Samsung Pay lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju bara att gratulera att det gick hur bra som helst för dig.

Edit/ Måste bara fråga. Gick det verkligen hur bra som helst? Du b svävade med mobilen, så var allting klart?

Klart man blir skeptisk och negativ när kön bara växer o växer ...... .... .. .

När alla terminaler blir uppgraderade, och man slipper säga till i kassan angående betalningssätt, då kanske det kan bli bra. Eller rättare sagt, jag vet om att det kommer bli bra, fast just nu är det i barnnivå, på vuxennivå om nått år så funkar det säkert smärtfritt.

När du använder Samsung pay håller du mobilen höger om terminalen, dvs magnetremsa för MST och mobilen vänster om terminalen för NFC. Gick väldigt smidigt och funkade utan problem när jag testade det. Ingen uppgradering av terminalen behövs, du sätter bara mobilen fram när du ska betala som du alltid gjort med ett kort. Så himla svårt kan det väl ändå inte vara att förstå?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu, brukar du säga till i kassan huruvida du vill betala med magnetremsan, chip eller NFC? Jag har då aldrig behövt säga något eller ens fått en sådan frågan. Jag brukar inte ens bli frågad om jag vill betala kontant eller med kort (det märker ju säljaren utan att jag säger det).

Terminalerna behöver alltså inte bli uppgraderade, för kassapersonalen spelar det ingen som helst roll om jag betalar med "vanligt" kort eller Samsung Pay. Men du får gärna berätta vad du menar inte fungerar och varför det skulle vara "barnnivå"? Än så länge är det bara ditt inlägg som är på barnnivå.

Jo visst är det så att mjukvaran är på fortsatt barnnivå, när det får allt att frysa

Här ett exempel t e x kolla vid 4:30

Och på frågan varför det skulle vara "barnnivå" ?

All mjukvara har ett barnstadie..........först ligger det......sen kryper det....sen går det.... sen springer det

När det springer, är mjukvaran optimerad och springer satan.

Sen din sista mening är så väldigt barnslig, så det får stå för dig.
Jag tar gärna kritik och bemöter frågor, men sandlådenivå som du håller på med, kan jag vara utan.

Kör med raka rör o säg vad du menar, så svarar jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

En terminal behöver inte ha stöd för MST per se. Har terminalen en magnetläsare så kommer MST att fungera. Som du säger så är inte NFC särskilt utbrett i Sverige ännu. Vilket gör Samsung Pay till den överlägset bästa mobila lösningen just nu. Jag vet inte om jag någonsin har sett en POS terminal som bara tar chip. Sannolikt kommer inte de gamla betalterminalerna bytas ut till terminaler som endast tar chip heller (utan i så fall också NFC). Så vad är det du klagar på? Funkar Samsung Pay på för många ställen?

Ta och läs mitt första inlägg så förstår du varför jag klagar och det är inte om MST! Utan att S6/S6 Edge inte också får Samsung Pay som andra länder.

Orkar fan inte upprepa allt igen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Varför alla ha några som helst standards (om man skall följa din argumentation/önskan)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu, brukar du säga till i kassan huruvida du vill betala med magnetremsan, chip eller NFC? Jag har då aldrig behövt säga något eller ens fått en sådan frågan. Jag brukar inte ens bli frågad om jag vill betala kontant eller med kort (det märker ju säljaren utan att jag säger det).

Terminalerna behöver alltså inte bli uppgraderade, för kassapersonalen spelar det ingen som helst roll om jag betalar med "vanligt" kort eller Samsung Pay. Men du får gärna berätta vad du menar inte fungerar och varför det skulle vara "barnnivå"? Än så länge är det bara ditt inlägg som är på barnnivå.

Fast hela grejen med dessa terminaler är att det inte spelar någon roll om man betalar med vanligt bankkort eller Samsung Pay. Så de vanliga näringsidkarna behöver inte träffa avtal till höger och vänster eller uppdatera/byta ut utrustningen. Det som måste finnas på plats är ett samarbete mellan betaltjänsten (Samsung Pay) och kortutgivarna/bankerna, det är för dessa det blir skillnad. Vilket inte är konstigare än att bankerna har avtal med VISA, Mastercard, Amex, Diners, etc. etc.

Så vad är det som är så komplicerat?

Det är exakt lika idiotiskt som om varenda bank och kortutgivare behövde separata lösningar och avtal med precis alla olika PC-tillverkare (HP, Dell, Lenovo, etc) för att använda internetbank.

