Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Min poäng med MigV:s påstående är att man kan bevisa vad som helst med statistik, det handlar bara om hur man ställer frågor och hur man presenterar svaren. "Som man frågar får man svar".

Skickades från m.sweclockers.com

Statistik insamlat på rätt sätt visar det faktiska utfallet, däremot används det ibland felaktigt som stöd för att understryka något som den i själva verket inte säger något om. Därför är det viktigt att granska både hur statistiken samlades in och om man kunde dra de slutsatser av statistiken som man gjorde. Rätt insamlad och uttolka kan man inte bevisa vad som helst med statistik, om det görs på fel sätt kan praktiskt taget allt användas för att bevisa vad som helst och inte enbart statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Stor skillnad på vänster-, högervriden eller rent påhitt.

Är man det minsta lilla källkritisk läser man varken på avpixlat, flashback, eller för den delen Aftonbladet eller de andra dagstidningarna heller.

Det närmaste ickevinklad information vi kan få är från myndigheter samt direkt från TT.

Det dummaste du kan göra är att läsa på så få ställen som möjligt, då får du inte hela bilden. Sen betyder det inte att man tror på allt man läser för att man läser en viss tidning. Ibland hamnar man in på Metro eller aftonbladet men jag tror inte automatiskt på vad det står där bara för att jag läser dom. Källkritik handlar inte om att man inte ska läsa från vissa sidor, utan det handlar om vad man gör med informationen man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimfim:

Det håller jag med om, "människors lika värde" goes both ways.

Ja det gjorde jag nog, snabbläste Men om vi ändå leker med tanken, varför är rösträtten satt till en viss ålder, snarare än kunskap i ämnet man ska rösta om? För att gå tillbaka till Brexit, säg att befolkningen behövde kunna svara på tre frågor om vad EU innebär innan de får rösta för eller emot. Bra eller dålig idé? Hela tanken med en åldersgräns är ju att nå upp till en viss mognad och erfarenhet innan man får påverka politiska beslut. Vore det inte bättre att kunna slå fast mognaden och erfarenheten snarare än att tänkta "äh vi kör vid 18 års ålder, då brukar folk fatta".

Fast 18 år har väl mer att göra med att man blir myndig vid den åldern. Är mer logiskt, ganska mycket är knutet till just 18 års ålder pga att man blir myndig. Förutom kanske att du inte får gå in på systemet då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Vi svenskar är ganska så positiva till EU än så länge, men varan även vårt land kan gå åt helvete. Shit vilken arbetslöshet vi kommer att få isåfall. Vem skyller vi på då, vem blir syndabocken? Dom som röstade ut oss eller valfri minoritet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är absolut för EU men tycker inte att det har fungerat så värst bra, bla. har dom varit alldeles för dåliga på att ställa krav på sina medlemmar och de som inte följt överenskommelser har kunnat göra det utan att det har fått några konsekvenser.
Vi lever i en global värld vare sig vi vill det eller inte och den enda vägen är att se till att få gemensamma regler och bestämmelser så långt det bara går, resa gränser och isolera sig är inget alternativ och det enda det hindrar är vanliga människor, ex. brottslingarna lär sig snabbt hur de ska ta sig förbi sådana hinder genom förfalskade handlingar och mutor mm.

Om man är medlem i EU ska arbetslöshet i ett medlemsland inte enbart vara landets problem utan även EU's, EU är och bli aldrig bättre än vad medlemmarna gör det till och kanske Brexit gör att EU's ledning inser att dom nu MÅSTE börja leverera om dom ska finnas kvar öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det dummaste du kan göra är att läsa på så få ställen som möjligt, då får du inte hela bilden. Sen betyder det inte att man tror på allt man läser för att man läser en viss tidning. Ibland hamnar man in på Metro eller aftonbladet men jag tror inte automatiskt på vad det står där bara för att jag läser dom. Källkritik handlar inte om att man inte ska läsa från vissa sidor, utan det handlar om vad man gör med informationen man får.

Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa avpixlat, fria tider osv?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimfim:

Utveckla gärna vad du menar är fel i exemplena ovan. Att polisen arbetar för färre vapen är ju bra? Och om migrationsverket inte påstått något felaktigt så ser jag inte nåt fel där heller?

Problemet är att media också kör med att det kommer in massor med "högutbildade" när det inte stämmer för fem öre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa avpixlat, fria tider osv?

Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa Aftonbladet, Expressen osv?
Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa Politism, DN osv?
Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa [Insert random site]?

Ingenting blir sämre utav fler perspektiv. Gäller att ta av sig skygglapparna bara och tänka lite själv.
Kollade du ens på videon jag länkade?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Problemet är att media också kör med att det kommer in massor med "högutbildade" när det inte stämmer för fem öre.

Det kommer jämförelsevis ganska många högutbildade från Syrien, men självfallet är de flesta inte det. Dock är det så att det som skiljer Syrierna från många andra länder i Mellanöstern är att de flesta som kommer hit är läs- och skrivkunniga samt har gått grundskola åtminstone. Jobbar själv med sånt här.

Dock förstår jag inte riktigt varför de konventionella medierna ska framställas som så ondskefulla. Är det bättre när avpixlat eller fria tider hittar på saker för att skapa hat mot en folkgrupp? Generellt har medier olika agendor, t ex att tjäna pengar, skapa hat mot invandrare, stödja vänster politik eller högerpolitik, you name it.

