AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Medlem

Positiv överraskad av dessa siffror. Och det har jag inte blivit sedan 2011 vad gäller allt AMD.
Gillas starkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller.. så vill de få överklockningspotentialen att verka högre genom att man släpper dem lägre klockade? Dessutom så verkar 1700X komma klockade i 4GHz om man ska tro ställen där man kan förbeställa processorn redan. Hur går det ihop? Är det extrem binning? Eller är det helt enkelt så att AMD skitit i att klocka upp processorer i de lägre segmenten? Inget pekar på att det du nämner skulle stämma. Faktiskt pekar en hel del emot det.

https://www.centralpoint.be/nl/zoeken/ryzen/

4GHz kan väl mycket väl vara binning. Det skulle knappast räknas som "extremt" givet att de ska mass-säljas i 3.5-3.9 GHz-utföranden stock.

Din länk är trasig eller något. Allt jag vet är att en anonym källa i slutet av December påstod att de skulle kunna gå på 5GHz med luftkylning men samma visa var det ju runt Ivy Bridge och det visade ju sig vara väldigt osant.

Samtidigt säljer Intel fyrakärniga med 4.5GHz ur box som då presterar rätt bra direkt och säkerligen då tilltalar kunder som inte känner sig bekväma med att fiffla med CPU-överklockning. Givet att CPU-överklockning aldrig blivit lika smidigt och idiotsäkert som GPU-överklockning blivit, så är det väl ändå rimligt att anta att många valt att inte syssla med detta, och det således inte rör dem ryggen.

Därmed undrar jag verkligen om AMD valt att sätta klocken så låg, att det finns någon som helst vettig anledning för dem att "skita i att klocka upp" stock, om det inte vore för att de kanske inte lyckas klocka dem så mycket högre.

Jag kan mycket väl ha (och hoppas jag har) fel. Jag vill vara supertydlig här att jag inte tror annat än att jag sitter på ett forum och spekulerar utan mer insikt än någon annan. Men skulle den ha jättebra överklockningspotential så tycker jag det är ett skumt beslut av dem att inte ha en ~4.5GHz fyrkärnig till salu som en äkta "7700K-dödare".

Sen kan det ju också finnas en faktor i "X"-benämningen och XFR som dels inte syns i dessa benchmarks (ev inte X som testats? eller kanske sitter det kassa kylare påsatta?) och dels inte förklarats till fullo ännu, som ändrar min syn på detta när vi väl får reda på all information.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någon var lite snabb med fingrarna.

Eller så blev förbokningarna för många (antagligen inte men man kan ju hoppas).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

4GHz kan väl mycket väl vara binning. Det skulle knappast räknas som "extremt" givet att de ska mass-säljas i 3.5-3.9 GHz-utföranden stock.

Din länk är trasig eller något. Allt jag vet är att en anonym källa i slutet av December påstod att de skulle kunna gå på 5GHz med luftkylning men samma visa var det ju runt Ivy Bridge och det visade ju sig vara väldigt osant.

Samtidigt säljer Intel fyrakärniga med 4.5GHz ur box som då presterar rätt bra direkt och säkerligen då tilltalar kunder som inte känner sig bekväma med att fiffla med CPU-överklockning. Givet att CPU-överklockning aldrig blivit lika smidigt och idiotsäkert som GPU-överklockning blivit, så är det väl ändå rimligt att anta att många valt att inte syssla med detta, och det således inte rör dem ryggen.

Därmed undrar jag verkligen om AMD valt att sätta klocken så låg, att det finns någon som helst vettig anledning för dem att "skita i att klocka upp" stock, om det inte vore för att de kanske inte lyckas klocka dem så mycket högre.

Jag kan mycket väl ha (och hoppas jag har) fel. Jag vill vara supertydlig här att jag inte tror annat än att jag sitter på ett forum och spekulerar utan mer insikt än någon annan. Men skulle den ha jättebra överklockningspotential så tycker jag det är ett skumt beslut av dem att inte ha en ~4.5GHz fyrkärnig till salu som en äkta "7700K-dödare".

Sen kan det ju också finnas en faktor i "X"-benämningen och XFR som dels inte syns i dessa benchmarks (ev inte X som testats? eller kanske sitter det kassa kylare påsatta?) och dels inte förklarats till fullo ännu, som ändrar min syn på detta när vi väl får reda på all information.