Samma sak om man skulle ha olika ID-lösningar för varje bank och myndighet, och för varje datortillverkare.

Korkat och enormt onödigt slöseri som inte skapar något som helst mervärde för kunderna. Bara krångel genom onödiga begränsningar då en gemensam standard saknas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag känner lite att... Det kan inte gå snabbare att betala än som det är just nu.
Problemet just nu är ju att det finns 50elva olika lösningar, skulle behövas en gemensam plattform där alla banker är med för att jag ens skulle överväga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte var du bor men där jag bor får man alltid stå och vänta på att tjejer som först när beloppet kommer upp ska ner och leta i sin väska efter plånbok, leta upp rätt kort, slå in kod osv. De har bättre koll på telefonerna, de sitter alltid i händerna.

Skrivet av Jygge:

en risk om man tappar bort nallen och inte har den säkert låst håller mig till kort

Och vad händer om man tappar bort kortet? Bara att beställa online utan någon som helst säkerhet. Man behöver ju fortfarande kod (väl?) eller fingeravtryck med Samsung Pay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag vet inte var du bor men där jag bor får man alltid stå och vänta på att tjejer som först när beloppet kommer upp ska ner och leta i sin väska efter plånbok, leta upp rätt kort, slå in kod osv. De har bättre koll på telefonerna, de sitter alltid i händerna.

Bor i örebro, här är majoriteten av folket i köerna smarta nog att plocka fram kortet direkt när första varan scannas och då är klara med att ha tryckt in koden. Bara att godkänna beloppet.
Dock finns det ju alltid folk som ska ta en evighet på sig, äldre människor då. Men det är ju inte riktigt deras fel heller att det går lite långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag vet inte var du bor men där jag bor får man alltid stå och vänta på att tjejer som först när beloppet kommer upp ska ner och leta i sin väska efter plånbok, leta upp rätt kort, slå in kod osv. De har bättre koll på telefonerna, de sitter alltid i händerna.

Och vad händer om man tappar bort kortet? Bara att beställa online utan någon som helst säkerhet. Man behöver ju fortfarande kod (väl?) eller fingeravtryck med Samsung Pay.

Stämmer med SamsungPay behöver du kod eller fingerprint för att kunna genomföra ditt köp.

https://www.youtube.com/watch?v=JqjSs4UG9Xc

https://www.youtube.com/watch?v=e3r9OtYCKI4

https://youtu.be/uV1nsixhMmY

la med lite videos för alla andra som verkar ha svårt förstå hur enkelt och smidig denna lösning är.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Handlar om betalkort terminaler om har stöd för NFC eller MST och inte själva kortet! Kvittar om alla betal kort i Sverige stödjer MST, hur ska du betala om själva POS terminalen inte har stöd för MST? Stå där och gnugga på terminalen tills det funkar? I EU är magnetremsor terminaler på väg att dö ut och bara Sverige är slö som inte ersatt terminalerna med NFC stöd. Endast ca 10% av Sverige POS terminaler har stöd för NFC.

Är väl anledningen att Samsung skiter i S6/S6 Edge, medan andra EU länder har Samsung Pay via NFC även till S6/S6 Edge/Note5.

Du har ingen koll. Varför skriver du en massa trams? Alla kortterminaler i världen har (och måste ha) magnetkortsläsare om dom ska ta Visa/Mastercard. Det är därför Samsungs MST överföring är så smidig. Inga "Kort" kan överföra via MST såvida det inte är ett digitaliserat kort i Samsung Pay.

Jag förstår att du står och gnuggar mot terminalen, du har inte en kompatibel telefon och är grymt bitter. Tipset: Köp en S7 och skaffa ett kort från SEB eller Nordea och köp en glass så blir du både gladare och lite mer erfaren om hur det faktiskt fungerar i Sverige, med svenska betalkort, i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bor i örebro, här är majoriteten av folket i köerna smarta nog att plocka fram kortet direkt när första varan scannas och då är klara med att ha tryckt in koden. Bara att godkänna beloppet.
Dock finns det ju alltid folk som ska ta en evighet på sig, äldre människor då. Men det är ju inte riktigt deras fel heller att det går lite långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak i södra Sverige skulle jag säga.