Kan ta mig igenom blaskorna som vill tjäna pengar eller de som vill påverka politiskt, mest som underhållning men de som vill skapa hat får inte min uppmärksamhet. Det hjälper inte att du försöker få det till att jag inte "tittar på alla alternativ". Förmodligen är jag betydligt mer insatt i den här frågan än vad du är då jag arbetar med just såna här frågor på kommunal nivå, så jag klarar mig utan avpixlat eller fria tider och kan trots allt hålla mina åsikter balanserade och baserade på fakta istället för att ta till sig det alla skräpblaskor skriver. Vi har ju tillgång till reell statistik och fakta från de myndigheter som rapporterar direkt till regering och riksdag, något bättre än avpixlat, aftonbladet eller fria tider.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det kommer jämförelsevis ganska många högutbildade från Syrien, men självfallet är de flesta inte det. Dock är det så att det som skiljer Syrierna från många andra länder i Mellanöstern är att de flesta som kommer hit är läs- och skrivkunniga samt har gått grundskola åtminstone. Jobbar själv med sånt här.

Dock förstår jag inte riktigt varför de konventionella medierna ska framställas som så ondskefulla. Är det bättre när avpixlat eller fria tider hittar på saker för att skapa hat mot en folkgrupp? Generellt har medier olika agendor, t ex att tjäna pengar, skapa hat mot invandrare, stödja vänster politik eller högerpolitik, you name it.

http://tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syri...
Vet att du hatar Tino men här är fakta svart på vitt. Att gå i grundskola är fortfarande inte att klassa som högutbildade.

Ännu en gång. Det gäller att vara källkritisk. Om man så läser på Aftonbladet eller Avpixlat. Kolla upp källorna. Förövrigt så undrar jag vad för nyhet dom har hittat på? Länka gärna en. Vore roligt att läsa.

Edit* Ännu en gång. Titta på videon om du nu inte gjort det.

Edit2* Jag struntar i vad du jobbar med. Du verkar ändå rätt låst i ditt tänkande och ha svårt med att se nya perspektiv.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

http://tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syri...
Vet att du hatar Tino men här är fakta svart på vitt. Att gå i grundskola är fortfarande inte att klassa som högutbildade.

Ännu en gång. Det gäller att vara källkritisk. Om man så läser på Aftonbladet eller Avpixlat. Kolla upp källorna. Förövrigt så undrar jag vad för nyhet dom har hittat på? Länka gärna en. Vore roligt att läsa.

Edit* Ännu en gång. Titta på videon om du nu inte gjort det.

Finns idel exempel. Sök t ex på artikeln där man på fria tider hävdade att invandrare från gratislån av CSN. Du kan även söka på artikeln där man påstod att invandrare hade plundrat ett SJ-tåg, dock hade SJ inga tåg som blivit plundrade.

Kan söka upp länkarna till dig imorgon om du inte orkar själv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

http://tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syri...
Vet att du hatar Tino men här är fakta svart på vitt. Att gå i grundskola är fortfarande inte att klassa som högutbildade.

Ännu en gång. Det gäller att vara källkritisk. Om man så läser på Aftonbladet eller Avpixlat. Kolla upp källorna. Förövrigt så undrar jag vad för nyhet dom har hittat på? Länka gärna en. Vore roligt att läsa.

Edit* Ännu en gång. Titta på videon om du nu inte gjort det.

Edit2* Jag struntar i vad du jobbar med. Du verkar ändå rätt låst i ditt tänkande och ha svårt med att se nya perspektiv.

Förklara gärna hur jag verkar låst i mitt tänkande, låter intressant.

Sedan är det väl klart att du struntar i att jag arbetar med just den här frågan, dock på kommunal nivå. Det passar väl oerhört dåligt att argumentera med någon som är insatt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Definitivt?

Som jag har förstått det är detta bara en vägledande röstning utan några som helst krav på brittiska regeringen. Dvs dom kan säga lol nope och rösta för att stanna kvar, sen är det inget mer med det.

Så det är ungefär lika definitivt som den gången svenskarna röstade 82% för fortsatt vänstertrafik.

Om det är som du säger hade inte toppen i EU reagerat hysteriskt. Så det är långt ifrån betydelselöst som du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa avpixlat, fria tider osv?

Det spelar ingen roll om du läser dom tidningarna, vad som spelar roll är vad du får för uppfattning osv. Du är så extremt emot att folk läser så många nyhetssajter som möjligt så man börjar undra lite, det är som om du tycker att vi alla bara ska läsa det staten skriver. Kan rekommendera att du flyttar till Nord Korea i så fall (om det nu vore möjligt).

Vill tillägga att det är ganska simpelt att ta reda på om en artikel ljuger eller ej. Kolla efter artikelns källor, har den inga alls ska man vara väldigt skeptisk. Har den det så är det bara att titta efter vad som faktiskt står så bildar man sig en uppfattning om hurivida det som skrevs i artikeln stämmer eller ej. Läser inte Avpixlat eller Fria tider så hur många artiklar som är "falska" har jag ingen aning om. Har dock erfarat att Aftonbladet exempelvis skrivit en artikel, och sedan när man kollar källan så stämmer dom inte överrens överhuvudtaget. Dock är det inte många svensson som gör detta oavsett om det är Avpixlat eller Aftonbladet.