Länken ovan togs ned för mindre än en timme sedan för den fungerade då och den menade att 1800X kommer klockad i 4 GHz.

Och jag håller med att för många faktorer är oklara.. därför är borde salt användas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Åh fan! Trodde du satt med VIA och Cyrix...

Har några gamla Cyrix som ligger 😂😂 via gjorde inga cpu för vanliga datorer 😉 har 8080 som ligger med
Har sparat gamla cpu för skoj.

Men nu glider vi ut på ointesanta saker.
Jag hoppas AMD har något som ger Intel en fajt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

X1700 har en maximal turbofrekvens på 3,8 GHz. Det lär vara frekvensen när endast en CPU-kärna är lastad. I detta fall lastas ju alla kärnor och alla trådar så turbofrekvensen lär hamna någonstans mellan basfrekvens (3,4 GHz) och max turbo (3,8 GHz).

De andra (intel) är redovisade med turbofrekvens, i 7700k fallet även oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ser lovande ut.

Men som artikeln säger. Nypor med salt..

Kommer stödköpa en om det är inom 15% marginal till en motsvarande intel för bättre eller samma pris. Om inte annat för att det är kul med ny plattform

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Därmed undrar jag verkligen om AMD valt att sätta klocken så låg, att det finns någon som helst vettig anledning för dem att "skita i att klocka upp" stock, om det inte vore för att de kanske inte lyckas klocka dem så mycket högre.

Frågan är om det är så lågt. Jag tror de satt för att hålla nere strömförbrukning och locka till att köpa den dyrare modellen för är det så att den "känner av värmen" klockar upp sig automatiskt så kan det säkerligen bli rätt stora skillnader. En processor spenderar mesta tiden med att vänta på minne. Har inte läst på om ryzens cache men är det så att de har samma klockfrekvens på den som CPU (vilket är troligt om den skalar bra med ökningar i klockfrekvens) då är 3 GHz inte speciellt lågt. 16 trådar som tuffar på bearbetar extremt mycket minne så de får spendera mesta tiden med att vänta.
En ensam kärna som är högt klockad, där hinner cache mm med bättre för att föda kärnan med minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inte dra en intel? Intels brukar väl vara 2 gens för mobos? Säger AMD mer än en kanske de menar 2 gens.. så ingen skillnad. Men vi får se. Finns ju inte bara fördelar med att behålla samma socket för att inte tala om tekniskt omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har gjort nästan tvärt om och kört två mobos för en generation.
Exempel är Haswell och Haswell Refresh. Z87 och Z97 för i grund och botten samma processorer.

AMD har kört sina socklar och chipset väldigt länge. 990FX fick ha både 1100T, 8150 och 8350.
(Edit: För att inte tala om att en FX processor kunde fungera på 890FX moderkort med AM3 socket i vissa fall vilket förlängde livstiden på de moderkorten också)

Jag hoppas att AMD kör med samma AM4 sockel ett tag och visar Intel hur man borde göra.
Att byta intel processor betyder nästan garanterat ett byte av moderkort om man redan sitter på en i7.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Under mina sju år, idag faktiskt sen jag kom med Sweclockers, så har jag aldrig varit med om nåt så spänt och förväntansfullt och längtan efter en produkt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

De andra (intel) är redovisade med turbofrekvens, i 7700k fallet även oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i!

Cirkulerar uppenbarligen flera varianter av dessa diagram där de länkade i artikeln har max turbo medan detta använder basfrekvens, är ju samma resultat så e måste vara baserad på samma data. Tittade bara på de första resultaten när jag läste artikeln och utgick från att det var samma bild som tidigare postas i forumet (multitasking är inte lämpligt för människor, i alla fall inte för mig då det tenderar bli fel i den task som har lägre prio).

Båda graferna lyckas göra fel! Då detta test använder alla kärnor kommer de modeller som inte är klockade köra en frekvens någonstans mellan basfrekvensen och maximal turbo, försökte göra en gissning på vad frekvenserna faktiskt var (i genomsnitt) här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldric T:

Eller så blev förbokningarna för många (antagligen inte men man kan ju hoppas).