Pensionärerna kommer nog inte att bli snabbare genom att behöva pilla på sina telefoner. Snarare tvärt om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnstolen:

Du har ingen koll. Varför skriver du en massa trams? Alla kortterminaler i världen har (och måste ha) magnetkortsläsare om dom ska ta Visa/Mastercard. Det är därför Samsungs MST överföring är så smidig. Inga "Kort" kan överföra via MST såvida det inte är ett digitaliserat kort i Samsung Pay.

Jag förstår att du står och gnuggar mot terminalen, du har inte en kompatibel telefon och är grymt bitter. Tipset: Köp en S7 och skaffa ett kort från SEB eller Nordea och köp en glass så blir du både gladare och lite mer erfaren om hur det faktiskt fungerar i Sverige, med svenska betalkort, i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Mera du som inte har nåt koll! Ta och googla, läs på innan du citerar andra. Orkar fan inte förklara för såna tröga personer som du.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag föreslår att du läser på lite. Samsung Pay ska fungera med ALLA kortterminaler, UTAN att affärerna behöver göra någonting alls. Den enda som behöver göra något är du som konsument, som måste koppla ditt kort.

Jag pratar om hur det blir när vi har 10 olika aktörer med sina egna lösningar som affärerna måste anpassa sig till. Visst, om alla lyckas göra det på ett sätt som inte kräver någon ansträngning för affärerna så kanske det går bra, men jag vet inte om det kommer att sluta så.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Jo visst är det så att mjukvaran är på fortsatt barnnivå, när det får allt att frysa

Här ett exempel t e x kolla vid 4:30

Och på frågan varför det skulle vara "barnnivå" ?

All mjukvara har ett barnstadie..........först ligger det......sen kryper det....sen går det.... sen springer det

När det springer, är mjukvaran optimerad och springer satan.

Sen din sista mening är så väldigt barnslig, så det får stå för dig.
Jag tar gärna kritik och bemöter frågor, men sandlådenivå som du håller på med, kan jag vara utan.

Kör med raka rör o säg vad du menar, så svarar jag.

Publicerades den 5 mars 2016

Just saying...

Skrivet av Shockwave:

Jag pratar om hur det blir när vi har 10 olika aktörer med sina egna lösningar som affärerna måste anpassa sig till. Visst, om alla lyckas göra det på ett sätt som inte kräver någon ansträngning för affärerna så kanske det går bra, men jag vet inte om det kommer att sluta så.

Nu argumenterar du bara för att du gillar att argumentera... Det finns ju redan en lösning som inte skapar extra ansträngning - punkt.
Skulle det komma lösningar som kräver mer av affärerna så kan du väl börja diskutera det..?

Permalänk
Medlem

Så här skriver Swedbank på sin Facebooksida:

"I dagsläget har vi ingen närmare information att ge annat än att vi kommer erbjuda tjänsten under året."

Under året???? Dom är inte snabba på Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Så här skriver Swedbank på sin Facebooksida:

"I dagsläget har vi ingen närmare information att ge annat än att vi kommer erbjuda tjänsten under året."

Under året???? Dom är inte snabba på Swedbank

Men så är det också helidiotiskt att det inte finns en branschstandard!

Vi kan självklart ha konkurrens kvar emellan olika kortutgivare och emellan olika banker, men finns ju ingen rationell eller vettig orsak att ha "konkurrens" med att ental olika back office integrationer.

Knäppt att de skall behöva kodas och underhålla för kombinationen varje bank och varje mobilföretag. Slöseri med tid och resurser på proprietära lösningar som inte skapar mervärde varken för oss eller bankerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Cashless är på startkt intågande, svenska banker är väldigt promotande för detta, men med detta tappar man all integritet mot alla myndigheter och företag, dom ska bara veta allt vad jag gör och vad jag handlar. Det har dom inte med att göra. Uppenbarelseboken håller på att hända med stormsteg,
Detta är bekvämt, men inte ett måste, och som någon annan skrev, så länge inte ID:t är digitaliserat så är det ju ingen vits med detta alls. Absolut meningslöst enligt mig före det sistnämnda inte finns digitalt.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Avstängd

Det finns en anledning varför du ska sprida ut dina risker på aktier...

Samma sak gäller detta: om du har allt på din mobil så får du oxå leva med att allt går åt helvete när din mobil försvinner eller blir stulen.

Med hänvisning till CIA-nyheten så finns det vissa saker som inte ska vara direkt uppkopplade på nätet, via mobiltelefon eller liknande, utan vara en separat enhet; betalkort är en av dessa enligt mig.

Samtidigt älskar jag att det finns miniräknare, anteckningsblock, musik-/videospelare å liknande appar på mobilen än att man ska behöva bära på separata enheter för dessa. Dessa utgör samtidigt en minimal risk (såvida inte du sparar lösenord i dina digitala anteckningsblock).

Ju mer bekvämt du vill ha det (lägga alla ägg i samma korg), ju större konsekvenser får du leva med när väl allt går åt helvete så att säga. Välj själv hur du vill ha det och kom inte å gnäll sedan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

När fan kommer Android Pay?

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

@Sneaky_rhino: Jag fick uppdateringen med 7.0 iaf

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av danboffe:

@Sneaky_rhino: Jag fick uppdateringen med 7.0 iaf

ah! kan vara så att när jag flashade tbx gamla stock rom att appen fanns kvar får uppdatera till 7.0 och kolla! tack!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och läs mitt första inlägg så förstår du varför jag klagar och det är inte om MST! Utan att S6/S6 Edge inte också får Samsung Pay som andra länder.

Orkar fan inte upprepa allt igen.

Jo visst, i din första post, men i den andra så har du ett större stycke helt dedikerat till POS-terminaler. Eftersom i stort sett varenda svensk POS-terminal har magnetläsare så ser jag absolut inte vad det är du försöker få sagt. Att ett kort har chip (vilket de även i de flesta fall har i Sverige), betyder inte att magnetremsan inte funkar. Däremot så har kortet (det fysiska alltså) programmerats att föredra chip över magnetremsa. Så om chip finns så ska det användas. Finns det däremot inte chip eller ifall terminalen inte lyckas läsa av chipet, så kan man använda magnetremsan. Men det är alltså bankerna som styr vad som ska användas.

När nu Samsung Pay med MST lanserats så kan bankerna välja att tillåta användning av "magnetremsan", eftersom det digitala kortet inte är samma som det fysiska.

Skrivet av martinot:

@Blomman90: Varför alla ha några som helst standards (om man skall följa din argumentation/önskan)?

Skrivet av martinot:

Det är exakt lika idiotiskt som om varenda bank och kortutgivare behövde separata lösningar och avtal med precis alla olika PC-tillverkare (HP, Dell, Lenovo, etc) för att använda internetbank.

Samma sak om man skulle ha olika ID-lösningar för varje bank och myndighet, och för varje datortillverkare.

Korkat och enormt onödigt slöseri som inte skapar något som helst mervärde för kunderna. Bara krångel genom onödiga begränsningar då en gemensam standard saknas.

Jag har aldrig önskat att det inte ska finnas några standarder, men det behöver inte finnas standarder för varenda sak! Skillnaden på din "internetbank" och denna nya betallösning är att det förstnämnda är endast mjukvara (det behövs dock en kompatibel webbläsare), det andra innefattar bara mjukvara och hårdvara.

Hade det varit så att varje butik måste köpa en ny terminal och sluta ett eget avtal med dessa olika betallösningar, hade jag varit med dig helt och hållet. Men nu behöver varken jag, som slutanvändare, eller butiken bry sig ett dyft om detta. Jag behöver endast lägga till de kort jag vill ha i "plånboken". Eftersom betallösningen följer gängse standarder (NFC och magnetläsare), så följs ju även här standarder.

Vad jag inte kan förstå är hur Samsung Pay begränsar dig? Begränsar det dig mer än VISA, Mastercard, Amex och Diners gör idag (alla kort fungerar inte på alla platser)?

Vidare, eftersom Android Pay finns (och så vitt jag vet så blockerar till exempel inte Samsung denna), så finns ett gemensamt alternativ för alla tillverkare med Android (som har stöd för NFC). Alltså behöver inte varenda tillverkare ha sin egen tjänst. Väljer man ändå att lansera den (så som Samsung har gjort), så är det ju upp till konsumenten att välja vilken man vill använda. Men usch och fy för valmöjligheter! När sedan Samsung Pay framstår som det absolut bästa alternativet, med snabbast växande och bredast stöd hos banker/kortutgivare, så finns det noll och ingen anledning att gnälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Tänkte att det kunde vara bara som backup, men tyvärr stöds inte SEBs Visakort, Väldigt märkligt.