Citat:

Förmodligen är jag betydligt mer insatt i den här frågan än vad du är då jag arbetar med just såna här frågor på kommunal nivå

Förmodligen är Jimmie Åkesson betydligt mer insatt i den här frågan än vad du är då han är partiledare för ett riksdagsparti.

Det är rent ut sagt fånigt att prata om vem som "förmodligen" kan mer än den andre (ett sätt att säga att "jag har rätt, du har fel" utan att komma med något som faktiskt tillför till diskussionen) i en politisk diskussion eller debatt. Totalt ointressant om Stefan Löfven är utbildad svetsare, det gör honom inte per automatik inkapabel att vara statsminister och inte heller gör det att hans argument är mindre värda. Även om jag inte personligen står bakom Löfven så har det alltså ingenting att göra med hans utbildning eller tidigare arbete. Du använder flitigt detta som ett sätt att stödja dina argument i säkert varje tråd med liknande ämnen jag har läst. På vilket sätt tror du att det hjälper? Att få mer trovärdighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det spelar ingen roll om du läser dom tidningarna, vad som spelar roll är vad du får för uppfattning osv. Du är så extremt emot att folk läser så många nyhetssajter som möjligt så man börjar undra lite, det är som om du tycker att vi alla bara ska läsa det staten skriver. Kan rekommendera att du flyttar till Nord Korea i så fall (om det nu vore möjligt).

Förmodligen är Jimmie Åkesson betydligt mer insatt i den här frågan än vad du är då han är partiledare för ett riksdagsparti.

Det är rent ut sagt fånigt att prata om vem som "förmodligen" kan mer än den andre (ett sätt att säga att "jag har rätt, du har fel" utan att komma med något som faktiskt tillför till diskussionen) i en politisk diskussion eller debatt. Totalt ointressant om Stefan Löfven är utbildad svetsare, det gör honom inte per automatik inkapabel att vara statsminister och inte heller gör det att hans argument är mindre värda. Även om jag inte personligen står bakom Löfven så har det alltså ingenting att göra med hans utbildning eller tidigare arbete. Du använder flitigt detta som ett sätt att stödja dina argument i säkert varje tråd med liknande ämnen jag har läst. På vilket sätt tror du att det hjälper? Att få mer trovärdighet?

Jag vet att det är ett misstag att överhuvudtaget försöka föra en diskussion med er flashbackare. Säger som andra redan gjort i tråden, borde ha låtit bli.

Förstår att det är jobbigt att jag ser igenom ert nya argument för att på något vis rättfärdiga era favoritmedier avpixlat, fria tider osv. Ledsen men jag köper inte hatretoriken som ni gör. Men vill du läsa medier som påstår att invandrare plundrat tåg, får gratis CSN lån, att en nyligen invandrad mamma till två barn får mer av staten än en polis tjänar så gör du det. Vi vet ju alla ändå vad syftet är.

Märker också att du uppenbart inte har en aning om vad "staten" innebär. Det är inte ett gäng politiker som sitter och konspirerar gällande vad för desinformation de ska sprida till folket. Staten har över en kvarts miljon människor anställda, som arbetar varje dag för att tjäna sitt levebröd men också för att serva dig och mig t ex. Den största delen av staten är politiskt oberoende om du inte visste det?

Ska försöka hålla mig ifrån att prata med er, och speciellt dig som inte i någon tråd verkligen kunnat berätta vad du står för. Men mycket åsikter om andra människor, det har du.

Tycker i grund och botten synd om er, som bor i världens bästa land men ändå måste misstro allt. Kanske bättre att ni som faktiskt är i minoritet letar upp något land som inte hjälper människor, men ja just det då tar de ju inte emot er heller..

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag vet att det är ett misstag att överhuvudtaget försöka föra en diskussion med er flashbackare. Säger som andra redan gjort i tråden, borde ha låtit bli.

Förstår att det är jobbigt att jag ser igenom ert nya argument för att på något vis rättfärdiga era favoritmedier avpixlat, fria tider osv. Ledsen men jag köper inte hatretoriken som ni gör.

Märker också att du uppenbart inte har en aning om vad "staten" innebär. Det är inte ett gäng politiker som sitter och konspirerar gällande vad för desinformation de ska sprida till folket. Staten har över en kvarts miljon människor anställda, som arbetar varje dag för att tjäna sitt levebröd men också för att serva dig och mig t ex. Den största delen av staten är politiskt oberoende om du inte visste det?

Ska försöka hålla mig ifrån att prata med er, och speciellt dig som inte i någon tråd verkligen kunnat berätta vad du står för. Men mycket åsikter om andra människor, det har du.

Tycker i grund och botten synd om er, som bor i världens bästa land men ändå måste misstro allt. Kanske bättre att ni som faktiskt är i minoritet letar upp något land som inte hjälper människor, men ja just det då tar de ju inte emot er heller..

Tråkigt att du ska sjunka så lågt att börja kalla folk för "flashbackare". Har säkert besökt sidan en eller två gånger, och komiskt nog hörde jag om flashback på SweClockers . Men återigen, väldigt tråkigt att du ska göra så.

Som sagt läser jag inte dessa tidningar så om dom gör helt och hållet påhittade artiklar vet jag inte. Men som jag redan förklarat spelar inte det någon roll om man inte sväljer allt med hull och hå utan tar reda på om vad som står skrivet stämmer. För dig gäller det numera att smutskasta andra användare, påstå att dom är "flashbackare" och att ens favoritmedier är avpixlat. Tyder på brist på faktiska argument från din sida.