Va väl en fejk sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Intel har gjort nästan tvärt om och kört två mobos för en generation.
Exempel är Haswell och Haswell Refresh. Z87 och Z97 för i grund och botten samma processorer.

AMD har kört sina socklar och chipset väldigt länge. 990FX fick ha både 1100T, 8150 och 8350.
(Edit: För att inte tala om att en FX processor kunde fungera på 890FX moderkort med AM3 socket i vissa fall vilket förlängde livstiden på de moderkorten också)

Jag hoppas att AMD kör med samma AM4 sockel ett tag och visar Intel hur man borde göra.
Att byta intel processor betyder nästan garanterat ett byte av moderkort om man redan sitter på en i7.

Det har varit mycket ny teknik nu på moderkorts fronten, därav mycket byte av socklar bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Mitt moderkort har börjat krångla. (USB-portarna som randomly dör, även utan att ha klockat FSB eller alls t ex)
Det logiska, då det fortfarande har garanti, vore att skicka in det på garanti.
Men hur roligt är det?

Jag vet att jag kommer att leta ursäkter för att köpa på mig en sån här på något vänster till slut ändå..

Fan vilket guldläge! Jag önskar mig också nått litet haveri, men det får gärna vänta till en sådär runt 3:e mars.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Intel har gjort nästan tvärt om och kört två mobos för en generation.
Exempel är Haswell och Haswell Refresh. Z87 och Z97 för i grund och botten samma processorer.

AMD har kört sina socklar och chipset väldigt länge. 990FX fick ha både 1100T, 8150 och 8350.
(Edit: För att inte tala om att en FX processor kunde fungera på 890FX moderkort med AM3 socket i vissa fall vilket förlängde livstiden på de moderkorten också)

Jag hoppas att AMD kör med samma AM4 sockel ett tag och visar Intel hur man borde göra.
Att byta intel processor betyder nästan garanterat ett byte av moderkort om man redan sitter på en i7.

Vill minnas att AMD sa något om 2020 för sin AM4 Sockel.

Skrivet av Vangen:

Under mina sju år, idag faktiskt sen jag kom med Sweclockers, så har jag aldrig varit med om nåt så spänt och förväntansfullt och längtan efter en produkt.

Det har man lyckats med i alla fall. AMD har skapat en förväntning.. något folk inte direkt haft med AMD CPU:er sedan Bulldozer. Förhoppningsvis har AMD lärt sig att leva upp till det också.

Skrivet av anon200632:

Va väl en fejk sida.

Japp. För det är ju en omöjlig sak att AMD kanske överraskar?

Skrivet av anon200632:

Det har varit mycket ny teknik nu på moderkorts fronten, därav mycket byte av socklar bla.

Underligt när AMD inte behövt göra samma sak men fram till 2011 höll jämna takter med Intel när det kom till ny teknik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en R7 1800x i mitt bygge istället för Intel den här gången, hoppas att AMD och nya moderkorten inte har samma SLI problem som Z170. Enda anledningen till att jag väljer bort Intel och den ryktade pris/prestanda gentemot en 6900.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

AMD!

Kul att mainstream Intel fanboys kan få lite brunt i kalsongerna!
Stadig AMD gubbe så skrattar jag åt paniken bland det andra folket.
Inte för att det alltid har varit så roligt alla gånger men jag har tydligen lyckats tugga mig igenom tills nu.
Hoppas att Ryzen håller vad som utlovas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Va väl en fejk sida.

Följ länken, ser inte mer fejk ut än komplett.se.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har kört uteslutande AMD, bl.a K6 och x2 4850e. Äkta kärlek det. Jag kommer nog sikta in mig på en Ryzen 1700, 65w.

Och vad då bra för marknaden? Det här handlar inte om lägre priser eller andra konsumentfördelar. AMD skall kicka ner Intel från tronen med bestämdhet. Nu är det KRIG! Har självklart sagt upp bekantskap med vänner och bekanta som medvetet kör Intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gluon:

Har kört uteslutande AMD, bl.a K6 och x2 4850e. Äkta kärlek det. Jag kommer nog sikta in mig på en Ryzen 1700, 65w.

Och vad då bra för marknaden? Det här handlar inte om lägre priser eller andra konsumentfördelar. AMD skall kicka ner Intel från tronen med bestämdhet. Nu är det KRIG! Har självklart sagt upp bekantskap med vänner och bekanta som medvetet kör Intel.