SEB håller ju på att fasa ut VISA och ska byta alla VISA kort till Mastercard därav har dem bara stöd för Mastercard. Vet inte om du läst brevet men jag fick ett brev vid års skiftet om detta.

Ringde SEB i fredags för att kolla om man kan byta till Mastercard. Dem kollade upp när mitt VISA kort skulle bytas ut vilket var i September så bad om att få det tidigare. Fick då till svars att jag skulle ringa dem igen den 24e så skulle dem kunna lösa det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

När du använder Samsung pay håller du mobilen höger om terminalen, dvs magnetremsa för MST och mobilen vänster om terminalen för NFC. Gick väldigt smidigt och funkade utan problem när jag testade det. Ingen uppgradering av terminalen behövs, du sätter bara mobilen fram när du ska betala som du alltid gjort med ett kort. Så himla svårt kan det väl ändå inte vara att förstå?

Med NFC så ser jag fördelar (och nackdelar) men det börjar trots allt bli standardiserat och utbrett. Det som oroar mig är säkerheten med magnetremsor.

Men eftersom du verkar lugn och sansad, så ställer jag frågan till dig, inte för troll, inte för djävulskap, utan för intresset och förståelsen. Vad hindrar någon annan från att "kopiera" ditt kort?

Om allt som gör detta är en spole som "emulerar" ditt kort, hur svårt är det att klona? Hela anledningen till att vi slopat magnetremsan som primärbetalning i EU är ju pga all skimming som skedde, så det är ett allvarligt problem. RF-ID korten är också sårbara i enklare form, varpå de också slopats. Nu krävs det krypterade kort och med avancerade system för att trådlös teknik ska anses säkert.

De har inte lyckats lura chippen lika enkelt, utan att förfalska hela automaten (vilket de också gör och gjort på massor av ställen). Därför är jag lite tvekande till detta... inte för det dålig lösning, utan för jag oroar mig för hur enkel den är att förfalska om de bara kan sätta en falsk terminal och sen få hela ditt korts info, trådlöst.

Syftar på: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-slog-till-mot-ca...
http://www.sydsvenskan.se/2010-10-06/ligorna-kopierar-kontoko...
osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Bara för att ni endast använder ett kort (eller inget hellre vill än att ta med alla 25 olika plastkort), så betyder inte det att alla andra vill det! Fördelarna är ju självklart uppenbara. Vill ni inte använda det, fine. Men snälla, titta utanför er egna fyrkantiga tillvaro och se vilka fördelar andra kan se med detta!

Det är opraktiskt och bökigt att måsta bängla med telefonen när man bara kan slita upp ett kort och vara klar på nolltid, och säkerhetsriskerna är uppenbara. Vad är fördelen?

"Vill ni inte använda det, fine." är ett klassiskt kortsiktigt tankesätt. Om skiten blir ordentligt spridd så finns risken att alla kommer bli tvungna att använda det i slutändan. Alltså är det hög tid att bromsa direkt, för mig, och göra min åsikt hörd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hade det varit så att varje butik måste köpa en ny terminal och sluta ett eget avtal med dessa olika betallösningar, hade jag varit med dig helt och hållet. Men nu behöver varken jag, som slutanvändare, eller butiken bry sig ett dyft om detta.

Jag håller med dig om att det hade varit värre om varje lösning krävt egen hårdvara/mjukvara i butikerna. Klart mycket värre.

Däremot så håller jag inte alls med dig om att vi slutanvändare inte måste bry oss. Det måste vi göra i allra högsta grad genom att just behöva installera olika specialappar på alla våra enheter som vi skall använda, samt att vi även blir begränsade i valmöjligheter gällande vilka banker som implementerat stöd för dessa tjänster/appar.

Det senare tycker jag är besvärligt, och önskar att bankerna gått samman om en gemensam standard och app, typ i linje med Bank ID och Swish. Nu är det "vilda västern" när varenda telefontillverkare skall hålla på och lägga sig och skapa sina egna lösningar. Tycker de skall hålla sig till att utveckla telefoner - inte våra banksystem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med NFC så ser jag fördelar (och nackdelar) men det börjar trots allt bli standardiserat och utbrett. Det som oroar mig är säkerheten med magnetremsor.

Men eftersom du verkar lugn och sansad, så ställer jag frågan till dig, inte för troll, inte för djävulskap, utan för intresset och förståelsen. Vad hindrar någon annan från att "kopiera" ditt kort?