Givetvis är till största delen staten politiskt oberoende, men det är inte den delen som diskuteras, det är väl ändå ganska självklart?

Vad jag tycker och tänker i en del områden är ganska enkelt att få en uppfattning om, sedan kanske jag inte går ut och säger att jag röstar på dittan och datten, eller jag tycker si och så om invandringen. Vore nog inte svårt att pussla ihop efter allt jag har skrivit. Intressant nog är du den enda som har blivit så fixerad i vad jag tycker, och du är fixerad i att jag ska rakt ut säga vad jag tycker inom.. Ja allt kanske? Vet inte om det är något specifikt du vill veta. Menmen. Något jag nämnt förut är att jag gillar diskussioner och att läsa argument från båda (eller snarare alla) sidor, dock blir det tråkigt när folk ska sjunka så lågt. Speciellt dom som tidigare haft en god nivå, det tyckte jag du hade långt tillbaka.

Jag förstår att du behöver hålla dig undan, du har ju inte heller lyckats komma med några riktiga motargument utan det du gör hela tiden är att stämpla folk istället. Det är vad som är synd här, inte att vi inte tycker som dig.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra. Europeiska (sovjet)Unionen måste bort.

Först rök självbestämmandet litegrann med EU lagar som står över medlemmarnas lagar.
Sen kom den gemensamma valutan.
SEN kom snacket om en FEDERATION(!) med utrikesminister o grejer!!

Det innebär att medlemsländerna blir vassalstater!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du tror på fullaste allvar att det är bra att läsa avpixlat, fria tider osv?

Ja, om artiklarna har ordentliga källor.

Tror du på fullaste allvar att det är bra att läsa DN, aftonbladet o.dyl. agendasättande journalistik?

Alla medier är vinklade, därför är det bra att läsa nyheter från båda skalorna om artiklarna har källor. Helst ska medierna vara så nära neutrala som möjligt, men det är de inte.

Permalänk
Avstängd

Ojoj vad alla verkar vara experter på UK helt plötsligt.

Indoktrineringen verkar har gått hem från media om att det bästa för UK var att stanna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag vet att det är ett misstag att överhuvudtaget försöka föra en diskussion med er flashbackare. Säger som andra redan gjort i tråden, borde ha låtit bli.

Förstår att det är jobbigt att jag ser igenom ert nya argument för att på något vis rättfärdiga era favoritmedier avpixlat, fria tider osv. Ledsen men jag köper inte hatretoriken som ni gör. Men vill du läsa medier som påstår att invandrare plundrat tåg, får gratis CSN lån, att en nyligen invandrad mamma till två barn får mer av staten än en polis tjänar så gör du det. Vi vet ju alla ändå vad syftet är.

Jag håller med, Axpixlat är skitjobbigt.

Det vore bättre om medborgarna inte kände till alla problem i samhället. Då kunde vi alla rösta på vänsterpartiet kommunisterna och både stänga ned kärnkraften och höja skatterna så arbetskraften flyr landet.

Kanske staten kan stänga ned sidor som inte passar deras egen agenda, sedan kan alla medborgare gå en kurs i hur man tycker lika.
Bara för något år sedan vad det annat dock, då var det manifestationer att det var viktigt att gilla olika, nu verkar det vara viktigt att gilla lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tråkigt att du ska sjunka så lågt att börja kalla folk för "flashbackare". Har säkert besökt sidan en eller två gånger, och komiskt nog hörde jag om flashback på SweClockers . Men återigen, väldigt tråkigt att du ska göra så.

Som sagt läser jag inte dessa tidningar så om dom gör helt och hållet påhittade artiklar vet jag inte. Men som jag redan förklarat spelar inte det någon roll om man inte sväljer allt med hull och hå utan tar reda på om vad som står skrivet stämmer. För dig gäller det numera att smutskasta andra användare, påstå att dom är "flashbackare" och att ens favoritmedier är avpixlat. Tyder på brist på faktiska argument från din sida.

Givetvis är till största delen staten politiskt oberoende, men det är inte den delen som diskuteras, det är väl ändå ganska självklart?

Vad jag tycker och tänker i en del områden är ganska enkelt att få en uppfattning om, sedan kanske jag inte går ut och säger att jag röstar på dittan och datten, eller jag tycker si och så om invandringen. Vore nog inte svårt att pussla ihop efter allt jag har skrivit. Intressant nog är du den enda som har blivit så fixerad i vad jag tycker, och du är fixerad i att jag ska rakt ut säga vad jag tycker inom.. Ja allt kanske? Vet inte om det är något specifikt du vill veta. Menmen. Något jag nämnt förut är att jag gillar diskussioner och att läsa argument från båda (eller snarare alla) sidor, dock blir det tråkigt när folk ska sjunka så lågt. Speciellt dom som tidigare haft en god nivå, det tyckte jag du hade långt tillbaka.

Jag förstår att du behöver hålla dig undan, du har ju inte heller lyckats komma med några riktiga motargument utan det du gör hela tiden är att stämpla folk istället. Det är vad som är synd här, inte att vi inte tycker som dig.

Synd att du själv inte klarar av att leva upp till de krav du har på andra. Jag skulle ju flytta till Nordkorea eller hur det nu var.