Förvänta dig inte för mycket bara... AMD har inte de ekonomiska musklerna att kicka ned Intel från tronen utan nu handlar det att hamna så nära som möjligt och bygga en stark bas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Fast jag egentligen är en intel fanboy.
Så är jag inte oövertalig till att hamna i det röda laget igen.
Men min magkänsla säger mig att överklocksmöjligheterna kommer bli begränsade.
Med normala kylarlösningar.Alltså inget extremt custom loop bygge.
Men självklart hoppas jag att jag är helt fel på det.
Och att där finns mer gratis boost att hämta.
Riktigt nice AMD är med igen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har några gamla Cyrix som ligger 😂😂 via gjorde inga cpu för vanliga datorer 😉 har 8080 som ligger med
Har sparat gamla cpu för skoj.

Men nu glider vi ut på ointesanta saker.
Jag hoppas AMD har något som ger Intel en fajt

Faktiskt så gjorde dom det men var försenade 1-2 år som gjorde att tiden sprang ifrån dom (Intel/AMD). När de väl släppte sin VIA Cyrix III 350-700MHz (kodnamn Joshua) så hade Intel sin PIII-1GHz/AMD Athlon 1GHz klara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyrix_III#Samuel

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

Folding@home eller liknande, välgörenhet går ju att sälja in till eventuell partner också Det är i alla fall min ursäkt

Skrivet av Myllox:

Verkligen kul om AMD lyckas, som så många andra säger .. lite competition hade inte skadat!

Har jävligt svårt att se att Intel inte har något i bakfickan att ta fram om dom behöver .. om inte annat så leder ju konkurrens till att dom kanske tar ner priset/skakar fram något som presterar

Du skulle bara veta hur efter Intels nuvarande VD är. De har inget i bakfickan, det kommer bli förluster.

Skrivet av High1ander:

Är det möjligt att köra dubbla Ryzens, finns det sådana moderkort/stöd i processorn? Eller är det serverversioner (opteron?) som gäller då?

Du får vänta på servervarianterna, de ska komma andra kvartalet tror jag.

Skrivet av Christley:

jag är imponerad över den teoretiska kraften i ryzen men måste säga att jag är rätt besviken på hur dåligt en kärna presterar. så vidare ryzen inte är ett överklockningsmonster så lär ju 7700k vara bättre för spel. ryzen lär ju passa bättre för multitrådade applikationer, tex video encodning eller streaming. men för tex csgo eller random spel lär ju kaby lake prestera bättre

Ärligt, vad hade du väntat dig? AMD har varit panka i åratal och levt på nåder från investerare. Ingen klår Intel i IPC, inte på någon arkitektur eller plattform. De som är närmast är Apple, men de har inte alls samma frekvenser. Att AMD ens är nära är fantastiskt.

Skrivet av Mange43:

Fast jag egentligen är en intel fanboy.
Så är jag inte oövertalig till att hamna i det röda laget igen.
Men min magkänsla säger mig att överklocksmöjligheterna kommer bli begränsade.
Med normala kylarlösningar.Alltså inget extremt custom loop bygge.
Men självklart hoppas jag att jag är helt fel på det.
Och att där finns mer gratis boost att hämta.
Riktigt nice AMD är med igen.

Varför är man fanboy till ett monopolföretag? Vad är tjusningen med det? Uppriktig fråga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer finns någon Mini-itx bräda vid lansering.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan det verkligen vara på det viset att AMD är helt tillbaka? Detta ser mycket lovande ut.

Antagligen kommer det väl vara så att Intel's processorer är "lättare" att klocka då dom har förfinat den här Core-arkitekturen ett bra tag. Hoppas att en R7 1700 är relativt lätt att klocka för då blir det ett självklart val.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Spännande att alla verkar ta en läcka med benchmarks som 100% sanning. Sen säger det här testet inte heller jättemycket. Jag är mest intresserad hur den presterar i spel, där är det väl fortfarande enkeltrådat som gäller i stor utsträckning och där är väl Intel fortfarande snäppet vassare.