Om allt som gör detta är en spole som "emulerar" ditt kort, hur svårt är det att klona? Hela anledningen till att vi slopat magnetremsan som primärbetalning i EU är ju pga all skimming som skedde, så det är ett allvarligt problem. RF-ID korten är också sårbara i enklare form, varpå de också slopats. Nu krävs det krypterade kort och med avancerade system för att trådlös teknik ska anses säkert.

De har inte lyckats lura chippen lika enkelt, utan att förfalska hela automaten (vilket de också gör och gjort på massor av ställen). Därför är jag lite tvekande till detta... inte för det dålig lösning, utan för jag oroar mig för hur enkel den är att förfalska om de bara kan sätta en falsk terminal och sen få hela ditt korts info, trådlöst.

Syftar på: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-slog-till-mot-ca...
http://www.sydsvenskan.se/2010-10-06/ligorna-kopierar-kontoko...
osv...

Håller med. Säkerhetsmässigt så känns det dumt (även om de nu verkar löst det med random-del) att gå bakåt tillbaka till magnetremsa, istället för framåt med chip/NFC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med NFC så ser jag fördelar (och nackdelar) men det börjar trots allt bli standardiserat och utbrett. Det som oroar mig är säkerheten med magnetremsor.

Men eftersom du verkar lugn och sansad, så ställer jag frågan till dig, inte för troll, inte för djävulskap, utan för intresset och förståelsen. Vad hindrar någon annan från att "kopiera" ditt kort?

Om allt som gör detta är en spole som "emulerar" ditt kort, hur svårt är det att klona? Hela anledningen till att vi slopat magnetremsan som primärbetalning i EU är ju pga all skimming som skedde, så det är ett allvarligt problem. RF-ID korten är också sårbara i enklare form, varpå de också slopats. Nu krävs det krypterade kort och med avancerade system för att trådlös teknik ska anses säkert.

De har inte lyckats lura chippen lika enkelt, utan att förfalska hela automaten (vilket de också gör och gjort på massor av ställen). Därför är jag lite tvekande till detta... inte för det dålig lösning, utan för jag oroar mig för hur enkel den är att förfalska om de bara kan sätta en falsk terminal och sen få hela ditt korts info, trådlöst.

Syftar på: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-slog-till-mot-ca...
http://www.sydsvenskan.se/2010-10-06/ligorna-kopierar-kontoko...
osv...

Det går inte att "kopiera" de kort som du lagt in i Samsung Pay. Telefonen skickar aldrig kortnumret till terminalen, istället skickas en krypterad engångs-token, som verifieras av banken. Detta just för att förhindra kloning/skimning av kortet. Så när de säger att man "emulerar" kortet så skickar man inte exakt samma information, betalterminalen märker ingen skillnad. Men det verifieras hos banken, därav att Samsung måste ha samarbete med alla kortutgivare/banker. Detta är enligt Samsung säkrare än vanliga, fysiska kort.

Samsung förklarar MST:
http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043865/
och Tokenization:
http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043866/

Skrivet av backfeed:

Det är opraktiskt och bökigt att måsta bängla med telefonen när man bara kan slita upp ett kort och vara klar på nolltid, och säkerhetsriskerna är uppenbara. Vad är fördelen?

"Vill ni inte använda det, fine." är ett klassiskt kortsiktigt tankesätt. Om skiten blir ordentligt spridd så finns risken att alla kommer bli tvungna att använda det i slutändan. Alltså är det hög tid att bromsa direkt, för mig, och göra min åsikt hörd.

Är det opraktiskt att ha med telefonen kontra en lunta plastkort? Jag personligen bär inte omkring på en väska, utan måste således ha plånboken i min ficka. Använder du bara ett kort, så fine, men ska du ha med olika kort för olika syften, bensinmack, mataffär, gymmet, kollektivtrafik, plus alla 10-tals medlemskort som man helt enkelt inte orkar släpa med, så räcker inte en vanlig plånbok till.

Den här säkerhetsrisken du talar om, skulle du kunna gå in lite djupare på den? Jag har då inte hört talas om att det skulle finnas någon uppenbar sådan. Även om din telefon blir stulen så kommer de inte ha en chans att lyckas handla med telefonen (om de inte samtidigt hugger av dig tummen). Om någon däremot fiskar upp din plånbok ur bakfickan, så finns det inget som hindrar honom från att börja använda ditt kort på nätet eller diverse ställen som godtar signaturköp. Om personen även lyckas sholder-surfa och se din pinkod, så är kortet helt öppet och kan användas obehindrat. Vidare så är det säkrare än vanliga magnetremsor på grund av tokenization (se mitt svar ovan) och vanliga NFC-kort då telefonen kräver aktiv interaktion med telefon (NFC-kort gör inte det).