Nej vi diskuterar delarna av staten som är oberoende. I den här tråden har det bland annat diskuterats vilket värde olika delar av staten har som källor. Där har jag påstått att man kan få fram oberoende fakta, vilket andra inte har trott på.

Det är väl bra att vi håller oss på samma låga nivå då eftersom du inte är ett dugg bättre. Sedan är det såklart tråkigt att du inte kan vara rakt ut ärlig med var du står och försöker påstå att du gillar att höra "båda sidor" som någon form av ursäkt att försvara saker som medier som sprider hat mot enskilda folkgrupper. Där åtminstone respekterar jag en del meningsmotståndare i de olika trådarna som förts i ämnet, de vågar stå rakryggat för vad de tycker.

Vad är det du anser att jag behöver argument för? Behöver jag argument för att anse att avpixlat och fria tider är de värsta av skräpmedier som sprider osanningar och hat? Har redan nämnt några exempel på sjuka artiklar de publicerat. Sedan tycker jag att jag gjort ganska klart att våra "ordinarie" dagsmedier också är skräp.

Over and out.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, om artiklarna har ordentliga källor.

Tror du på fullaste allvar att det är bra att läsa DN, aftonbladet o.dyl. agendasättande journalistik?

Alla medier är vinklade, därför är det bra att läsa nyheter från båda skalorna om artiklarna har källor. Helst ska medierna vara så nära neutrala som möjligt, men det är de inte.

Nej jag har varit ganska tydlig med att ovanstående medier inte är något att använda som fakta eller källor till sina argument. Blaskor helt enkelt.

Skrivet av burner1:

Jag håller med, Axpixlat är skitjobbigt.

Det vore bättre om medborgarna inte kände till alla problem i samhället. Då kunde vi alla rösta på vänsterpartiet kommunisterna och både stänga ned kärnkraften och höja skatterna så arbetskraften flyr landet.

Visst är det jobbigt med medier som titt som tätt hittar på saker för att sprida hat?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Ojoj vad alla verkar vara experter på UK helt plötsligt.

Indoktrineringen verkar har gått hem från media om att det bästa för UK var att stanna.

Haha, det var den värsta sorg jag sett i svensk media detta med brexit. Svartklädda i SVT och ojjade sig övver hur blåsta brexit sidan är som röstade som dom gjorde. Bara massa skrämsel propagande om hur dåligt det är att lämna EU. var glada att majoriteten i UK är glada för att dom gick ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej jag har varit ganska tydlig med att ovanstående medier inte är något att använda som fakta eller källor till sina argument. Blaskor helt enkelt.

Visst är det jobbigt med medier som titt som tätt hittar på saker för att sprida hat?

Du menar SVT nu, när du nämner "hitta på"? För att få folk att hata oliktänkande som dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Haha, det var den värsta sorg jag sett i svensk media detta med brexit. Svartklädda i SVT och ojjade sig övver hur blåsta brexit sidan är som röstade som dom gjorde. Bara massa skrämsel propagande om hur dåligt det är att lämna EU. var glada att majoriteten i UK är glada för att dom gick ut.

Tycker personligen att det var ett bra resultat.

Men känner inte igen medierapporteringen i SVT. Knappast SVT:s fel att alla ekonomer och de flesta politiker inte gillade detta, men de visade ju faktiskt även de som tyckte att det var bra.

Det blir ju kortsiktiga negativa effekter av detta, det behöver man inte vara einstein för att förstå och då rapporterar man ju en hel del om det såklart. Så jag undrar lite vad det var som du upplevde som propaganda? Är genuint intresserad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad är det du anser att jag behöver argument för? Behöver jag argument för att anse att avpixlat och fria tider är de värsta av skräpmedier som sprider osanningar och hat? Har redan nämnt några exempel på sjuka artiklar de publicerat. Sedan tycker jag att jag gjort ganska klart att våra "ordinarie" dagsmedier också är skräp.

Over and out.

Du har precis rätt i allt du skriver. Jag har också läst Aftonbladet och där skriver de att Avpixat hittar på saker.

Aftonbladet är jättebra tidning, jag läste den efter middag och där stod det hur man enklast förstorar läpparna och
hur elak Israel är.

Riktigt djup tidning med högt förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej jag har varit ganska tydlig med att ovanstående medier inte är något att använda som fakta eller källor till sina argument. Blaskor helt enkelt.

Har inte läst igenom tråden så värst noggrant, missade din post där du skrev det.

Skrivet av burner1:

Jag håller med, Axpixlat är skitjobbigt.

Det vore bättre om medborgarna inte kände till alla problem i samhället. Då kunde vi alla rösta på vänsterpartiet kommunisterna och både stänga ned kärnkraften och höja skatterna så arbetskraften flyr landet.

Kanske staten kan stänga ned sidor som inte passar deras egen agenda, sedan kan alla medborgare gå en kurs i hur man tycker lika.
Bara för något år sedan vad det annat dock, då var det manifestationer att det var viktigt att gilla olika, nu verkar det vara viktigt att gilla lika.

Nej då, ingen risk att arbetskraften flyr landet eftersom vi måste ha en immigration från MENA-länder, främst flyktingar, för att klara av att stödja den ständigt åldrande befolkningen. /s

Du får tycka precis vad du vill, bara du tycker rätt. (lite som Henry Fords citat "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black.")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker personligen att det var ett bra resultat.