Sen att det kommenterats att Ryzen inte har så bra överklockningspotential låter också logiskt... Varför skulle de vilja hålla tillbaka processorn genom att klocka den lägre? Är ju bara helt idiotiskt och ologiskt. Har svårt att se att mer än en ytterst liten del av de som löper prestandaprocessorer är "entusiaster" och ger sig på egen överklockning, således skulle alla deras cpu:er se ut att vara mycket sämre prestandamässigt än vad de hade kapacitet för.

Finns säkert lite mer prestanda att hämta, men min gissning är att de bjuder på lika spännande överklockning som med Pascal. Antingen behöver man bli sjukt överdrivet bjussig med spänning och/eller så springer temperaturen iväg rejält.

Oavsett så ger ju alla läckor indikationer på att det faktiskt är en processorfamilj att räkna med. Ser egentligen ingen anledning att uppgradera min cpu idag, men det kommer nog bli svårt att inte göra det om testerna faller väl ut. Vore kul att kunna ge AMD en liten skjuts i baken som de för första gången sedan typ Gustav Vasa skidade förbi, förtjänar när det gäller cpu

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Spännande att alla verkar ta en läcka med benchmarks som 100% sanning. Sen säger det här testet inte heller jättemycket. Jag är mest intresserad hur den presterar i spel, där är det väl fortfarande enkeltrådat som gäller i stor utsträckning och där är väl Intel fortfarande snäppet vassare.

Sen att det kommenterats att Ryzen inte har så bra överklockningspotential låter också logiskt... Varför skulle de vilja hålla tillbaka processorn genom att klocka den lägre? Är ju bara helt idiotiskt och ologiskt. Har svårt att se att mer än en ytterst liten del av de som löper prestandaprocessorer är "entusiaster" och ger sig på egen överklockning, således skulle alla deras cpu:er se ut att vara mycket sämre prestandamässigt än vad de hade kapacitet för.

Finns säkert lite mer prestanda att hämta, men min gissning är att de bjuder på lika spännande överklockning som med Pascal. Antingen behöver man bli sjukt överdrivet bjussig med spänning och/eller så springer temperaturen iväg rejält.

Oavsett så ger ju alla läckor indikationer på att det faktiskt är en processorfamilj att räkna med. Ser egentligen ingen anledning att uppgradera min cpu idag, men det kommer nog bli svårt att inte göra det om testerna faller väl ut. Vore kul att kunna ge AMD en liten skjuts i baken som de för första gången sedan typ Gustav Vasa skidade förbi, förtjänar när det gäller cpu

Hur logiskt är det då att CPU:er med högre kärnor klockar högre? Det är roligt hur folk pratar logik och sedan missar de uppenbart logiska problemen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har några gamla Cyrix som ligger 😂😂 via gjorde inga cpu för vanliga datorer 😉 har 8080 som ligger med
Har sparat gamla cpu för skoj.

Men nu glider vi ut på ointesanta saker.
Jag hoppas AMD har något som ger Intel en fajt

Vafalls, ointressant?

Nej, bra mycket mer intressant än ämnet
Glöm inte Transmeta Crusoe som binäröversätter för x86 instruktioner (CMS), oehört intressant prosessor Har flera mini-itx brädor med Crusoe processorer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

@GilbertG:
Ett av mina lättaste svar här på sweclockers.
Intel har hittills varit bäst för oss som spelar på datorn.
Dom levererar det jag vill ha.Utan att det ska ta flera år till release.
Jag gav Amd en chans år 2012.
Med ett Asus M5 a99 Fx pro R.2.0 moderkort och en fx-8350 cpu.
Men cpun klara ej av att leverera 144 fps i tyngre spel.
Dock fixade min nuvarande cpu i signaturen det galant.
Dock ser jag ingen tjusning i det.
Jag vill endast ha prestanda som motsvarar mina förväntningar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ärligt, vad hade du väntat dig? AMD har varit panka i åratal och levt på nåder från investerare. Ingen klår Intel i IPC, inte på någon arkitektur eller plattform. De som är närmast är Apple, men de har inte alls samma frekvenser. Att AMD ens är nära är fantastiskt.

Jag hade förväntat mig mer än 65% av intels kärna. hade accepterat 85%, men 65% är sjukt dåligt.
och enligt denna tråden så är de ändå rätt långt ifrån https://www.reddit.com/r/hardware/comments/527goz/how_far_off... iaf om man jämför desktop med a10. men visst, m3 emot a10 så stämmer det nog

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!