Backlight bleed när skärmen är avstängd.

Permalänk
Medlem

Backlight bleed när skärmen är avstängd.

Hej!
Märkte i helgen att min benq xl2430t har backlightbleed när datorn är avstängd. Har inte lagt märke till det tidigare så är troligen något som kommit på senare tid.
Använde mobilkameran så det ser värre ut irl.
Någon som har en lösning? Riktigt jobbigt när man te.x ska sova och skärmen lyser trots man försökt stänga av den.

Edit: Har dubbla skärmar. Så vänster om den lysande skärmen så har jag en annan skärm som är avstängd men den lyser dock inte.

Permalänk
Medlem

Din bild syns inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Din bild syns inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Sry. Här är bilden igen

Permalänk
Medlem

Håller fan på att bli galen på detta ljus när man ska sova! Ingen som har samma skärm med samma problem? Tror ni detta går på garantin?

Permalänk
Moderator
Moderator

Kvarstår problemet när skärmen är avstängd? Den lyser lite glatt i nedre högra hörnet så den verkar som bäst vara i standby. Jag antar att du säkerställt att det faktiskt är skärmen som avger ljus och inte någon reflex eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:
Är skärmen påslagen och i standby eller avstängd med power-knappen på skärmen när detta sker?
Backlighten ska inte vara på överhuvudtaget med varken eller dock. Ser snarare ut som en skärmsläckare med en svart bild.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3qb7ef/benq_xl...

Har du rengjort skärmen med glasputs eller dyl. som runnit ned i nederkanten och vätskeskadat backlighten kanske? Verkar som ett RMA fall dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kvarstår problemet när skärmen är avstängd? Den lyser lite glatt i nedre högra hörnet så den verkar som bäst vara i standby. Jag antar att du säkerställt att det faktiskt är skärmen som avger ljus och inte någon reflex eller dylikt.

Ja den lyser när den är i standby. Men även när jag stänger av den så lyser den. Ända sättet är att rycka sladden. Och inga reflexer finns. Och som du ser är andra skärmen helt släckt.

Skrivet av str8forthakill:

@Foxmaner:
Är skärmen påslagen och i standby eller avstängd med power-knappen på skärmen när detta sker?
Backlighten ska inte vara på överhuvudtaget med varken eller dock. Ser snarare ut som en skärmsläckare med en svart bild.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3qb7ef/benq_xl...

Har du rengjort skärmen med glasputs eller dyl. som runnit ned i nederkanten och vätskeskadat backlighten kanske? Verkar som ett RMA fall dock.

Okej. Tack för tråden. Exakt samma problem. Den lyser somsagt både i standby och i när den är avstängd. Ska försöka snacka med netonnet och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Vetetusan om det är applicerbart på skärmar, men led-lampor i t.ex cykellampor lyser ju även när de är avstängda. Beror såvitt jag förstått det på att det induceras spänning i kretsarna "naturligt" alt att kretsen inte är öppen tillräckligt och därmed läcker ström. Led behöver väldigt lite ström för att lysa.
Med ert sagt; du har inget som du på senare tid ställt bredvid skärmen som avger ett starkt magnetfält och således skapar ström i kretsar som aktiverar led:erna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vetetusan om det är applicerbart på skärmar, men led-lampor i t.ex cykellampor lyser ju även när de är avstängda. Beror såvitt jag förstått det på att det induceras spänning i kretsarna "naturligt" alt att kretsen inte är öppen tillräckligt och därmed läcker ström. Led behöver väldigt lite ström för att lysa.
Med ert sagt; du har inget som du på senare tid ställt bredvid skärmen som avger ett starkt magnetfält och således skapar ström i kretsar som aktiverar led:erna?

Skickades från m.sweclockers.com

Sry för sent svar såg inte inlägget. Nä ingen magnet i närheten vad jag vet

Snackade med min ÅF nu och dom sa att dom skulle ta in den på service.