Men jag håller med, det var bättre förr när man var tvungen att ha en pryl för var sak! En separat mediaspelare, kamera, videokamera, kalkylator, anteckningsblock, kalender, plånbok, brev + frimärke, telefonkiosk, fjärrkontroller, etc. etc. etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med NFC så ser jag fördelar (och nackdelar) men det börjar trots allt bli standardiserat och utbrett. Det som oroar mig är säkerheten med magnetremsor.

Men eftersom du verkar lugn och sansad, så ställer jag frågan till dig, inte för troll, inte för djävulskap, utan för intresset och förståelsen. Vad hindrar någon annan från att "kopiera" ditt kort?

Om allt som gör detta är en spole som "emulerar" ditt kort, hur svårt är det att klona? Hela anledningen till att vi slopat magnetremsan som primärbetalning i EU är ju pga all skimming som skedde, så det är ett allvarligt problem. RF-ID korten är också sårbara i enklare form, varpå de också slopats. Nu krävs det krypterade kort och med avancerade system för att trådlös teknik ska anses säkert.

De har inte lyckats lura chippen lika enkelt, utan att förfalska hela automaten (vilket de också gör och gjort på massor av ställen). Därför är jag lite tvekande till detta... inte för det dålig lösning, utan för jag oroar mig för hur enkel den är att förfalska om de bara kan sätta en falsk terminal och sen få hela ditt korts info, trådlöst.

Syftar på: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-slog-till-mot-ca...
http://www.sydsvenskan.se/2010-10-06/ligorna-kopierar-kontoko...
osv...

Det hade nog inte varit säkert om telefonen bara emulerade kortet, samsung pay använder sig utav tokenisering. Är inte helt insatt i detta men finns en artikel om hur det funkar här http://www.finansliv.se/artikel/vad-ar-tokenisering-bra-for/ .

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur det funkar (och för att se annat än gnäll):
Testade Samsung Pay (Beta) på Ica tidigare idag. Tyckte det funkade hur bra som helst! Terminalen registrerade "kortet" betydligt snabbare än den brukar registrera fysiska kort (även chip). Hann knappt uppfatta att den funkade innan jag blev ombedd att slå in pin-kod i terminalen

Jag lär fortsätta använda den Står ofta i kön med telefonen i handen ändå, så då blir det bara smidigare att använda telefonen Om inte annat har jag en förmåga att glömma plånboken i jackan som jag lämnar i bilen (på sommaren förstås), så detta passar mig kanon

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

För er som undrar hur det funkar (och för att se annat än gnäll):
Testade Samsung Pay (Beta) på Ica tidigare idag. Tyckte det funkade hur bra som helst! Terminalen registrerade "kortet" betydligt snabbare än den brukar registrera fysiska kort (även chip). Hann knappt uppfatta att den funkade innan jag blev ombedd att slå in pin-kod i terminalen

Jag lär fortsätta använda den Står ofta i kön med telefonen i handen ändå, så då blir det bara smidigare att använda telefonen Om inte annat har jag en förmåga att glömma plånboken i jackan som jag lämnar i bilen (på sommaren förstås), så detta passar mig kanon

Jag kan inte prata för någon annan än mig, men jag betvivlar inte att det fungerar. Det jag vänder mig emot är att det;

1. Är en proprietär lösning utan någon standard bakom.
2. Att varje enskild telefontillverkare skall hålla på att uppfinna sina egna betalninsappar och betalningslösningar.

Microsoft, Apple och Google, eller ännu värre; HP, Lenovo, Dell, etc, lägger sig inte i olika banktjänster på desktop, utan överlåter detta till bankerna.

Då har vi fått standarder som fungerar över alla svenska banker (SEB, Handelsbanken, Nordea, Sparbanken, etc) och olika ekosystem/operativsystem/enheter med tjänster som BankID och Swish. Mobila betaltjänster borde självklart standardiseraa på samma sätt.

Inget som jag vill att olika datortillverkare som Dell eller HP skall hålla på med, lika lite som olika telefontillverkare som Samsung.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/