Men känner inte igen medierapporteringen i SVT. Knappast SVT:s fel att alla ekonomer och de flesta politiker inte gillade detta, men de visade ju faktiskt även de som tyckte att det var bra.

Det blir ju kortsiktiga negativa effekter av detta, det behöver man inte vara einstein för att förstå och då rapporterar man ju en hel del om det såklart. Så jag undrar lite vad det var som du upplevde som propaganda? Är genuint intresserad.

Nu är du tillbaka igen och tror på allt du svensk media presenterar. Jag själv har idag läst flertalet nyhetessidor i UK och där finns flera artiklar med flera ekonomer och företagare som har en annan bild.

Helt sjukt att vissa rakt av tror på vad media propagerar för, helt utan källkritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker personligen att det var ett bra resultat.

Men känner inte igen medierapporteringen i SVT. Knappast SVT:s fel att alla ekonomer och de flesta politiker inte gillade detta, men de visade ju faktiskt även de som tyckte att det var bra.

Det blir ju kortsiktiga negativa effekter av detta, det behöver man inte vara einstein för att förstå och då rapporterar man ju en hel del om det såklart. Så jag undrar lite vad det var som du upplevde som propaganda? Är genuint intresserad.

Har faktiskt ingen lust att diskutera med personer som du, det är dött lopp redan från start vettu. Om du är genuint intresserad, så får du göra din forskning. Seså, ut och forska!

Permalänk
Medlem

Läsvärt!

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/hotet-mot-e...

jag citerar följande:

"Han borde aldrig ha frågat. Det är vad politiker, ekonomer och journalister säger till varandra sedan i går morse. Om och om igen. David Cameron gjorde det oförlåtliga misstaget att utlysa en folkomröstning, utan att vara säker på att folket skulle svara rätt.

Johan Hakelius
En del skruvar det ett varv till. Birgitta Ohlsson, som står för utrikespolitiken inom liberalerna, lät meddela att David Cameron "öppnade Pandoras ask när han gav beskedet att en folkomröstning skulle hållas".
Pandoras ask, som ni minns, innehöll all världens elände, olyckor, strid och sjukdomar. Tänk att det kan vara så hemskt att låta folk tala om vad de tycker. I en demokrati.
Vill man begripa varför en knapp majoritet britter röstade för att lämna EU, är det bara att lyssna på de där kommentarerna. Bortom enskilda sakfrågor byggde argumentationen för brexit på känslan av att EU förlorat intresset för folken i sina medlemsländer. Mer än så. När medborgarna nämns i EU-sammanhang är det nästan uteslutande som hot och belastning. Ledande politiker och byråkrater besvärar sig knappt med omskrivningar: de tycker att det vore mycket bättre om de fick ratta EU, utan att störas av viskningar och rop från det demokratiska baksätet.
En nidbild? Inte om man lyssnar på kommentarerna det senaste dygnet. Den främsta lärdomen vi förväntas dra av resultatet, är att man ska undvika att fråga folk vad de tycker. Medborgarnas hemska åsikter bör hållas inlåsta i en liten ask, som aldrig öppnas.
Det har talats en hel del om hur kampanjen på brexitsidan gick över gränsen. Det är sant i vissa delar. Men mer intressant vore att tala om den nedlåtande ton som använts för att beskriva brexitanhängare. Att inte ställa upp bakom EU-medlemskapet har rutinmässigt likställts med att vara dum, fördomsfull, obehaglig och rasistisk. Svensk press har på det stora hela speglat den föreställningen.
Det är här det finns något att diskutera och lärdomar att dra för framtiden, om man vill att EU ska vara en del av framtiden. Det handlar inte om att britter är konstiga. Man kan inte vifta bort sjutton och en halv miljoner väljare som idiotiska rasister, utan att samtidigt vifta bort hela tanken på demokrati. Ska EU ha en framtid måste unionen omvandlas till ett projekt som inte ser medborgarna och deras uppfattningar som ett hot. Alla de politiker och kommentatorer som om och om igen dömer ut David Camerons fråga och britternas svar, har fortfarande inte begripit det.
Storbritannien är splittrat. Nästan lika många som röstade för utträde röstade för att stanna kvar. Splittringen är geografisk: I Skottland fanns inte en enda valkrets med en majoritet för att lämna EU. Den är klassmässig, speglar klyftan mellan land och stad, skiljer lågutbildade från högutbildade, och så vidare. Men den allra viktigaste klyftan är den som växer ur föraktet för besvärliga medborgare. Det främsta hotet mot EU är inte britterna, franska Nationella fronten, eller stökiga östeuropéer.
Det främsta hotet mot EU är den maktelit som inte vill bli störd av medborgarna i sitt EU-projekt.
Längst ned i Pandoras ask, under allt elände, låg enligt myten hoppet. Men vem vågar hoppas på att träskallarna som gav oss euron förmår tänka om, bara för att de lyckats jaga bort EU:s andra största ekonomi?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej, det jag efterfrågar är mindre korruption eller vad som kallas för lobbyism för att göra det finare, samt sätta upp starkare regler och straff för just politiker som missbrukar makt.

Demokrati är ett dåligt ord för vad vi verkligen har, om du nu vill kalla det för representativ eller direkt demokrati spelar ingen vidare roll.
Om vi kommer få folkrösta om NATO eller ifall riksdagspartierna kommer rösta om det återstår att se.

Vi fick dessutom inte lov att folkrösta om att ge skatteamnesti till företag som flytt undan att betala skatt, lagom nog till panamaskandalen.

Det är lite som en religion, vissa väljer och plockar och ser endast de bra grejerna för att kunna acceptera det hela.

Korruption finns oavsett statsskick.

Skrivet av UMJ:

Det krävs bara lite mer jobb innan du åker till Storbritanien men inget dödshotande ändringar.

Vi kan fortfarande jobba i UK det är ju bara sök arbetstillstånd och att få bosätta sig där under tiden man jobbar ungefär som när svenskar börja jobba eller spela ishockey i USA som inte är med i EU.

Det krävs bara tillstånd istället än bara åka över, men det är som inte större problem och länder bruka inte neka folk som har jobb i landet att få arbetstillstånd och bosättning.

Sedan kommer deras ekonomi svaja lite dem 5-10 första åren för omställningar från ta ordrar och lagar från EU till bli självständigt land där dem folkvalda politiker bestämmer över landet själv istället än styras från Bryssel där minst 14 medlemsländer ska stöda landet för att få gehör vilket gör att 13 övriga länder som inte är ens folkvalda politiker i det landet som bestämmer.

Själv tycker jag EU bör sluta kalla länder som medlemsländer istället kalla dem för kommuner till EU, EU domstolen går över Nationen högsta domstolar i 120 ärenden i stobritanien har 70% av ärendet dömds till EU fördel och 30% i Storbritanien.

Eu kan köra över en nation hur som helst när som helst för svenska EU politiker bestämmer fan vad som ska ske i Danmark till exempel, ju fler länder som går med i EU ju svårare är det och ha styre över sitt eget land för majoriteten av medlemsländer kan klubba igenom något i ett annat land trotts att de landets politiker inte stöder det.

EU har gått från underlätta folks liv till bygga hinder, visst frirörlighet i 3 månader och jobba etc så kan man stanna längre om man har egen försörjning. Men det väger inte upp emot all annat.

För frirörlighet i länder kan man skaffa med hjälp av tillstånd.

Vi behöver mer samarbete, inte mindre. Titta på Europa på en världskarta, eller ännu hellre, en glob. Det är skitlitet.

Vi har inte längre fördelen av att vara tekniskt överlägset resten av världen och knutit majoriteten av alla resurser. Världen har kommit ikapp, och om vi ska ha nånting att säga till om över huvud taget i världen framöver när kineser och andra är sidleds med oss är det bäst att vi håller ihop, annars är det ajöss med allt.

Nationalstaten är ingen naturlig maktkonstellation, och heller ingen garant för frihet och demokrati. Jag tror att en del byråkrati är oundviklig och priset vi får betala för att leva i frid, fred och välstånd.

Skrivet av Bassen87:

Nej riksdagsvalen är inte riggade det behövs inte, men jag ser inte att vi skulle ha en representativ demokrati iheller när företag kan lobba/muta för att få igenom eller stoppa lagförändringar.
Då går man förbi demokratin tack vare pengar.

Skrivet av Bassen87:

Det behövs lagar som sätter stopp för stora företag eller diverse rikt folk att på laglig väg muta politiker genom doneringar till bl a deras partikassor.

Samt att alla donationer till våra partier inte får lov att vara anonyma och en gräns på hur mycket man får ta emot.

Om man kollar hur det är i valet i USA för tillfället så är pengar inom politiken ett stort problem, även om vi kanske inte är på samma nivå än så är det kanske dags att ta tag i problemet innan det är för stort.

Hur och vem som skulle sätta stopp för detta blir ju då roligt, eftersom våra politiker inte är så sugna på en sådan lag då det ligger till deras fördel med stora donationer.

Håller i princip med dig om det.

Jag tror att du och ett flertal i den här tråden, liksom många Brexit-väljare, är nog sura på detta egentligen, fast ni vet inte om det (ännu), vilket är/var lite av poängen
http://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-id...

Skrivet av Bassen87:

Ja Europa hade behövt samarbete men att britterna gick ur EU är politikernas fel, de kanske skulle ha skött sitt jobb under dessa decennier som EU existerat istället för att missbruka förtroendet.

Samt att EU har lagt makten i händerna på en diktator som sköter muren mellan Turkiet och Syrien och vad Erdogan lyckas förhandla till sig inom EU vet vi inte riktigt än.

Men bara tanken av att man förhandlar med den sortens anti-demokratiska ledare slår inga slag för EU precis.

Skrivet av anon999:

Jag är absolut för EU men tycker inte att det har fungerat så värst bra, bla. har dom varit alldeles för dåliga på att ställa krav på sina medlemmar och de som inte följt överenskommelser har kunnat göra det utan att det har fått några konsekvenser.
Vi lever i en global värld vare sig vi vill det eller inte och den enda vägen är att se till att få gemensamma regler och bestämmelser så långt det bara går, resa gränser och isolera sig är inget alternativ och det enda det hindrar är vanliga människor, ex. brottslingarna lär sig snabbt hur de ska ta sig förbi sådana hinder genom förfalskade handlingar och mutor mm.

Om man är medlem i EU ska arbetslöshet i ett medlemsland inte enbart vara landets problem utan även EU's, EU är och bli aldrig bättre än vad medlemmarna gör det till och kanske Brexit gör att EU's ledning inser att dom nu MÅSTE börja leverera om dom ska finnas kvar öht.

Som jag skrev innan:
EU är sabbat av medlemsländerna som medvetet skickar dit de mest okarismatiska och emellanåt buffligaste politikerna de kan för att EU ska framstå som halvkasst och därmed låta nationalstatspolitiken fortfarande vara i centrum.

Skulle EU vara riktigt bra skulle nationalstatspolitikerna bli smått överflödiga och få lägre status, inflytande och lön. Politikerna på nationsnivå sätter alltså sina egna intressen före Europas väl.

Skrivet av Silcan:

Läsvärt!

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/hotet-mot-e...

jag citerar följande:

"Han borde aldrig ha frågat. Det är vad politiker, ekonomer och journalister säger till varandra sedan i går morse. Om och om igen. David Cameron gjorde det oförlåtliga misstaget att utlysa en folkomröstning, utan att vara säker på att folket skulle svara rätt.

Johan Hakelius
En del skruvar det ett varv till. Birgitta Ohlsson, som står för utrikespolitiken inom liberalerna, lät meddela att David Cameron "öppnade Pandoras ask när han gav beskedet att en folkomröstning skulle hållas".
Pandoras ask, som ni minns, innehöll all världens elände, olyckor, strid och sjukdomar. Tänk att det kan vara så hemskt att låta folk tala om vad de tycker. I en demokrati.
Vill man begripa varför en knapp majoritet britter röstade för att lämna EU, är det bara att lyssna på de där kommentarerna. Bortom enskilda sakfrågor byggde argumentationen för brexit på känslan av att EU förlorat intresset för folken i sina medlemsländer. Mer än så. När medborgarna nämns i EU-sammanhang är det nästan uteslutande som hot och belastning. Ledande politiker och byråkrater besvärar sig knappt med omskrivningar: de tycker att det vore mycket bättre om de fick ratta EU, utan att störas av viskningar och rop från det demokratiska baksätet.
En nidbild? Inte om man lyssnar på kommentarerna det senaste dygnet. Den främsta lärdomen vi förväntas dra av resultatet, är att man ska undvika att fråga folk vad de tycker. Medborgarnas hemska åsikter bör hållas inlåsta i en liten ask, som aldrig öppnas.
Det har talats en hel del om hur kampanjen på brexitsidan gick över gränsen. Det är sant i vissa delar. Men mer intressant vore att tala om den nedlåtande ton som använts för att beskriva brexitanhängare. Att inte ställa upp bakom EU-medlemskapet har rutinmässigt likställts med att vara dum, fördomsfull, obehaglig och rasistisk. Svensk press har på det stora hela speglat den föreställningen.
Det är här det finns något att diskutera och lärdomar att dra för framtiden, om man vill att EU ska vara en del av framtiden. Det handlar inte om att britter är konstiga. Man kan inte vifta bort sjutton och en halv miljoner väljare som idiotiska rasister, utan att samtidigt vifta bort hela tanken på demokrati. Ska EU ha en framtid måste unionen omvandlas till ett projekt som inte ser medborgarna och deras uppfattningar som ett hot. Alla de politiker och kommentatorer som om och om igen dömer ut David Camerons fråga och britternas svar, har fortfarande inte begripit det.
Storbritannien är splittrat. Nästan lika många som röstade för utträde röstade för att stanna kvar. Splittringen är geografisk: I Skottland fanns inte en enda valkrets med en majoritet för att lämna EU. Den är klassmässig, speglar klyftan mellan land och stad, skiljer lågutbildade från högutbildade, och så vidare. Men den allra viktigaste klyftan är den som växer ur föraktet för besvärliga medborgare. Det främsta hotet mot EU är inte britterna, franska Nationella fronten, eller stökiga östeuropéer.
Det främsta hotet mot EU är den maktelit som inte vill bli störd av medborgarna i sitt EU-projekt.
Längst ned i Pandoras ask, under allt elände, låg enligt myten hoppet. Men vem vågar hoppas på att träskallarna som gav oss euron förmår tänka om, bara för att de lyckats jaga bort EU:s andra största ekonomi?"

Premisserna som omröstningen var på var helt fel. David Cameron ville mest få tyst på en bråkig falang inom Tories och ena sitt parti så de inte skulle förlora nästa val till Labour. Det är egentligen bara det det handlade om. Folket som röstade brydde sig inte nämnvärt om EU, utan det hela var i praktiken ett missnöjesupprop i största allmänhet och mot "etablissemanget" i synnerhet utan någon samlad uppfattning om vad som ska ändras eller vara istället. Några var emot invandring, några drömde om ett nytt imperium, ytterligare andra var marknadstalibaner som vill ha bort stat och allt styre. Att spela sådana spel i rådande världsläge är förkastligt, och det är det som de flesta ojar sig över i varierande ordalag.

Lägger återigen till:
EU är sabbat av medlemsländerna som medvetet skickar dit de mest okarismatiska och emellanåt buffligaste politikerna de kan för att EU ska framstå som halvkasst och därmed låta nationalstatspolitiken fortfarande vara i centrum.

Skulle EU vara riktigt bra skulle nationalstatspolitikerna bli smått överflödiga och få lägre status, inflytande och lön. Politikerna på nationsnivå sätter alltså sina egna intressen före Europas väl.

Avslutar med att länka igen vad jag tror att du är sur på egentligen, åtminstone delvis
http://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-id...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian