AMD:s andra generation Ryzen med Zen 2 har kodnamn Pinnacle Ridge

Permalänk
Melding Plague

AMD:s andra generation Ryzen med Zen 2 har kodnamn Pinnacle Ridge

Inte ens en vecka efter lanseringen av AMD Ryzen hittar information ut om dess uppföljare, som får kodnamn Pinnacle Ridge och baseras på andra generationens Zen – Zen 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket gott att se fram emot

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv

Den som väntar på något gott. Bra att AMD börjar ta fart, förhoppningsvis får vi en ny processorutvecklingen där de största nyheterna inte är X % snabbare GPU, bättre mottagning på GPS, snabbare bluetooth etc. Visst kanske inte fel på mobilen, men ej min desktop cpu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den som väntar på något gott. Bra att AMD börjar ta fart, förhoppningsvis får vi en ny processorutvecklingen där de största nyheterna inte är X % snabbare GPU, bättre mottagning på GPS, snabbare bluetooth etc. Visst kanske inte fel på mobilen, men ej min desktop cpu..

Vilka desktop-CPU:er har bluetooth och GPS inbyggt?

Permalänk
Inaktiv

@dlq84: Snart kommer det.. De har redan fått både FPU, GPU i sig.

Permalänk
Medlem

IPCn på Ryzen är ju bra nog, om bara frekvenserna kunde kliva upp. Kan de bättra båda dessa så är det ju kanonbra.

Ser ut att bli lite action på CPU marknaden i några år framöver iaf.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter!

AMD verkar gå en ljus framtid till mötes.

Min 4770k får harva på till nästa vår sen blir det banne mig en Ryzen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

De kommer ju släppa ryzen med inbyggd grafik. Står i artikeln dessutom. Men grattis vad bra att du klarar dig med en slö gpu det blir ju billigt och enkelt att bygga smått.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

Man kan nog räkna med att dom fixat en massa saker i Ryzen 2 så den kommer nog med all sannolikhet att blir grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

Förhoppningsvis kommer den passa i nuvarande AM4-sockel om man blir sugen på att uppgradera. En fördel med AMD har ju varit att de inte förstör bakåtkompatibiliteten bara för att jävlas med folk som vissa andra...

Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

Det kommer även modeller baserade på Zen med inbyggd grafik. Fast om man ändå inte behöver högpresterande grafik kan man ju stoppa in vilket gammalt grafikkort som helst för ett par hundra...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

Låter som Raven ridge är något för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Booyah, låt oss se lite bättre överklockningspotential på dessa än gen. 1 så vi klockare blir glada

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@dlq84: Snart kommer det.. De har redan fått både FPU, GPU i sig.

När kommer första processorn med CIA inbyggt? Kanske redan finns. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förhoppningsvis kommer den passa i nuvarande AM4-sockel om man blir sugen på att uppgradera. En fördel med AMD har ju varit att de inte förstör bakåtkompatibiliteten bara för att jävlas med folk som vissa andra...

Min sockel FM1-htpc har ett och annat att säga om den saken...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Min sockel FM1-htpc har ett och annat att säga om den saken...

De bytte även ut FS1 när de lanserade trinity så min laptop är även den kvar på LLano. Antagligen var det något viktigt som de behövde lägga till annars brukar AMD ha bra kompabilitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa! undrar vad andrahandsvärdet på en 1700 är om ett år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

När kommer första processorn med CIA inbyggt? Kanske redan finns. ^^

vad tror du CPU står för? alla tror det är Central processing unit men alla vi med hattar vet att det igentligen står för CIA PROCESSING UNIT! =o

OPS... slut på folie på närmsta ica....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Min sockel FM1-htpc har ett och annat att säga om den saken...

Jag hade inte jämfört en APU-socket med en CPU-socket. Men då båda är sockets, varje ny rad ersätter föregående, om jag inte missat något:

Din APU:
FM1 - 2011
FM2 - 2012, FM2+ - 2014
FM3 - ?

"Main" CPU socket:
754 - 2003, 939 - 2004
AM2 - 2006, AM2+ 2007, AM3 - 2009
AM3+ - 2011
AM4 - 2017

Kanske inte 100% rätt. Men FM1 är lite av en trendbrytare om man ser på det stora hela.

Permalänk
Medlem

Det känns lite märkligt att släppa ut såna nyheter när de knappt fått ut Ryzen, med tanke på risken att presumtiva Ryzen-kunder eventuellt kan komma att tveka i en tid när AMD behöver inkomster mer än någonsin. Dåliga affärsstrategier är förvisso inte någon förstagångsföreteelse hos AMD, men ändå... hur tänkte dom här?

Permalänk
Medlem

Hmm, frågan är om det blir för sent? Jag är rätt säkra på att Intel kommer ösa på nu för att så snart som möjligt erbjuda en ny arkitektur som faktiskt innebär en märkbar förbättring. Får väl hoppas att det dröjer lite dock, för konkurrensens skull.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam

@Raphaei: AM4 ersätter FM2+.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, frågan är om det blir för sent? Jag är rätt säkra på att Intel kommer ösa på nu för att så snart som möjligt erbjuda en ny arkitektur som faktiskt innebär en märkbar förbättring. Får väl hoppas att det dröjer lite dock, för konkurrensens skull.

Jag skulle inte vara alltför bekymrad över det, men nästa generations i7:or kanske får fler än fyra kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda officiella AMD sagt om Zen 2 är att arkitekturen är så gott som färdig och att den får bättre prestanda vid en given klockfrekvens än Zen, samt ytterligare förbättringar i energieffektivitet. Sannolikt är att Pinnacle Ridge likt Summit Ridge tillverkas på Globalfoundries 14-nanometersteknik, men med optimeringar för att nå högre klockfrekvenser.

Det här tycker jag låter jädrigt lovande!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Låter trevligt detta. För egen del satsar jag nog på Raven Ridge eftersom den verkar passa det jag är ute efter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Känns alltid bra när företag annonserar efterföljare innan deras nuvarande ens kommit genom dörren.

Undrar hur många som skulle bli glada om Nintendo hade ett event imorgon där dom showcasea Switch 2, nu med bättre antenner på kontrollerna och gorilla glass istället för plastskärm, lol.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

När kommer första processorn med CIA inbyggt? Kanske redan finns. ^^

Carl: Shut uuuup...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds