

Ganska tufft kort om ja läser allt rätt isf (Teoretisk prestanda).

25 i FP16, dvs 12,5TFlop i "vanliga" FP32.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

25 i FP16, dvs 12,5TFlop i "vanliga" FP32.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, lite mindre, men gäller ju att jämföra "rätt" siffror. Tack för rättelse.
12,5 Är rätt så bra det med

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Kul med lite högre frekvenser. Fury var väl inte så glad i frekvenser långt över 1ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul med lite högre frekvenser. Fury var väl inte så glad i frekvenser långt över 1ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde köra mina i 1125 gpu och 565 minne. Men frekvens spelar ju ingen roll så länge de presterar. De presterade ju fortfarande bättre än mitt nuvarande GTX 1060 som går i över 2ghz i turbo.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Okej, lite mindre, men gäller ju att jämföra "rätt" siffror. Tack för rättelse.
12,5 Är rätt så bra det med

Jag har en känsla att vega ej kommer bli så bra. likt Fury.
Där hade Fury högre TFLOPS än gtx 980ti men kom ändå bakom i prestanda.
Den vart enligt mig onödigt dyr för prestandan och jag kan tänka mig mycket är pågrund av hbm.
Jag hoppas att vega blir bra men har en känsla att den ej kommer prestera så bra.
Känns lite mer säkert att gå med gddr5 eller gddr5x : s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holic:

Beräkningskapacitet på 25TFlops? Blandar ja ihop saker nu, eller har inte 1080ti 11,3Tflop (11340Gflop).

Ganska tufft kort om ja läser allt rätt isf (Teoretisk prestanda).

Problemet är att med t.ex RX 480 är att de har ca 30% högre prestanda än 1060 i TFLOP men presterar ändå likvärdigt. Om arkitekturen liknar Polaris så borde det innebära att Vega behöver ca 12TFLOP för att matcha GTX 1080.

I den senaste läckan så låg Vega endast på 9.8TFLOP det är lite starkare än ett 1070 men långt ifrån ett 1080. Vi vet redan att AMD har en del problem med att nå höga klocks i 14nm med både Polaris och Ryzen på betydligt lägre klockfrekvenser än Nvidias/Intels motsvarigheter.
Lägg därtill att Pascal klockar väldigt bra vilket inte Polaris gör.
De tidiga demosen på Vega i 4k Doom 4 indikerade en prestanda strax över 1080. Det är dock ett spel som är noga utvalt för att passa Vega. I verkligheten så tror jag det blir väldigt jämnt mellan korten.

http://wccftech.com/amd-rx-vega-benchmarks-8gb-hbm-2048-bit-b...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

De tidiga demosen på Vega i 4k Doom 4 indikerade en prestanda strax över 1080. Det är dock ett spel som är noga utvalt för att passa Vega. I verkligheten så tror jag det blir väldigt jämnt mellan korten.

Jag tror inte heller att det kommer att bli någon extrem skillnad mellan korten, men det hade ju varit kul om de kunde lägga sig högre i prestanda än 1080, speciellt med tanke på att 1080 funnits ute i snart ett år.

Men även om prestandan bara blir jämnvärdig med 1080 så faller allt tillbaka på prissättningen. Kan de erbjuda 1080-prestanda för ett pris liknande 1070 så börjar det hända saker.

Permalänk
Medlem

Hoppas på något bra av AMD, väntat länge nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Problemet är att med t.ex RX 480 är att de har ca 30% högre prestanda än 1060 i TFLOP men presterar ändå likvärdigt. Om arkitekturen liknar Polaris så borde det innebära att Vega behöver ca 12TFLOP för att matcha GTX 1080.

I den senaste läckan så låg Vega endast på 9.8TFLOP det är lite starkare än ett 1070 men långt ifrån ett 1080. Vi vet redan att AMD har en del problem med att nå höga klocks i 14nm med både Polaris och Ryzen på betydligt lägre klockfrekvenser än Nvidias/Intels motsvarigheter.
Lägg därtill att Pascal klockar väldigt bra vilket inte Polaris gör.
De tidiga demosen på Vega i 4k Doom 4 indikerade en prestanda strax över 1080. Det är dock ett spel som är noga utvalt för att passa Vega. I verkligheten så tror jag det blir väldigt jämnt mellan korten.

http://wccftech.com/amd-rx-vega-benchmarks-8gb-hbm-2048-bit-b...

De säger ha förbättrat arkitekturen den här gången (också, de sa samma sak inför Polaris) så VEGA kan mycket väl ha förbättrad prestanda/klock eller per core. Men då måste man vekligen tro på AMD trots att de har försökt få oss att tappa förtroende med sin hype och benchmarks som senare visar sig vara helt verklighetsfrånvända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt 280X sjunger verkligen på sista versen, så hoppas att AMD kan överraska med Vega!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Något jag har tänkt lite på. Det låter på många att NVIDIA har typ alltid varit överlägsen i prestanda mot AMD länge nu. MEn det har väl inte varit så länge, oftast har väl AMD kunnat strida mot korten högst upp? Menar med 200 serien var dom och stred. 7000 serien var dom väl bättre än nvidia och så vidare. Det är väl nu efter 900 seriens om nvidia har fått ett övertag innan det var det väl alltid lika även i high end korten?
Vet någon om det finns någon som gjort en lista över exempelvis grafikkort i olika generationer för att se hur dom låg mot varandra i prestanda och pris?

Permalänk
Medlem

Utgår från att Vega kommer att landa på nånstans mellan 1070 och 1080 beroende på vilket spel och uppløsning (gissar på rejæl prestanda i 4K) vi talar om. Det ær væl ungefær i det skiktet AMD kan tjæna mest pengar med en "high-end" produkt. Problemet ær att HBM ær dyrt, så kanske vi får se ett RX590 før att fylla upp tomrummet. Och så får vi se refreshes i form av 560, 570 och 580 før att fylla ut low- och mid-end.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Halkade inte fury efter pga av alldeles för lite minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yooriitzz:

Halkade inte fury efter pga av alldeles för lite minne?

Skickades från m.sweclockers.com

singel kort räcker 4GiB typ alltid.

Sen måste man inte maxa allt AA som går.

#4XFuryX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror på ett kort som är något snabbare än 1080 i 1080p men som 1080ti i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer ligga mellan 1080 och 1080ti i prestanda och kosta mellan 5-6k.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag har en känsla att vega ej kommer bli så bra. likt Fury.
Där hade Fury högre TFLOPS än gtx 980ti men kom ändå bakom i prestanda.
Den vart enligt mig onödigt dyr för prestandan och jag kan tänka mig mycket är pågrund av hbm.
Jag hoppas att vega blir bra men har en känsla att den ej kommer prestera så bra.
Känns lite mer säkert att gå med gddr5 eller gddr5x : s

Skrivet av anon12433:

Problemet är att med t.ex RX 480 är att de har ca 30% högre prestanda än 1060 i TFLOP men presterar ändå likvärdigt. Om arkitekturen liknar Polaris så borde det innebära att Vega behöver ca 12TFLOP för att matcha GTX 1080.

I den senaste läckan så låg Vega endast på 9.8TFLOP det är lite starkare än ett 1070 men långt ifrån ett 1080. Vi vet redan att AMD har en del problem med att nå höga klocks i 14nm med både Polaris och Ryzen på betydligt lägre klockfrekvenser än Nvidias/Intels motsvarigheter.
Lägg därtill att Pascal klockar väldigt bra vilket inte Polaris gör.
De tidiga demosen på Vega i 4k Doom 4 indikerade en prestanda strax över 1080. Det är dock ett spel som är noga utvalt för att passa Vega. I verkligheten så tror jag det blir väldigt jämnt mellan korten.

http://wccftech.com/amd-rx-vega-benchmarks-8gb-hbm-2048-bit-b...

Fast Vega är inte Fiji (Fury /X). En stor anledning till att FLOPS-värdet var mycket större på AMD:s GCN-chip relativt Nvidias samtida är att GCN är väldigt svår att utnyttja nära sin maxkapacitet, då streamprocessorerna var hårt knutna till sina kluster. Det har AMD gått ut med att de har fixat med Vega. Återstår att se hur bra det går, men Vega är inte en ny GCN även om släktskapet är starkt.

Visst kändes det där Doom-demot inte särskilt övertygande. Samtidigt kan man ju inte extrapolera prestanda ur en teaser som visas ett halvår innan release. Det vore synnerligen korkat att visa i god tid för Nvidia exakt hur konkurrenskraftig man är.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Tror på ett kort som är något snabbare än 1080 i 1080p men som 1080ti i 4k.

Förmodligen. Jag hoppas på ett riktigt monster så jag kan skrota mina 2x1080, men det kommer nog inte hända.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Blir definitivt en Vega. vill ersätta mina Titan X i SLI så blir att tjejen får en av de och den andra åker in i HTPC:n i vardagsrummet. Så får min main rig Crossfire Vega med 1800X Foook yeah buddy

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Att minnas är ju när 290X kom och den var näst intill likvärdig GTX Titan i prestanda Kanske blir en repris.

Ska Nvidia kontra med fullt upplåsta GP102 så blir det ju intressant vad den får heta, GTX 1090?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ska Nvidia kontra med fullt upplåsta GP102 så blir det ju intressant vad den får heta, GTX 1090?

Fullt upplåsta? Ett ombrandat Titan X? Hur ska de segmentera och prissätta det kortet så att det blir en "kontring" i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul med lite högre frekvenser. Fury var väl inte så glad i frekvenser långt över 1ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var som allt annat ett lotteri om man fick ett furykort levererad till sig som gick att överklocka alls. Orsaken var en omogen teknik som läkte ström. Skulle det visa sig att Vega går i 1200 MHz - 1500 MHz så har man ändå lyckats förbättra tekniken.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Kunde köra mina i 1125 gpu och 565 minne. Men frekvens spelar ju ingen roll så länge de presterar. De presterade ju fortfarande bättre än mitt nuvarande GTX 1060 som går i över 2ghz i turbo.

Det är för att Pascal har en ganska låg prestanda "per Hz" i jämförelse med t.ex. RX 480 men kortet vinner på att det är så pass överklockningsbart som det är.

Skrivet av Fatty:

Jag har en känsla att vega ej kommer bli så bra. likt Fury.
Där hade Fury högre TFLOPS än gtx 980ti men kom ändå bakom i prestanda.
Den vart enligt mig onödigt dyr för prestandan och jag kan tänka mig mycket är pågrund av hbm.
Jag hoppas att vega blir bra men har en känsla att den ej kommer prestera så bra.
Känns lite mer säkert att gå med gddr5 eller gddr5x : s

Mycket känslor här. Sedan varför satsa på en standard som är på väg att försvinna istället för att satsa på morgondagens teknik? AMD har även dessutom avtal med sina tillverkare av HBM som gör att de får ett försprång i och med sin finansiering av tekniken.

Skrivet av Fatty:

Något jag har tänkt lite på. Det låter på många att NVIDIA har typ alltid varit överlägsen i prestanda mot AMD länge nu. MEn det har väl inte varit så länge, oftast har väl AMD kunnat strida mot korten högst upp? Menar med 200 serien var dom och stred. 7000 serien var dom väl bättre än nvidia och så vidare. Det är väl nu efter 900 seriens om nvidia har fått ett övertag innan det var det väl alltid lika även i high end korten?
Vet någon om det finns någon som gjort en lista över exempelvis grafikkort i olika generationer för att se hur dom låg mot varandra i prestanda och pris?

Faktum är att Nvidia först blev "dominanta" med sin GTX 900 serie. Innan dess hängde AMD med bra och går man tillbaka till HD 5000 serien så var man förbi Nvidia när det kom till prestanda.

Skrivet av Yooriitzz:

Halkade inte fury efter pga av alldeles för lite minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej?

Skrivet av Teddis:

Att minnas är ju när 290X kom och den var näst intill likvärdig GTX Titan i prestanda Kanske blir en repris.

Ska Nvidia kontra med fullt upplåsta GP102 så blir det ju intressant vad den får heta, GTX 1090?

Fullt upplåsta GP102 heter Quadro P6000. Finns inget att ta ut mer ur den kretsen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Teddis: Är inte Full upplåst Pascal helt enkelt en Titan XP?
De skjuter sig massivt i foten om de släpper ännu ett pascal kort som är vassare än Titan XP (om ens möjligt?). Möjligen släpper de helt enkelt Titan XP i OC varianter där 3:e Parts tillverkarna får gå loss med sina egna versioner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Helionart:

@Teddis: Är inte Full upplåst Pascal helt enkelt en Titan XP?
De skjuter sig massivt i foten om de släpper ännu ett pascal kort som är vassare än Titan XP (om ens möjligt?). Möjligen släpper de helt enkelt Titan XP i OC varianter där 3:e Parts tillverkarna får gå loss med sina egna versioner.

Om Nvidia skulle få för sig att släppa Titan XP under namnet 1090 Ti vore det tecken på desperation, tror vi inte kommer se det hända såvida inte Vega presterar bättre än 1080 Ti och likvärdigt med Titan XP för halva priset. Vore jäkligt kul att se dock!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Var inte hela grejen med HBM2 att det skulle ha dubbelt så hög bandbredd som HBM1?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Var inte hela grejen med HBM2 att det skulle ha dubbelt så hög bandbredd som HBM1?

Nej. Själva grejen med HBM2 var att priset skulle sjunka samt att man fick ut fler minneskretsar ur samma "waffer".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds